تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803022557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مظاهري: * اضافه برداشت بانك‌ها با وجود محدوديت‌ها باز هم افزايش يافت * براي ايجاد تحولات ساختاري بايد ابراز مبادله پول را متنوع كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مظاهري: * اضافه برداشت بانك‌ها با وجود محدوديت‌ها باز هم افزايش يافت * براي ايجاد تحولات ساختاري بايد ابراز مبادله پول را متنوع كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد

جمع اضافه برداشت بانك‌ها از حساب بانك مركزي تا پايان روز دوشنبه هفته گذشته به حدود 10 هزار و 500 ميليارد تومان رسيد.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌كل بانك مركزي در حاشيه چهارمين جشنواره انتشارات روابط عمومي‌ها‌ي كشور تصريح كرد: با وجود همه سختگيري‌ها و دقت عمل‌هايي كه بانك مركزي در مورد اضافه برداشت بانك‌ها از حساب بانك مركزي به خرج مي‌دهد در برخي موارد براي رتق و فتق امور بانك‌ها و در حال كلي براي جلوگيري از خروج آنها از حالت تعادل بين داده‌ها و ستانده‌ها، ناگريز از كمك به بانك‌ها هستيم.

طهماسب مظاهري افزود: اين وظيفه براي تمامي بانك‌هاي مركزي در دنيا، امري تعريف شده است چرا كه بانك‌ها در مسئله پرداخت تعهدات خود با ساير بنگاه‌هاي تجاري و اقتصادي متفاوتند و عدم توانايي يك بانك در پرداخت به موقع تعهدات به معناي ورشكستگي آن است در حالي كه ساير بنگاه‌ها در عين ناتواني از پرداخت تعهدات مي‌توانند به كار خود ادامه دهند.

وي گفت: با توجه به اين نكات بانك مركزي به عنوان آخرين مرجع كمك به بانك‌ها براي تامين نقدينگي مورد نياز براي پرداخت تعهدات اين امكان را براي بانك‌ها فراهم مي‌كند كه در مواقع لازم از منابع اين بانك‌ استفاده كنند. اين رويه همواره وجود داشته است ولي در سال 86 به دليل حجم بالاي تسهيلات دهي بانك‌ها حجم مراجعات آنها به بانك‌ مركزي افزايش پيدا كرده بود و روندي مستمر و افزايشي به خود گرفته بود به گونه‌اي كه در صورت ادامه آن رويه، پيش‌بيني مي‌شد رقم اين اضافه برداشت‌ها به حدود 25 هزار ميليارد تومان برسد و شايد تا به امروز به مرز 35 هزار ميليارد تومان بالغ مي‌شد.

رييس‌كل بانك مركزي افزود: از اواسط سال گذشته تلاش زيادي را براي توقف روند گذشته آغاز كرديم و سرانجام سال 86 را با اضافه برداشتي 8800 ميليارد توماني به پايان رسانديم اين در حالي بود كه براي تامين اسكناس و سكه مورد نياز مردم در ماه‌هاي بهمن و اسفند و نقدينگي لازم براي بانك‌ها ناگريز اجازه اضافه برداشت به بانك‌ها را داديم.

مظاهري با اشاره به وجود زمينه‌هاي ادامه اين اضافه برداشت درابتداي سال جاري گفت: طي هفته گذشته مجبور به اضافه برداشت مجدد از حساب بانك مركزي شديم و 1200 ميليارد تومان ديگر به اين مبلغ اضافه شد و به حدود 10 هزار و 500 ميليارد تومان تومان رسيد ولي آنچه مهم است اين نكته است كه تقريبا تمام بانك‌ها به اصلاح رويه و روش‌هاي خود سعي در كاهش چشمگير اضافه برداشت از بانك‌ مركزي دارند تا جايي كه بانك رفاه هيچ‌گاه در اين مدت به بانك مركزي بدهكار نشده و بدهي بانك تجارت هم رقم بسيار ناچيزي است.

وي گفت: تلاش بر اين است كه در طول سال جاري رقم اين اضافه برداشت به صفر نزديك شود ولي بحث جايگزيني چك پول‌هاي بانك مركزي با چك پول‌هاي سابق كه در جريان آن بانك‌ها بايد براي خريد اين چك پول‌ها به بانك مركزي ريال پرداخت كنند، مي‌تواند به عنوان مانعي بر سر راه كندي كاهش اضافه برداشت‌ها عمل كند.

* جراحي يا درمان با دارو؟

* گزارشي از سفر به بازل سوييس

وي با اشاره به مسائل مطرح شده در اجلاس بانك تسويه بين‌المللي در سوييس گفت: بانك تسويه بين‌المللي در واقع بانك مركزي بانك‌هاي كشورهاي مختلف است و در راستاي تنظيم ضوابط و مقررات و سياست‌گذاري‌هاي كلان فعاليت مي‌كند.

اجلاس اين دوره نيز تقريبا با حضور تمامي روساي بانك‌هاي مركزي كشورهاي عضو تشكيل شده بود و من هم علاوه بر شركت در جلسات مذاكرات گسترده و پر حجمي با مقامات كشورهاي مختلف انجام دادم.

مظاهري گفت: نكته جالب توجه در مباحث مطرح شده در اين اجلاس اين بود كه تقريبا نسخه‌هايي كه كشورهاي صادر كننده نفت در مورد تورم، تراز تجاري، گراني مواد غذايي و انرژي كه موضوعات اصلي اجلاس بود، ارائه مي‌كنند شباهت زيادي با يكديگر داشت. از سوي ديگر راهكارهاي ارائه شده از سوي كشورهاي جهان سومي فاقد نفت مطرح مي‌كردند نيز بسيار شبيه به هم بوده و طبيعتا نسخه‌هاي كشورهاي غربي هم مشابهت‌هاي فراواني داشت.

* قرار بود هر ريال معادل يك صدم گرم طلا باشد

رييس كل بانك مركزي در پاسخ به سوال ديگري در مورد بحث‌هاي مطرح شده در مورد ارزش گذاري پول ملي گفت: در قانون پولي و بانكي كه قبل از انقلاب تصويب شده، مشخص است كه يك ريال معادل يك صدم گرم طلا است ولي اين قانون در طي اين سال‌ها اجرا نشده و به اين نقطه رسيده‌ايم كه اسكناس‌ها در جريان كفاف نيازهاي مردم را نمي‌كند و به همين علت بانك‌ها مجبور به استفاده از چك پول‌ها هستند، بنابراين اگر بخواهيم ساختار تحولاتي داشته باشيم بايد ابراز مبادله پول را متنوع كنيم.

* اول بسترسازي بعد بانكداري الكترونيك

وي درباره ضرورت گسترش بانكداري الكترونيكي هم گفت: بانكداري الكترونيكي در استفاده از كارت‌ها و يا دستگاه‌هايي خودپرداز خلاصه نمي‌شود بلكه بايد مبادلات الكترونيكي هم تقويت شود چرا كه اگر اين شيوه بانكداري گسترش نيابد، در رقابت با بانكداري روز دنيا عقب مي‌افتيم.

او ادامه داد: گسترش و ساماندهي اين حوزه از بانك‌داري هم نيازمند كار ستادي و اجرايي توامان است كه حوزه ستادي آن برعهده بانك مركزي است ولي گسترش ابزارهاي اجرايي را خود بانك‌ها بايد انجام دهند كه البته بانك مركزي هم بر آن نظارت دارد ولي به عقيده من در كنار تمامي اين مسائل، بحث آموزش و بسترسازي‌هاي فرهنگي نيز از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

انتهاي پيام
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن