تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815628002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در همايش بين‌المللي دانشگاه دورهام انگليس مطرح شد خليج فارس بايد به عنوان ميراثي جهاني به ثبت برسد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در همايش بين‌المللي دانشگاه دورهام انگليس مطرح شد خليج فارس بايد به عنوان ميراثي جهاني به ثبت برسد
به گزارش خبرنگار ايرنا، حميد بقايي روز چهارشنبه در جمع پژوهشگران و باستان شناسان شركت‌كننده در اين همايش ، گفت : سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران مقدمات تهيه پرونده ثبت جهاني خليج فارس را به طور جدي دنبال مي‌كند.

وي افزود: خليج فارس به عنوان يكي از مهمترين آبراهه‌هايي كه در عرصه شناخت و تحولات پيچيده جوامع انساني از دوره باستان تا به امروز نقش اساسي داشته است ، بايد به عنوان ميراثي جهاني به ثبت برسد.

همايش بين‌المللي دو روزه باستان شناسي خليج فارس كه روز سه شنبه با حضور محققان و اساتيد دانشگاه از كشورهاي مختلف از جمله ايران ، انگليس ، آمريكا، ايتاليا، فرانسه و استراليا در دانشگاه دورهام گشايش يافت ، عصر امروز پايان مي‌يابد.

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشورمان در ادامه سخنان خود در دومين روز اين همايش گفت : به دليل بين‌المللي بودن نقش خليج فارس در بستر حيات اجتماعي بخش مهمي از تمدن دنيا، بديهي است كه آثار تمدني موجود در اين منطقه نيز بيشتر از اينكه جنبه محلي و منطقه‌اي داشته باشد، مي تواند در عرصه شناخت و مطالعات بين‌المللي مورد پژوهش قرار گيرد.

مهندس بقايي افزود: خليج فارس به نوعي پيونددهنده شرق و غرب دنيا است و پژوهش‌ها پيرامون اهميت آن هم بايد جنبه جهاني داشته باشد.

وي توضيح داد: اين آبراهه مهم نه تنها پيونددهنده فرهنگ و تمدن كشورهاي مسلمان منطقه است ، بلكه ارتباط بين كشورهاي مسلمان خاورميانه را با مردم خاوردور و جنوب شرق آسيا از يك سو و تمدن اروپا و غرب از سوي ديگر ميسر مي‌سازد.

وي اظهارداشت : هدف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران از مشاركت در برگزاري اين همايش در سطح بين‌المللي ، تاييد و تاكيد بر روابط تمدني و تاريخي مردم مسلمان منطقه ، پيوند برادري و برابري مردم ايران با مردم منطقه و شناخت بهتر پيوندها و اشتراكات فرهنگي مردم خاورميانه با حوزه تمدني شرق و غرب جهان است .

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، با اشاره به نقش محوري پژوهشگاه اين سازمان در تحقيقات باستان شناسي ايران و خليج فارس ، گفت :
بديهي است گستردگي آثار باستاني و تنوع آن در حوزه خليج فارس نيازمند حضور پژوهشگران باستان شناس بيشتري در اين حوزه است .

وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي ايران هر سال دهها طرح و پروژه بين المللي را در سراسر كشور مديريت و اجرا مي‌كند و دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي خارج از كشور مي‌توانند در چارچوب قوانين و مقررات سازمان ميراث فرهنگي در اين حوزه‌ها فعاليت نمايند.

بقايي ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري نخستين همايش بين‌المللي باستان شناسي خليج فارس ، موضوعات پژوهشي در حوزه خليج فارس گسترش يابد و سازمان ميراث فرهنگي نيز بخش مهمي از فعاليت‌هاي خود را به اين حوزه اختصاص دهد.

وي در بخش ديگري از سخنراني خود به تشريح نقش تاريخي خليج فارس در حيات اجتماعي ، اقتصادي و سياسي منطقه خاورميانه پرداخت و گفت : پژوهش‌هاي تاريخي نشان داده است كه خليج فارس هميشه باعث رونق و شكوفايي تمدن ها بوده است و كمتر شرايط زوال و سقوط تمدني را فراهم كرده است .

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: بدون ترديد با شناخت جايگاه و موقعيت گذشته حوزه خليج فارس و درك مسائل امروز اين حوزه ، بايد تلاش كنيم تا دانش و بينش ما نسبت به تحولات روي داده در گذشته خليج فارس با ديدگاه و رويكرد علمي باشد.

علاوه بر قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي ايران ، طه هاشمي معاون اين سازمان و رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي ، تعدادي از اساتيد و محققان اين پژوهشگاه و همچنين اساتيدي از دانشگاه تهران در اين همايش حضور دارند و سخنراني‌ها و مقالاتي را درباره پيشينه ديرينه خليج فارس ارائه كردند.

اين همايش بين‌المللي باهمكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران ، مركز مطالعات ايراني دانشگاه دورهام و موسسه مطالعات پارسي بريتانيا برگزار مي‌شود.

دراين همايش نتايج برخي كاوش‌ها و تحقيقات در قسمت‌هاي مختلف خليج فارس توسط باستان شناسان و كارشناسان دانشگاه‌هاي يورك ، لندن ، دورهام ، كمبريج و ساتهمپتون انگليس ، دانشگاه سيدني استراليا، دانشگاههاي هاروارد، پنسيلوانيا و كاليفرنياي آمريكا، دانشگاه بولونياي ايتاليا و مركز پژوهشي سي ان آر اس فرانسه مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفته است اروپام **‪۳۴۵‬
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن