تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815363953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني پيوند شوم منافقين، بني‌صدر و نهضت آزادي/4جبهه‌گيري نهضت آزادي و منافقين پشت سر بني‌صدر


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بازخواني پيوند شوم منافقين، بني‌صدر و نهضت آزادي/4جبهه‌گيري نهضت آزادي و منافقين پشت سر بني‌صدر
رجوي در همين تحليل مي گويد ما با اين رندي نفهميديم كه چكار بايد بكنيم. قبلاً تحليل كرده بوديم كه يا [امام] مي گويد "بياييد" و ما ميليشيا را راه مي اندازيم و قدرت نمايي مي كنيم و يا مي گويد: "نمي خواهيد بياييد" و ما هم مي گوييم ما را قبول ندارد. اما اينكه بگويد اگر شما اسلحه تان را بر زمين بگذاريد من مي آيم، قابل پيش بيني نبود.
هشدار و تأكيد امام درباره خلع سلاح

در روز دهم ارديبهشت 1360، امام خميني(ره) طي سخناني مجدداً به گروه هاي مسلح و از جمله سازمان مجاهدين خلق هشدار داد تا اسلحه را كناز گذاشته و به آغوش ملت بازگردند:

اينها اشتباه مي كنند اگر اينها به ملت برگردند كه براي خودشان صلاح است و اگر به اين امر [تشنج آفريني] ادامه بدهند، يك روز [درپيش] است كه پشيماني ديگر سودي ندارد و آن روزي است كه به ملت تكليف شود، تكليف شرعي الهي به مقابله با اينها و تكليف آخري نسبت به اينها تعيين شود... شما چيزي نيستيد كه بتوانيد در مقابل اين موج خروشان انسان هاي بپاخاسته مقاومت كنيد. پس صلاح شما و صلاح ملت و صلاح همه اين است كه اسلحه ها را زمين بگذاريد و از اين شيطنت ها دست برداريد و به آغوش ملت برگرديد.

قسمتي از سخنان امام خميني(ره) در سخنراني مورخ 21 ارديبهشت 60 در پاسخ به نامه سازمان كه در واقع آخرين اتمام حجت ها با سازمان محسوب مي شود، در پي مي آيد:

آنهايى كه اين‏طور هم با قلمهايشان، علاوه بر تفنگهايشان، با ما معارضه دارند ما به آنها كراراً گفته‏ايم و حالا هم مى‏گوييم كه مادامى كه شما تفنگها را در مقابل ملت كشيده‏ايد، يعنى در مقابل اسلام با اسلحه قيام كرده‏ايد، نمى‏توانيم صحبت كنيم و نمى‏توانيم مجلسى با هم داشته باشيم. شما اسلحه‏ها را زمين بگذاريد و به دامن اسلام برگرديد، اسلام شما را مى‏پذيرد و اسلام هوادار همه شماها هست. فقط گفتن به اينكه ما حاضريم [كافى نمى‏باشد] و در آن نوشته‏اى كه نوشته‏ايد، در عين حالى كه اظهار مظلوميتهاى زياد كرده‏ايد، لكن باز ناشي گرى كرديد و ما را تهديد به قيام مسلحانه كرديد. ما چه‏طور با كسانى كه قيام مسلحانه بر ضد اسلام مى‏خواهند بكنند مى‏توانيم تفاهم كنيم؟ ...اسلام دين رحمت است، دين عدل است. ديانت قانون است، شما به قوانين اسلام سربگذاريد، گردن فرو بياوريد. كشور اسلامى ما، همه شما را مى‏پذيرد و من هم كه يك طلبه هستم با شما حاضرم كه در يك جلسه، نه در يك جلسه، در ده‏ها جلسه، با شما بنشينم و صحبت كنم... و من اگر در هزار احتمال يك احتمال مى‏دادم كه شما دست برداريد از آن كارهايى كه مى‏خواهيد انجام بدهيد، حاضر بودم كه با شما تفاهم كنم و من پيش شما بيايم؛ لازم هم نبود شما پيش من بياييد. و حالا هم به موجب احكام اسلام نصيحت به شما مى‏كنم؛ شما در مقابل اين سيل خروشان ملت نمى‏توانيد كارى انجام بدهيد. شما اگر يك وقت ملت قيام كند، مثل يك ذره‏اى در مقابل اين سيل خروشان هستيد. برگرديد به دامن اسلام... دست برداريد از قيام مسلحانه و آن چيزهايى كه به غارت برده‏ايد از بيت المال مسلمين برگردانيد و با مسلمين ديگر با هم باشيد. شما معزز و محترم هستيد، لكن مادامى كه اسلحه در دست شماست... تهديد به قيام مى‏كنيد، ما نمى‏توانيم از شما اين‏طور مسائل را قبول كنيم.

در مورد تحلليل دروني سازما نسبت به پاسخ امام با استناد به يك سند كشف شده درون گروهي بنام "تحليل تابلو" مي گويد:

رجوي در همين تحليل تابلو مي گويد ما با اين رندي نفهميديم كه چكار بايد بكنيم. قبلاً تحليل كرده بوديم كه يا [امام] مي گويد "بياييد" و ما ميليشيا را راه مي اندازيم و قدرت نمايي مي كنيم و يا مي گويد: "نمي خواهيد بياييد" و ما هم مي گوييم ما را قبول ندارد. اما اينكه بگويد اگر شما اسلحه تان را بر زمين بگذاريد من مي آيم، قابل پيش بيني نبود.

سازمان براي خلع سلاح از بن بست ناشي از پاسخ مشروط امام، توجيه عدم تمكين عملي از درخواست امام براي خلع سلاح را طي نامه اي، با هماهنگي قبلي، به بني صدر اعلام كرد و شرط گذاشت كه اگر وي، به عنوان "عالي ترين مقام رسمي كشور"، اجراي قانون اساسي را تضمين كند و وسايل اجراي اين تضمين را ارائه نمايد و تأمين سياسي كافي براي سازمان فراهم نمايد، براي تحويل سلاح هاي خود اعلام آمادگي خواهد كرد.

بني صدر هم در يك مصاحبه مطبوعاتي از دادن تضمين، اظهار ناتواني كرده و عملاً با موجه جلوه دادن موضع سازمان راه را گشود تا سازمان از بن بست پديد آمده رهايي يابد.

بن بست و رفراندوم

با وجود تنش در فضاي سياسي كشور، بني صدر در مقابله با مجلس شوراي اسلامي و دولت رجايي و در شرايط خاصي ناشي از جنگ عراق عليه ايران، با حمايت تبليغاتي سازمان مجاهدين خلق، مدعي وقوع "بن بست" شده و برگزاري "رفراندوم" را عنوان كرد.

"نهضت آزادي" نيز با حمله به دولت و مجلس، از طرح بني صدر اعلام حمايت كرد. روزنامه هاي انقلاب اسلامي (بني صدر)، ميزان (نهضت آزادي) و نشريه مجاهد ارگان سازمان، تحليل ها و مواضعي مشابه و هماهنگ، براي اثبات وجود بحران غيرقابل حل و ضرورت رجوع مستقيم به آراي عمومي، منتشر ساختند.

در آن زمان برخي گزارش ها از درون دفتر رئيس جمهور حاكي از آن بود كه "دو روز در ميان، مسعود رجوي و موسي خياباني با بني صدر جلسه دارند و دقيقاً هركاري كه دارد انجام مي گيرد، توسط اينها هدايت مي شود."

در پاسخ به تشنج آفريني بني صدر و سازمان كه در آن زمان در حمله به مجلس و روحانيت و دولت رجايي كاملاً از همراهي علني سياسي و تبليغاتي نهضت آزادي نيز برخوردار بودند، امام(ره) در ديدار با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 6 خرداد 60، طي سخنان مشروحي ضمن حمايت قاطع از مجلس به تحليل شرايط كشور پرداخت.

امام در سخنان خود مواضع آشكار و قاطعي در برابر طرح بن بست و رفراندوم ارائه داد و رئيس جمهور و متحدانش را نسبت به تخطي از قانون انذار نمود:

...نگوييد كه ملت با من است، ملت با اسلام است، نه با من است نه با شما و نه با ديگري... ملت اسلام را مي خواهد. ملت شخص نمي خواهد... شما به بن بست رسيديد. اشتباه مي كنيد. مملكت اسلام كه به بن بست نمي رسد... اين مردم، اسلام را مي خواهند. اگر پايتان را از اسلام كنار بگذاريد، اين طلبه اي كه اينجا نشسته با كمال قوا با شما مخالفت مي كند... آقاي رئيس جمهور حدودش در قانون اساسي هست. يك قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت مي كنم... نمي شود از شما پذيرفت كه ما قانون را قبول نداريم... همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد ولو برخلاف رأي شما باشد... اگر مي خواهيد كه [مردم] از صحنه بيرونتان نكنند بپيذريد قانون را...

آخرين هماهنگي ها با بني صدر

مهندس بازرگان در واكنش به سخنراني 6 خرداد 60 امام خميني، در 16 خرداد، نامه سرگشاده معترضانه اي خطاب به ايشان منتشر ساخت كه در آن تحليل هاي بني صدر و مجاهدين خلق در مورد ادعاي انحصار طلبي جناح مخالف رئيس جمهور تكرار و تأييد شده بود.

مقطع جديدي از رودررويي بني صدر با امام و نيروهاي انقلابي، آغاز گرديد و مجاهدين خلق، جبهه ملي و نهضت آزادي در كنار گروه هاي كوچكتري مانند حزب ملت ايران و حزب مائوئيستي رنجبران بر شدت فعاليت هاي سياسي و اجتماعي تنش زاي خود افزودند.

حكم عزل بني صدر از فرماندهي كل قوا

امام خميني(ره) روز هجدهم خردادماه در يك سخنراني پرشور و قاطع در مورد اقدامات بني صدر و مؤتلفين وي، آخرين اتمام حجت ها را اعلام نمود و مقاومت در برابر قانون و مصوبات قانوني مجلس را ديكتاتوري ناميد و صريحاً به تشنج آفرينان هشدار داد.

با دعوت بني صدر از مردم براي مقاومت و ايستادگي در دفاع از وي، در چند نقطه تهران و شهرستان ها در روزهاي 18 و 19 خرداد، تجمع هاي غيرقانوني و آشوبگرانه گروه هايي از طرفداران بني صدر و مجاهدين خلق، با حضور خودجوش مردم خاتمه يافت و نشان داد كه پايگاه مردمي جريان مخالف رهبري برخلاف تصور و توهم خود، بسيار اندك است.

روز بعد، امام خميني(ره) با يك حكم- كه در جمله اي واحد نگاشته بود- ابوالحسن بني صدر را از فرماندهي نيروهاي مسلح عزل كرد:

بسم الله الرحمن الرحيم

ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران. آقاي بني صدر از فرماندهي كل نيروهاي مسلح بركنار شده اند.

روح الله الموسوي الخميني- 20/3/1360.

بني صدر در زمان صدور اين حكم در كرمانشاه به سر مي برد، و اختفاي وي از همانجا آغاز شد. فرداي آن شب، سازمان اطلاعيه ديگري در حمايت از بني صدر تحت عنوان "هشدار نسبت به حفظ جان رئيس جمهور" صادر كرد:

مجاهدين خلق ايران با اخطار قاطع انقلابي عليه هرگونه سوءنيت به جان رئيس جمهور، از تمامي خلق قهرمان ايران، روشنگري، هوشياري، آمادگي و حضور دائمي در صحنه ها و مقاومت پيگير را طلب نموده؛ و در اين شرايط، حمايت از شخص رئيس جمهور و حفاظت از جان او يك وظيفه مبرم انقلابي در سراسر كشور تلقي مي كند.

سازمان، تحولات سياسي كشور و اقدامات قانوني رهبري انقلاب و مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از قانون شكني بني صدر و دفاع از حريم قانوني اركان نظام را، "كودتاي مرتجعين" نام گذاري كرد و مردم را به مقابله با نظام فراخواند.

از صبح پنج شنبه 21 خردادماه 1360، بعد از بركناري بني صدر از فرماندهي كل قوا، با پشتيباني اعضاي سازمان، درگيري هاي خشونت بار پراكنده اي در تهران و چند شهر بين گروه هاي طرفدار بني صدر با مردم رخ داد.

بني صدر بار ديگر، در بيانيه مروخ 22 خرداد 60، مردم را به مبارزه علني عليه نظام و حاكميت جمهوري اسلامي فراخواند.

از سوي ديگر، نهضت آزادي نيز در تاريخ 24 خرداد 60 با صدور بيانيه اي تحت عنوان احساس خطر و پيشنهادات به رهبري و دولتمردان و مردم"، مضمون و مفاد بيانيه بني صدر و مواضع مجاهدين خلق درباره شرايط سياسي كشور را تكرار و تأكيد نمود.

در اين بيانيه كه از ساختار كاملاً مشابه متن اطلاعيه بني صدر برخوردار بود، در حمايت از وي تصريح شد كه انقلاب چنان از شعارهاي اصلي خود فاصله گرفته كه "رئيس جمهور منتخب مردم ناچار است روي پنهان كند". ادعاي فقدان آزادي و امنيت و وجود اختناق، همانند بيانيه هاي سازمان و ساير گروه هاي مؤتلف بني صدر، در اين اطلاعيه مجدداً تشريح و تكرار شده بود.

سازمان نيز طي اطلاعيه مورخ 24 خرداد خود در واكنش به طرح بررسي كفايت سياسي رئيس جمهور در مجلس، "اخطار" كرد كه عزل رئيس جمهور "عملاً مفهومي جز اعلام جنگ مرتجعين به تمامي خلق ايران ندارد."

از جمله بيانيه 61 نفر از نويسندگان و خبرنگاران تحت عنوانن "به موج تازه سركوب تسليم نشويم" در نشريه سازمان منتشر شد كه ضمن تكرار ادعاهاي مجاهدين خلق عليه نظام، مردم را به مقاومت دعوت مي كرد. برخي از كساني كه اين بيانيه را امضا كردند عبارت بودند از: رضا براهني، باقر پرهام، مهدي خان بابا تهراني، اسماعيل خويي، علي دهباشي، غلامحسين ساعدي، محمدعلي سپانلو، احمد شاملو، هوشنگ گلشيري، هوشنگ گلمكاني، جواد مجابي، همان ناطق، منوچهر هزارخاني.

در بيانيه ديگري با اعلام حمايت از بني صدر و دعوت به "مقابله با تمام قوا با غول استبداد، نظام جمهوري اسلامي به سرنوشتي مشابه رژيم شاه تهديد شد. از جمله امضا كنندگان اين بيانيه محمد شانه چي، محمد ملكي، احمدعلي بابايي، پوران شريعت رضوي و و مجيد شريف بودند.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن