تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814908364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهاي گزاف سولاريوم؛ برنزه شدن به قيمت زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بهاي گزاف سولاريوم؛ برنزه شدن به قيمت زندگي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

امروزه ويژگي‌هاي زيبايي از نظر برخي تغيير كرده و زيبايي به مفهوم واقعي آن به كار نمي‌رود. بسياري از اين زيبايي‌هاي تقلبي امروز، خطرات فراواني را در آينده به دنبال داشته و به قيمت از دست رفتن جان آدمي تمام مي‌شود. نكته جالب‌ آن است كه گاهي برخوردار شدن از اين خدمات مرگبار، تمام درآمد ماهيانه فرد را مي‌طلبد.

تب و تاب برنزه شدن يكي ازمعضلات جامعه امروزي است كه در طي چند سال ميان جوانان و نوجوانان متداول شده و افراد براي رسيدن به آن به آفتاب گرفتن‌هاي طولاني در هواي آزاد، استفاده از محصولات شيميايي مانند انواع لوسيون‌ها و اسپري‌ها و بالاخره استفاده از دستگاه‌هاي برنزه كننده موسوم به "سولاريوم" مي‌پردازند.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم فرد در مواجهه با طيف‌هاي مختلف اشعه ماوراءبنفش قرار مي‌گيرد تا پوستش تيره يا به اصطلاح برنزه شود. اين در حالي است كه متخصصان پوست به طور مكرر مضرات اين اشعه‌ها را يادآور شده و نسبت به آن هشدار داده‌اند.

به گفته متخصصان، پوست به طور طبيعي نسبت به اشعه‌هاي نورخورشيد از جمله اشعه ماورابنفش حساس است، بنابراين استفاده از پوشش‌ مناسب و كرم‌هاي ضد آفتاب هنگام قرار گرفتن در معرض مستقيم نورخورشيد الزامي است. اين در حالي است كه بسياري از جوانان و نوجوانان با آفتاب گرفتن‌هاي طولاني و مراجعه‌هاي مكرر به دستگاه‌هاي سولاريوم و برنزه شدن به دنبال افزايش جذابيت‌هاي ظاهري خود هستند.

دكتر طباطبايي، دبير انجمن پوست، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، عوارض استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم را همان عوارض نور آفتاب دانست و گفت: در دستگاه‌هاي سولاريوم از اشعه‌هاي نور آفتاب كه باعث سوختگي، قرمزي و رنگ آوردن پوست مي‌شود، استفاده شده است. اين اشعه‌ها عمدتا اشعه ماورابنفش A و B است. بنابراين اغلب مضراتي كه تابش نور آفتاب مستقيم دارد، در سولاريوم نيز وجود دارد.

سرطان‌هاي پوستي كشنده‌ترين نوع سرطان

متخصصان پوست، تابش اشعه‌هاي زيان‌آور نورخورشيد را يكي از دلايل بروز سرطان‌هاي پوستي مي‌دانند و گاها نسبت به آن هشدارهايي داده‌اند، دكتر طباطبايي نيز مهم‌ترين علت سرطان‌هاي پوستي را اشعه‌هاي نور خورشيد دانسته كه در علم پزشكي مورد توجه فراوان قرار گرفته و در اين باره مي‌گويد: كشنده‌ترين سرطان‌ انسان، سرطان‌هاي پوستي است؛ اما از آنجا كه سرطان‌هاي پوست با چشم مشاهده شده و به دنبال مراجعه بيمار به پزشك، سريع تشخيص و درمان مي‌شود، بسيار در ميان مردم وحشت ايجاد نمي‌كند.

تابش‌هاي طولاني اشعه آفتاب بر روي پوست در دوران كودكي و جواني از علل بروز سرطان پوست

بروز سرطان‌هاي پوست درسنين ميانسالي

در علم پزشكي ثابت شده كه پايه و بنياد بسياري از بيماري‌ها در دوران كودكي و جواني شكل گرفته و در ميانسالي بروز مي‌كند. در زمينه بروز سرطان‌هاي پوستي نيز متخصصان بر همين باورند. دبير انجمن پوست در اين باره مي‌گويد: ثابت شده احتمال ابتلا به سرطان پوست در افرادي كه بدون پوشش و حفاظ مناسب به طور مستمر در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند، چندين برابر ديگران است. سرطان پوست از جمله سرطان‌هايي است كه در سنين ميانسالي و پيري بروز مي‌كند كه علت آن تابش‌هاي طولاني اشعه‌هاي نور آفتاب‌ بر روي پوست در دوران جواني و به ويژه دوران كودكي است.

وي با بيان اين كه افراد به منظور برنزه شدن مجبورند به طور مستمر از دستگاه‌هاي سولاريوم استفاده كنند و در صورت عدم استفاده بعد از مدتي دوباره رنگ طبيعي پوست ظاهر مي‌شود، تاكيد كرد: از آنجا كه مضرات سولاريوم مانند مضرات نور آفتاب است، توصيه مي‌شود افراد از اين دستگاه‌ها استفاده نكنند.

پيري زودرس از ديگر عوارض سولاريوم و آفتاب‌هاي طولاني است

جوانان و نوجوانان به منظور افزايش زيبايي‌هاي ظاهري خود و داشتن پوستي برنزه و قهوه‌اي به طور مكرر خود را در معرض اشعه‌هاي ماورابنفش نورآفتاب و دستگاه‌هاي سولاريوم قرار مي‌دهند، غافل از اين كه وقتي همين نوجوانان به سنين ميانسالي برسند، به علت تخريب پوستي گسترده، ظاهري نازيبا پيدا كرده و آن موقع است كه بايد فكري ديگر كنند. دبير انجمن پوست، پيري زودرس را از ديگر عوارض آفتاب گرفتن‌هاي طولاني مدت و استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم دانست و گفت: به دنبال تابش طولاني مدت اشعه‌هاي ماورابنفش، الياف كلاژن پوست از بين رفته و چين و چروك و پيري زودرس بروز مي‌كند.

وي ادامه داد: بنابراين مشاهده مي‌شود پوست كشاورزان و روستاييان كه بيشتر در معرض نور آفتاب قرار دارند نسبت به ساكنان شهر هم سن خود، چروكيده‌تر است.

بروز لك‌هاي پوستي از عوارض اشعه‌هاي ماورابنفش آفتاب و سولاريوم

دكتر طباطبايي بروز لك‌هاي پوستي تيره و سياه را از ديگر عوارض اشعه‌هاي ماورابنفش دانست و گفت: از نظر علم پزشكي سرطان‌هاي پوستي كه كشنده بوده و مي‌تواند در ميانسالي و پيري به مرگ زودرس بيانجامد، مهم‌ترين عارضه اشعه‌هاي ماورابنفش (نور آفتاب و سولاريوم) است.

به گفته دبير انجمن پوست با بررسي‌هاي انجام شده ثابت شده كه در سرطان‌هاي پوست ناشي از نور آفتاب، 50 درصد كل نور آفتابي كه به بدن فرد تابيده و مضر بوده تا سن 18سالگي است. بنابراين در بروز سرطان‌هاي پوست، دوران كودكي بسيار مهم‌تر از دوران‌ نوجواني و جواني است. متاسفانه امروزه كودكان بدون هيچ پوشش مناسبي از صبح تا شب در كنار درياها و استخرها رها مي‌شوند.

ميزان ترشح ملانين علت روشني وتيرگي پوست است

در توضيح اين كه نور آفتاب و سولاريوم چگونه رنگ تيره ايجاد مي‌كنند بايد گفت كه سلول‌هاي ملانوسيت بدن رنگدانه ملانين به رنگ قهوه‌اي ترشح مي‌كنند كه با افزايش تابش اشعه ماورا بنفش ترشح ملانين نيز افزايش مي‌يابد. دكتر طباطبايي در اين باره گفت: هر چه رنگ قهوه‌اي توسط سلول‌هاي ملانوسيت بيشتر ساخته شود، تيرگي پوست بيشتر مي‌شود.

دكتر طباطبايي گفت: از آنجا كه آفتاب مي‌تواند به قسمت‌هاي دروني بدن آسيب برساند در مردم ساكن آفريقا اين رنگدانه‌ها از صدمات نور آفتاب به بدن جلوگيري مي‌كنند. به همين علت سرطان پوست در سياه‌پوست‌ها نادر است. اين در حالي است كه هر چه پوست سفيدتر باشد احتمال بروز سرطان پوست بيشتر است به عنوان مثال سرطان پوست در استراليايي‌ها شايع‌تر است چرا كه رنگدانه پوست آنها كمتر و در نتيجه محافظت از پوست نيز كمتر است.

تحريك ملانوسيت براي ساخت ملانين به وسيله آفتاب

به گفته دبير انجمن پوست، نور آفتاب سلول‌هاي ملانوسيت را براي ساختن ملانين تحريك مي‌كند، بنابراين افرادي كه به طور سرشتي از ملانوسيت كمتري برخوردارند مانند سفيد پوست‌ها بويژه سوئدي‌ها بيشتر در معرض خطر سرطان پوست قرار دارند. اين در حالي است كه افراد سبزه و داراي رنگ پوست تيره با وجود ملانين بيشتر، از محافظت بيشتري در مقابل نور آفتاب برخوردارند.

دكتر طباطبايي ادامه داد: بنابراين افراد سفيدپوست كه به منظور زيبايي يا هر دليل ديگر مانند شغل و ورزش در معرض مستمر و طولاني اشعه‌هاي نور آفتاب و سولاريوم قرار مي‌گيرند به دليل كافي نبودن دفاع بدن، مي‌توانند طي ساليان طولاني به سرطان مبتلا شوند. بنابراين با بررسي مضرات استفاده از سولاريوم، طي نامه‌اي به وزارت بهداشت، استفاده از اين دستگاه در كليه اماكن ممنوع اعلام شد.

كرم‌هاي اتو برنزه جايگزين مناسبي براي سولاريوم

از آنجا كه متقاضي پوست برنزه اين روزها زياد است با ممنوع شدن سولاريوم، پيش بيني و معرفي روش‌هاي ‌جايگزين منطقي است. دكتر طباطبايي در اين باره كرم‌هاي اتو برنزه را پيشنهاد كرد و به ايسنا گفت: اين كرم مانند كرم‌ پودرهاي آرايشي بوده و رنگ‌هاي مختلف قهوه‌اي را ايجاد مي‌كند. اين كرم‌ها هيچ ضرري نداشته و بعد از 4 تا 3 روز آهسته آهسته محو مي‌شوند.

دبير انجمن پوست در پايان علاوه بر اشعه‌هاي زيان بار آفتاب،عوامل ديگر مانند عوامل ژنتيكي را در بروز سرطان‌هاي پوست موثر دانست.

انتهاي پيام
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 399]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن