تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815382918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جستجوي آينده زير آفتاب داغ آندلس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: در جستجوي آينده زير آفتاب داغ آندلس


آب- همشهري آنلاين:
ايالت آندلس در جنوب اسپانيا سرزمين ايده‌آلي براي توليد انرژي گرمايي است.

از اين‌رو يك شركت آلماني نيروگاه خورشيدي "آندازول ـ شماره ۱" را در اين منطقه برپا كرده است كه مصرف برق حدود ۲۰۰ هزار نفر را تأمين مي‌كند.
بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي اروپا، "آندازول ـ شماره ۱" در جنوب اسپانيا، در ايالت آندلس ساخته شده است: محوطه‌اي به وسعت ۷۰ برابر يك زمين فوتبال كه در آن در رديف‌هايي منظم، ميلي‌متر به ميلي‌متر آينه‌هاي محدب بازتابنده‌ نور خورشيد نصب كرده‌اند.به گزارش دويچه‌وله، اين نيروگاه بزرگ، ساخت يك شركت آلماني به نام "سولار ميلينيوم" است كه دفتر اصلي آن در جنوب آلمان قرار دارد. ايالت آندلس از اين ‌جهت كه سرزميني پر آفتاب است، به عنوان محل اين نيروگاه انتخاب شده است. بلندي‌هاي اين منطقه كه ارتفاعشان به ۱۱۰۰ متر مي‌رسد، يكي ديگر از ويژگي‌هاي مناسب اين ايالت است. در اين ارتفاع ابر و رطوبت كمتر به وجود مي‌آيد و در نتيجه خورشيد، اغلب مي‌تابد.

توليد برق با بخار روغن داغ

از سوي ديگر ايالت آندلس، سرزمين فلات‌هاي بي‌كران است. وجود اين فلات‌ها براي ساختن نيروگاه‌هاي موسوم به "كانال مقعر" ضروري است. گذشته از اين‌ها، نزديكي به كابل‌هاي فشار قوي نيز در اين راستا، از اهميت زيادي برخوردار است. در نزديكي نيروگاه "آندازول ـ شماره ۱"، يك كابل‌ فشار قوي ۴۰۰ كيلو‌واتي قرار دارد. اوليور فوربروگ، مدير فني شركت "سولار ميلينيوم" كه بر ساختن اين نيروگاه در اسپانيا نظارت دارد، روال كار آن را اين‌گونه توضيح مي‌دهد‌: «يك نيروگاه توليد انرژي گرمايي اين‌طور عمل مي‌كند كه ابتدا گرماي خورشيد را متمركز و جذب مي‌كند. اين گرما پس از آن به لوله‌هاي ذخيره‌ساز منتقل مي‌شود. در اين لوله‌ها روغن وجود دارد كه تا ۴۰۰ درجه داغ شده‌اند. اين روغن داغ شده، سپس به درون مبدل‌هاي گرما فرستاده‌ مي‌شود و در آن‌جا بخار توليد مي‌شود. اين بخار را بعد در توربين‌ها پراكنده مي‌كنند و پس از اين مرحله، به شيوه‌ نيروگاه‌هاي معمولي، برق توليد مي‌شود.»

ويژگي توليد انرژي گرمايي در اين است كه مي‌تواند گرما را هم ذخيره كند. به اين ترتيب مي‌توان هنگام شب يا وقتي هوا ابر است، هم انرژي تجديد پذير توليد نمود. از آن‌جا كه در آندلس تابش نور خورشيد و انرژي حاصل از آن در روز بيش از ظرفيت توربين‌هاست، انرژي مازاد را در نمك مايع كه بتواند گرما را حفظ كند، ذخيره مي‌كنند. به اين ترتيب مي‌توان در صورت نياز، تا هفت ساعت و نيم انرژي اضافه هم توليد كرد.

"آندازول ـ شماره ۱" مي‌تواند در سال، ۱۸۰ گيگاوات برق توليد كند كه با آن مصرف برق حدود ۲۰۰ هزار نفر در اسپانيا تأمين مي‌شود. ويژگي ديگر اين نيروگاه آن است كه مي‌توان تكنولوژي آن را با تكنيك نيروگاه‌هاي معمولي تركيب كرد و به نيروگاه‌هاي موجود متصل ساخت.

سرمايه‌‌ عظيم و يارانه‌هاي كلان

از اين جنبه‌هاي فني كه بگذريم، اين سياست دولت اسپانياست كه برخي از شركت‌هاي آلماني، از جمله "سولار ميلينيوم" را به آن سرزمين كشانده است: اسپانيا براي هر كيلو وات در ساعت، به مدت ۲۵ سال، ۲۷ سنت به شركت‌هايي كه در رشته‌ توليد برق سرمايه‌گزاري ‌كنند، يارانه مي‌دهد. البته بايد گفت كه هزينه‌ ساخت و توليد يك نيروگاه انرژي گرمايي در اين كشور كه بتواند ۵۰ مگاوات برق توليد كند، در حدود ۳۰۰ تا ۳۱۵ ميليون يورو است؛ سرمايه‌ كلاني كه تنها معدودي از شركت‌هاي توليد برق در اختيار دارند. همين شركت‌ها با متكامل كردن فن توليد انرژي گرمايي، بازار آينده‌ اين رشته را نيز از آن خود مي‌كنند.

تاريخ درج: 10 تير 1387 ساعت 11:28 تاريخ تاييد: 10 تير 1387 ساعت 22:21 تاريخ به روز رساني: 10 تير 1387 ساعت 22:19
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن