تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805021820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير گروه قرآن و معارف سيمافيلم: ساخت آثار قرآني در سيمافيلم انحصاري نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: دبير گروه قرآن و معارف سيمافيلم: ساخت آثار قرآني در سيمافيلم انحصاري نيست
گروه هنر: در سيمافيلم هيچ‌ فيلمسازي براي ساخت فيلم قرآني از رانت استفاده نمي‌كند و اگر عده‌اي در اين زمينه پركارتر هستند دليلش علاقه، پيگيري و حساسيت بيشتر خود اين فيلمسازان است كه با طرح‌هاي خوب ما را قانع مي‌كنند كه روي كارهاي آنها سرمايه‌گذاري كنيم.
«احمد شاكري» دبير گروه قرآن و معارف سيمافيلم كه با حضور در خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به بحث درباره تعاريف مختلف از سينماي قرآني و ديني، وجوه تشابه و تمايز آثار زيرمجموعه اين تعاريف و همچنين آثاري كه از دايره اين تعاريف خارج مي‌شوند پرداخته بود در ادامه بحث خود با ايكنا به رويكرد فيلمسازان سينما به آثار سطحي اشاره كرد و گفت: به عقيده من بي‌توجهي فيلمسازان به ساخت فيلم‌هاي قرآني را مي‌توان به دو شكل مورد ارزيابي قرار داد. شكل اول اين است كه مصاديق بارز در سينماي كنوني رويكرد افراطي به ساخت آثاري با محور عشق‌هاي سطحي و بازاري است كه نشان‌دهنده اين است كه سينماگران هم گويا تمايلي به ساخت آثار قرآني ندارند.
بخش نخست مصاحبه را اينجا بخوانيد!

وي افزود: دليل ديگر را بايد در نبود نيروي متخصص در عرصه سينماي قرآني جستجو كرد، بدين نحو كه با وجود غناي قرآني ما متخصصاني نداريم كه از هر لحاظ جامع‌الشرايط باشند.

اين نويسنده راه رسيدن به سينماي قرآني را اينچنين توصيف كرد: براي ساخت فيلم قرآني علاوه بر نيازهاي حرفه‌اي لازم است فيلمسازاني براي اينگونه آثار در نظر گرفته شوند كه خود نيز در باطن دغدغه ساخت چنين آثاري را داشته باشند.

شاكري در تكميل توضيح خود گفت: البته بحث مشاوره نيز در ساخت فيلم قرآني به شدت حائز اهميت است، چراكه يك فيلمساز يا فيلمنامه‌نويس حرفه‌اي مي‌تواند با مشاوره‌اي كه از محققان قرآني يا ديني مي‌گيرد بار كيفي اثر خود را افزايش دهد.

از شاكري سوال كرديم كه ضعف امكانات تا چه حد مي‌تواند باعث افت فيلم‌هاي قرآني شود؟

وي در جواب گفت: سوال شما را با يك مثال جواب مي‌دهم. فيلمي همانند «گلادياتور» با وجود ضعف‌هاي بارز فيلمنامه بازهم به دليل امكانات عظيم خوش درخشيد به همين دليل اعتقاد راسخ دارم كه در كنار يك فيلمنامه خوب امكانات كافي نيز مي‌تواند نقشي تعيين‌كننده در افزايش كيفيت كار داشته باشد.

دبير گروه قرآن و معارف سيما فيلم درباره امكانات سيمافيلم براي اختصاص به فيلم‌هاي قرآني متذكر شد: اين نكته را نيز بايد مورد توجه داشت كه امكانات سيمافيلم براي فيلم‌ها و سريال‌ها محدود است و تنها براي ساخت فيلم‌ها يا سريال‌هاي مشخص است كه هزينه‌هاي بالا در نظر گرفته مي‌شود.

وي ادامه داد: همين محدوديت سبب شده آثاري همانند تله‌فيلم‌هاي رايج تلويزيون توليد شود درصورتيكه در غرب براي فيلمي همانند «فواره» 35 ميليون دلار هزينه و شش سال نيز ساختش زمان صرف مي‌شود، حال از چنين سرمايه‌گذاري به ندرت مي‌توان توقع نتيجه خوب نداشت. آيا چنين سرمايه‌گذاري‌هايي نيز در سينماي ما مي‌شود؟

شاكري افزود: البته بايد گفت كه كمبود امكانات مشمول فيلمنامه‌نويس نمي‌شود، زيرا نويسنده براي نگارش يك اثر تنها به وقت و تحقيق نياز دارد و كمبود امكانات فني براي وي نمي‌تواند توجيهي مناسب باشد، هرچند كه قبول دارم دستمزدها در عرصه فيلمنامه‌نويسي بسيار كم است.

خبرنگار ايكنا در اين بخش از گفت‌و‌گو متذكر شد: آنگونه كه در اين مدت شاهد آن بوديم اين بوده كه سيما محلي مناسب‌تر از سينما براي ساخت فيلم قرآني شده، چون هزينه لازم براي ساخت چنين آثاري تنها از عهده سيما كه به نوعي سرمايه‌گذار و تهيه‌كننده قدرتمند دولتي است، برمي‌آيد.

شاكري مطلب فوق را تاييد كرد و گفت: بله اين نكته را نمي‌توان رد كرد و سريال‌هايي همچون حضرت يوسف(ع) نمونه بارز اين ادعا هستند، اما تمام حرف سيما اين است كه متن خوب قابل سرمايه‌گذاري ارائه دهيد تا ما نيز به روي آن سرمايه‌گذاري كنيم.

سوال ديگر ما از دبير گروه قرآن و معارف سيما فيلم اين بود كه گاه شنيده مي‌شود كه سينماگران و در كل برخي فيلمسازان منتقد هستند كه در تلويزيون پروژه‌هاي عظيم به ويژه كارهاي مذهبي در انحصار برخي افراد خاص است، آيا در ساخت فيلم‌هاي قرآني به تهيه‌كنندگي سيمافيلم شما اين انتقاد را روا مي‌دانيد؟

شاكري جواب داد: جواب شما هم بله است هم نه. در سيمافيلم عده‌اي خاص بيشتر در زمينه ساخت فيلم يا سريال قرآني و ديني فعال هستند؛ اما اگر منظور شما اين است كه افرادي هستند كه از رانت استفاده مي‌كنند، من به اين مسئله اعتقاد ندارم، زيرا معتقدم وجود افراد خاص در اين حيطه تنها به علت علاقه و دغدغه شخصي‌ آنهاست؛ آنها هستند كه طرح‌ها و ايده‌هاي مختلف را دائما مي‌آورند و براي تصويب آنها و شروع كار حساسيت زيادي دارند ما هم اگر كار فاخري باشد با آنها همكاري مي‌كنيم.

وي به مطلب فوق اضافه كرد: البته به هر حال يكسري سياست‌ها خاص در هر دستگاهي وجود دارد، ولي آنچه مهم است اين است كه سياست‌ها در سيمافيلم به گونه‌اي نيست كه شكلي ناصحيح داشته باشد و به حذف هنرمنداني كه اعتقاد به كار قرآني دارند بينجامد. به عنوان مثال به تازگي در يكي از پروژه‌ها با «بهرام بيضايي» نيز صحبت شده است كه شايد اين مدعايي باشد كه ما در تلاش هستيم در انتخاب‌هايمان به كيفيت آثار دقت كنيم.

وي در پايان اين ميزگرد چندساعته كه در محل ايكنا برگزار شده بود، تاكيد كرد: توضيحات من درباره سياست‌هاي سيمافيلم فقط نظر شخصي من است، چراكه من در اين عرصه تصميم‌گيرنده نهايي نيستم، بلكه شما بايد با آقاي «نقاش‌زاده» (مدير سيما فيلم) در اين‌باره گفت‌و‌گو كنيد، زيرا گروه ما (قرآن و معارف سيما فيلم) با عمر يك ساله تنها تامين‌كننده فيلمنامه‌هاي قرآني و همچنين امر مشاوره است.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن