تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815031074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - ديگر نبايد در ادغام ترديد كرد ديگر نبايد در ادغام ترديد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقتصاد - ديگر نبايد در ادغام ترديد كرد ديگر نبايد در ادغام ترديد كرد
اقتصاد - ديگر نبايد در ادغام ترديد كرد ديگر نبايد در ادغام ترديد كرد

گروه اقتصادي: اسحاق جهانگيري آخرين كسي است كه بر كرسي وزير معادن و فلزات تكيه زند. در نهايت با ادغام وزارت معادن و فلزات با وزارت صنايع او محل وزارتش را به مقصد ميز وزارت در وزارت صنايع و معادن ترك كرد تا پس از ادغام دو وزارتخانه صنايع و معادن و فلزات، صنعت و معدن را يكجا راهبري كند. اكنون هم او جزء كساني است كه معتقد است نبايد بيش از اين در ادغام دو وزارتخانه صنايع و بازرگاني تعلل به خرج داد. اين روز‌ها به دليل اعمال برخي سياست‌ها شرايط بيش از سال‌هاي گذشته بر بخش صنعت تنگ شده و صنعت ايران به نفع بخش تجارت در حال تضعيف روزافزون است. گفت‌وگوي كوتاه ما را با اسحاق جهانگيري آخرين وزير صنايع و معادن دولت خاتمي بخوانيد:

شما از كساني بوديد كه پيش از ادغام دو وزارتخانه صنايع و معادن و فلزات از ادغام اين دو وزارتخانه به شدت حمايت مي‌كرديد. در آن زمان ايده شما براي ادغام چه بود؟
پيش از ادغام وزارت صنايع و معادن و فلزات تداخل و مشكلات بسياري وجود داشت. ما در وزارت معادن و فلزات بايد محصولات توليدي‌مان را به كارخانه‌هايي مي‌فروختيم كه زيرمجموعه وزارت صنايع بودند و هميشه بر سر قيمت با وزارت صنايع اختلاف داشتيم. در آن زمان معتقد بودم اين دو وزارتخانه بايد ادغام شوند و زير پرچمي واحد قرار گيرند.
ادغام دو زارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني هم سال‌هاست كه مطرح است. در زمان شما هم در اين باره مطالعاتي شد و در استراتژي توسعه صنعتي هم مورد توجه قرار گرفت؛ چرا در زمان خودتان اجراي بحث ادغام را به طور جدي دنبال نكرديد؟
اولين بار كه بحث ادغام وزارت صنايع و بازرگاني پيش آمد هنوز حتي وزارت صنايع و معادن و فلزات هم ادغام نشده بود. مطالعاتي صورت گرفت و نخستين بار آقاي باقريان كه رئيس امور اداري دولت بودند مطرح كردند كه سه وزارتخانه صنايع، معادن و فلزات و بازرگاني ادغام شود. در دولت بحث‌هاي زيادي در اين باره شد. در نهايت براي اينكه در حوزه صنعت و معادن و فلزات كارخانه‌هاي بسياري وجود دارد تصميم گرفته شد كه ادغام اين سه وزارتخانه در دو فاز انجام شود. از اين رو در فاز نخست وزارت صنايع و معادن و فلزات ادغام شد و مقرر شد كه در آينده هم اين وزارتخانه با وزرات بازرگاني ادغام شود. البته در آن زمان هم ادغام وزارت صنايع و بازرگاني مخالفان زيادي داشت از جمله آقاي شريعتمداري وزير بازرگاني وقت كه با بحث ادغام مخالف بود. بعد‌ها در استراتژي توسعه صنعتي هم در اين باره مطالعات گسترده‌اي انجام گرفت و نتيجه آن هم لزوم ادغام اين دو وزارتخانه بود.
بحث ادغام در سال‌هاي اخير همواره مطرح بوده. در حال حاضر با توجه به اينكه شرايط بيش از پيش به نفع بخش تجارت چرخيده و بخش صنعت در حال تضعيف است، فكر مي‌كنيد چه زماني براي اجراي ادغام مناسب است؟
از كار‌هايي كه آقاي احمدي‌نژاد هم اكنون مي‌تواند با اطمينان كامل انجام دهد ادغام وزارت صنايع و بازرگاني است. اين صنعت ايران در شرايطي قرار دارد كه دارد از پا در مي‌آيد. به نظرم دولت بايد هر چه زود‌تر در باره ادغام اين دو وزارتخانه تصميم بگيرد. در حال حاضر ايران تنها كشور منطقه است كه دو وزارتخانه صنايع و بازرگاني مجزا دارد. عربستان آخرين كشوري بود كه در منطقه دو وزارتخانه جدا براي صنعت و تجارت داشت كه اين كشور هم در همان زمان وزارت من، اين دو وزارتخانه را ادغام كردند. در كشور‌هاي پيشرفته دنيا كه حتي پا را فراتر هم گذاشته‌اند و بسياري از وزارتخانه‌هاي توليدي را با هم ادغام كرده‌اند.
با توجه به اينكه به ويژه در دو سال اخير بخش صنعت در سايه قرار گرفته و تجارت قدرت بيشتري دارد، آيا ادغام اين دو وزارتخانه نمي‌تواند بخش صنعت را بيش از پيش به نفع بخش تجارت در سايه قرار دهد؟
هم اكنون مشكلي كه وجود دارد اين است كه مسوولان وزارت بازرگاني مي‌گويند ما مسوول تامين كالا براي مردم هستيم. از اين رو هرچه توليد داخل باشد استفاده مي‌كنيم و هر چه نبود يا گران بود را وارد مي‌كنيم. از آن طرف وزارت صنايع هم تنها مسوول توليد كردن است. از اين رو وزارت صنايع از واردات مي‌نالد و وزرات بازرگاني هم توجيه مي‌كند كه توليد نمي‌شود يا توليدات گران است و ما هم مجبوريم وارد كنيم. در عين حال تنها اهرمي كه دولت براي حمايت از توليد دارد سياست تجاري است و حمايت واقعي تنها با اهرم تعرفه‌ها قابل اعمال است. از اين رو معتقدم با شرايط ويژه‌اي كه هم اينك صنعت ايران دارد ترديد در ادغام وزارت صنايع و بازرگاني ديگر به مصلحت كشور نيست.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن