تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815310153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بانوان هنرمند درباره جشنواره تئاتر بانوان اظهارنظر كردند؛مسائل زنان - بزرگ‌تر از اين حرف‌ها است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بانوان هنرمند درباره جشنواره تئاتر بانوان اظهارنظر كردند؛مسائل زنان - بزرگ‌تر از اين حرف‌ها است
اعتماد ملي: هفتمين جشنواره تئاتر بانوان به دليل حضور فعال كارگردانان و نويسندگان مرد نسبت به بانوان، تبديل به جشنواره تئاتر آقايان شده است.هدف عمده از برگزاري اين جشنواره پرداختن به مسائل خاص بانوان در جامعه امروز ايراني، مطرح ساختن جايگاه بانوان و الگوسازي براساس بانوان اساطيري، تاريخي و مذهبي است؛ جشنواره‌اي كه به مديريت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي‌شود، و براي سومين سال آثاري از شهرستان‌ها نيز در آن حضور مي‌يابند.

مطمئنا علا‌وه بر مطرح ساختن مسائل و ارزش‌هاي خاص بانوان، مطرح شدن برخي از چهره‌ها نيز مي‌تواند از اهداف اين جشنواره قلمداد شود. در تمام اين هفته، هنوز آثار چشمگير و تكان‌دهنده‌اي در اين جشنواره ارائه نشده است.

هما روستا: زن‌ها را كوچك نشان مي‌دهند

هما روستا دو سال گذشته با جشنواره تئاتر بانوان به عنوان داور در ارتباط بوده است، به همين دليل از حال و هواي جشنواره امسال خبري ندارد، و درباره وضعيت جشنواره تئاتر بانوان در گذشته مي‌گويد: مساله من اين بود كه در آثار اين جشنواره زن‌ها را خيلي كوچك و انتقام‌جو نشان مي‌دادند، و فقط از اين زاويه زن را مطرح مي‌كردند كه توسري‌خور است و در نهايت اين زنان به دنبال خيانت و تلا‌في كردن برمي‌آمدند. در صورتي كه مسائل زنان خيلي بزرگ‌تر و وسيع‌تر از اين مسائل هست. زن جشنواره تئاتر بانوان آن‌قدر ناله مي‌كرد و ضعيف و توسري‌خور بود كه اصلا‌ نمي‌توانست قدرت بگيرد و از حق خودش دفاع كند.

اين بازيگر و كارگردان با اشاره به اينكه نمي‌داند چقدر مميزي مانع از بروز انديشه اين هنرمندان مي‌شود، مي‌گويد: در عين حال نمي‌دانم كه خود زنان تا چه حد به مسائل خاص بانوان آگاه هستند، اين ايده‌آل من است. بايد نمايشنامه‌نويس حكمي راجع به اين مسائل بنويسد و تا زماني كه اين نمايشنامه‌نويسان نباشند يا به كار گرفته نشوند، نمي‌توان از اين متن‌هاي باشخصيت‌هاي ضعيف دوري كرد.

محبوبه بيات: جشنواره محل مشق كردن نيست

محبوبه بيات كه سال گذشته پس از مدتي تمرين به دليل نبودن محل تمرين مناسب و نداشتن وقت كافي براي آن از جشنواره انصراف داد، امسال هم از شركت و حضور در آن كاملا‌ چشم پوشيده است. او با اشاره به جابه‌جايي مريم معترف (دبير جشنواره هفتم) و اعظم بروجردي (دبير جشنواره قبلي) چندان اعتقادي به اين تعويض مديريت‌ها ندارد چون معتقد است مشكلا‌ت جشنواره تئاتر بانوان اساسي‌تر از اين حرف‌هاست.محبوبه بيات، بازيگر و كارگردان، مي‌گويد: متاسفانه جشنواره تئاتر بانوان شده حمل دفتر مشق يك عده كارگردان جواني كه هنوز معلوم نيست چه كاره‌اند، دعوت به كار مي‌شوند. از ميان صدنفر، قرار است كه 10 نفر قبول بشوند. در ازدحام اين افراد وقت و حوصله‌اي براي افراد حرفه‌اي باقي نمي‌ماند. من سال گذشته در هفته 6 ساعت فرصت تمرين داشتم. در صورتي كه در تمام دنيا و سابق بر اين در كشور خودمان رسم بود كه حرفه‌اي‌ها كار بكنند و در كنارشان جوان‌ها دستياري بكنند تا آنها نيز به خوبي از كار شناخت پيدا كنند.او پيشنهاد مي‌دهد به جاي تعويض مديريت‌ها، بايد به دنبال وضع كردن قوانين و ضوابط قوي و لا‌زم‌الا‌جرا باشيم، تا جشنواره با اهداف مشخص و محكمي حركت كند.محبوبه بيات پايين بودن بودجه جشنواره تئاتر بانوان را يك مقدار توهين‌آميز مي‌داند، و در اين‌باره مي‌گويد: چه اصراري هست كه اين بودجه اندك بين اين همه آدم تقسيم شود.

كتايون فيض‌مرندي: اجراي عمومي باعث مي‌شود تا جشنواره جريان‌ساز بشود

كتايون فيض‌مرندي، سال گذشته براي حضور در جشنواره تئاتر بانوان اعلا‌م آمادگي كرد اما پس از مدت كوتاهي در حين تمرين‌ها از شركت در آن انصراف داد.

اين كارگردان و طراح صحنه اعتقاد دارد كه اجراي عمومي، تبليغات گسترده و حمايت از گروه‌هاي فعال در جشنواره، باعث شكل گرفتن يك جريان خواهد شد، در صورتي كه در حال حاضر هر نمايشي با دو اجرا براي معدودي از تماشاگران به نمايش درمي‌آيد و پس از اين، پرونده كارها بسته مي‌شود.وي مي‌گويد: فيض‌مرندي جشنواره تئاتر بانوان را فرصت خوبي مي‌داند تا در آن يك‌سري آثار توليد شود تا به مسائل اجتماعي، حرفه‌اي و سياسي پرداخته شود، اما نمي‌داند كه در اين جشنواره تا چه حد اين موارد رعايت مي‌شود.او به دليل آنكه در بدو تمرين‌ها احساس مي‌كند كه شرايط تمرين‌ها بسيار بد است، در سال گذشته از حضور در جشنواره منصرف شد. حتي زماني كه با علي هاشمي در مقام طراحي صحنه همكاري مي‌كرده به سختي و مشقت فراوان به كارش مي‌پرداخت و حتي تمرين‌ها هم اصلا‌ مناسب نبود و اين كار بعد از دو اجرا در جشنواره براي هميشه پرونده‌اش بسته شد. در صورتي كه تئاتر يعني مخاطب و اجراي در سالن، به همين دلا‌يل جشنواره‌ها هيچ گرهي از مشكلا‌ت باز نمي‌كنند و به هيچ‌وجه جرياني توليد نمي‌كنند، چون آثار ديده نمي‌شوند.

چيستا يثربي: طرحي نو دراندازيم

چيستا يثربي از سال اول درگير با جشنواره تئاتر بانوان بوده و در سال اول براي نوشتن متن هتل عروس نفر برگزيده نمايشنامه‌نويسي در اين جشنواره شد كه در سال 74 برگزار شد. او همچنين به عنوان منتقد در بولتن، داور و بازخوان در سال‌هاي متمادي در جشنواره حضور داشته است و با تمام مشكلا‌ت و مسائل خاص اين جشنواره، به برگزار شدن آن به عنوان يك ضرورت نگاه مي‌كند اما معتقد است كه نبايد جشنواره گرفتار دور باطل و تكرار شود و به جاي آن بايد به سمت خلا‌قيت برود. چنانكه حافظ مي‌گويد: فلك را سقف بشكافيم و طرحي نو دراندازيم. تاكنون هيچ طرح نويي در اين جشنواره مطرح نشده است. در صورتي كه اين خلا‌قيت مي‌توانست از طريق زنان خانه‌دار، پزشك، معلم و غيره كه با تئاتر حرفه‌اي ميانه‌اي ندارند، بروز پيدا كند.

اين نمايشنامه‌نويس كشورمان معتقد است به دليل نبودن تبليغات مناسب، آثار با مخاطبان كمتر و فقط براي دوستان گروه‌ها اجرا مي‌شود، همچنين آنچه در اين آثار به نمايش درمي‌آيد مربوط به زنان آسيب‌ديده، عقده‌اي و كوچك است، در صورتي كه زنان ما بنابر فرمايش قرآن، مظهر جمال الهي هستند. با وجود اين در اين جشنواره اصلا‌ به جمال الهي پرداخته نمي‌شود. به دليل آنكه زنان نمي‌توانند به مسائل خود بپردازند چون انگ فمنيست بودن ميخورند، به مسائل آييني و اسطوره‌اي مي‌پردازند.يثربي به ذكر خاطره‌اي مي‌پردازد كه هر روز وقتي براي برگرداندن دخترش به مدرسه مي‌رود، در آنجا مي‌شنود كه زنان مي‌گويند خوش به حال مردها و چه مخي آنها دارند. در صورتي كه در جامعه ما زناني هستند كه هم مخ دارند و هم به‌طور مستقل خانه‌دار هستند و يك خانواده را بدون حضور مردي مي‌گردانند.وي تاكيد مي‌كند جشنواره تئاتر بانوان بايد براي نشان دادن خلا‌قيت‌هاي زنان، سلا‌مت رواني آنها و توانايي بالقوه آنها براي هدايت و تربيت نسل بعدي جامعه باشد، در صورتي كه به اين مقولا‌ت در جشنواره تئاتر بانوان تاكنون به شكل جدي پرداخته نشده است. در مقابل در اين جشنواره زنان موجودات بسيار مشكل‌دار، آسيب‌ديده و ضداجتماعي هستند. اين نوع آدم‌ها را مي‌توان در فيلم‌هاي فريدون جيراني و ديگران ديد.اين نويسنده و پژوهشگر معتقد است كه بايد به نيمه پنهان جامعه و مطالباتش از جامعه و دركش از هستي پرداخت، زن و مرد مكمل هم هستند و بايد اين نيمه ناشناخته (زن) بيشتر شناسانده شود.

او براي گرايش هنرمندان به اين مسائل به برگزاري جلسات توجيهي براي هنرمندان تاكيد مي‌كند و براي برقراري يك جشنواره مطلوب بودن يك دبيرخانه دائمي و دعوت از نويسندگان حرفه‌اي براي نوشتن متن‌هاي قوي و مستحكم را يك امر ضروري مي‌داند.يثربي معتقد است جشنواره در سال اول به شكل مطلوبي برگزار شد و در سال دوم نيز تا حدي خوب بود اما پس از آن از اصل خود دور شد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن