تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805432787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح شهرداري قيمت مسكن را كاهش داده است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: طرح شهرداري قيمت مسكن را كاهش داده است


مسئولان- گروه شهري:
برخي از كارشناسان اقتصادي عنوان مي‌كنند كه طرح شهرداري تهران تحت عنوان نوسازان براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده باعث كاهش قيمت زمين و مسكن در پايتخت شده است.

شهرداري تهران براي اجراي نوسازي بافت‌هاي فرسوده با مشاركت شهروندان، پيش‌فروش واحدهايي را تحت عنوان نوسازان آغاز كرده كه در مرحله اول با استقبال وسيع شهروندان تهراني روبه‌رو شد. قرار دادن قيمت پايه‌اي كه چندين برابر از قيمت‌هاي روز پيش‌فروش مسكن در تهران پايين‌تر بود به اعتقاد چهره‌هاي اقتصادي بزرگترين عاملي است كه سبب شد تا قيمت‌هاي كذايي مسكن در پايتخت دچار افت شده و بر بازار مسكن تاثير مثبت بگذارد.

در حالي كه از دو سال گذشته با تورم قيمت مسكن دولت از اجراي طرحي كه بتواند اين تاثير را در بازار مسكن تهران داشته باشد، ناتوان بود، سعيد ليلاز كارشناس اقتصادي عنوان مي‌كند كه اين طرح درفروكش كردن التهاب مسكن براي تهران بسيار مؤثر بوده است. همچنين ايرج نديمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هم عنوان كرده كه اين طرح به شهرونداني كه سال‌ها است در رؤياي خانه دار شدن به سر مي‌برند، فرصت استثنايي داده است؛ چرا كه اقشار كم درآمد مي‌توانند با كمترين قيمت و به‌صورت اقساطي صاحب خانه شوند. همچنين شهرداري تهران با اجراي اين ايده توانسته طلسم چند ساله نوسازي بافت‌هاي فرسوده را بشكند و مشاركت شهروندان را براي اجراي آن جلب كند.

موفقيت در نوسازي بافت‌هاي فرسوده

شهرداري تهران پس از اينكه دولت در 2 سال پياپي اجازه انتشار اوراق مشاركت براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده را با وجود مصوبه مجلس نداد، در ايده جديدي از شهروندان تهراني دعوت كرد كه در اجراي طرح‌هاي بازسازي بافت‌هاي فرسوده تهران با پيش خريد واحدهاي مسكوني هم صاحب خانه شده و هم شهرداري تهران را در نوسازي بافت‌هاي فرسوده كمك كنند. دليل اينكه تا كنون هيچ شهرداري در دوره‌هاي قبلي وارد اين حيطه ممنوعه نشده ريسك بالا و نگراني از مشاركت نكردن مردم بوده است. اما با ايده جديد شهرداري تهران و استقبال مردم، به بسياري از مسئولان دولتي ـ كه اوراق مشاركت را در بافت‌هاي فرسوده را به خاطر احتمال عدم‌استقبال مردم اجرايي نمي‌كردند ـ ثابت شد كه اگر بتوان اعتماد شهروندان را جلب كرد به راحتي مي‌توان از سرمايه‌هاي آنها براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده شهري استفاده كرد.

در مرحله اول اين طرح كه در مناطق 12، 15، 18 و 19 اجرا مي‌شود، واگذاري بيش از 5 هزار و 500 واحد از آپارتمان‌هاي مسكوني مازاد بر معوض به ازاي هر متر مربع 900 هزار تومان پيش‌بيني شده است.

سعيد ليلاز كارشناس اقتصادي هم تاكيد دارد كه اين طرح در حافظه شهر ثبت مي‌شود چون شايد بتوان ادعا كرد كه براي اولين بار است كه يك مدير شهر موفق شده با جلب مشاركت مردم، فرسوده‌ترين فضاهاي شهري را بازسازي كند:« بازسازي بافت‌هاي فرسوده از اهميت بالايي برخوردار است. تهران سال‌ها است با اين معضل دست به گريبان است اما تاكنون هيچ طرحي نتوانسته بود آن را رفع كند. طرح نوسازان كمترين نفعش براي پايتخت اين است كه امنيت جاني را به ساكنان اين مناطق برمي‌گرداند.»

كاهش قيمت مسكن در تهران

ليلاز همچنين تثبيت قيمت مسكن براي اقشار كم درآمد را از مهم‌ترين وظايف دولت عنوان مي‌كند كه در چند ماه گذشته با ناتواني دولت در كنترل بازار مسكن مواجه بوده است:« گويا شهرداري توانسته آن را به شيوه بهتري كنترل كند تا هم مردمي كه تا كنون توانايي خانه‌دار شدن را نداشتند، صاحب‌خانه شوند و هم قيمت‌هاي مسكن در يك هفته گذشته كاهش چشمگيري داشته باشد.» وي همچنين تاكيد مي‌كند كه اين طرح براي شهرداري تهران هم مي‌تواد سودآور و داراي بازدهي اقتصادي باشد، كه در افزايش درآمدهاي شهري مؤثر است. به عبارتي به اعتقاد وي اين ايده جديد شهرداري تهران هم به شهرداري تهران سود رسانده و هم به مردم. ايرج نديمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هفتم هم در گفت‌وگو با همشهري عصر عنوان كرد كه اين طرح بهترين هديه به اقشار كم‌درآمد در شهر تهران است:«اولا متراژ ساخت و قيمت مجموع آپارتمان‌ها پايين است و اين امر به اين افراد كمك مي‌كند تا با بودجه كم هم بتوانند صاحب خانه شوند.

از طرفي پرداخت اقساطي امتياز ويژه‌اي است كه اين طرح براي اين شهروندان فراهم مي‌كند. چرا كه برخي از شهروندان نه قدرت پرداخت مجموع پول را به‌صورت يكجا دارند و نه مي‌توانند مبالغ زياد اقساط ماهانه وام‌هاي كنوني را تحمل كنند.»البته ليلاز از اين جهت كه افزايش قيمت مسكن در حال حاضر تنها به‌دليل سياست‌هاي غلط پولي دولت است، عنوان كرد:« با توجه به بازار ملتهب كنوني انتظار نمي‌رود كه اين طرح بتواند در مدت كوتاهي مشكل قيمت مسكن در تهران را مرتفع كند، حتي به‌نظر من انبوه‌سازي‌ هم نمي‌تواند به حل اين مشكل بيانجامد چون در ايران افزايش قيمت مسكن مربوط به سياست‌هاي پولي دولت است.»

به گفته وي آمارهاي موجود نشان مي‌دهد توليد مسكن از سال 75 تا 85 از مجموع تقاضاي مسكن اندكي بيشتر بوده است. طبق اين آمارها نسبت تراكم از 15/1 در سال 75 به رقم 04/1 در سال 85 كاهش پيدا كرده است، يعني تراكم خانوار كمتر از سال 75 است و اين نشان مي‌دهد كه اين مسئله مربوط به تقاضا نيست و به همان سياست‌هاي اشتباه پولي دولت برمي‌گردد.چرا كه به گفته ليلاز سياست‌هاي مالي دولت انبساطي بوده و باعث تورم شديد مسكن بوده است. از سال 84 تا پايان تير ماه امسال حدود يكصد هزار ميليارد تومان به حجم نقدينگي كشور اضافه شده، اين در حالي است كه از زمان اختراع پول در ايران تا سال 84 ميزان نقدينگي كشور مجموعا 68 هزار ميليارد تومان بوده است.

ايرج نديمي هم عنوان مي‌كند: هر اقدامي كه منجر به كاهش قيمت زمين يا قيمت تمام شده مسكن شود بر بازار مسكن مؤثر خواهد بود.به تعبير ديگر اگر در يكي از اين دوقسمت بتوانيم اقدامي را تعريف كنيم كه از تقاضا يا عرضه كاسته شود در قيمت اثر خواهد گذاشت. يك مورد ديگر اينكه در رابطه با قيمت تمام شده هر اقدامي بتواند كه به نحوي كاهشي را در قيمت تمام شده داشته باشد آثار قطعي را بر بازار خواهد داشت. اقدامات اخير شهرداري‌ها حداقل در موضوع اميد به آينده، عدم‌شتاب در خريد و آثار مربوط به ركود قيمت‌هاي تصنعي چند سال اخير مي‌تواند اثر بخش باشد.

حاشيه‌هايي بر متن

در حالي كه بسياري از كارشناسان اقتصادي اين طرح را موفق ارزيابي مي‌كنند و در مرحله اول هم استقبال شهروندان حمايت از همين موضوع داشت، برخي از افراد تحت عنوان منابع آگاه در چند روز گذشته اقدام به مصاحبه‌هايي در برخي رسانه‌ها كرده و اين طرح را غيرقانوني عنوان كردند. شهردار تهران هم روز گذشته با تاكيد بر اينكه طرح نوسازان يك داراي مجوز است، اعلام كرد براي اين طرح، علاوه بر مجوز شوراي شهر تهران، شخصا با رئيس بانك مركزي و وزير مسكن توافق كرده است.

محمد باقر قاليباف افزود: شهرداري تهران در چارچوب مصوبات شوراي شهر تهران و ساير الزامات قانوني، تعدادي واحد مسكوني در حال ساخت دارد و مراحل بعدي كار را هم با همين چارچوب‌ها انجام خواهد داد.

شهردار تهران با بيان اينكه موضوع مسكن از دغدغه‌هاي مهم شهر تهران است، تصريح كرد: شهرداري تهران، اين طرح را با رعايت ضوابط مورد نظر انبوه‌سازان انجام داده است و پيش‌سندها را هم قطعا در زمان مقرر، پيش‌فروش خواهد كرد. حتي به گفته شهردار وقتي گفته مي‌شود، 30 درصد از پيش‌فروش‌هاي چنين طرحي انجام شده است و شهرداري از 2 سال قبل در جنوب شهر تهران، نوسازي بافت‌هاي فرسوده را شروع كرده، در نتيجه اين واحدها، هيچ مشكل خاصي ندارند.

قاليباف در پاسخ به سؤال خبرنگاري در مورد اينكه گفته مي‌شود، سرنوشت طرح نوسازان يك، نيز مشابه طرح اركيده خواهد بود، عنوان كرد: شما به‌عنوان مخاطب پاسخ بدهيد كه طرح اركيده را در نهايت چه كسي حل كرد؟
خبرنگاران در پاسخ به وي توضيح دادند كه دولت مدعي حل اين مسئله بوده است و شهردار تهران در پاسخ، اظهار كرد: طرح اركيده از چند سال قبل، معطل باقي مانده بود و شهرداري تهران آن را حل و فصل كرد.

وي تاكيد كرد: نمي‌خواهم وارد موضوعات سياسي شوم، اما شهرداري تهران، طبق وظيفه خود و با مجوز شوراي شهر تهران، نسبت به رفع بخشي از مشكلات مسكن شهروندان تهراني در چارچوب مشخصي اقدام كرده است و تاكيد مي‌كنم كه به هيچ وجه، گوشمان بدهكار مسايل حاشيه‌اي كه ما را از متن دور مي‌كند، نيست.
قاليباف قول داد كه اين طرح در زمان بندي مشخص و در مرحله اول، حتي زودتر از موعد انجام شود.

ترويج انبوه‌سازي در پايتخت

البته به گفته ليلاز يكي ديگر از امتيازهاي اين طرح از بين بردن سنت غلط تك‌سازي‌ است:« تا كنون غالبا اينگونه بوده كه هر كس با هزينه‌اي به‌مراتب بالاتر و امنيت كمتر براي خود و يا ديگران ساخت‌و‌سازكرده كه هم از نظر كيفيت در سطح پايين‌تري هستند و هم از نظر اقتصادي گران‌تر تمام مي‌شود.» وي افزود:« مثل اين است كه 70 درصد از خريداران ما مواداوليه تلويزيون را بخرند و در خانه تلويزيون را توليد كنند! سياست‌هاي ما در بخش مسكن هم به همين اندازه عجيب بوده. بر همين اساس سياست‌هاي شهرداري مي‌تواندكمك زيادي بكند كه توليدات مسكن در تهران هم از نظر اقتصادي و هم از نظر ايمني در وضعيت بهتري قرار بگيرد.» البته اين كارشناس اقتصادي تاكيد دارد كه شهرداري تهران بايد به گونه‌اي عمل كند كه در بازار با كمبود مصالح روبه‌رو نشويم؛ چرا كه هنوز تب ساخت مسكن فروكش نكرده و ممكن است كه طرح نوسازان باعث كاهش مصالح در كشور شود.

تاريخ درج: 9 تير 1387 ساعت 13:46 تاريخ تاييد: 9 تير 1387 ساعت 15:42 تاريخ به روز رساني: 9 تير 1387 ساعت 15:42
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن