تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813080311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس ستاد حوادث غيرمترقبه مازندران: ماه‌هاي تير و مرداد با خشكسالي شديدتري مواجه خواهيم شد براي رفع مشكلات كشاورزي استان به 15ميليون مترمكعب آب نيازمنديم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس ستاد حوادث غيرمترقبه مازندران: ماه‌هاي تير و مرداد با خشكسالي شديدتري مواجه خواهيم شد براي رفع مشكلات كشاورزي استان به 15ميليون مترمكعب آب نيازمنديم


خبرگزاري دانشجويان ايران - زاهدان
سرويس: شهرستان‌ها

رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان گفت: با توجه به كمبود آب سدها و آب بندان‌ها، قطعاً در ماه‌هاي تير و مرداد با خشكسالي شديدتري روبرو خواهيم شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،منطقه مازندران، حبيب‌الله رمضان‌زاده در ششمين جلسه ستاد مقابله با خشكسالي استان با اشاره به كمبود آب سدها و آب بندان‌ها، اظهار كرد: قطعاً در ماه‌هاي تير و مرداد با خشكسالي شديدتري روبرو خواهيم شد.

وي افزود: آب سد لار فقط به مدت 10 روز و تا پايان 16 خرداد ماه براي مازندران رها سازي شده است.

رمضان زاده به نزديك بودن زمان زايش شالي اشاره كرد و گفت: براي رفع مشكلات كشاورزي استان به 15 ميليون متر مكعب آب نيازمنديم.

وي با بيان اين كه قرار بود فرمانداري‌ها مشكلات خود را براي ستاد حوادث غيرمترقبه ارسال كنند، خاطر نشان كرد: به غير از پنج فرمانداري بقيه با ستاد همكاري نكرده و گزارشي نفرستادند.

عزيز الله واحد، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي مازندران، نيز با بيان اين كه در سه ماهه فصل زراعي امسال، نسبت به سال گذشته با 69 درصد و نسبت به دوره شاخص با 57 درصد كاهش بارندگي روبرو بوديم،گفت: از 9 مهر تا خرداد ماه نيز 38 درصد كاهش بارندگي نسبت به سال گذشته داشتيم.

وي افزود: در بخش روان آب‌ها، بارش كمتر از دو يا سه ميلي‌متر بوده و اين در حالي است كه بارش كمتر از 15 ميلي‌متر، روان آب توليد نمي‌كند.

واحد به كاهش70 درصدي آب‌دهي رودخانه‌هاي استان در سه ماهه فصل زراعي اشاره كرد و ادامه داد: نسبت به دوره شاخص با 56 درصد كاهش آب‌دهي رودخانه‌ها و در سه ماه نخست سال جاري و در نه ماهه 47 درصد كاهش داشتيم.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي مازندران در خصوص منابع تامين آب در استان، اظهار كرد: در اين راستا از محل سدها 98 ميليون متر مكعب، از آب بندان‌ها 231 ميليون متر مكعب و از رودخانه‌هاي استان، 536 ميليون متر مكعب آب تامين شده است.

واحد ادامه داد: قرار بود طبق برنامه‌ريزي،393 ميليون متر مكعب آب تحويل دهيم كه 285 ميليون متر مكعب هم اضافه بر اين مقدار از چاه‌ها استفاده شده است.

وي نياز واقعي كشاورزي مازندران براي تأمين 70 درصد آب مورد نياز كشاورزي را يك ميليارد و 985 ميليون متر مكعب آب دانست و گفت: براي جبران4/54 درصد اين مقدار با 442 ميليون متر مكعب كمبود آب مواجه بوديم.

واحد به سه درصد اراضي خسارت ديده در استان اشاره كرد و افزود: 13 درصد از اين خسارت‌ها از طريق صرفه‌جويي، نوبت‌بندي و مديريت صحيح جبران شد.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي مازندران با اشاره به حفر 18 حلقه چاه براي مقابله با خشكسالي گفت: اين چاه‌ها تا 85 درصد پيشرفت فيزيكي در اجرا داشته‌اند.

وي با بيان اين كه 66 هزار نفر روز نيرو در امر تقسيم و توزيع آب بكارگيري شده‌اند، افزود: نصب موتور پمپ، دريچه و لوله‌گذاري در مناطق مختلف براي دو هزار هكتار، صدور 72 هزار فقره گواهي سوخت، حفر 15حلقه چاه عمومي عميق كشاورزي، صدور مجوز حفر جديد براي350 حلقه چاه، حل و فصل بيش از 150 مورد از منازعات بهره‌برداري آب، شناسايي و بهره‌گيري بيش از 35 حلقه چاه صنعتي، خدماتي و شرب مشاهده‌اي براي هزار و پانصد و پنجاه هكتار از جمله فعاليت‌هاي شركت در دوران خشكسالي بوده است.

واحد خاطر نشان كرد: وضعيت سد لار و آب شرب تهران با مشكل مواجه است ولي قرار شده آب سد لار در مرحله دوم به صورت مانوري و در حجم بالا رهاسازي شود.

عنايت‌الله تورنگ، رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران، نيز گفت: از چيزي كه بايد انجام مي‌شد عقب هستيم و بايد اين موضوع را بسيار جدي بگيريم.

وي افزود: در مرحله‌اي هستيم كه زايش شالي در حال آغاز است و كمبود آب مي‌تواند خسارت زيادي به اين بخش وارد كند.

تورنگ ادامه داد: تلاش مي‌كنيم از حداقل آب، حداكثر استفاده را ببريم و اين امر يك تشريك مساعي را مي‌طلبد.

وي خاطر نشان كرد: در پايين دست هيچ راهي براي تامين آب نداريم و تنها راه باقي مانده تامين آب از بالا دست است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن