تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815469542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون ايران خودرو در گفت‌وگو با ايسنا: وزارت نفت 70ميليارد تومان به ما بدهكار است توزيع يارانه بين خودروسازان و شركت بهينه‌سازي عادلانه نبود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون ايران خودرو در گفت‌وگو با ايسنا: وزارت نفت 70ميليارد تومان به ما بدهكار است توزيع يارانه بين خودروسازان و شركت بهينه‌سازي عادلانه نبود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: خودرو

وزارت نفت از بابت دوگانه‌سوز كردن خودروهاي سال 1385 (مربوط به قانون سال 1385) و حدود50 هزار تاكسي دوگانه‌سوز كه در سال 1386 توليد شده، حدود 70 ميليارد تومان به ايران‌خودرو بدهي دارد كه هنوز پرداخت نشده است.

كيانوش پورمجيب - معاون مهندسي فرآيند توليد ايران خودرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب و در تشريح فرآيند توليد خودروهاي دوگانه‌سوز اين شركت در سال 1385 گفت: طبق آيين‌نامه اجرايي تبصره 13 سال 1385 قرار شد 400 هزار دستگاه خودرو با بودجه‌اي معادل 250 ميليارد تومان دوگانه‌سوز شود كه طي آن شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت مي‌بايست كار تبديل كارگاهي 120 هزار دستگاه خودرو را انجام دهد.

وي افزود: حدود 280 هزار دستگاه نيز سهم خودروسازان بود كه در اين ميان سهم ايران خودرو 137 هزار دستگاه، سهم سايپا 130 هزار دستگاه و مابقي نيز سهم بقيه خودروسازان بود، اما نكته‌اي كه در اينجا وجود دارد اين است كه توزيع يارانه فوق عادلانه نبود و به هر خودرو بدون در نظر گرفتن هزينه‌اي كه براي دوگانه‌سوز كردن آن صرف مي‌شود فقط 625 هزارتومان تعلق گرفت.

او با بيان اين‌كه در آن زمان (سال 1385) شركت بهينه‌سازي بر اساس سيستم قديمي ميكسري اقدام به نصب كيت‌هاي گازسوز مي‌كرد، افزود: چون اين كار با تكنولوژي قديمي انجام مي‌شد، به نظر ما تعلق گرفتن 625 هزار تومان يارانه براي تبديل هر محصول غير عادلانه بود؛ چرا كه به نظر ما اين هزينه اين كار بيشتر از 520 هزار تومان نمي‌تواند باشد. يعني عملاً شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت يارانه بيشتري نسبت به هزينه‌اي كه انجام داد، دريافت كرد و اين در حالي است كه ايران خودرو ساخت خودروهاي دوگانه‌سوز را بر اساس كيت‌هاي نسل جديد انجام مي‌دهد.

به گفته وي عقد قرارداد توليد 137 هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز عملاً تا دي ماه سال 1385 طول كشيد و اين در حالي بود كه يارانه در نظر گرفته شده تكافوي هزينه‌هاي ما را هم نمي‌كرد. از طرفي نيز حق گرفتن مابه‌التفاوت هزينه را از مشتري نداشتيم؛ بنابراين نامه‌نگاري‌هاي زيادي را در اين زمينه با مديران وقت شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت انجام داديم، اما متاسفانه با دو تصميم مواجه شديم كه به ضررمان تمام شد.

معاون مهندسي فرآيند توليد ايران خودرو يكي از اين تصميمات را تعيين حداكثر سقف يارانه يعني 700 هزار تومان برشمرد كه تكافوي هزينه تمام شده ايران خودرو را نمي‌كرد. تصميم ديگر نيز تقسيم يارانه به طور مساوي بين همه 400 هزار دستگاه خودرو بود و در اين ميان وزارت نفت حتي در يك مورد هم يارانه 700 هزار توماني به ما نداد و تنها به ازاي هر خودرو 625 هزار تومان در اختيار ما گذاشت.

پورمجيب تاكيد كرد: در اين ميان اگر حداكثر سقف يارانه به ما داده مي‌شد، حداقل 20 ميليارد تومان كمتر ضرر مي‌كرديم. اين در حالي است كه بر اساس هزينه‌هاي سال 1385 هزينه دوگانه‌سوز كردن يك دستگاه سمند حدود يك ميليون و 200 هزار تومان بود كه در اين ميان اختلاف 575 هزار توماني وجود دارد.

وي در ادامه درخصوص مشكلات بعدي مربوط به تحويل 137 هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز تاكيد كرد: با توجه به تاخيري كه در امضاي قرارداد به وجود آمد، توافق شد كه كار تحويل كامل خودروها به سال 1386 موكول شود، اما در اين ميان و با توجه به شرايطي كه كشور در سال‌هاي 1385 و 1386 داشت، تهيه اقلام دوگانه‌سوز با توجه به اين‌كه اكثرا وارداتي بودند، بسيار ارزبر و سنگين بود. بنابراين با توجه به امكاناتي كه براي‌مان وجود داشت، بخشي از توليدات گازسوز را ناقص تحويل داديم و قرار شد تا شهريورماه سال 1386 آنها را كامل كنيم.

وي درباره اين‌كه چرا كامل كردن 70 هزار خودرو دوگانه‌سوز در طرح سال 1385 محقق نشد؟ گفت: دليل اين امر آن بود كه همزمان با تلاش براي تهيه و تدارك تجهيزات گازسوز، آيين‌نامه‌اي در كشور تصويب شد كه طي آن نبايد كمتر از يك تعداد معين خودرو دوگانه‌سوز توليد شود، زيرا شماره‌گذاري نمي‌شدند؛ بنابراين كليه توان ما صرف تامين و تدارك براي توليدات جاري شد. البته از محل تكميل 20 هزار خودرو نيز كه بعد از شش ماهه دوم سال گذشته انجام شد نيز 6 ميليارد تومان طلب داريم.

پورمجيب هزينه‌هاي مربوط به دوگانه‌سوز كردن حدود 40 هزار تاكسي تا پايان آذرماه سال گذشته را 50 ميليارد تومان اعلام كرد و توضيح داد: از اين طلب فقط 20 ميليارد تومان دريافت كرديم. در حالي كه با توجه به هزينه‌هايي كه انجام داديم حدود 30 ميليارد تومان ديگر نيز از شركت نفت طلب داريم. يعني مي‌توان گفت كه با يك فرآيندي روبه رو بوديم كه دائما با اين هزينه‌ها در حال ضرردهي بوديم و با توجه به مشكلاتي كه در اين زمينه برايمان به وجود آمده، از وزارت نفت تقاضاي استمداد داريم، زيرا به نظرما همه 250 ميليارد تومان به طور كامل تخصيص نيافته است.

پيش از اين مدير پروژه CNG شركت سايپا نيز با اشاره به طلب اين شركت بابت دوگانه‌سوز كردن خودروها به ايسنا اظهار كرده بود: با توجه به اين‌كه هزينه دوگانه سوز كردن هر دستگاه پرايد معادل 780 هزار تومان (براساس يورو به نرخ 1300 تومان) است و با توجه به يارانه‌اي كه شركت نفت به ما مي‌دهد، چيزي حدود 14 ميليارد تومان از بابت توليد 18 هزار تاكسي در سال گذشته از اين شركت طلب داريم.

مجيد فهيمه اميري با بيان اين‌كه مشكل ما براي توليدات خودروهاي دوگانه‌سوز شخصي سال 1385 است، چرا كه بين هزينه‌اي كه براي دوگانه‌سوز كردن پرايد و مبلغ يارانه‌اي كه در اختيار ما قرار گرفته، حدود 155هزار تومان اختلاف است، افزوده بود: در اين ميان براي يك تعداد خودرو از طرف سايپا هزينه شد و براي تعدادي توليدات ديگر با توجه به اين‌كه متوجه شديم مبلغ ياد شده از سوي وزارت نفت به ما ارائه نمي‌شود، از سال گذشته و بعد از بودجه سال 1385 مبلغ 100 هزار تومان را از مشتريان گرفتيم.

درخصوص مطالبات خودروسازان، رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز اظهار كرده كه اختلاف نظري در مورد ميزان بدهي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت به شركت ايران خودرو وجود دارد كه در اين رابطه جلسات با مسوولان مرتبط ادامه دارد و اين موضوع نيز در حال پيگيري است.

احمد قلعه‌باني در خصوص طلب شركت‌هاي خودروساز از وزارت نفت و اين‌كه آيا اين سازمان (ايدرو) در اين زمينه پيگيري‌هاي خاصي را داشته است؟ با بيان مطلب فوق افزود: ميزان طلب ايران خودرو را نمي‌دانم، ولي سايپا نيز چنين طلبي از وزارت نفت دارد كه كمتر از طلب ايران خودروست.

اين در حالي است كه به تازگي غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - نيز در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر مطالبات شركتهاي خودروساز درباره‌ي دوگانه‌سوز كردن تاكسي‌ها و خودروهاي شخصي گفته كه اين موضوع بحثي بين دو وزارتخانه است كه به اسناد طرفين برمي‌گردد و قابل حل است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن