تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813221236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير ارشاد: رشد 50 درصدي كتابخواني


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: وزير ارشاد: رشد 50 درصدي كتابخواني
محمدحسين صفار هرندي برپايي چنين نشستي را اتفاقي خجسته دانست و ابراز اميدواري كرد تا تبادل آرا و انديشه ها و تجربيات مسئولين وسيله اي براي ارتقاي سطح علمي كتابخانه هاي عمومي كشور باشد.
گردهمايي مديران كل امور كتابخانه هاي عمومي استانهاي كشور عصر امروز با حضور وزير ارشاد ، دبيركل نهاد كتابخانه ها و مديران استاني كتابخانه هاي كشور در سالن كنفرانس كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.
محمدحسين صفار هرندي برپايي چنين نشستي را اتفاقي خجسته دانست و ابراز اميدواري كرد تا تبادل آرا و انديشه ها و تجربيات مسئولين وسيله اي براي ارتقاي سطح علمي كتابخانه هاي عمومي كشور باشد.
وزير ارشاد گفت: گاه مسيري طي مي شود تا بعضي كارنامه خودشان را خوب جلوه دهند و يا بعضي براي دلداري خود بر حسب شواهد و قرائن آماري را نشان مي دهند اما اميدوارم حركت به سمت توسعه كتاب و كتابخواني با رهنمودهاي شخصيت هاي برجسته فرهنگي و سياسي كشور و خصوصا رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب راهي را براي عملكرد بهتر به جامعه ارائه دهد.
وي تاكيد كرد: متاسفانه امروزه بعضي از افراد از رسانه ها و تريبون ها استفاده مي كنند تا حرفهاي بي پايه را در اذهان مردم بنشانند و جامعه را با برخي تهمت ها مخدوش كنند. وظيفه ما در اين ميان اين است كه كارمان را به بهترين وجه انجام دهيم؛ كاري كه شما خودتان را براي آن مهيا كرده ايد. همان طور كه امام خميني (ره) فرمودند «منتظر نباشيد تا جاهاي ديگر كارشان را درست كنند».
در ابتدا ما بايد مراكزي را كه مردم براي دسترسي به كتاب به آنجا پناه مي آورند مهيا كنيم. هر چند كه تعداد كتابخانه هاي ما در نهاد كتابخانه هاي عمومي اندك است اما من به يك اعتبار مي گويم كه اين تعداد اندك نيست. شايد در حال حاضر 1800 كتابخانه زيرنظر نهاد عمومي كشور داشته باشيم اما فارغ از اين كتابخانه ها، كتابخانه هاي منسوب به شهرداري ها، مساجد و مدارس نيز در زمره كتابخانه ها هستند و اين به آمار ما مي افزايد.
صفارهرندي با ابراز تاسف از اينكه گاه وضعيت كتاب در ايران با كشورهاي عقب مانده مقايسه مي شود گفت: بعضي از اين كشورها كشورهايي هستند كه آرزو دارند به بازار كتاب ما راه پيدا كنند و به مساعدت ما احتياج دارند. كساني كه اين دست قياس ها را انجام مي دهند عادت كرده اند كه كشور خود را تحقير و در حق ملت خود جفا كنند.
وي افزود: تعبيه كتابخانه ها در مقياسي بزرگ در شهر و شهرستانها زمان و هزينه زيادي را مي برد اما مي توان اسباب احداث كتابخانه ها را در مدتي كوتاه و با هزينه اندك در شهرها و شهرستانها فراهم كرد. به طور مثال مي توان از نمونه كار اجرا شده در استان هرمزگان نام برد كه بعد از كسب موافقتنامه اي از وزير بهداشت در خانه بهداشت استان هرمزگان صورت گرفت. در اين استان خانه هاي بهداشت اتاقي از خود را به كتابخانه اختصاص مي دهند و اين قبيل كارها در استانهاي ديگر از جمله گيلان در حال انجام شدن است.
وزير ارشاد تصريح كرد: مرحله بعدي در اين راستا تامين كتاب است. با آنكه 10 تا 11 ميليون جلد كتاب خريداري شده در انبارها موجود بوده اما تنها 50 درصد از اين كتابها در اختيار كتابخانه هاي عمومي قرار گرفته و الباقي به كتابخانه هاي مساجد و مدارس اهدا شده است. سعي مي شود اين موانع در برنامه ريزي هاي آتي مرتفع شود.
صفارهرندي به كيفيت و گونه كتابهايي كه به كتابخانه ها گسيل مي شود اشاره كرد و ادامه داد: خوشبختانه كتابهايي كه منتشر مي شوند از كيفيت خوبي برخوردارند اما دليلي ندارد كه هر كتابي كه چاپ مي شود به كتابخانه ها برود. كتابخانه محل گزيده كتابهاي نشر است و به همين اعتبار ما بايد با غني سازي كتابخانه هاي خودمان آنها را از موضوعات مهم و ضروري جامعه سرشار كنيم. هر چند كه ضروري است تا كتابخانه هاي ما از همه ژانرها كتاب داشته باشند.
وي افزود: جامعه اي كه به دنبال به دست آوردن قله هاي سياسي، اقتصادي و فناوري است و به لحاظ علمي در مسير پرتكاپويي قرار گرفته، نبايد كتابخانه هايش با كمبود مواجه شود و اين كمبودها بايد مرتفع شود. من و منصور واعظي وقتي منابع و كمبودهاي كتابخانه هاي كشور را مرور مي كرديم با آماري مواجه شديم كه متاسفانه هم غم انگيز است و هم خنده آور. به عنوان نمونه در بعضي از كتابخانه ها ما حتي دوره كاملي از آثار استاد مطهري را نداريم. در بعضي موارد نيز حتي جزئي از اين كتابها ديده نمي شود و يا به اين نكته مي توان اشاره كرد كه گاه كتابهايي در زمينه جنگ تحميلي نيز وجود ندارد؛ در حالي كه دفاع مقدس بخشي از تاريخ افتخار آفرين مردم و كشور ما بوده است.
وي گفت: ما بايد ببينيم براي تجهيز كتابخانه ها به چه كتابهايي احتياج داريم چرا كه بسياري از كتابهاي خوب در كتابخانه ها وجود دارد اما خوانده نمي شود و اين مانند آزاده اي است كه به بند كشيده شده است. مسئله بعدي اين است كه وظيفه كتابدارهاي ما به خوبي مشخص نشده است. بايد توجه كرد كه اين كتابدارها هستند كه مي توانند با تشويق و تبليغ مناسب كتابهاي خوب را به مراجعين عرضه كنند. البته جاي تبليغات در كتابخانه ها خالي است و اين تبليغات مي تواند با هزينه كم انجام شود. كتابدارها مي توانند تكاپو را در زمينه كتابخواني در مراجعين ايجاد كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: ما نبايد كتابخواني خود را با ديگر كشورها مقايسه كنيم. آمارهايي كه از كشورهاي ديگر به دست داده مي شود گاهي از شمارگان بالاي كتابهاي نازل و ساده است، در حالي كه شمارگان كتابهاي معرفتي و پرمحتوا اندك است.
وي گفت: آنچه نسبت به سال گذشته با آن مواجهيم اين است كه رشد 50 درصدي كتابخواني را در كشور داشته ايم. مردم امسال حدود 10 ميليارد تومان از نمايشگاه كتاب تهران خريد كردند و آمار هفت ميلياردي درست نيست. اميدوارم مسئولين و بزرگان كشور هم زمينه هاي رشد روزافزون اين جريان را فراهم كنند ؛ از جمله شهرداري ها كه بايد با رعايت حقوق كتابخانه ها گامي در پيمودن مراحل بعدي اين جريان بردارند.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن