تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815363615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون رييس جمهوري افغانستان بر توسعه روابط فرهنگي با ايران تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون رييس جمهوري افغانستان بر توسعه روابط فرهنگي با ايران تاكيد كرد
به گزارش ايرنا، محمدكريم خليلي روزشنبه در مراسم بهره برداري از نخستين مركز آموزشي معلمان افغانستان در كابل افزود: در آيين اسلام اصول همسايگي بسيار مورد تاكيد قرار دارد و همسايه‌ها در درد و شادي هم شريك هستند.

وي با بيان اينكه ايران در دوران مقاومت و نيز در شرايط نوين در كنار افغان‌ها بود، اظهار داشت : كشورمان تاكنون كمك‌هاي بسيار سخاوتمندانه اي را در عرصه بازسازي از ايران دريافت كرده است .

خليلي با اشاره به نياز كشورش به كمك‌هاي علمي و فرهنگي گفت :
افغانستان شديدا نياز به همكاري ايران در زمينه‌هاي مختلف دارد.

وي اضافه كرد: ملت ايران در سه دهه اخير به پيشرفت‌هاي زيادي دست يافت و فصل نويني از روابط نيز در دوران اخير ميان دو كشور گشوده شده است .

اين مقام افغان تصريح كرد: كشورش به همكاري و انتقال تجربه ايرانيان در عرصه‌هاي علمي ، فرهنگي و آموزشي نيز نياز دارد.

وي تحصيل بيش از شش ميليون دانش آموز در تاريخ اين كشور را بي‌سابقه دانست و تاكيد كرد كه نظام آموزشي با كمبود ظرفيت‌ها مواجه است .

وي از همكاري ايران در احداث اين مركز قدرداني كرد و افزود: دو ملت و دو دولت علاقه مند به تعميق و گسترش روابط في مابين هستند.

#‪ ;۱۶۰‬همچنين عليرضا علي احمدي وزير آموزش و پرورش كشورمان نيز گفت :
اين مركز آموزشي در چارچوب قراردهاي بين‌المللي ميان دو كشور ساخته شده است .

وي افزود: دو ملت ، داراي پيشينه فرهنگي ، ديني و زباني مشتركي هستند و زبان فارسي كه بخشي از تمدن جهاني را تشكيل مي‌دهد،مردمان دو كشور به آن تكلم مي‌كند.

علي احمدي اظهار داشت : دو ملت به اين اصل افتخار مي‌كنند كه در سايه تعليمات ديني و آموزه‌هاي اسلامي نيز زندگي مي‌كنند.

وي بر توسعه همكاري‌هاي آموزشي و فرهنگي دو كشور تاكيد كرد و افزود:
در مركز ياد شده علوم روزآموزشي ، نحوه تدوين كتب درسي و فناوري‌هاي آموزشي با كمك مربيان ايراني به فرهنگيان افغانستان آموزش داده مي‌شود.

احمدي اظهار داشت : اين مركز در برنامه ريزي‌هاي آموزش دروس و نيز برآورد امكانات ،تجهيزات و فناوري براي توسعه آموزش نيز فعاليت خواهد كرد به گفته وزير آموزش و پرورش ايران ،چگونگي تحصيل دانش آموزان تيز هوش و نيز كودكان استثنايي مورد بررسي قرار خواهد گرفت .

علي احمدي در ادامه به پيشرفت‌هاي ايران در عرصه‌هاي دانش هسته‌اي ، علوم پزشكي و غيره اشاره كرد گفت : كشورمان برغم انواع تحريم‌ها و جنگ به پيشرفت‌هاي بزرگي نايل شده است .

وي گفت : كشورهاي دوست و همسايه علاقه مند هستند كه با يافته‌هاي علمي دانشمندان ايراني آشنا شوند.

وي رمز پيشرفت مردم ايران را توكل به خدا و تكيه بر استعدادها و نبوغ فرزندان ايران زمين دانست و گفت : اين مركز در راستاي پيشرفت و ترقي افغانستان نيز احداث شده است .

#‪ ;۱۶۰‬احمدي تاكيد كرد: ايران خود را مكلف مي‌داند آنچه را در توان دارد ، در اختيار مردم افغانستان قرار دهد و از تجارب آنان نيز استفاه كند.

همچنين محمدحنيف اتمر وزير آموزش و پرورش افغانستان از ايران به عنوان بهترين دوست كشورش ياد كرد و گفت : ساخت اولين مركز آموزشي معلمان در تاريخ اين كشور بي‌سابقه است .

وي افزود: جذب دانش آموزان رو به افزايش است و افغانستان از نظر تربيت معلم با مشكل مواجه است كه با راه اندازي اين مركز نگراني خانواده‌ها از نداشتن معلمان كار آزموده ، بتدريج رفع خواهد شد.

وي از اين نهاد آموزشي به عنوان مظهر دوستي دو كشور ياد كرد و گفت :
صادقانه مي‌خواهيم از دولت و مردم بزرگ ايران در اين رابطه تشكر كنم .

اتمر با اشاره به كمك ايران در تدوين كتب و حد نصاب آموزشي گفت :هم اكنون استادان مدارس ديني افغانستان در ايران در حال تحصيل هستند.

نخستين مركز آموزشي فرهنگيان افغانستان با پنج ميليون دلار كمك بلاعوض ايران با ‪ ۲۸‬كلاس درس ، ‪ ۱۲‬اتاق اداري ،چهار باب آزمايشگاه ، كتابخانه ، مسجد ، سالن ورزش و تربيت بدني در زميني به مساحت هفت هزار و ‪ ۵۰۰‬مترمربع و با چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬مترمربع زيربنا در سه طبقه به مدت سه سال ساخته شد آساق **‪۱۳۶۶**۳۳۲‬
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن