تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815511104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با انديشمندان جهان اسلام / سيداحمد فهري زنجانيديدگاه‌هاي تفسيري آيت‌الله «فهري» متأثر از نگاه تفسيري حاج آقا مصطفي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آشنايي با انديشمندان جهان اسلام / سيداحمد فهري زنجانيديدگاه‌هاي تفسيري آيت‌الله «فهري» متأثر از نگاه تفسيري حاج آقا مصطفي است
گروه انديشه: آيت‌الله «سيداحمد فهري زنجاني» از ياران امام خميني(ره) و دوستان شهيد آيت‌الله سيدمصطفي خميني بود كه ديدگاه‌هاي تفسيري او نيز متأثر از نگاه تفسيري حاج آقا مصطفي است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، 9 تيرماه، برابر است با سالروز درگذشت آيت‌الله «سيداحمد فهري زنجاني»، در سال 1385 هجري شمسي.

آيت‌الله «سيداحمد فهري زنجاني» متولد سال 1301 هجري شمسي، بنيان‌گذار حوزه علميه دمشق و از همراهان امام در نجف اشرف بوده كه بسياري از كتب و آثار حضرت امام خميني(ره) را به زبان عربي ترجمه كرده است.

وي فلسفه و فقه را در حوزه نجف خوانده و بسيار متهجد بود و در اعمال عبادي مواظبت زيادي مي‌كرد. اساتيد او، آيت‌الله محسن حكيم، آيت‌الله شيخ عبدالكريم حائري، آيت‌الله ميرزا باقر زنجاني و آيت‌الله خويي بودند.

آيت‌الله فهري ‌زنجاني، مؤسس حوزه علميه دمشق بوده و در طول حياتش 4 هزار طلبه در اقصي‌ نقاط كشورهاي اسلامي و حوزه علميه امام خميني(ره) دمشق از محضر آن مرحوم درس گرفته‌اند. علاوه بر تأسيس حوزه علميه در دمشق، بازسازي و نوسازي حرم حضرت رقيه(س) و ساخت بيمارستان امام خميني(ره) در دمشق نيز از جمله فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي آن مرحوم عنوان شده است.

تلاش براي ايجاد وحدت و همبستگي ميان علماي شيعه و سني و ساماندهي امور مذهبي و زيارتي در لبنان و سوريه از ديگر فعاليت‌هاي سياسي، فرهنگي و مذهبي وي است. آيت‌الله سيد احمد فهري كه از سال 60 به نمايندگي حضرت امام در سوريه و لبنان جهت ساماندهي امور مذهبي و زيارتي منصوب شد.

وي در طول اين‌ سال‌ها به ترويج اسلام و مذهب جعفري اقدام كرده و اقامه نماز و ايراد سخنراني در ساليان متمادي در حرم حضرت زينب(س) در دمشق، تدريس در حوزه‌هاي علميه دمشق، برپايي جلسات درس براي تربيت شاگردان و طلبه‌هاي علوم اسلامي از اقصي نقاط جهان از جمله فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي اوست.

آيت‌الله فهري روزانه سه وعده نماز در حرم حضرت زينب(س) مي‌خواند و در توسعه حرم حضرت رقيه(س) نقش اساسي داشت و زائران ايراني و عربي در سوريه از سخنراني‌ها و نشست‌هاي روزانه اين عالم فرزانه بهره مي‌گرفتند. وي بسيار زاهدانه زندگي مي‌كرد و ملاقات‌هاي ايشان با امام و رهبري بسيار با دلدادگي و محبت بوده است.

وي علاوه بر اين‌كه شاعر خوش ذوقي بود و اشعار فراواني به فارسي، عربي و تركي گفته است. چندين مركز هم در ايران براي ايتام و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه ساخته و چند مسجد بزرگ در ايران را مستقيما اداره مي‌كرد. وي هم‌چنين بخشي از كتابخانه حافظ اسد را به نام ايران و تشيع، تجهيز و راه‌اندازي كرد.

هم‌چنين وي يار امام و از دوستان صميمي شهيد مصطفي خميني است كه نگاه‌هاي تفسيري وي، متأثر از نگاه تفسيري حاج آقا مصطفي است. ارتباط سه جانبه خوبي بين ايشان، حاج آقا مصطفي و امام موسي صدر برقرار بود.

آيت‌الله فهري مدتي نيز نمايندگي حوزه‌هاي علميه لبنان را به عهده داشت و در بين شيعيان خاورميانه به خصوص كويت، عربستان، بحرين و عراق از طرف امام(ره) مرجعي براي وجوهات و استفتانات بود. وي مورد تأييد و علاقه امام، حاج احمدآقا و مقام معظم رهبري نيز بود و رهبري از جواني با ايشان رابطه دوستي داشت.

عشق به قرآن و تفسير آن در وي كم‌نظير بود و از جمله شاگردان علامه طباطبايي به شمار مي‌رفت كه خاطرات او از علامه طباطبايي شامل يك مجموعه دستور‌العمل براي اهل معرفت و عرفاست كه مجموعه بسيار نفيسي است.

تأليفات و ترجمه‌هاي او عبارتند از: ترجمه كتاب‌هاي آداب‌الصلوة، سرالصلوة و مصباح‌الهدايه امام خميني(ره) از عربي و فارسي؛ رساله طب؛ سالار شهيدان؛ ترجمه لهوف ابن‌طاووس؛ ترجمه صحيفه سجاديه؛ ترجمه خصال شيخ صدوق؛ ترجمه كتاب الغيبه نعماني؛ الخميني في القرآن؛ تقريرات اصولي امام به ‌نام طلب و اراده؛ اسرار حج و ... .

آيت‌الله فهري پس از سال‌ها تلاش و كوشش در راه نشر معارف الهي، در 9 تيرماه 1385 در سن 85 سالگي به علت عارضه قلبي دعوت حق را لبيك گفت و در جوار بارگاه ملكوتي حضرت امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.*

*منابع: الشيعه؛ مقدمه رساله لقاءالله.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن