تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815639202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور اتباع بيگانه در ايران، فرصت يا تهديد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حضور اتباع بيگانه در ايران، فرصت يا تهديد
خبرگزاري فارس: اتباع بيگانه معضلي‌ست كه طي سال‌هاي پس از انقلاب يكي از مشكلات دولت و مردم بوده‌ كه فرصت‌هاي زيادي را از آن‌ها گرفته و جامعه را با تهديد‌هاي جدي روبرو كرده است اما گروه‌هايي سعي در فرصت جلوه دادن اين تهديد جدي هستند.


به گزارش خبرنگار فارس از شيراز، ايران هميشه سرشار از موقعيت‌هاي شغلي، تحصيلي و اجتماعي بوده و همين جاذبه براي همه افراد به ويژه كساني كه در كشورهاي همجوار مانند افغانستان، عراق، پاكستان و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس ساكن هستند كافي است تا شانس خود را براي دست‌يابي به منابع علمي، ثروت و موقعيت اجتماعي در ايران بيازمايند.
وقوع جنگ در كشورهاي همجوار و جاري‌شدن قوانين بين‌الملل در خصوص پناهندگان، ايران را براي پذيرش مهاجران مستعدتر ساخت و همين امر سبب شد تعداد زيادي افغاني، پاكستاني و عرب از مرزهاي مختلف وارد ايران شوند.
در اين ميان شمار افاغنه‌اي كه به اشكال قانوني و غيرقانوني وارد ايران شده و در نقاط مختلف ساكن و مشغول به ‌كار شده و حتي با دختران ايراني ازدواج كرده و تشكيل خانواده داده‌اند، بسيار زياد و تهديدآميز شده است، به‌طوريكه تعداد افاغنه ساكن و شاغل در برخي از نقاط شهري و روستائي استان فارس و كشور، گاه از تعداد كل ساكنان بومي آن نقطه بيشتر شد.
البته در ميان نقاط مختلف كشور مناطقي وجود دارد كه يا به ‌واسطه روحيات مردم يا تلاش مديران، اجازه ورود مهاجران داده نشد تا چه رسد به سكونت آنان؛ اما استان فارس يكي از جذاب‌ترين استان‌ها براي اتباع بيگانه غيرمجاز خصوصا اتباع افغاني بوده و هست تا جائيكه امروز به يك معضل جدي و تهديد كننده امنيت، اشتغال و .. بدل شده است.
اتفاقات مختلفي كه با حضور همسايگان افغان در ايران و خصوصا استان فارس رقم خورد، زمينه را براي كدر شدن ذهن مردم در مورد آنان هموار ساخت، قتل، تجاوز، قاچاق، بيماري و اشغال بسياري از مشاغل در سطوح كارگر ساده و حتي استاد كاري علي‌الخصوص در بخش ساختمان، ديدگاه‌هاي منفي را نسبت به اين گروه تشديد كرده است.
علاقه‌مندي كارفرمايان بخش‌هاي خصوصي و دولتي به استفاده از نيروهاي مهاجر به دلايلي از جمله فرار مالياتي، بيمه‌اي پائين بودن دستمزدها و نوع تعامل اين تعداد اتباع بيگانه شاغل در بخش دولتي خصوصا در مشاغلي كه به نوعي كارفرمايان بخش خصوص به عنوان مجري با بخش دولتي وارد قرار داد مي‌شود، روز به روز بيشتر شد.
امروز و با وجود اجراي يك مرحله از طرح طرد اتباع بيگانه و آغاز مرحله دوم اين طرح، همچنان تعداد اتباع بيگانه‌اي كه در شركت‌ آبفا، پيمانكاران جهادكشاورزي، برق، آب و ديگر به‌كار اشتغال دارند گاه از تعداد ايرانيان نيز بيشتر است.

*طرح طرد اتباع بيگانه
طرح طرد اتباع بيگانه كه از حدود پنج سال قبل آغاز شد و تا امروز اگرچه به ادعاي مسئولان مرحله به مرحله جلو رفته است، هنوز از تعداد مهاجراني كه مشاغل مختلف را در نقاط مختلف كشور، خصوصا استان فارس و به‌ويژه شهرهاي مركزي و جنوبي اين استان اشغال كرده‌اند، آنچنان كاسته نشده است.
يكپيمانكار شيرازي در خصوص علت به‌كارگيري نيروهاي افغاني در كارگاهش به خبرنگار فارس در شيراز گفت: نيروهاي افغاني از كار نمي‌دزدند، در قبال دستمزدشان كار بيشتري انجام مي‌دهند و اگر به هر علتي به آنان نيازي نداشته باشي، شكايت كارفرما را به اداره كار نمي‌برند.
مهرداد حسيني ادامه داد: من اكنون پنج سال است كه با يك گروه افغاني كار مي‌كنم و تا كنون هيچ خلافي از آنان نديده‌ام.
يكي از فعالان بخش سنك در شيراز نيز كه از كارگران استادكار اتباع بيگانه استفاده مي‌كند، گفت: اين افراد در كار خود وارد بوده و كار را سالم انجام مي‌دهند.
اين فرد كه خود را يكي از اعضاي اتحاديه صنف سنگبرها معرفي مي‌كرد، ادامه داد: ما هميشه با كارگران ايراني مشكل داشته‌ايم، اما در هفت سال گذشته هيچ كارگر افغاني براي ما توليد دردسر نكرده است.
اما يك كارشناس علوم اجتماعي در گفتگو با خبرنگار فارس در شيراز يكي از آسيب‌هاي جدي حضور مهاجران و اتباع بيگانه خصوصا ميهمانان افغاني را از بين رفتن فرصت‌هاي شغلي، تهديد امنيت و قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: متاسفانه برخي از افراد و شركت‌ها بدون توجه به عواقب و تاثيرات منفي كار خود، بر استفاده از كارگران و استادكاران افغاني داشته و دارند.
مسعود صاحب خاطرنشان كرد: تهديد فرصت‌هاي شغلي در پس خود تأثيرات گسترده اجتماعي، اقتصادي، امنيتي و ... را به ارمغان مي‌آورد، به اين معني كه از بين رفتن فرصت‌هاي شغلي حتي در سطح كارگر ساده، خود به تنهائي موجب بروز عوارضي گسترده هم در عرض جامعه و هم در طول آن خواهد شد.
اين استاد دانشگاه آزاد با بيان اينكه نمي‌توان بطور مطلق همه مهاجران و اتباع بيگانه را عامل ناامني و قاچاق دانست، تصريح كرد: در يك زمان تصميم‌سازان اقدام به پذيرش بي‌رويه مهاجران افغاني كردند، بدون آنكه عواقب نگران‌كننده اين اقدام را مورد دقت قرار داده و از مشاوره‌هاي متخصصان بهره‌مند شوند.
صاحب گفت: مهاجرت و مهاجرپذيري تابع شرايط و ضوابطي است كه معمولا منطقه يا كشور مهاجرپذير تعيين مي‌كند، بنابراين زمانيكه يك كشور از همه جهات مورد تهديد قرار مي‌گيرد و يكي از عوامل اين تهديد به عقيده صاحب‌نظران اتباع بيگانه خصوصا آن دسته غيرمجاز است، هيچ قانون و منطقي حكم نمي‌كند منافع مهاجران را به قيمت از بين بردن منافع مردم يك كشور تامين كنيم.

*مسئولان و اتباع بيگانه
اين درحالي است كه مديران سياسي و انتظامي و امنيتي استان فارس و شهرستان شيراز نيز اعتقاد دارند بخش از ناامني‌ها موجود به دليل حضور اتباع بيگانه است.
رئيس شوراي تأمين و فرماندار شهرستان شيراز پيش از اين وجود اتباع بيگانه غيرمجاز را يك آفت دانسته و گفته بود: وجود اين‌گونه افراد عامل مهمي در ايجاد نا‌امني است كه در مرحله اول فرصت‌هاي شغلي را از افراد يك كشور سلب مي‌كند.
ابراهيم عزيزي اعلام كرده است: افراديكه اماكن مسكوني و تجاري خود را در اختيار اتباع بيگانه غيرمجاز قرار داده‌اند از اول تيرماه 15 روز مهلت دارند تا قرارداد را فسخ و اماكن را پس بگيرند، در غير اين‌صورت اماكن مزبور پلمب خواهد شد.
عزيزي افزود: براي سومين سال متوالي طرح طرد اتباع بيگانه غيرمجاز از تير‌ماه امسال در شيراز آغاز و پيش‌بيني مي‌شود بيش از 15 هزار تبعه بيگانه طرد و به كشور خود بازگردانده شوند.
فرماندار شهرستان شيراز به كار‌گيري افراد متخصص غير‌ايراني در شغل‌ها را با منافع ملي كشور در تضاد دانست و با بيان اينكه دادن فرصت‌هاي شغلي به بيگانگان ظلم در حق جوانان اين مملكت است، تاكيد كرد: خدمات‌دهي و به كار‌گيري اتباع بيگانه غير‌مجاز در ادارات و سازمان‌هاي دولتي و خصوصي و انجام هرگونه معامله اعم از خريد، فروش، رهن و اجاره اماكن و وسايل با اين افراد ممنوع و موجب پيگرد قانوني است.
عزيزي همچنين جابه‌جائي درون و برون‌شهري اتباع بيگانه غيرمجاز را ممنوع و خلاف قانون دانست و افزود: خودرو افرادي كه اقدام به حمل و نقل اتباع بيگانه غير مجاز كنند در اولين نوبت 6 ماه، نوبت دوم 12 ماه و نوبت سوم 18 ماه توقيف خواهد شد.
فرماندار شهرستان شيراز با بيان اينكه در دو سال گذشته 33 هزار تبعه بيگانه غيرمجاز از كشور طرد شده‌اند، از شهروندان خواست تا هرگونه تخلفي در اين رابطه را ضمن تماس با شماره‌هاي 111 و 1820 به مسئولان اطلاع دهند.
در عين حال رئيس اداره سياسي- اجتماعي فرمانداري شهرستان شيراز نيز گفت: بعضي از ادارات دولتي به دليل عدم اعتقاد به طرد اتباع بيگانه غيرمجاز همكاري مطلوبي با اين طرح ندارند.
وحيد رجائي در گفتگو با خبرنگار فارس در شيراز افزود: اين دستگاه‌ها عمدتا دستگاه‌هاي اجرائي بوده و از اتباع بيگانه غير مجاز در اجراي طرح‌هاي عمراني استفاده مي‌كنند.
رجائي با بيان اينكه طرح طرد اتباع بيگانه براساس مصوبه شوراي تأمين و به‌صورت همزمان با كشور از اول تيرماه رسما در استان فارس و شهرستان شيراز نيز اجرائي مي‌شود، گفت: هدف اين طرح نظارت بر اقامت، طرد اتباع بيگانه غير مجاز و مجاز، ايجاد زمينه مناسب براي خروج داوطلبانه و كاهش تقاضا براي ورود به ايران عملياتي شده است.
اين مقام مسئول با تصريح اينكه حضور اتباع بيگانه امنيت فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه را با مخاطراتي روبرو كرده‌ است، خاطرنشان كرد: يكي از ضروري‌ترين زيرساخت‌ها براي تأمين امنيت اجتماع، طرد اين افراد است اما اگر همكاري دستگاه‌هاي مختلف نباشد اين كار با توفيق كامل روبرو نخواهد بود.
رجائي با تصريح اينكه طرد اتباع بيگانه غيرمجاز كاري كاملا قانوني است، گفت: بعضي از اصناف و كسبه خصوصا صنف پوشاك و سري‌دوزان از اين افراد در سطح وسيعي استفاده مي‌كنند بنابراين همكاري مجامع امور صنفي و كسبه محترم در موفقيت اين طرح دخيل و تأثيرگذار خواهد بود.
به گزارش فارس يكي از دستگاه‌هايي كه به دليل تعدد پروژه‌هاي عمراني در سطح شهر با پيمانكاران مختلفي سر و كار داشته و براساس شواهد موجود، بسياري از پيمانكاران طرف قرارداد آن از نيروهاي اتباع بيگانه استفاده مي‌كنند، شركت آبفا است.
اين در حالي است كه مدير روابط عمومي آب و فاضلاب شهرستان شيراز مدعي است: تاكنون در هيج كدام از پروژه‌ها‌ي اين شركت از اتباع بيگانه غيرمجاز استفاده نشده است و از اين پس نيز نخواهد شد.
سهيل بيژني امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در شيراز، افزود: از سال گذشته تمهيدات لازم براي اين امر انديشيده شده و بخشنامه‌هاي جديدي مبني بر ممنوعيت به‌كار‌گيري اتباع بيگانه غير مجاز در شهرستان شيراز به همه پيمانكاران ابلاغ شده است .
مدير روابط عمومي آبفا شيراز گفت: پيمانكاران موظف به اجراي قوانين جاري مملكت هستند و اگر پيمانكاري تخلف كرده و در اجراي پروژه‌ خود از اتباع بيگانه استفاده كند، پروژه مزبور در اسرع وقت تعطيل و فرد متخلف براي جريمه به مراجع قضايي ذي‌ربط معرفي مي‌شود.
بيژني با اشاره به آغاز مرحله جديد طرح طرد اتباع بيگانه غيرمجاز، افزود: در خصوص اين طرح نيز بخشنامه جديدي به همه پيمانكاران طرف قرارداد اين اداره ابلاغ و طي آن بر ممنوعيت به‌كارگيري اتباع بيگانه غيرمجاز در پروژه‌ها و تحت هر عنواني تاكيد شده است.
مدير روابط عمومي آبفا شيراز با بيان اينكه همه دستگاه‌هاي اجرايي تابع دولت و قانون‌ هستند، گفت: حضور و فعاليت اتباع بيگانه غير مجاز در كشور تأثير منفي بر بكارگيري نيروهاي ايراني در فرصت‌هاي ايجاد شده شغلي دارد كه همين امر موجب به وجود آمدن مشكلات و معضلات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي در جامعه مي‌شود.
با اين همه مرحله دوم طرح طرد اتباع بيگانه كه از اول تير ماه با تذكر آغاز شده و طي روزهاي گذشته با تخريب آلونك‌هاي افغاني‌هاي ساكن در وزيرآباد شيراز ادامه پيدا كرد، از روز 15 تير ماه وارد مرحله جدي‌تري خواهد شد، بطوريكه با بازرسي از كارگاه‌ها، مشاغل و صنوف، مجريان طرح اقدام به پلمب واحدهايي كه از نيروهاي بيگانه به عنوان كارگر استفاده كرده باشند خواهند كرد.

*اتباع بيگانه شاغل در دستگاه‌هاي دولتي
براساس گزارش‌هاي مردمي واصله شده به مركز هدايت طرح طرد اتباع بيگانه، شهرداري‌ها و شركت‌هاي آبفا در شيراز و استان فارس بيشترين استفاده را در ميان دستگاه‌هاي دولتي از اتباع بيگانه غير مجاز دارند.
پس از اين مخابرات نيز در رديف شركت‌هايي قرار مي‌گيرد كه به شكلي ملموس از اين افراد در پروژه‌هاي مختلف عمراني خود استفاده كرده و هنوز هم مي‌كند.
پروژه قطار شهري شيراز، جهادكشاورزي شهرستان شيراز و استان، شركت‌هاي خدماتي بخش خصوصي، سنگبري‌ها، شركت‌هاي توليد لباس و شركت‌هاي پيمانكاري مهندسي به همراه انبوه سازان و شركت‌هاي نيمه دولتي فعال در اين عرصه نيز از جمله دستگاه‌هايي به شمار مي‌روند كه بايد اتباع بيگانه به‌كار گرفته شده را تا پانزدهم تيرماه امسال تسويه كنند.
بي‌ترديد نمي‌توان حضور اتباع بيگانه‌اي را كه به عنوان مهاجر وارد ايران شده به‌كار و زندگي مشغول مي‌شوند و بعضا حتي با زنان ايراني نيز ازدواج مي‌كنند را فرصت قلمداد كرد.
اين حضور در ابعاد مختلف يك تهديد جدي است، اشغال فرصت‌هاي شغلي، ازدياد كودكان كار خياباني، بروز مشكلات ناشي از نوع زندگي اين افراد و عدم رعايت استانداردهاي بهداشتي، رشد جرايم و ناامني، همه و همه به شكلي حاصل اين حضور بوده و است.
در مسير برخورد با اين گروه در صورت عدم مشاركت مردم خصوصا افراديكه از قبل حضور آنان به منافع سرشاري دست پيدا كرده و مي‌كنند، شايد توفيقي حاصل شود اما زمان و هزينه زيادي را به مردم و جامعه تحميل خواهد كرد.
انتهاي پيام/ف
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن