تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815687802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسس مركز اسلامي هامبورگ به روايت مجله آلماني اشترن


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: موسس مركز اسلامي هامبورگ به روايت مجله آلماني "اشترن"
مجله "اشترن" يكي از دو مجله معروف و پر تيراژ آلمان ، در گزارشي از چهار مسجد و مركز اسلامي بزرگ آلمان به مركز اسلامي هامبورگ پرداخته و پيرامون فعاليت هاي اين مركز و امام جماعت آن سخن گفته: آيت الله دكتر بهشتي امام جماعت مسجد امام علي.


به گزارش سرويس بين الملل برنا، اگر منطقه ايستگاه راه آهن فرانكفورت از لحاظ مرغوبيت محيط در آلمان آخرين آدرس باشد مسجد امام علي اولين آدرس است. مسجد امام علي در بهترين نقطه هامبورگ قرار گرفته و داراي يك آكادمي و كتابخانه با ارزش است . در جمعه هاي مهم بيش از دو هزار مؤمن در نماز حضور دارد . هر طرف اين ساختمان بزرگ بازديد كنده گان را هدايت مي كند . اين مركز اسلامي نه تنها يك مسجد بلكه مركزي براي اسلام در آلمان است كه با گذشت سالهاي بسيار از تاسيس آن هنوز جايگاه ويژه اي در ميان مسلمانان غرب دارد.

شهيد مظلوم دكتر آيت الله بهشتي در اسفند 1343 شمسي با توصيه مراجع تقليد و به منظور ايجاد مركز اسلامي هامبورگ به آلمان رفت و در شكل‌گيري اين مركز و اتحاديه انجمن اسلامي دانش‌آموزان مسلمان ايفاي نقش كرد. وي در سالهاي حضور در آلمان به ارسال و تنظيم گزارشاتي از مركز اسلامي هامبورگ براي مبارزان داخلي همچون محمد علي رجايي ، مرتضي جزايري و مرجع مبارز آيت الله العظمي ميلاني پرداخت.
پس از آن به سفر حج رفت و نيزطي سفرهايي به تركيه، سوريه، لبنان و عراق با با فعاليت‌هاي اسلامي آشنا شده و ديدارهايي با امام موسي صدر و امام خميني(ره) انجام داد. در 1349 بر حسب ضرورت سفري به ايران داشت كه در آن سفر توسط ساواك ممنوع الخروج شد و اقامت 5 ساله او در آلمان پايان يافت.

تاريخچه احداث مركز اسلامي هامبورگ

در سال 1953 ميلادي در جلسه اي كه با حضور جمعي از ايرانيان مقيم هامبورگ در هتل آتلانتيك اين شهر برگزار شد گفتگويي پيرامون لزوم تشكيل مركزي اسلامي و بناي مسجدي براي ايرانيان مقيم اين شهر انجام گرفت. اين پيشنهاد با استقبال حاضران روبرو شده و قرار شد دايره فعاليت اين مركز و مسجد تنها به ايرانيان محدود نگردد و مركزي براي همه مسلمانان شهر هامبورگ تأسيس شود.

درهمين سال نامه اي از جانب اين جمع به مرجع تقليد وقت "آيت الله بروجردي" ارسال شد و در آن پيشنهاد تأسيس مسجدي جهت انجام عبادات و برگزاري جلسات ديني براي مسلمانان مطرح گرديد. ايشان طي نامه اي موافقت خود با اين پيشنهاد را اعلام نموده و مبلغ 10 هزار تومان نيز بعنوان نخستين كمك مالي براي انجام اين كار حواله كردند.

در 23 ژوئن 1953 از تعدادي از علاقمندان دعوت بعمل آمد و طي جلسه اي نامه مرحوم آيت الله بروجردي قرائت گرديد. در اين جلسه هيئت مديرهء 9 نفره اي بعنوان هيئت ساختماني مسجد انتخاب شد.

دو سال بعد مرحوم حجت الاسلام محمد محققي بعنوان نمايندهء آيت الله بروجردي در امور اين مسجد آغاز به كار كرد. در اول اكتبر 1957 زمين كنوني به مساحت 3هزار و 744 متر مربع به مبلغ 250 هزار مارك براي مسجد خريداري شده و به ثبت رسيد. اين مبلغ توسط يكي از تجار خير ايراني بنام مرحوم حاج قاسم همدانيان از طريق مرحوم آيت الله بروجردي اهدا گرديد.

نخستين كلنگ ساختمان مسجد در 13 فوريه اين سال مصادف با سالروز ميلاد حضرت مهدي (عج) با حضور جمعي از مسلمانان و نمايندگان شهر هامبورگ توسط حجت الاسلام آقاي محققي زده شد و پس از مدت كوتاهي كارهاي ساختماني شروع گرديد.

با فوت مرحوم آيت الله بروجردي و بازگشت آقاي محققي به ايران در اواخر سال 1963 وقفه اي در كار ساختماني مسجد روي داد و هيئت ساختماني نيز بدليل نبودن بودجه كافي بناچار به بانكهاي آلماني بدهكار شد. ناتمام ماندن ساختمان مسجد علاوه بر آنكه مشكلات متعددي را براي دست اندركاران آن فراهم آورد موجب گلايه شهرداري هامبورگ هم گرديد. بهمين سبب مقاله اي در "هامبورگر آبندبلات" پيرامون وضعيت ساختمان نيمه تمام مسلمانان تحت عنوان "مسجد متروك" منتشر شد.

در اواسط سال 1964 با همراهي اتاق بازرگاني ايران مبلغي به حساب مسجد هامبورگ واريز شد و بدين ترتيب تقريباً بدهكاري مسجد به بانك و شركتهاي مربوطه تسويه گرديد.

آيت الله بهشتي اولين امام جماعت

در سال 1965 آيت الله دكتر بهشتي با تأييد مراجع وقت بعنوان امام مسجد برگزيده شد. از جمله نخستين اقدامات او تشكيل هيئت ساختماني جديدي با اعضاي بيشتر بود. طي سالهاي 1966 و 1967 بخش اداري داخل مسجد و قسمتي از كاشيكاري ديوارهاي خارجي مسجد از ناحيه كمكهاي مردمي و تبركات مسلمانان علاقمند در هامبورگ و تهران به اتمام رسيد. با وجود اين، مسجد به بانك ملي ايران بدهكار بود. از زمان زدن نخستين كلنگ مسجد تا اين تاريخ مدت 7 سال گذشته بود.

ابتكار مهم آيت الله بهشتي اين بود كه در كنار مسجد، موسسه اسلامي فرهنگي ديگري با هدف تحت پوشش قرار دادن همه مسلمانان از مليت ها و مذاهب مختلف را بنيان گذارد و به اين سان در 8 فوريه 1966 مركز اسلامي هامبورگ به ابتكار آيت الله بهشتي به ثبت رسيد و فعاليت فرهنگي خود را در سطح آلمان و ساير كشورهاي اروپا يي آغاز نمود.

در سال 1968 حجت الاسلام محمد شبستري به دعوت آيت الله بهشتي جهت همكاري رهسپار هامبورگ شد و در سال 1970 با بازگشت آيت الله بهشتي به ايران مسؤليت امامت مسجد و مديريت مركز اسلامي هامبورگ را عهده دار گرديد.

از اين پس تا زمان شهادت آيت الله بهشتي مديريت مركز اسلامي هامبورگ تحت نظارت آن مرحوم قرار داشت و امامان و مديران بعدي با نظر ايشان منصوب مي گرديدند.

دوره مسئوليت حجت الاسلام محمد خاتمي (1978 تا 1980) بعنوان امام مسجد و مدير مركز اسلامي مقارن با اوج مبارزات مردم مسلمان ايران براي بثمر رساندن انقلاب اسلامي بود.
مركز اسلامي هامبورگ يكي از بزرگترين مراكز اسلامي در اروپا بوده و در طول نزديك به نيم قرن فعاليت خود خدمات بيشماري به اسلام و مسلمانان اروپا ارائه داده است. اين مركز تمام اينها را مديون شهيد بزرگوار و استادي كم نظير است كه با افكار بلند خود نام آن را جاودانه كرد؛ آيت الله شهيد دكتر بهشتي.
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن