تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812873436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پسران شيكاگويي اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پسران شيكاگويي اوباما
به گفته اوباما، بحران اقتصاد جاري از جايي نيامده است، بلكه دقيقاً نتيجه منطقي فلسفه اشتباهي است كه واشنگتن سال هاي سال آن را انجام داده است. اما آنچه واضح است اينكه اگر اوباما بخواهد پاكسازي اساسي از خرابكاري هاي مكتب فريدمني در واشنگتن داشته باشد، اول احتياج به يك خانه تكاني ايدئولوژيك از خود دارد.
باراك اوباما دقيقاً 3 روز قبل از كنار كشيدن كلينتون از صحنه رقابت هاي انتخاباتي در شبكه CNBC اعلام كرد: "ببينيد من يكي از طرفداران پروپاقرص توسعه و بازار آزاد هستم، من عاشق دادوستد و تجارت هستم."

به گزارش رجانيوز، نومي كلاين نويسنده برجسته امريكايي كه با كتاب "دكترين شوك" به شهرت رسيد، با بررسي تغيير سياست ايالات متحده پس از شكست دخالت مستقيم نظامي در كشورهاي جهان خاطرنشان كرد امريكا با پرورش نخبگاني از كشورهاي جهان سوم و سپس فرستادن آن ها به كشورهايشان، به سياستگذاري با توجه به آموزه هاي ايدئولوژي بازار كه عموماً تحت تعاليم "ميلتون فريدمن" اقتصاددان امريكايي است، اقدام مي كرد.

اين عده يعني فريدمن و شاگردانش كه به "پسران شيكاگو" معروف شدند، به دليل تحصيل در دانشگاه شيكاگو، زمينه سياستگذاري هاي گسترده اي را در كشورهاي جهان سوم فراهم آوردند كه با استفاده از ابزار بانك جهاني و صندوق بين المللي پول انجام مي گرفت و به فاجعه اقتصادي در شيلي، اروپاي شرقي، شرق آسيا و كشورهاي ديگر جهان سوم انجاميد.

كلاين سياست شوك درماني اقتصادي مانند سياست هاي تعديل را ابزارهايي براي نابود كردن اقتصادهاي كشورهاي جهان سوم مي داند. سياست هايي كه در دوره هايي از سوي برخي دانش آموختگان دانشگاه شيكاگو تحت عنوان برنامه هاي تعديل اقتصادي مشابه آنچه كه در كشورهاي امريكاي جنوبي انجام شده بود، در ايران نيز به اجرا گذاشته شد.

از سوي ديگر، دمكراتها براي انتخابات آتي خود را مقيد به برنامه هاي مبتني بر جادوي بازار فريدمن مي دانند. نومي كلاين با اشاره به اين ديدگاه در مقاله اي در مجله امريكايي نيشن، سياست هاي اوباما را بررسي كرده و ضمن بررسي اظهارات اوباما و خاستگاه و ديدگاه هاي مشاوران اقتصادي وي تأكيد مي كند اگر اوباما بخواهد پاكسازي اساسي از خرابكاري هاي مكتب فريدمني در واشنگتن داشته باشد، اول احتياج به يك خانه تكاني ايدئولوژيك از خود دارد.

كلاين در اين مقاله مي نويسد:

علاقه اوباما به بازار آزاد و آرزوي وي براي تغيير ذاتاً منفي نيست. به گفته وي، بازار در حال خارج شدن از تعادل است.

رد پاي بسياري از اين عدم تعادل ها به تئوري هاي "ميلتون فريدمن" باز مي گردد كه نوعي انقلابي در مقابل انقلاب "نيو دل " كه برگرفته از همان انقلاب روزولت است، (برنامه توسعه اقتصادى فرانكلين روزولت پس از بحران بزرگ درامريكا اجرا شد و در آن، كمك به كشاورزى، بازنشستگى، بيمه بيكارى و... گنجانده شده بود) مي باشد كه در دپارتمان علوم اقتصادي دانشگاه شيكاگو تئوريزه شد.

اوباما در دانشگاه شيكاگو براي يك دهه حقوق آموخته و اين تفكر كاملاً در وي نهادينه شده است. بايد وي را يكي از همين درس خوانده هاي مكتب شيكاگو دانست. اوباما، آستون گولسبي را به عنوان مشاور اقتصادي خود انتخاب كرده است. وي يكي از دانش آموختگان دانشگاه شيكاگو و از اقتصاددانان چپگرايي است كه كاملاً با دانشگاهيان معتقد به اقتصاد آزاد فرق دارد.

مهم ترين راه حل وي در راستاي همان طرح "گرينس پن" است. گولسبي در ميان شاگردان مكتب شيكاگو به اوباما گرايش دارد. وي همانگونه كه در مجله شيكاگو ابراز داشته به بازار و تجارت آزاد متمايل است. اين موضوع يكي از ويژگي هاي دانشگاه شيكاگو است كه البته برخلاف شعار آزادي مطلق اقتصاد است.

يكي ديگر از طرفداران اوباما در دانشگاه شيكاگو، "كنس گريفين" 39 ساله ميليونر است كه رئيس اجرايي تأمين صندوق گروه سرمايه گذاري سيتادل مي باشد. گريفين كه بزرگترين حامي مالي و سرمايه گذار بر روي اوباما است كه به دنبال اقتصاد نامتعادل است. وي همچنين يكي از مخالفين عمده مسدود شدن خريد و فروش تأميني در صندوق ماليات مي باشد.

با وجود اينكه اوباما خواهان تحكيم قوانين تجارت با چين است، گريفين بيشتر متمايل است كه مقداري از محدوديت ها باقي بمانند. علي رغم تحريم فروش تجهيزات و حفظ نظم و آرامش براي پليس و نيروي امنيتي چين، صندوق سرمايه گذاري سيتادل، سرمايه زيادي را در اختيار شركت هاي چيني مورد مناقشه قرار داده است.

حالا زمان آن رسيده است كه براي پسران شيكاگويي اوباما نگران باشيم. درست در فاصله زماني 5/2 ماهه انتخاب كلينتون به رياست جمهوري در سال 1992 تا سوگند خوردن رسمي او براي اين پست، وي يك دوربرگردان اقتصادي را آغاز كرد. كلينتون در رقابت هاي انتخابي خود بطور خوشبينانه اي وعده داد كه در نفتا، توافقنامه تجارت آزاد امريكاي شمالي، در زمينه كار، مقررات محيطي و سرمايه گذاري برنامه هاي اجتماعي تجديد نظر كند اما دقيقاً 2 ماه قبل از افتتاح اين پروژه، كلينتون در ملاقاتي كه با روبين داشت، نظر ديگري ابراز كرد. روبين، كلينتون را متقاعد كرده بود كه خط مشي ليبرالي را اتخاذ كند. پس از آن روبين در مصاحبه اي با PBS چنين اظهار داشت كه: "كلينتون قبل از ورود به كاخ سفيد در خلال نقل و انتقال خود، تغييرات در سياست اقتصادي را مدنظر داشته است."

فورمن، يكي از طرفداران و شاگردان روبين، رئيس منتخب پروژه انستيتو هميلتون مي باشد. روبين يكي از تينك تنك هايي است كه بيشتر به دنبال اصلاحات است تا واگذاري يا همان اقتصاد آزاد و معتقد است كه اوباما نيز بايد در مورد مسائل سال 1993 پاسخگو باشد و فكر ي براي نفتا كند.

آنچه كه بايد بعنوان كنايه به آن اشاره كرد آن است كه واقعاً چه دليلي وجود دارد كه ما به عقب برگرديم؟ القاء تفكرات فريدمن در دوره رياست جمهوري ريگان و تثبيت آن در دوره كلينتون باعث بحران هاي بسياري در جهان شد. آن زمان، بيش از 100 نفر از اعضاي اين دانشگاه با امضاي نامه اي اعتراض آميز از تأثيرات نظم جهاني نوليبرال و تأثيرات منفي آن بر جمعيت جهان شكايت و به شدت از آن انتقاد كردند.

فريدمن در سال 2006 فوت كرد. تفكرات وي منسوخ شده و عملاً بي فايده است. معلوم نيست چرا اوباما در اين زمان چنين تصميمي گرفته است تا به عقب برگردد، در صورتي كه ديگر اين نظريه ها مورد اقبال هم نيست.

البته همه خبرها هم بد نيست؛ فورمن ادعا مي كند هنوز تئوري "كاينژن" كارساز است. 2 اقتصاددان يعني "جارد برستين" از انستيتوي سياست هاي اقتصادي و پسر خود فريدمن يعني "جان كنس گالبريس" مي توانند به موفقيت برسند.

به گفته اوباما، بحران اقتصاد جاري از جايي نيامده است، بلكه دقيقاً نتيجه منطقي فلسفه اشتباهي است كه واشنگتن سال هاي سال آن را انجام داده است. اما آنچه واضح است اينكه اگر اوباما بخواهد پاكسازي اساسي از خرابكاري هاي مكتب فريدمني در واشنگتن داشته باشد، اول احتياج به يك خانه تكاني ايدئولوژيك از خود دارد.
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن