تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815443833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شجريان از رشد كيفي موسيقي سنتي گفت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: شجريان از رشد كيفي موسيقي سنتي گفت


نشست- همشهري آنلاين:
استاد شجريان، چهره نامدار موسيقي آوازي، در نشستي صميمانه با خبرنگاران گفت:

موسيقي رشد كيفي داشته و تعداد هنرجويان موسيقي در مقايسه با قبل انقلاب چند برابر شده است.

به گزارش همشهري آنلاين در اين نشست كه ظهر چهارشنبه، 5 تير در تالار قطب الدين مجموعه فرهنگي آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد، محمدرضا شجريان در تكميل نكات فوق گفت: كيفيت گروه نوازي، سازسازي و ساخت موسيقي نيز ارتقاء‌ پيدا كرده است و از اين نظر من به آينده موسيقي سنتي و‌ آواز موسيقي اميدوارم.

وي با اشاره به اين نكته كه تا زماني كه شعر فارسي بر قرار است آواز هم مي‌تواند به حيات خود ادامه دهد گفت: شعر فارسي با آواز سنتي دقيق‌‌تر درك مي‌شود و مي‌توان گفت اين آواز است كه مدد رسان شعر براي درك عميق‌تر آن است.

شجريان البته نسبت به كم توجهي به آوازخوانان سنتي هم انتقاد كرد و گفت: برخي از اين آوازخوانان به رغم استعدادهاي درخشاني كه دارند، همچنان در وضعيت معيشتي مناسبي زندگي نمي‌كنند و از اين منظر من نگران وضعيت آنها هستم.

وي در پاسخ به پرسشي درباره كنسرتش با بزرگاني چون عليزاده، مشكاتيان، لطفي و كلهر و ديگران گفت: اگر ما با اين بزرگواران كنسرت مشترك نمي‌دهيم دليل بر نبود رابطه دوستانه ميان من و آنها نيست، بلكه به دليل گرفتاري‌هايي است كه هم ما در برگزاري كنسرت‌ها با آن مواجهيم و هم آنها، اما اگر فرصتي دست دهد قطعا خود من هم از اين ماجرا استقبال خواهم كرد. اما به ياد داشته باشيد كه آن كنسرت‌هاي دوران قبل با اين بزرگواران تكرار نخواهد شد، چرا كه كنسرت دادن هم همانند فوتبال است كه در آن هيچ گاه دو بازي شبيه هم نبوده و نيست.

شجريان رابطه خبرنگاران با موسيقي را مناسب دانست و گفت: من همه گاه نه تنها به خبرنگاران بلكه به هر فردي كه به كنسرتم مي‌آيد؛ احترام مي‌گذارم و به دوستان و مديران برنامه‌هايم اعلام مي‌كنم تا مي‌‌توانيد در اين زمينه حرمت شهرونداني را كه به ديدن كنسرت مي‌آيند، رعايت كنيد.

وي در پاسخ به برخي انتقادات درباره نحوه توزيع بليت گفت: متاسفانه ما تمامي راه‌هاي توزيع بليت را آزموده‌ايم و هنوز به يك فضاي آرماني براي فروش بليت نرسيده‌ايم اما معتقديم كه اين شيوه اينترنتي بهتر از شيوه‌هاي ديگر جواب داده است، به نحوي كه 1411 نفر از اين تعداد را شهرستاني ها شكل مي‌دادند.

شجريان از تجربه‌هاي تلخ توزيع بليت در زمان كنسرتش در تالار وحدت سخن گفت و افزود: تالار وحدت 850 صندلي داشت كه نزديك به نصف آن را دست اندركاران تالار براي مسئولان دولتي و خودشان مي‌خريدند و از اين طريق عملا به مردم چيزي نمي‌رسيد.

شجريان ضمن تمجيد از اجراي گروه گفت: جواناني كه در گروه شهناز برنامه اجرا كرده‌اند، بسيار با استعداد و خوش ذوق بوده‌اند و چهار ماه تمرين مداوم كردند تا بتوانند اين كنسرت را با چنين كيفيتي اجرا كنند كه البته در آينده امكان اضافه كردن، يكي دو ساز ديگر براي تقويت اركستراسيون كار وجود دارد.

وي درباره صدابرداري و صداي سالن گفت: ما وقت بسيار كمي براي صدابرداري و چك كردن صداها داشتيم واگر هر نوازنده‌اي نيم ساعت وقت لازم داشت كه بايد ساوند چك مي‌شد،‌ حداقل زماني كه ما لازم داشتيم 7 تا 8 ساعت بود كه متاسفانه به دليل ناهماهنگي‌ها اين وقت، قبل از كنسرت در اختيار ما قرار نگرفت و ساعت 10 صبح روز كنسرت سالن را به ما تحويل دادند.

شجريان همچنين درباره سامانه صوتي تالار گفت: متاسفانه هم دستگاه صدابرداري كار بسيار عقب افتاده است و بايد سيستم‌هاي صوتي و صدابرداري ما مدرن شوند و هم اينكه در تالار كشور به رغم تمامي تلاش‌هايي كه صورت گرفته است، برخي نقاط كور وجود دارد كه متاسفانه تا كنون براي ايجاد صداي مناسب در اين نقطه‌ها چاره‌اي انديشيده نشده است.

شجريان درباره شب نخست اجرا كه به برخي از تماشاگران موبايل به دست معترض شد گفت: اگر اين فيلمبرداري ها شخصي باشد، سخني نيست اما تعداد معدودي از اين افراد كه با موبايل يا دستگاه ديگري فيلمبرداري يا ضبط مي‌كنند، بدون توجه به حقوق معنوي و مادي ما و گروه در اين كنسرت، اين فيلم‌ها را به فروش مي‌رسانند و در واقع سود جويي مي‌كنند كه نقطه مركزي سخن و اعتراض من به اين دسته معدود از افراد سودجو و فرصت طلب است

وي درباره بازار سياه بليت گفت: متاسفانه از دست ما كاري برنمي‌آيد و من البته گله مندم از برخي گفته‌ها كه دوستان و همكاران من در شركت دل آواز را به دست داشتن در چنين كار ناجوانمردانه‌اي متهم مي‌كردند و سخن از دل‌آواز 2 مي‌گفتند،‌ در حالي كه اين دوستان تمامي مساعي خود را به كار بردند كه بتوانند تعداد بيشتري بليت به افراد واجد شرايط بدهند.

محمدعلي رفيعي، مدير اجرايي كنسرت استاد شجريان هم ضمن اشاره به برنامه ريزي دقيقي كه براي فروش اينترنتي بليت‌ها صورت گرفته بود، به پيشينه اين كار اشاره كرد و گفت كه از زمان كنسرت همنوا با بم در فكر اين كار بوده‌ايم و آن زمان 2 هزار بليت فروختيم و در كنسرت سال 84 شش هزار تا و سپس در كنسرت اخير هم نزديك به 20 هزار بليت را در سه نوبت فروختيم و به گمان من ديگر آن مشكلات فروش بليت در فروشگاه‌ها را هم نداشتيم و با درخواست شماره ملي از هر نفر در دو نوبت به هر شماره ملي 3 عدد بليت فروختيم.

وي همچنين از طراحي 5 قيمت براي بليت‌ها سخن گفت و افزود: ما تك تك صندلي‌هاي تالار و زاويه ديد افرادي را كه روي صندلي مي‌نشينند بررسي كرده و بر اين اساس قيمت بليت را در پنج رنج قيمتي (پايين‌ترين10هزار تومان و بالاترين 35 هزار تومان) تعيين كرديم.

گزارش همشهري‌آنلاين حاكيست در اين نشست كه مژگان شجريان (دختر استاد شجريان و نوازنده سه تار گروه شهناز) حضور داشت برخي نقطه نظرات و انتقادات و پيشنهادات درباره نحوه تعامل مديريت كنسرت‌هاي استاد شجريان با نمايندگان رسانه‌هاي گروهي مطرح شد كه آقاي شجريان گفت كه اين حركت در آغاز راه قرار دارد و خود شما خبرنگاران بايد به ما در نحوه تعامل باخودتان مدد برسانيد.

تاريخ درج: 5 تير 1387 ساعت 16:40 تاريخ تاييد: 5 تير 1387 ساعت 17:51 تاريخ به روز رساني: 5 تير 1387 ساعت 19:47
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن