تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809945067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بلوف سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بلوف سياسي


سياست‌خارجي- تهديد نظامي ايران كه اين روزها دراغلب سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي نمود بارزي يافته، خبر جديدي نيست اگر به آرشيو خبرهاي چند سال اخير در رابطه با پرونده هسته‌اي ايران مراجعه شود سيري را مشاهده مي‌كنيم كه تهديد نظامي،‌ بخشي از آن را تشكيل مي‌دهد.

مذاكرات ديپلماتيك، راضي كردن ايران به همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي، انجام بازرسي‌ها توسط بازرسان آژانس، ارائه گزارش‌هاي دو پهلوي البرادعي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ( كه هم نشان‌دهنده همكاري ايران و صلح آميز بودن فعاليت‌هاي آن است و هم با طرح ابهامات جديد درگزارش‌ها ايران را ملزم به ادامه همكاري و بازماندن پرونده مي‌كند.)

تكرار رفت‌وآمدهاي ديپلماتيك و مذاكره بر سرابهامات جديد، مقاومت ايران در برابر درخواست تعليق غني‌سازي‌ اورانيوم، ارائه بسته‌هاي تشويقي به ايران براي كوتاه آمدن از غني‌سازي‌ و دادن وعده‌هايي كه اكثر آنها تنها پس از پايان پرونده هسته‌اي امكان تحقق دارند و به نوعي وعده سرخرمن محسوب مي‌شوند، شروع تبليغات سياسي بر سر اينكه ايران همكاري نمي‌كند و حاضر به پذيرش خواسته جهانيان نيست، آغاز تبليغات نظامي عليه ايران كه به‌صورت حركت ناوهاي جنگي به منطقه خليج فارس، استقرار سامانه‌هاي موشكي در اطراف ايران، مشاهده اجسام آسماني كه گفته مي‌شود ماهواره‌هاي جاسوسي دشمن هستند و... نمود عملي هم پيدا مي‌كند تا هيچ خدشه‌اي در جدي بودن اين تهديدها مشاهده نشود و در نهايت همگرايي كشورهاي عضو شوراي امنيت براي صدور قطعنامه جديد عليه ايران و تحريم‌هاي شديدتر و دوباره بازگشت به نقطه شروع مذاكرات با ايران براي نگه داشتن جمهوري اسلامي در چارچوب آژانس و... .

اينها مسيرهايي هستند كه اگر اخبار سال‌هاي گذشته درمورد پرونده هسته‌اي ايران را مرور كنيم به روشني قابل مشاهده هستند. درحال حاضر نيز مسير پرونده پس از آمدن هاينونن نماينده آژانس به ايران، ارائه گزارش البرادعي، فرستادن بسته‌هاي پيشنهادي و مقاومت ايران در برابر تعليق، به مرحله تهديدات نظامي رسيده است. اين موضوع در روزهاي اخير در رسانه‌هاي گروهي جهان چنان پررنگ شده كه خواننده شك نمي‌كند كه به‌زودي حمله نظامي برق آسايي به مراكز هسته‌اي ايران انجام مي‌شود اما اين تهديدات تا مرحله تشكيل جلسه شوراي امنيت سازمان ملل ادامه يافته و پس از تصويب قطعنامه كم‌كم كاهش يافته تا جايي كه دوباره فضاي گفت‌وگوهاي ديپلماتيك آغاز مي‌شود.

به‌نظر مي‌رسد نظامي كردن شرايط نوعي به مرگ گرفتن قدرت‌هاي مخالف اقدام عليه ايران، مانند روسيه و چين و اروپايي هاست تا آنها به تب صدور قطعنامه عليه ايران راضي شوند و با اجماع براي جلوگيري از بروز جنگ خانمانسوز به قطعنامه راي دهند.

اين روزها همان‌طور كه در خبرها و گزارش‌ها شاهديم دوباره فضاي تهديد نظامي عليه ايران بالا گرفته است. مقامات سياسي ايران هم دربرابر اين نوع گزارش‌هاي نظامي واكنش نشان داده‌اند. غلامحسين الهام، سخنگوي دولت نهم، حمله اسرائيل به ايران را اقدامي محال ‏عنوان كرده و همزمان علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران انتشار اين نوع گزارش‌ها را جنگ رسانه‌اي دانسته و گفته است: ‏‏اين اولين باري نيست كه رسانه‌هاي غربي دست به چنين اقداماتي زده‌اند و بايد آنها بدانند كه ما براي هرگونه ‏شرايطي آماده‌ايم.

7 ماه به پايان دوره تصدي دولت بوش باقي مانده، روزنامه نيويورك تايمز دريكي از شماره‌هاي ماه جاري خود نوشت: به‌نظر مي‌رسد ايران قدرت مسلط است، نفوذ ‏سياسي و اقتصادي آن در حال افزايش است، دشمنان تاريخي آن در عراق و افغانستان تضعيف شده‌اند و برنامه هسته‌‏اي اين كشور همچنان در حال پيشروي است. بنابراين سؤال اينجاست كه آيا بوش و چني راضي هستند ايران را ‏قدرتمندتر از سالي كه خود به قدرت رسيدند، رها كنند؟
با وجود تلاش‌هاي اخير صورت گرفته به‌منظور تشديد ‏تحريم‌ها بر ايران، مقامات بلندپايه كشورهاي قدرتمند در مصاحبه‌هاي اخير خود خاطر نشان كرده‌اند كه انتظار ‏ندارند مادامي كه بوش در رأس قدرت است، سران ايران مسائل مورد بحث خصوصا ً مسئله حياتي تعليق غني‌سازي‌ ‏اورانيوم را بپذيرند.‏

در حوزۀ نظامي نيز موضوع مبهم‌تر به‌نظر مي‌رسد. مقامات اسرائيل در ماه‌هاي اخير تلاش كرده‌اند دولت بوش را تحت فشار بگذارند تا درصورت ممانعت ايران از توقف ‏برنامه هسته‌اي، حمله نظامي به اين كشور را مورد بررسي قرار دهد.

حمله نظامي اسرائيل به ايران قريب به يقين مستلزم كمك آمريكاست. از يك سو مقامات پنتاگون مي‌گويند كه نابودي ‏بخش بزرگي از پدافند هوايي ايران نيازمند صدها پرواز عملياتي است و از سوي ديگر، آمريكا بخش اعظم حريم ‏هوايي اطراف ايران را تحت كنترل دارد و ايران، آمريكا را مسئول حمله اسرائيل مي‌داند و ‏مي‌تواند بر ضد‌نظاميان آمريكايي در عراق تلافي كند.‏

اكنون بسياري از كارشناسان سياست خارجي به رويكرد جديد دولت بعدي آمريكا براي حل بن‌بست ايران چشم دوخته‌‏اند.

تاريخ درج: 5 تير 1387 ساعت 11:08 تاريخ تاييد: 5 تير 1387 ساعت 11:31 تاريخ به روز رساني: 5 تير 1387 ساعت 11:27
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن