تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814790383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه هند در بازار مواد معدني سخت‌گيرانه مي‌شودهشدار به معامله‌گران سنگ‌آهن ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: برنامه هند در بازار مواد معدني سخت‌گيرانه مي‌شودهشدار به معامله‌گران سنگ‌آهن ايراني
گروه بورس كالا- در ادامه مذاكرات فشرده بين پارلمان و دولت هندوستان در رابطه با اعمال عوارض جديد براي صادرات سنگ آهن (كليه عيارها)، سرانجام اين مذاكرات به نتيجه رسيد و از 13 ژوئن دولت هندوستان اين عوارض را به طور قانوني اعمال كرد.


همان‌طور كه آگاهان بازار سنگ‌آهن مي‌دانند دولت هندوستان در سال گذشته عوارض صادراتي خود را بر اساس خلوص سنگ‌آهن اعمال كرد كه بدين شرح بود. الف- 300روپيه براي سنگ‌آهن با عيار بالاي 62درصد ب- 50روپيه براي سنگ آهن، عيار كمتر از 62درصد، اما امسال دولت هندوستان در راستاي اهداف بلند مدت خود تغيير كاملا محسوسي را در تصميمات خود به كار بست و نتيجه آن اعمال عوارض 15درصد براي صادرات سنگ‌آهن براي كليه عيارها بود.
كشور هندوستان به رغم داشتن مقادير بسيار غني سنگ‌آهن، در سال 2006 و 2007 به عنوان يك واردكننده صرف فولاد ظاهر شد البته دولتمردان اين كشور اين امر را يك زنگ خطر جدي براي صنعت فولاد خود مي‌دانستند. از طرف ديگر به علت صادرات بي‌رويه و وجود نقدينگي بالا در دست عده‌اي خاص كه هيچ برنامه‌ريزي مشخصي براي سرمايه‌گذاري آن در زيرساخت‌ها نداشتند، موجب افزايش شديد تورم در هندوستان شد. از اين رو دولت هندوستان با يك برنامه‌ريزي مشخص و با اتكا به منابع عظيم سنگ‌آهن خويش در نظر دارد كه تا سال 2015 به عنوان يكي از بزرگ‌ترين صادركننده‌هاي فولاد در دنيا خود را معرفي كند و بدين منظور خود را موظف به سازماندهي دقيق صادرات سنگ‌آهن و توسعه زيرساخت‌هاي صنعت فولاد مي‌داند.
بلافاصله بعد از اعمال اين تعرفه صادراتي بسياري از صادركنندگان هندي درصدد انتقال اين عوارض به خريداران چيني شدند، كه در حال حاضر اين امر با مخالفت شديد خريداران چيني مواجه شده به طوري كه تعداد معاملات هفته‌هاي اخير مبين آن است كه بازار هندوستان در يك ركود شديد فرو رفته است.
اما نكته بسيار مهمي كه در خصوص اين تعرفه جديد قابل تامل است، اين است كه اين عوارض براي كليه عيارهاي سنگ‌آهن لحاظ شده است و قطعا اين امر باعث كاهش قيمت F.O.B محصولات كم‌عيار خواهد شد و معدن‌داران و تجار هندي جهت صادرات محصولات كم‌عيار خود با يك قيمت رقابتي و با در نظر گرفتن اين عوارض 15درصد مجبور به كاهش قيمت‌هاي خود مي‌باشند (به‌خصوص در مواجهه با محمولات Spot استراليا) و آنچه كه مسلم است معدن‌داران هندي در كوتاه‌مدت نخواهند توانست اين عوارض 15درصد را به بازار چين انتقال دهند و بنابراين بسياري از مفسران پيش‌بيني مي‌كنند كه تا رسيدن به يك موازنه جهت پذيرش عوارض صادراتي هندوستان توسط خريداران چيني مدت زمان زيادي نياز است. از سوي ديگر بسياري از آگاهان بازار اعلام كردند كه اين اقدام هندوستان باعث مي‌شود كه توان چين در چانه‌زني مذاكرات BenchMark Price با استراليا به شدت كاهش يابد و بنابراين قطعا كارخانه‌هاي چين با ديد سختگيرانه‌تري به اين اقدام هندوستان چشم دوخته‌اند زيرا در اين گذار كارخانه‌هاي فولادي كوچك و متوسط چين كه بيشترين وابستگي را به محمولات Spot هندوستان دارند، بيشترين صدمه را از اين عوارض صادراتي هندوستان خواهند ديد.
بسياري از تحليل‌گران بر اين باورند كه عوارض صادراتي جديد هندوستان در كوتاه‌مدت در بازار محمولات Spot تاثير آنچناني نخواهد داشت و اثرات اين سياست در 6ماه يا يكسال آينده نتايج محسوس خود را در بازار سنگ‌آهن نشان خواهد داد، زيرا در حال حاضر به علت وضعيت موجود در بنادر چين كه مملو از سنگ‌آهن مي‌باشد و حتي باعث شده است كه دولت چين جهت تخليه هر چه سريع‌تر بنادر دست به اقدامات شديدي بزند و همچنين تهيه سنگ‌آهن Spot استراليا با قيمت و كيفيتي به مراتب بهتر از نمونه هندي، از بي‌اثر بودن اعمال اين عوارض در كوتاه‌مدت در بازار سنگ‌آهن خبر مي‌دهد.
آنچه كه مسلم است دولت هندوستان در راستاي اهداف بلندمدت خود كه همانا كسب رتبه نخست در صادرات فولاد است، خود را موظف به اجراي اين عوارض به بهترين نحوه و شكل ممكن مي‌داند و با اين كار مي‌خواهد معدن‌داران را ترغيب به فروش داخلي هر چه بيشتر محمولات خود نكند كه اين امر به حتم باعث كاهش تورم ناشي از نقدينگي بالا به علاوه رونق توليد فولاد در كارخانه‌هاي داخلي مي‌شود.
از ديگر تبعات اين اقدام دولت هندوستان مي‌توان به تجديدنظر اساسي معدن‌داران هندي در رعايت و دقت نظر كافي در كيفيت محمولات صادراتي‌شان دانست، زيرا در بسياري از موارد فروشندگان هندي با دستكاري عيار سنگ‌آهن‌هاي خود مشكلات زيادي را براي خريداران چيني به وجود آورده‌اند، بنابراين قطعا با اعمال اين عوارض و رقابتي شدن هر چه بيشتر بازار، معدن‌داران و تجار هندي نسبت به تعهدات خود به خصوص در زمينه كيفيت كالا توجه بيشتري خواهند كرد. در راستاي مطالب فوق آنچه كه تجار و معدن‌داران سنگ‌آهن ايران بايد به آن توجه خاص داشته باشند، اين است كه در بسياري از مواقع سنگ‌آهن ايران به دو علت كيفيت كالا و كرايه حمل با سنگ‌ هندوستان مقايسه شده و مبناي قيمت‌گذاري براي سنگ‌ ايران، سنگ‌آهن هندوستان بوده است. به ويژه در زمينه محمولاتي كه به صورتBulk shipment عرضه مي‌شود. همان طور كه در مقالات قبل هم به تفصيل بيان شد به علت نبود يك اتحاديه منسجم در زمينه صادرات سنگ‌آهن در ايران، همواره بازار ما لطمات بسيار زيادي از اين وابستگي خورده است و در بسياري از موارد سنگ‌آهن ايران با قيمتي تا حدود 10درصد كمتر از سنگ‌ هندوستان با يك عيار مشابه به فروش مي‌رسد و بنابراين به نظر مي‌رسد كه اعمال اين عوارض صادراتي تاثيراتي را در بازار ايران به همراه خواهد داشت و ‌بايد تجار و معدن‌داران ايران دقت نظر بسيار ويژه‌اي به اين امر داشته باشند.
همان طور كه بسياري از آگاهان بازار سنگ‌آهن ايران مي‌دانند، بازار جهاني با توجه به فاكتورهاي زيادي كه در يادداشت‌هاي قبلي به تفصيل بيان شدند از اواخر ماه مارس روندي رو به نزول داشته و در حال حاضر به بدترين حالت خود طي چند ماه گذشته رسيده است و هر هفته شاهد كاهش قيمت تا حدود 5/1دلار بوده‌ايم، به ويژه بعد از سقوط تاريخي شاخص BDI (شاخص كرايه حمل محمولات خشك فله) در حدود 16درصد كه باعث كاهش بسيار شديد كرايه حمل در سطح جهاني شد (برزيل به چين از 108دلار به 84دلار و استراليا به چين از 50دلار به 33دلار) اين نزول قيمت سرعت بيشتري به خود گرفت و به نظر مي‌رسد كه اين روند كاهش در روزهاي آتي نيز ادامه
خواهد داشت.
شرايط موجود بازار شرايط مناسب براي خريداران و فضاي بسيار پرريسك و پرمخاطره‌ براي فروشندگان سنگ‌آهن مي‌باشد زيرا اين احتمال وجود دارد كه به علت كاهش قيمت و به خصوص غيرفعال بودن وضعيت بازار و همچنين اعمال قوانين بسيار سختگيرانه دولت چين در تخليه بنادر، خريداران از تعهد و اجراي قراردادهاي خود به راحتي سرباز زنند، زيرا در هفته‌هاي اخير شاهد ضررهاي كلان بعضي از صادركنندگان ايراني به علت عدم پذيرش كالا توسط خريداران چيني بوده‌ايم.
آنچه در اين برهه از زمان بايد مورد توجه فروشندگان و معدن‌داران ايراني باشد اين است كه:
1 - محمولات خود را قبل از ارسال مورد بازرسي دقيق قرار داده و حتما از شركت‌هاي بازرسي معتبر بخواهند بازرسي قبل از حمل انجام دهند و در صورتي كه براي آنها محرز شد كه كيفيت بار موجود با كيفيت قرارداد فروش منطبق است، اقدام به بارگيري كالا نمايند.
2 - نكته قابل تامل ديگر در بحث شرايط پرداخت، نهفته است و به نظر مي‌رسد كه شرايط موجود بازار فقط پرداخت از طريق اعتبارات اسنادي (L/C) را مي‌طلبد و توصيه مي‌شود كه تجار از پذيرش شرايط D/P يا T/T بپرهيزند، مگر اين كه اعتماد كاملي في‌مابين دو طرف وجود داشته باشد. و از طرفي پذيرش اعتبار اسنادي به عنوان شرايط پرداخت فشار مضاعفي به تجار ايراني در ماه‌هاي اخير واردكرده است زيرا در حال حاضر بسياري از بانك‌هاي چيني و هنگ‌كنگي از گشايش اعتبار اسنادي براي بانك‌هاي ايران يا حتي اسناد ايراني در بانك‌هاي خارجي امتناع مي‌ورزند.
ثبات قيمت سنگ‌آهن
طبق گزارش متال بولتن، در هفته مورد بررسي قيمت نقدي سنگ‌آهن وارداتي چين از هند داراي روند تقريبا با ثباتي بوده است.
طبق آخرين گزارش‌هاي منتشره، شرايط حاكم بربازار سنگ‌آهن چين با توجه به كاهش حجم تقاضاي چيني‌ها براي خريد سنگ‌آهن به‌صورت نقدي توجه به كاهش حجم تقاضاي چيني‌ها براي خريد سنگ‌آ‌هن به‌صورت نقدي (SPOT) روند باثباتي به‌خود گرفته است و فعالان بازار در انتظار نهايي‌شدن توافقات چين با استراليا در مورد قيمت سنگ‌آهن بر مبناي قراردادهاي بلندمدت هستند و به‌نظر مي‌رسد روند آتي قيمت‌‌ها به اين توافق بستگي دارد.
از طرف ديگر اخبار موجود از كشور هند نشان مي‌دهد، تكه قيمت سنگ‌آهن در بازار داخلي هند در حدود 500‌ روپيه در تن افزايش داشته است و قيمت سنگ‌آهن با عيار 56 درصد از 4590‌ روپيه/تن به 5090‌ روپيه/تن رسيده است.
شركت سياحان سپهر آسيا
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن