تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815507097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اكبر تركان در گفت‌وگو با فارس خبر داد: جزييات پيشنهاد دولت براي هدفمند كردن يارانه انرژي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اكبر تركان در گفت‌وگو با فارس خبر داد: جزييات پيشنهاد دولت براي هدفمند كردن يارانه انرژي
خبرگزاري فارس: معاون برنامه‌ريزي وزير نفت در گفت و گو با فارس از جزييات پيشنهاد اين وزارتخانه براي هدفمند كردن يارانه‌هاي انرژي گفت.


اكبر تركان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي فارس، به تشريح پيشنهادات وزارت نفت در زمينه هدفمند كردن يارانه‌ها پرداخت.
وي با تعريف اينكه يارانه‌ها مبالغي است كه دولت با تقبل هزينه‌هايي براي حمايت از اقشار ضعيف جامعه پرداخت مي‌كند، گفت: روشي كه در پرداخت يارانه‌ها اعمال مي‌شود تامين كننده اهداف دولت نيست زيرا پرداخت 85 ميليارد دلار يارانه سوخت كه 40 ميليارد دلار مربوط به گاز و 45 ميليارد دلار آن به فرآورده‌هاي نفتي اختصاص دارد نمي‌تواند تامين كننده هدف نهايي دولت باشد.
معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت تصريح كرد: قيمت گاز در اروپا بين 42 و 48 سنت است و قيمت گاز در منطقه بر حسب سبد صادراتي ايران 30 سنت محاسبه مي‌شود درحالي كه قيمت‌هاي اروپايي 150 درصد اين قيمت است.

* پيشنهاد يارانه گاز

وي افزود: قيمت فروش گاز در داخل كمتر از 2 سنت در متر مكعب است. براي مابه‌التفاوت 20 تا 30 سنت كه قيمت واقعي يا جهاني گاز است با قيمتي كه ما به مصرف كننده مي‌فروشيم، دولت يارانه پرداخت مي‌كند وگرنه همين گاز را مي‌توان به قيمت بين‌المللي فروخت.
تركان اضافه كرد: با بررسي تركيب مصرف يارانه مي‌توان دريافت كه عمده اين يارانه به ثروتمندان جامعه تعلق مي‌گيرد.70 درصد يارانه انرژي مربوط به 30 درصد ثروتمند كشور است.
وي در ادامه گفت: از 40 ميليارد دلار يارانه گاز 12 ميليارد دلار آن به 70 درصد از اقشار ضعيف و متوسط جامعه و 28 ميليارد دلار آن به سه دهك ثروتمند جامعه تعلق مي‌گيرد.
وي تاكيد كرد: بر اين اساس هدف دولت تحقق پيدا نمي‌كند. همين موضوع در مورد ساير سوخت‌ها نيز وجود دارد.
وي گفت: با محاسبه مي‌توان گفت، 70 درصد از 85 ميليارد دلار يارانه سوخت، 60 ميليارد دلار مي‌شود كه اين رقم را سه دهك ثروتمند كشور دريافت مي‌كنند. 25 ميليارد دلار از آن را 70 درصد دهك ضعيف و متوسط كشور دريافت مي‌كنند.

* اصلاح يارانه به معناي حذف نيست

معاون برنامه‌ريزي وزير نفت همچنين گفت: در واقع ثروتمندان 60 ميليارد دلار يارانه سوخت دريافت مي‌كنند در حالي كه مجموع پولي كه كميته نهادهاي حمايتي (كميته امداد، بهزيستي و ...) دريافت مي‌كنند 2هزار ميليارد تومان هم نمي‌شود. به اين ترتيب اختلاف طبقاتي سال به سال بيشتر مي‌شود كه اين عادلانه نيست و بايد قيمت‌ها اصلاح شود.
تركان با تاكيد بر اينكه اصلاح يارانه‌ها به معناي حذف آن نيست، بلكه به معناي تغيير جهت است،تصريح كرد: روش پرداخت يارانه در حال بررسي و مطالعه است و ما پذيرفته‌ايم روشي كه در حال حاضر اعمال مي شود، غلط است و بايد اصلاح شود.
وي گفت: پيشنهادي كه ما تهيه كرده‌ايم اين است براي هر يك از مصارف يك نوع سياستگزاري صورت گيرد. براي گاز يك پيشنهاد داده‌ايم تا فرمول قيمت‌گذاري تغيير كند.بر اساس اين فرمول دهك اول و دوم (ضعيف‌ترين) گاز را به قيمت هر متر مكعب 20 تومان دريافت مي كنند و گاز به دهك سوم 23 تومان، دهك چهارم 38 تومان، دهك پنجم 48 تومان، دهك هشتم 150 تومان، دهك نهم 220 تومان و به دهك دهم (ثروتمندترين) 300 تومان فروخته شود، زيرا قيمت گاز متري 300 تومان است و طبق اين به ثروتمندترين قشر جامعه يارانه نمي‌دهيم.
وي تاكيد كرد: با اين فرمول عادلانه‌تر رفتار مي‌شود.
تركان درباره نحوه اجراي اين پيشنهاد گفت: صورت حساب گاز با اين قيمت‌ها درب منازل ارسال مي شود و براي شناسايي اين دهك‌ها جدولي ارائه شده و در آن مشخص شده كسي كه ماهانه بين 300 تا 384 متر مكعب گاز مصرف مي‌كند اگر در منطقه سردسير باشد برحسب مصرف در ماه و يا خانه‌اي بزرگ و استخر دارد و مصرف گاز بيشتري دارد در اين جدول قرار مي‌گيرد و پول آن طبق فرمول دريافت خواهد شد.

* اين پيشنهاد در دست بررسي در دولت است

وي گفت: اين هم اكنون به عنوان پيشنهاد به دولت ارائه شده و در حال بررسي است.
بر اساس فرمول ديگري كه سخت‌گيرانه‌تر است قيمت گاز دريافتي پنج دهك اول تغيير نخواهد كرد اما قيمت گاز پنج دهك بعدي تغيير مي‌كند كه به ترتيب 85، 140، 230، 280 تومان پرداخت مي‌كند.
وي تصريح كرد: در اين پيشنهاد نيز مشخص شده كسي كه مي‌خواهد در زمستان استخر خانه خود را گرم كند بايد پول گاز را پرداخت كند و ما نبايد براي گرم كردن سونا و استخر دهك ثروتمند جامعه يارانه بدهيم همانطور كه در تركيه يا اروپا دولت براي اين كار يارانه‌اي پرداخت نمي‌كند بلكه مصرف‌كننده هزينه آن را پرداخت مي‌كند.
تركان تاكيد كرد: جهت‌گيري اين طرح حمايت از دهك‌هاي فقير جامعه است.

* پيشنهادي براي بنزين

تركان درباره چگونگي تخصيص يارانه به بنزين نيز گفت: براي مصرف بنزين و پرداخت يارانه آن نيز چنين پيشنهادي تهيه شده و بايد مصارف گروه‌هاي ضعيف و ثروتمند تقسيم‌بندي شود و پيشنهادي كه ما ارائه كرده‌ايم اين است تا مصرف 80 ليتر بنزين به قيمت 100 تومان ارائه شود و مصرف بيش از آن به قيمت نيمه يارانه‌اي (400تومان) فروخته شود.
معاون برنامه‌ريزي وزير نفت تاكيد كرد: هم اكنون قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي است و البته قيمت بنزين در بازارهاي جهاني گران شده است و بنزين به قيمت هر تن 1200 دلار و گازوئيل 1300 دلار در هر تن وارد مي‌شود و بايد بر اين اساس قيمت اصلاح شود.

* پيشنهاد يارانه گازوييل

وي درباره مصرف گازوئيل و يارانه آن نيز پيشنهاد گفت: در اين زمينه پيشنهاد كرديم پايه قيمت گازوييل 100 تومان در هر ليتر براي همه مصارف خانگي و حمل ونقل در نظر گرفته شود زيرا به طور ناگهاني نمي‌توان قيمت 800 يا 900 تومان را ارائه كرد اما همه بايد متوجه شوند قيمت واقعي اين نيست كه در حال حاضر پرداخت مي‌كنند.
تركان در ادامه گفت: با اجراي كارت هوشمند گازوييل مصارف واقعي مشخص مي‌شود و آن وقت برحسب مسافت پيموده شده مي‌توان براي حمل و نقل سهميه گازوئيل در نظر گرفت.
وي افزود: براي مصارف خانگي نيز وقتي كه بحث آزادسازي قيمت گازوئيل مطرح شد بايد مانند دهك‌هاي مصرف‌كننده گاز و بنزين جدول قيمت طراحي شود.
معاون برنامه‌ريزي وزير نفت همچنين گفت: براي مصارف حمل و نقل برنامه سهميه گازوئيل در دست بررسي است زيرا با تجربه‌اي كه من در وزارت راه و ترابري داشته‌ام (مانند تجربه لاستيك سهميه‌اي) يك هدف قابل دستيابي است زيرا با كارت سوخت مشخص مي‌شود، هر كاميوني در كدام نقطه از ايران و به چه ميزان سوخت مصرف كرده و اين موضوع از طريق كارت سوخت گازوئيل قابل محاسبه است كه بر اساس مسافت طي شده مي‌توان يارانه سوخت پرداخت و مابقي مصرف آن آزاد فروخته شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر مصرف بنزين مانند روال گذشته است، گفت: سال گذشته صرفه‌جويي خوبي صورت گرفت اما اختصاص سهميه‌هاي نوروزي، تابستاني يا 100 ليتر سهميه را به 120 ليتر افزايش دادند باعث افزايش مصرف شد.
وي افزود: البته اين عاطفه‌هاي مقدسي است كه منطق اقتصادي ندارد و به نظر ما رفتار مسرفانه را تشديد مي‌كند و اين دلسوزي‌هايي است كه غير مفيد است و البته كساني اين عواطف را دارند و من نيز به عاطفه آنها احترام مي‌گذارم اما آن را قبول ندارم.
تركان تاكيد كرد: نوع مصرف و سهميه‌بندي‌ها بايد به سمت صرفه‌جويي باشد.
معاون برنامه‌ريزي‌ وزير نفت گفت: كساني هستند كه الان از ما سهميه مي‌گيرند ولي به مردم خدمات ارائه نمي‌كنند و ما در اين زمينه گول خورديم. وقتي ما در ماه چند صد ليتر به خودرويي بنزين ارزان مي‌دهيم معنايش اين است كه به مردم خدمات ارائه كنند و بنزين ارزان براي سودجويي در اختيار كسي قرار نمي‌گيرد زيرا نمي‌خواهيم قيمت حمل و نقل عمومي افزايش يابد.
وي ادامه داد: اگر اين نوع خودروها خدماتي به مردم ارائه نكنند ارائه بنزين ارزان به آنها منطق ندارد.

* سهميه‌هاي جديد بنزين يك گام به جلو

وي درباره ارزيابي سهميه‌هاي جديد بنزين گفت: اين تصميم يك گام به جلو است اما كافي نيست. جدا كردن خودروهاي خارجي از دريافت بنزين يارانه‌اي يك تصميم عالي است.
تركان تاكيد كرد: به نظر من بايد دو گام ديگر در اين زمينه جلو مي‌رفتيم و سهميه 120 ليتر خودروهاي شخصي را به 80 ليتر كاهش مي داديم و دوم اينكه سهميه بنزين برخي از اين خودروهاي عمومي را كه خدمت رساني نمي‌كنند كاهش دهيم.
تركان در ادامه گفت: بايد به مردم راست گفت. زيرا يارانه‌اي كه هم اكنون در زمينه‌هاي مختلف پرداخت مي‌شود تشديدكننده فاصله طبقاتي است و كمك به فقرا نيست.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين اقدامات درباره هدفمند كردن يارانه‌ها يكباره يا تدريجي صورت مي‌گيرد، گفت: بايد در اين زمينه با هدف‌گذاري حركت كنيم و قانونگذار در اين زمينه سال 1390 را تعيين كرده و بايد تا آن زمان سوخت از سبد حمايتي خارج شود.

گفت‌وگو از: زيبا اسماعيلي

انتهاي پيام/
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن