تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812877326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيد محمد خاتمي در افتتاحيه كارگروه تبادل تجربيات؛ زنان، برابري و صلح : زن بودن به خودي خود افتخار و امتياز بزرگي است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سيد محمد خاتمي در افتتاحيه كارگروه تبادل تجربيات؛ زنان، برابري و صلح : زن بودن به خودي خود افتخار و امتياز بزرگي است


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: خاتمي گفت: نه زن براي آنكه انسان باشد و از همه مزايا و فرصت هاي انساني استفاده كند لازم است از زن بودن خود دست بردارد و نه مرد براي اينكه با زن مساوي باشد مجبور به انتخاب زندگي زنانه باشد. زن بودن به خودي خود افتخار و امتياز بزرگي است، همانگونه كه مرد بودن.

به گزارش گروه دريافت خبر باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز"حجت الاسلام سيد محمد خاتمي در افتتاحيه كارگروه تبادل تجربيات؛ زنان، برابري و صلح در نروژ افزود:مشخص كردن درست صورت مسأله نيمي از حل مسأله است. وقتي مسائل به صورت مبهم مطرح مي شوند، نه تنها نمي توان انتظار حل مسائل را داشت، بلكه بر ابهامات نيز افزوده خواهد شد.
وي گفت:در اينجا نيز سخنرانان و مباحثه كنندگان ابتدا بايد مشخص كنند كه از كدام منظر به موضوع مي نگرند: آيا نگاه فلسفي به مسأله است يا جامعه شناختي يا كلامي و يا حقوقي. البته اگر مراد، ديالوگ باشد گرچه ممكن است از همه اين ديدگاهها و حوزه ها استفاده كرد، ولي زبان ديالوگ كه زبان همزباني است با زبان فلسفي، كلامي و علمي متفاوت است.
خاتمي افزود:ديالوگ روندي است كه ما را اداره مي كند و راه مي برد، بر خلاف مذاكره سياسي و مباحثه كلامي و علمي كه ما روند را اداره مي كنيم.
رييس بنياد باران گفت:مهم است كه مشخص كنيم وفتي در باب زنان و مسائل آنان بحث مي كنيم به كدام مسائل و از كدام زاويه مي نگريم. و نيز از مسائل و مشكلات و پرسشهاي كدام جامعه سخن مي گوييم؟
رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خاطرنشان كرد:قطعاً مشكلات مشابهي براي همه زنان در همه جا وجود دارد، ولي مسائل و مشكلات متفاوت نيز بسيارند. ما در اينجا با يك امر انساني سر و كار داريم و مسائل و امور انساني جنبه تاريخي و اجتماعي دارند از جمله مسائل و مشكلات در جوامع توسعه يافته با جوامع درحال توسعه يكي نيستند. همين مشكلات متفاوت و نيز ديدگاههاي مختلف در سيستم حقوقي و مدني و اجتماعي اين جوامع تأثير خاص خود را دارد.
وي گفت:به نظر من از جمله موضوعات مهمي كه بايد مورد بحث قرار گيرد نوع نگاهي است كه به زن و مسائل زنان داريم. آيا زن جنس دوم است؟ چنانكه سيمون دوبوار كوشيده است آن را شرح دهد؟ يا اينكه انسانيت دو بخش مساوي دارد كه يكي زن است و ديگري مرد؟
رييس‌جمهور سابق كشورمان افزود:آيا معيار انسانيت مردانگي است و مرد انسان معيار است؟ آيا مرد براي زندگي آفريده شده است و زن براي مرد؟
خاتمي گفت:پاسخ آري به اين مسائل ديدگاهي است كه در قديم و در بيشتر ادوار تاريخ رايج بوده است و هم اكنون نيز آثار و بقاياي آن را كم يا زياد در همه جا مي توان ديد. مگر فمينيسم خود عكس العملي در برابر اين ديد نيست؟ گرچه بر اين باورم كه همين جنبش به نحو ناخودآگاه در بند همين ديد اسير است؟
رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصريح كرد:اگر ما از چنين زاويه اي به جهان، انسان و زن بنگريم شاهد پيدايش نوعي سيستم اجتماعي، ارزشي و حقوقي خواهيم بود كه متناسب با اين ديد است. حتي وقتي في المثل به نصوص ديني و آثار فلسفي رجوع مي كنيم انتظار داريم كه مطابق اين ديد به ما پاسخ بگويند.
خاتمي گفت:گرچه امروز به ظاهر اين ديدگاه از اعتبار افتاده است، ولي مي توان گفت امروز هم بخش مهمي از مشكلات تحت تأثير همين ديدگاه است كه در لايه هاي ذهن اجتماعي و تاريخي بشر امروز وجود دارد و اثر منفي خود را مي گذارد.
وي افزود:چه بسا وقتي از آزادي و حقوق مساوي زن و مرد سخن مي گوييم معيار ما آزادي و حقوقي است كه مردان از آن برخوردار بوده و هستند و يا حتي امتيازات ناروايي كه ناشي از ديد و نظام مردسالار است و مي خواهيم زن هم درست در همان جايگاهي قرار گيرد كه مرد قرار دارد و حتي كار به انتقام مي كشد و چه بسا كساني مي كوشند تا آنچه را امتيازات غصب شده توسط مردان مي دانند به هر قيمتي از دست مردان و انحصار آنان درآورند.
رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت:در حالي كه اگر از ابتدا ديدگاه خود را اصلاح كنيم و به اين باور برسيم كه انسانيت دو پاره دارد، يكي زن و ديگري مرد، و به عبارت ديگر انسان مؤنث و انسان مذكر داريم، شايد بسياري از مسائل حل شود. نه زن براي آنكه انسان باشد و از همه مزايا و فرصت هاي انساني استفاده كند لازم است از زن بودن خود دست بردارد و نه مرد براي اينكه با زن مساوي باشد مجبور به انتخاب زندگي زنانه باشد. زن بودن به خودي خود افتخار و امتياز بزرگي است، همانگونه كه مرد بودن.
رييس‌جمهور سابق كشورمان خاطرنشان كرد:نكته ديگر كه بايد مورد توجه قرار گيرد اينكه رشد يك عمل اجتماعي است. نمي شود انساني از حضور مسؤولانه و فعالانه در عرصه اجتماع محروم باشد و در عين حال انتظار داشته باشيم كه رشد كند. يكي از عوامل و اسباب مهمي كه تاريخ را مردانه كرده است اين بوده كه زن به هر دليل از حضور در مسؤوليتهاي مهم اجتماعي منع يا حضور او محدود شده است و مردان در غيبت زنان خودنمايي كرده اند. امروز خوشبختانه راههاي حضور اجتماعي زنان روز به روز بازتر مي شود و ما شاهد هستيم كه چگونه زنان در عرصه هاي مختلف شايستگي و توان خود را و احياناً برتري خود را نسبت به مردان نشان مي دهند.
خاتمي ادامه داد:و آخرين نكته اي كه بيان مي كنم اهميت خانواده به عنوان بنيادي ترين واحد جامعه مدني است و بي ثباتي و سستي پايه هاي اين مؤسسه و بنا كل جامعه را از هنجار و تعادل خارج مي كند و مشكلات بزرگي را پديد مي آورد كه كم و بيش بخصوص در جوامع پيشرفته شاهد آن هستيم و ترديد نكنيم كه نقش زن در استواري پايه خانواده و رشد به هنجار اعضاء آن بي بديل و از مرد بيشتر است.
رييس‌جمهور سابق كشورمان گفت:حل پارادوكس حفظ و تقويت بنيان خانواده از يك سو و حضور زن در عرصه اجتماعي پا به پاي مرد امري است كه مي تواند مورد مباحثه قرار گيرد و راههاي مناسب و مورد اتفاق حل مسأله جستجو و بر آن تأكيد شود.
به گزارش ايسكانيوز،حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي صبح ديروز به منظور شركت در افتتاحيه كارگروه بين المللي «اشتراك تجارب: زنان، مساوات و صلح»راهي نروژ شد .
خاتمي با ايراد نطق افتتاحيه خود، كارگروه بين المللي سه روزه اي را تحت عنوان اشتراك تجارب: زنان، مساوات و صلح را در اسلو افتتاح كرد.
اين كارگروه كه با ميزباني مركز صلح و حقوق بشر اسلو از 22 تا 24 ژوئن (2 تا 4 تير) در اسلو برگزار مي شود، بخشي از پروژه جامع گفت و گوي جهان اسلام و غرب براي ايجاد احترام و درك متقابل است كه با هدف توسعه گفت و گو ميان فرهنگ ها براي احترام به تكثر و حقوق بشر برگزار مي شود.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن