تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815256494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك داروي درمان سرطان خون اثربخشي درمان سكته مغزي را بهبود مي بخشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك داروي درمان سرطان خون اثربخشي درمان سكته مغزي را بهبود مي بخشد
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): يك گروه بين المللي از محققان روز يكشنبه اعلام كردند يك داروي درمان سرطان خون، مي تواند عوارض داروي درمان شايعترين نوع سكته مغزي را كاهش دهد و اثربخشي درمان را بالا ببرد.


به گزارش خبرگزاري رويترز، مطالعات انجام شده بر روي موش ها نشان مي دهد دادن قرص "گليويك" (Gleevec) يا "ايماتينيب" (imatinib)، ساخت شركت "نوارتيس اي.جي" ، مي تواند خونريزي مغزي ناشي از مصرف داروي ضدلختگي خون به نام "فعال كننده پلاسمينوژن بافت" يا tPA را بطور قابل توجهي كاهش دهد.
"دانيل لورنس" از "دانشكده پزشكي دانشگاه ميشيگان" كه نتايج مطالعه وي در مجله " پزشكي نيچر" منتشر شده است گفت،گليويك مي تواند عوارض جانبي مرتبط با مصرف tPA را بطور بالقوه كاهش دهد و شمار بيماراني را كه قادر به استفاده از داروي tPA هستند، افزايش دهد.
لورنس با محققاني از "موسسه كارولينسكا" در استكهلم در سوئد همكاري داشته است. آنها قصد دارند آزمايش اين تركيب دارويي را چند ماه ديگر بر روي انسان آغاز كنند.
داروي از بين برنده لخته خون tPA براي برطرف كردن لخته هاي خوني در سكته مغزي ايسكمي استفاده مي شود.
سكته مغزي ايسكمي زماني بروز مي كند كه يك لخته خون جلوي جريان خون به مغز را مي گيرد.
طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت، 80 درصد از 15 ميليون سكته مغزي كه هر ساله در سراسر جهان روي مي دهد سكته مغزي ايسكمي است.
هنگامي كه tPA در سه ساعت اول سكته مغزي به بيمار داده شود اين دارو مي تواند موجب از بين بردن لخته خوني شود و ميزان مرگ و مير و ناتواني را بطور قابل توجهي كاهش دهد.
اما tPA دو عيب عمده دارد اول اينكه اين دارو مي تواند باعث نفوذ خون به داخل مغز شود ديگر اينكه بايد طي سه ساعت اول پس از آغاز سكته مغزي مصرف شود.
از آنجا كه اين دارو موجب خونريزي مي شود، tPA را نمي توان در يك نوع نادرتر سكته مغزي معروف به "خونريزي دهنده مغزي" مصرف كرد. اين نوع سكته در اثر پارگي يك رگ خوني در ناحيه سر ايجاد مي شود.
اين نوع سكته مغزي زماني بروز مي كند كه يك رگ خوني در سر پاره مي شود.
لورنس گفت، آنها اكنون بهتر دريافته اند كه چرا tPA موجب بروز خونريزي مي شود.
وي گفت، زماني كه ‌tPA از طريق رگ هاي آسيب ديده بر اثر سكته مغزي به درون مغز تراوش مي كند، به نظر مي رسد كه بر روي پروتئين سازنده عروق خوني به نام PDGF-CC و گيرنده آن به نام PDGF-alpha تاثير مي گذارد.
اين روند ساز و كار پيچيده اي را كه از مغز در برابر سموم موجود در خون محافظت مي كند ضعيف مي كند و باعث مي شود رگ هاي خوني متخلخل و دربرابر تراوش خون آسيب پذير شوند.
اما گليويك با مسدود كردن گيرنده PDGF-alph اين تاثير را خنثي مي كند.
محققان اين فرضيه را در يك سلسله آزمايشها بر روي موش ها آزمايش كردند. در يكي از اين آزمايشها محققان در موش ها سكته مغزي ايجاد كردند و يك ساعت بعد به برخي از موش ها يك دوز گليويك دادند.
موش هايي كه اين دارو را مصرف كرده بودند 33 درصد كمتر دچار خونريزي مغز داشتند. 72 ساعت بعد 34 درصد آسيب كمتري به مغز آنها وارد شد.
سپس محققان براي جلوگيري از خونريزي مغزي ، گليويك را به عنوان يك پيش درمان قبل از دادن tPA آزمايش كردند.
آنها گليويك را يك ساعت پس از آغاز سكته مغزي به موش ها دادند، اما قبل از دادن tPA چهار ساعت ديگر صبر كردند كه از مدت زمان انتظار 3 ساعته قبلي براي مصرف tPA طولاني تر بود.
محققان براي آزمايش خونريزي سطح هموگلوبين پروتئين خون را در مغز اندازه گرفتند.
در اين مطالعه ديده شد، هموگلوبين موش هايي كه به آنها گليويك داده شده بود 50 درصد كمتر از آنهايي بود كه گليويك دريافت نكرده بودند.
اين مطالعه نشان مي دهد كه گليويك مي تواند در پيشگيري از خونريزي مرتبط با tPA جلوگيري كند و مي تواند مدت زمان انتظار براي مصرف tPA را طولاني تر نمايد.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن