تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804495777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: حادثه 7 تير نوعي ترور فكر بود شهيد بهشتي يك عنصر اساسي براي حركت امروز ايران بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني: حادثه 7 تير نوعي ترور فكر بود شهيد بهشتي يك عنصر اساسي براي حركت امروز ايران بود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي در همايش تعاون و انديشه‌هاي اقتصادي شهيد دكتر بهشتي كه از سوي وزارت تعاون برگزار شد، ابراز‌ اميدواري كرد اين همايش كمكي به توسعه تعاون در كشور باشد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني با بيان اين‌كه كالبدشكافي افكار شهيد بهشتي در اين همايش‌ هم از نظر زماني كه در آستانه هفتم تير هستيم و هم استفاده از تراوشات ذهني آن مرد الهي؛ كه بيش از همه در باب تعاون نظر داشته‌اند، امر متناسبي است، با اشاره به حادثه هفت تير گفت: درست است كه در اين حادثه يك مرد رجل و سياسي ارزشمند و هم‌چنين برگزيدگاني از دست ملت ايران رفتند، اما آن فقط يك فاجعه انساني نبود، بلكه نوعي ترور فكر بود و بازخواني حوادث آن ايام نشان مي‌دهد، دست‌هاي زيادي از خارج و داخل براي منزوي كردن اين جريان فكري تلاش مي‌كردند.

رييس مجلس با يادآوري ‌كه در آن زمان سخنان ناروايي به شهيد بهشتي نسبت داده مي‌شد، ادامه داد: در بين افرادي كه در صدر انقلاب بودند، كمتر كسي را مي‌شناسيم كه به تشكيلات سياسي اعتقاد داشت.

نماينده مردم قم در خانه ملت تصريح كرد: شهيد بهشتي قائمه‌ي كار در ايجاد تشكيلات منسجم بود، در آن زمان مخالفت‌هاي زيادي با ايشان شد، حتي برخي هم‌لباسي‌هاي ايشان با وي مخالفت مي‌كردند، به اين دليل كه اين فكر راه برون رفت براي برخي سياست‌هاي به وجود آمده در حوزه‌ي سياست و انديشه‌هاي قلمرو ديني و اقتصادي بود.

لاريجاني با بيان اين‌كه براي خيلي از افراد كه نگاه بد به انقلاب اسلامي داشتند، ناگوار بود كه ببينند فكري در جامعه مي‌انديشد، كه اجتماع را در برمي‌گيرد، افزود: بنابراين، اين افراد سعي كردند چنين انديشه‌هايي مثل شهيد مطهري و شهيد بهشتي را دور كنند، اما با استقامت و پايداري كه رهبران صدر انقلاب داشتند، نتوانستد آنها را از جامعه جدا كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي ابراز داشت: افرادي مثل شهيد بهشتي، شهيد مطهري و آيت‌الله خامنه‌اي و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افرادي بودند كه آن زمان در طرح فكري، فعال و موتور محرك جامعه بودند و همه در تيررس ترور فكري قرار داشتند.

لاريجاني ادامه داد: اگر رشد و بالندگي درصحنه انقلاب ادامه داشته باشد، به زودي به دنياي اسلام گسترش پيدا مي‌كند، زيرا ايران يك تمدن و كشور اصيل است، زماني تنها دو امپراطوري در دنيا بود، ساساني و يوناني؛ كه اين دو امپراتوري انجمن‌هايي از متفكران را دور خود جمع كرده و راه و رسم براي زيست داشتند، اسلام در ايران يك حركت نو ايجاد كرد و باعث شد، فكر نو تجلي پيدا كند.

به گفته وي، در عهد ساساني، تفكر ساماندهي فكري سياسي و اجتماعي بسيار دقيقي وجود داشت و ظهور اسلام در ايران يك فكر جديد ايجاد كرد كه اين با پتانسيل ايرانيان مظاهر جديد يافت و شروع به انتشار فكر در جهان شد، به گونه‌اي كه در صدر نخست، اسلام با كمك ايرانيان تفكر اسلامي به اروپا رفت، علاوه بر اين اكثر دانشگاه‌هاي آن زمان اروپا، متاثر از فكري كه در قلمرو اسلامي به وجود آمده بود، قرار گرفته بودند، مثلا افكار ابن سينا و ابن رشد به شكل نحله‌هايي در آمده بود.

وي ادامه داد: اين جريان نوآوري در ايرانيان سبقه تمدني داشته است و اين گونه نبود اين موضوع از چشم ناظران مغفول ماند، در سده اخير هم جريان فكري رشد خود را پيدا كرد و رهبران پيرامون امام(ره) جريان جديد نوانديشي ديني در قلمروهاي اسلامي به وجود آوردند و امروز ايرانيان در همه عرصه‌ها به نسبت ديگر اسلاميان درپيشي هستند.

رييس مجلس خاطرنشان كرد: مطالعه پرونده هفت تير از اين لحاظ مهم است، كه چرا اين برگزيدگان را انتخاب كردند، زيرا اين مجموعه و در راس آن شهيد بهشتي يك عنصر اساسي براي حركت امروز ايران بود، به همين دليل به سراغ اين فرد رفتند.

لاريجاني عنوان كرد: امروز مي‌گويند ايران در ترازي قرار گرفته كه توازن منطقه‌اي را چه از لحاظ سياسي و چه فناوري به هم زده است، در جلسات خصوصي بسيار اين مساله را مي گويند و گاهي هم در مجامع بين‌المللي به آن اذعان مي‌كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: محاسبه آنها اين است كه ملت ايران از يك ظرفيت و نبوغ خوب براي تحرك برخوردارند، سرمايه‌هاي اقتصادي خوب دارند، لذا چرخه حياتشان با رفت و آمد افراد تغيير نمي‌كند و مردم مسلط بر سرنوشت خود هستند، بنابراين دوام دارند و بايد به گونه‌اي جلوي آنها را گرفت.

نماينده مردم قم در خانه ملت ادامه داد: اگر ما تاريخ تمدن و ظرفيت هاي موجود خود را به خوبي بشناسيم، مهمترين درسي خواهد بود كه از هفت تير خواهيم گرفت.

لاريجاني همچنين تصريح كرد: در بعد تعاوني مانند بسياري از ابتكاراتي كه شهيد بهشتي داشتند ايشان مبدع اين كار بود و در اين موضوع بسيار مجاهدت كرد به نحوي كه در اصل 43 و 44 به آن تاكيد شد تا براي كساني كه استعداد كار دارند، اما امكان آن را ندارند در اين بخش امكان باشد كه فعاليت كنند در سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه به تعاوني و گسترش آن تاكيد شده است ودر اصل 44 نيز بسيار به آن پرداخته شده است به گونه اي كه شركت هاي سهامي عام را جز تعاوني محسوب كردند كه مي تواند به آن بخش كمك كند.

وي اضافه كرد: شركت هايي كه باعنوان تعاوني و سهامي عام وجود دارند اين سوال در موردشان مطرح است كه آيا تعاوني در اقتصاد برابر هدف است با وسيله؟ آيا يك منزل گاه دايمي است و يا توقف گاه.

لاريجاني گفت: تعاوني گاه هدف و گاه وسيله است اگر امكانات اوليه تعاوني را به عنوان بستر ساز و زمينه ساز براي كساني كه امكان كار ندارند در نظر بگيريم، مي تواند يك جايگاه موقت باشد تا افراد را از يك مرحله عبور دهد گاهي هم مي تواند بستر باشند مثل تعاوني مسكن كه ايجاد امكانات لازم براي مجموعه عضو آن مي كنند و در اين تعاوني هدف است و ماندگاري خواهد داشت.

رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به نظريه شهيد بهشتي درباره ارزش اضافي گفت: ايشان سود براي تجارت را در حد زحمت گرفتن آن، توزيع و خدمات مي دانند و چون ارزش اضافي توليد نمي كند آن را سود آور نمي دانند به همين دليل شهيد بهشتي بحث تعاوني را جدي مي گيرند، زيرا سود به وسايل توليد مثل ماشين يا نيروي انساني خلاق تعلق مي گيرد در تعاوني شما به كساني كمك مي كنيد كه سرمايه ندارند البته امروز در نظام اقتصادي دنيا چنين نظريه اي نيست و سرمايه را سود آور مي دانند از وجه ديگر در نظام هاي سرمايه داري به دليل داشتن ثروت زياد، آسيب هايي را به وجود مي آورد كه همان شكاف طبقاتي است، لذا شهيد بهشتي تعاوني را براي تعديل اقتصادي مطرح مي كند.

لاريجاني در ادامه ابراز داشت: وقتي به كارنامه وزارت تعاون نگاه مي كنيم بعضي تعاوني ها نسبتا موافق بوده است مثل تعاوني هاي توزيع و يا مسكن كه علت هم آن بود كه انباشت ثروت نبوده است، اما در بخش توليد و كشاورزي خيلي رشد نداشته ايم بنابراين فكر مي كنم كه يك مشكل ماهوي وجود دارد و علت آن هم فربه شدن آن نيست، بلكه ريشه اين مشكل در عنصر كليدي رقابت است.

وي اظهارداشت: هر مكانيزمي كه رقابت را از بين ببرد نمي تواند دوام داشته باشد، بنابراين شركت هاي سهامي عام هم علاج اين مساله نيست، زيرا افراد در آن با خريد سهام عضو مي شوند، اما مشاركت در توليد نخواهند داشت. بنابراين مشكل اصلي با اين مسايل حل نمي شود.

لاريجاني با توصيه نسبت به اين‌كه نگاه مجددي به مقوله تعاوني بكنيم اين نگاه مجدد را هم شامل بخش تقنيني و هم شكل اجرايي دانست و گفت: تعاوني ها يك بستر سازي خوبي انجام مي‌دهند و بعد از اين كه افراد مستعد براي حضور وارد شدند، وزارت تعاون به آنها كمك مي‌كند تا رشد كنند.

رييس مجلس هشتم افزود: افرادي كه امكانات اوليه را ندارند، حرفه را مي‌آموزند و پس از آموزش مي خواهند پرش داشته باشند، بنابراين نبايد جلوي آنها را گرفت و بايد تسهيلاتي به آنها بدهيد كه وارد عرصه رقابت شوند از نظر تقنيني هم نبايد ساز و كار ديگر براي آن سنجيد زيرا هر چه اين قانون را منبسط بگيريم افراد بيشتري حضور خواهند يافت.

وي در پايان خطاب به مسولان وزارت تعاون گفت: اگر مي خواهيد يك جايگاه درستي براي تعاوني طراحي كنيد، نياز به نگاه عميق تر و ريشه اي تر و طراحي جديد داريد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن