تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815487583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميد حلالي با اشاره به نبود نظارت در سايت‌هاي ادبي اينترنتي؛ ادبيات ايراني در گستره‌ جهاني با متانت، عرفان، آزادگي و روحيه‌ حماسي‌اش شناخته مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اميد حلالي با اشاره به نبود نظارت در سايت‌هاي ادبي اينترنتي؛ ادبيات ايراني در گستره‌ جهاني با متانت، عرفان، آزادگي و روحيه‌ حماسي‌اش شناخته مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب

اميد حلالي گفت: قريب به يك دهه‌ است كه جامعه‌ ايراني پديده‌اي جديدي در ادبيات را تجربه كرده و اين پديده‌ نوظهور به تدريج تاثير خود را در تمامي سطوح اعمال كرده و درنورديده به طوري كه گسترده‌ترين تشكيلات كشور يعني دولت به اين نتيجه رسيد كه از حجم غيرضروري خود بكاهد و با ايده‌ دولت الكترونيك اين نظر را عملياتي كند.

اين شاعر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان بيان كرد: تا پيش از اين به دست آوردن سخني از آثار اديبان و نظريه‌پردازان و شعر در غرب و شرق عالم حكم كيميا را براي اهل فن داخلي داشت اما با اتصال به شبكه‌ جهاني اينترنت هر كس به فراخور توانايي و اشراف به زبان ديگري توانست و مي‌تواند به آثار مورد نظر با كمترين رابطه براي مثال با رجوع به سايت نويسنده يا هنرمند مورد علاقه دسترسي يابد.

او ادامه داد: از جمله اثرات مشهود ديگر حذف نامه‌نگاري پرهزينه بين اهل قلم بود كه در حال حاضر بيشتر به صورت Comment درآمده است. نشريات الكترونيكي كه غالبا دسته‌اندركارانش نسل جوان و كساني هستند كه چاپ آثارشان در نمونه‌هاي كاغذي مدت‌ها به طول مي‌انجاميد با درك اين ضرورت در عرصه به وجود آمده‌ نو شروع به فعاليت كرده‌اند.

وي تاكيد كرد: نشريات ادبي مانند روزگار وصل، آدينه، دنياي سخن، گردون، تكاپو، معيار، كارنامه، بايا، چيستا،‌ فرهنگ و توسعه و دوران همگي در فصلي مشترك تحت عنوان سرمقاله از نبود كاغذ و گراني اقلام ضروري مانند فيلم و زينك و حتي در برهه‌هايي اجاره محل نالان بوده‌اند. هزينه‌ انتشار نشريات ادبي هزينه‌اي سنگين و ثابت بود كه مي‌بايست از طريق تك فروشي و گرفتن آگهي اين هزينه بازگردانده شود.

وي ادامه داد: از طرفي بخش‌هاي صنعتي و ادبي كمترين اشتياق را به حمايت از جريان‌هاي فرهنگي در غالب آگهي از خود نشان داده‌اند. به ياد داريم نشريه‌اي تاثيرگذار مانند آدينه پشت جلد خود را به آگهي چسب رازي اختصاص داد كه استثناء بود. در روي ديگر سكه نشريات الكترونيكي با كاهش مخارج و باز بودن عرصه براي گريز از نظارت كه البته شكل مطلوب آن قابل قبول و شكل نامطلوب كه با عنوان سانسور در كشور شناخته مي‌شود همواره مورد انتقاد مصنفان و توليدگران هنري بوده است، روبه‌رو هستند.

حلالي خاطرنشان كرد: در سالهاي آغازين دهه‌ آشنايي ما با اينترنت عملا هيچ گونه نظارتي در عرصه‌ وب قابل پذيرفتن نبود و به همين علت حجم وسيعي از آثاري كه قابليت نشر در رسانه‌هاي مكتوب و ارگانهاي ادبي را نداشتند در فضاي مجازي پراكنده شدند كه به طور مثال آثاري شبه ادبي با جنبه‌هاي اروتيكي مغاير با شئون ايراني انتشار مي‌يافت و به طور كل در سالهاي آغازين فعاليت‌هاي اينترنتي نشر ادبي جنبه‌اي افسار گسيخته يافت اما جريان نو ويژگي بسيار توسعه يافته‌اي را به با خود به همراه آورد.

او اظهار داشت: اين يك ايده‌آل بوده و مي‌باشد كه سخنور، هنرمند و اديب دارايي پايگاهي مستقل براي نشر آثار خود به صورت به روز و با كمترين هزينه ‌باشد كه به مدد اتصال به شبكه‌ جهاني ارتباطات اين ايده در حال تحقق است و عمدتا از ارتباط و پيوند فكري و فرهنگي، مجموعه‌اي از وبلاگها و تشكيل سايت ادبي شده كه اين اتفاق را بايد به فال نيك گرفت.

وي افزود: به ياد داشته باشيم كه اتفاق كنار رفتن نشريات كاغذي به نفع نشريات الكترونيكي كه وقوع آن لاجرم و حتمي است ابتدا در حوزه‌ نشريات ادبي خود را نشان داده است چراكه اديبان صنف مولدي هستند كه با امكانات جديد بدون نياز به هيچ واسطه‌اي اقدام به انتشار آثار و افكار خود مي‌كنند. سرنوشت دو نشريه‌ شاخص ادبي مانند آدينه و دنياي سخن بسيار قابل تامل است به شكلي كه آدينه در شماره‌هاي مابين 140 تا 150 متوقف مي‌شود و دنياي سخن بر اثر فوت مديرش، آقاي شمس‌الدين دهكردي از انتشار باز مي‌ماند. در صورتي كه چنين حوادثي براي سايت‌هاي ادبي الكترونيكي غيرقابل رخداد است و حتي اگر سايتي فيلتر شود گردانندگان آن با ثبت سايت‌هاي الكترونيك ديگر به فعاليت مي‌پردازند.

وي اظهار داشت: خطر از آن سوي بام افتادن براي بعضي آثار ادبي به دليل نبود نظارت و رهانندگي وجود دارد كه مي‌بايست توجه جديدي به آن صورت گيرد و تاريخ ادبيات ما نشان داده كه بخش‌هاي غيراخلاقي‌تر ادبا در صورت امكان نشر هم همواره در بخش‌هاي انتهايي كلياتها و دواوين مجال بروز محدودي يافته است. به هر حال جامعه‌ ايراني و اديبان ما پس از گذار از اين دوره به اين درك متعالي خواهند رسيد كه در بحث ادبيات بعضي رفتارهاي انحرافي و گفتمان‌هاي سوق يافته به ناهنجاري را خود فيلتر كنند.

حلالي يادآوري كرد: به ياد داشته باشيم كه ادبيات ايراني در گستره‌ جهاني با متانت، عرفان، آزادگي و روحيه‌ حماسي‌اش شناخته مي‌شود و گرنه عبور از فيلترهاي دنياي مجازي ممكن است از عهده‌ هر نوجواني ساخته باشد اما با دوام‌ترين فيلتر فيلترهاي فرهنگي است كه تلاش در جهت بهترسازي رفتار انسان ايراني خواهند شد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن