تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806756167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده كتاب حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و بزرگ: كتاب حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و بزرگ نگاهي مستند به موضوع جزاير سه گانه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده كتاب حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و بزرگ: كتاب حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و بزرگ نگاهي مستند به موضوع جزاير سه گانه دارد
خبرگزاري فارس: نويسنده كتاب حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و بزرگ در روند سياست خارجي ايران گفت: اين كتاب واجد نگاهي مستند به موضوع جزاير براساس مدارك و اسناد تاريخي است.


به گزارش خبرگزاري فارس، در جريان برگزاري هجدمين همايش بين‌المللي خليج فارس كه طي روزهاي 27 و 28 خردادماه در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه برگزار شد، از كتاب «حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ در روند سياست خارجي ايران» رونمايي شد.
اين كتاب حاوي مجموعه نسبتا كاملي از سوابق تاريخي و تصاوير اسناد متعدد در اثبات مالكيت و حاكميت تام ايران بر جزاير ايراني مورد ادعاي امارات عربي متحده است.
«نقي طبرسا» نويسنده كتاب طي سال‌ها تحقيق، مطالعه و بررسي بسياري از اسناد، نقشه‌هاي تاريخي، مكاتبات و ... اين كتاب را به عنوان رساله دكتراي خود به رشته تحرير درآورده است.
گفتگوي وي در اين باره را در زير مي‌خوانيد.

سؤال: آقاي طبرسا هفته گذشته شاهد رونمايي از كتاب جديدتان تحت عنوان «حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ در روند سياست خارجي ايران» بوديم. گويا شما به همين خاطر به ايران آمديد. تاكنون كتاب‌هاي متعددي در ايران و خارج از كشور راجع به موضوع جزاير ايراني به رشته تحرير درآمده است، بفرماييد تفاوت اين كتاب با ساير كتاب‌هايي كه در خصوص اين موضوع نوشته شده، چيست و اصولا چه نوآوري‌هايي در كتاب شما به چشم مي‌خورد؟
طبرسا: به طور كلي آثار و نوشته‌هاي موجود پژوهشگران ايراني در سطح محافل دانشگاهي در اين خصوص اگرچه ارزشمند و قابل تكريم است، ولي اندك است. كتاب‌هايي كه تاكنون منتشر شده بيشتر بر جنبه‌هاي تاريخي و حقوقي حقانيت ايران در اين جزاير تكيه دارد و به طور مشخص به دو موضوع حاكميت و تحولات سال‌هاي اخير كمتر به صورت ويژه پرداخته شده و گاه تنها به ذكر اشاره اكتفاء شده است.
چنانچه بخواهيم به اجمال به نوآوري و تفاوت‌هاي اين كتاب با ساير كتب بپردازيم مي‌توانيم به چند نكته اشاره كنيم. اول اينكه اين كتاب واجد نگاهي مستند به موضوع جزاير براساس مدارك و اسناد تاريخي است. دوم، اين كتاب قرائن و شواهد موضوع از ديدگاه ايران، بريتانيا و امارات را مورد بررسي قرار مي‌دهد، سوم در اين كتاب، مجموعه مكاتبات و مذاكرات مستمر بين ايران و بريتانيا به ويژه طي سال‌هاي 1282 تا 1350 (1903 تا 1350) آمده است.
چهارم، موضوع طي ادوار و زمان‌هاي مختلف تاريخي و نوع تعامل حكومت‌ها و دولت‌هاي گوناگون در ايران تا مقطع كنوني ديده شده است و نكته آخر اينكه از نقشه‌‌هاي جغرافيايي به ويژه نقشه سال 1886 بخش اطلاعات وزارت جنگ بريتانيا كه در 27 ژوئيه 1887 توسط سر «ردآموند وولف» وزير مختار بريتانيا در تهران به نمايندگي از ملكه ويكتوريا تسليم دربار ناصر‌الدين شاه قاجار شد، استفاده به عمل آمد.

سؤال: انگيزه و هدف شما از نگارش اين كتاب چه بود؟
طبرسا: مهم‌ترين انگيزه و هدف من از تاليف كتاب اين بود كه به دور از جنجال‌هاي سياسي و هياهوي تبليغاتي امارات و با استفاده از اسناد و مدارك معتبر حقوقي و سياسي، به دو پرسش پاسخ دهم. سؤال اول اينكه، با توجه به مصاديق و مؤلفه‌هاي حاكميت، دلايل سياسي و مستندهاي حقوقي ايران براي حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ چيست و سوال دوم اينكه مستندهاي حقوقي و سياسي امارات در خصوص ادعاي آن كشور كدامند.
شما مي‌دانيد كه پيرامون حاكميت ايران بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ تاكنون تحقيق و پژوهش علمي مستقلي در ايران صورت نگرفته است. لذا من بر آن شدم كه به تنوير افكار عمومي در خصوص حاكميت قانوني جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه‌گانه بپردازم.

سؤال: در خصوص محتواي اين كتاب و موضوعاتي كه به آنها پرداخته به طور خلاصه براي خوانندگان ما توضيح دهيد.
طبرسا: «حاكميت بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ در روند سياست خارجي ايران» از يك مقدمه و 12 فصل تشكيل شده است. ما در فصل اول به مباني نظري حاكميت و مؤلفه‌هاي آن پرداختيم. در فصل دوم تحت عنوان خليج فارس و جزاير سه گانه در گذر زمان، به دوران باستان تا پايان سلطه پرتغال، هلند و سپس تسلط بريتانيا بر خليج فارس و عقب‌نشيني آن كشور پرداخته شده است. در فصل سوم موقعيت جغرافيايي و وضعيت جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ تشريح شده و در فصل چهارم، وضعيت خانواده قاسمي و چگونگي حكومت آنها بر بندر لنگه و جزاير به عنوان خراج گزاران دولت مركزي ايران آمده است.
فصول پنجم تا دهم ناظر بر ادوار مختلف تاريخي اعمال حاكميت بر جزاير سه گانه از 1887 تا 1971 ميلادي و همچنين اراده و قصد ايران مبني بر استمرار حاكميت قانوني بر جزاير مذكور است.
علاوه بر آن، حاصل مطالعه راجع به اختلاف ارضي و مرزي و رويه قضايي ديوان بين‌المللي دادگستري ارائه شده است.
ما در فصل يازدهم، مستندات حقوقي و سياسي امارات عربي متحده درباره جزاير ياد شده را با استفاده از نقطه نظرات و ديدگاه‌هاي حقوقدانان و نويسندگان اماراتي و غير اماراتي و اسناد مورد ادعاي آنها معرفي كرديم.
همچنين با درج متن يادداشت مورخ 27 اكتبر 1992 وزارت امور خارجه امارات به سازمان ملل متحد، مفاد آن را مورد تجزيه، تحليل و نقد قرار داديم.
در فصل پاياني نيز به تحولات سياسي مربوط به جزاير و تكرار ادعاهاي دولت امارات و پاسخ قاطع وزارت امور خارجه كشورمان در رد اين ادعاها و تاكيد بر حاكميت تاريخي و قانوني ايران بر اين جزاير، پرداختيم.

سؤال: آيا مي‌توانيد برخي از اسناد تاريخي را كه دلالت بر مالكيت و حاكميت قانوني بر جزاير سه گانه دارد را ذكر كنيد؟
طبرسا:‌بله. در مسير تحقيقات خود، اسناد بسيار جالب و محكمي را مشاهده كردم كه به خوبي گوياي اين واقعيت است. از جمله آنها مي‌توانم به فرامين كريمخان زند، ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه قاجار در خصوص جزاير سه گانه اشاره كنم.
جداي از اين اسناد، من در اين كتاب متون معاهدات ايتاليا با شيوخ سواحل متصالحه، نامه شيخ زايد در 20 آوريل 1992، متن كامل يادداشت تفاهم 1971 و ضمائم و پيوست‌هاي لاينفك آن و همچنين متن كامل يادداشت‌هاي مبادله شده بين ايران با دولت‌هاي بريتانيا، آلمان و آمريكا درباره جزاير تنب بزرگ و تنب كوچك را آورده‌ام كه دال بر تعلق هميشگي ايران بر جزاير مورد ادعاي امارات است.

سؤال: آيا در خلال پژوهش كتاب مذكور به اسناد و مداركي كه تاكنون منتشر نشده دسترسي داشته و آنها را ارائه كرده‌ايد؟
طبرسا: همچنان كه گفتم، نگاه مستند به موضوع حاكميت و معرفي اسناد و مدارك تاريخي و حقوقي و بررسي مفاد آنها، يكي از وجوه متمايز اين كتاب با ساير كتاب‌هاست. من در اين كتاب، انبوهي از اسناد منحصر به فرد از كشورهاي ايران، بريتانيا و امارات را مورد استفاده قرار داده‌ام. به علاوه برخي نقشه‌هاي جغرافيايي در اين كتاب معرفي شده‌اند كه در نوع خود بي‌بديل و منحصر به فرد هستند كه به طور مشخص مي‌توان به نقشه رسمي پرشيا (ايران) متعلق به بخش اطلاعات وزارت جنگ بريتانيا در سال 1886 كه از مبادي سياسي و ديپلماتيك دولت بريتانيا در 27 ژوئيه 1888 تسليم دولت ايران شد، اشاره كرد.

سؤال: اگر توصيه‌اي براي پژوهشگران داريد، بفرماييد.
طبرسا: من با كمال افتخار كتابم را به مردم فهيم و بزرگوار ايران تقديم مي‌كنم. اميدوارم پژوهش و كنكاش انجام شده بتواند در تنويز افكار عمومي داخل و خارج مؤثر بوده باشد و سرآغازي براي گام‌هاي بلندتر و مهم‌تر از سوي نخبگان و فرهيختگان عزيز كشورمان باشد.
در خاتمه وظيفه خود مي‌دانم از تمامي عزيزان و اساتيد، محترمي كه كمك شاياني كرده، تشكر و قدرداني كرده و از هرگونه پيشنهاد و انتقادي در جهت غناي بيشتر اين اثر استقبال مي‌كنم.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن