واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : یکی از عالی ترین صفات مؤمنان: ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الی ربهم اولئک اصحاب الجنه هم فیها خالدون(23/ هود) «اخبتوا» از ماده «اخبات» و از ریشه «خبت» است و به معنای زمین صاف و وسیعی است که انسان به راحتی و با اطمینان می تواند در آن گام بردارد. به همین جهت، این ماده به معنای اطمینان به کار رفته است و به معنای خضوع و تسلیم نیز آمده؛ چرا چنین زمینی، هم برای گام برداشتن اطمینان بخش است و هم برای رهروان، خاضع و تسلیم. در حدیثی از امام صادق نقل شده است که یکی از یارانش به او عرض کرد: در میان ما مردی به نام «کلیب» است. هیچ کلامی از شما صادر نمی شود مگر اینکه می گوید: من تسلیم هستم و به همین خاطر او را «کلیب تسلیم» نامیده ایم. امام دعا کرده و فرمود: «رحمت خدا بر او باد». سپس اضافه کرد: «آیا می دانید تسلیم چیست؟» ما ساکت شدیم. امام فرمود: «به خدا سوگند، این همان اخبات است که در کلام خداوند آمده است: «الذین آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الی ربهم.»» احادیث مربوطه: امام صادق(ع): رسول خدا(ص) هیچ گاه دباره کاری که گذشته بود نمی فرمود: کاش جز این بود. امام باقر(ع): سزاوارترین خلق خدا به تسلیم در برابر قضای او، کسی است که خداشناس باشد. امام باقر(ع): البته ما دوست داریم درباره کسی که دوستش می داریم رنج و مصیبتی به ما نرسد، اما چون فرمان خدا در رسد تسلیم چیزی هستیم که او دوست دارد. سخنی درباره تمسخر: و یصنع الفلک و کلما مر علیه ملا من قومه سخروا منه...(38/هود) گر چه مسخره کردن، کاری ناپسند و حاکی از ناآگاهی و جهل است، اما اگر برای مجازات و مقابله به مثل و در راستای حق باشد، ایرادی ندارد. به ویژه اگر فایده عقلایی مانند پیشبرد هدف و اتمام حجت بر دشمنان داشته باشد، چنان که خداوند در آیه 79سوره توبه، مسخره کردن را به خود نیز نسبت می دهد و می فرماید: «منافقان، مومنان فقیر را مسخره می کنند، خدا نیز آنها را مسخره می کند.» بقیه الله: بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین و ما انا علیکم بحفیظ(86/ هود) تعبیر به بقیت الله یا به خاطر این است که سود حلال و اندک، چون به فرمان خدا است، بقیت الله است؛ یا اینکه به دست آوردن سود حلال باعث دوام نعمت های الهی و بقای برکات می شود؛ یا اشاره به پاداش های معنوی است که تا ابد باقی می ماند، هر چند دنیا و تمام آنچه در آن است، از بین برود. در روایات متعددی می خوانیم، که بقیه الله وجود حضرت مهدی یا بعضی امامان دیگر است، از جمله از امام محمد باقر(ع) چنین نقل شده است: «نخستین کسی که قائم پس ازقیام خود می گوید، این آیه است: «بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» سپس می گوید: من بقیه الله و حجت و خلیفه او در میان شما هستم، هیچ کس بر او سلام نمی کند مگر این که می گوید: «السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه». باید توجه داشت که آیات قرآن هر چند در مورد خاصی نازل شده باشد، مفاهیم جامعی دارد که می تواند در اعصار و قرون بعد بر مصداق های دیگری تطبیق یابد. در واقع تمام پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ، بقیه الله هستند، تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت برای یک قوم و ملت باقی می مانند، از این نظر بقیه الله اند. خداوند ودود: واستغفروا ربکم ثم توبوا الیه ان ربی رحیم ودود(90/ هود) ودود از نام های خداوند است و به معنای کسی است که شخصی یا چیزی را دوست دارد و این دوست داشتن را با آثار و پیامدهایش آشکار می کند. خداوند ودود است، یعنی مخلوقات و بندگان خود را دوست دارد و با نعمت هایی که به بندگانش ارزانی می دارد، آثار محبتش آشکار می شود؛ نعمت هایی که هرگز نمی توان شمرد. خود فرموده است: «واگر نعمت های خدا را بشمارید، هرگز آنها را شماره نتوانید کرد.»(ابراهیم/34) اهمیت حفظ اسرار: قال یبنی لا تقصص رءیاک علی اخوتک فیکیدوا لک کیدا ان الشیطن للانسان عدو مبین(5/ یوسف) همیشه اسراری در زندگی انسان وجود دارد که اگر فاش شود، ممکن است آینده او یا جامعه اش را به خطر اندازد. خویشتن داری در حفظ این اسرار، یکی از نشانه های وسعت روح و قدرت اراده است و چه بسیار ناراحتی هایی که در زندگی به خاطر ترک حفظ اسرار برای انسان پیش می آید. احادیث مربوطه: امام رضا(ع): مؤمن، مؤمن نخواهد بود مگر این که سه خصلت داشته باشد، سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش. اما سنت پروردگار، کتمان اسرار است، سنت پیامبر، مدارا با مردم و سنت امام، شکیبایی در برابر ناراحتی ها و مشکلات است. امام صادق(ع): اسرار تو همچون خون توست که تنها باید در رگ های خودت جریان یابد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]