تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804611569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- شعباني: شهيدآويني مي‌گفت فيلمساز نيازمند دو بال تكنيك و ولايت‌پذيري است


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون :  به نقل از ستاد خبري سومين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني، «مرتضي شعباني» مستندساز و همكار و هم‌رزم شهيد آويني درباره رويكرد آثار و سينماي مورد علاقه شهيد آويني گفت: آنچه كه شهيد آويني در طول سال‌ها كار و فعاليت در عرصه ساخت آثار مستند بر آن تاكيد داشت، حقيقت‌يابي در سينماي مستند بود، همانگونه كه اولين مجموعه خود را «حقيقت» نام گذاشت.  وي اظهار داشت: ايشان معتقد بود سينماي مستند به جهت بي‌واسطه بودن و بي‌پرده سخن گفتن بايد به دنبال حقيقت باشد و نزديك به واقعيت. همه ما مي‌دانيم يكي از پيامدهاي جنگ، كشتن و كشته شدن است اما شهيد آويني در تلاش بود تا باطن و چرايي جنگ ما رابه تصوير بكشد. سينماي ايشان سينماي متعالي بود و وي در آثار خود به دنبال حقيقت بود.  شعباني اظهار داشت: شهيد آويني پايه گذار سينمايي بود كه نه در قبل از ايشان وجود داشت و نه پس از شهادت‌شان به صورت جدي دنبال شد و موفقيتي در خور توجه در سينمايي كه مد نظر وي بود، حاصل نشد. ايشان ژانري را در سينماي مستند پايه گذاري كرد كه بي‌نظير است. متاسفانه غربي‌ها آن را بيشتر مي‌شناسند و آن را دنبال مي‌كنند تا فيلمسازان حرفه‌اي كشور.  وي در ادامه به نحوه ورود شهيد آويني به عرصه تصوير و سينما اشاره كرد و گفت: همانگونه كه در خاطرات و آثار مكتوب ايشان به آن اشاره شده است، شهيد آويني برحسب تكليف و به ضرورت وارد عرصه تصوير و سينما شد. ابتداي انقلاب در عرصه مستندسازي جاي خالي افراد براي ثبت وقايع و از جان گذشتگي مردم احساس مي‌شد و ايشان اين جاي خالي را احساس كرد و برحسب وظيفه تلاش كرد تا با ساخت آثار مستند، تلاش و مجاهدت مردم در عرصه‌هاي مختلف از جمله جهاد و سازندگي و جنگ را ثبت و ضبط نمايند.  مستندساز سينماي دفاع مقدس در ادامه گفت: آنچه كه شهيد آويني از ابتدا به دنبال آن بود، آئينگي است. ايشان معتقد بود تا آئينه نباشي، نمي‌تواني درست عمل كني و اين امر را منوط به تزكيه و خودشناسي مي‌دانست.  وي معتقد بود مستندساز بايد آئينه باشد تا بي‌واسط و بدون غبار و خش، بتواند حقايق را منعكس كند. هرچه انسان بيشتر به خدا نزديك باشد و خودسازي كند بهتر مي‌تواند حقايق را منتقل نمايد. آويني معتقد بود فيلمسازي نياز به دو بال دارد؛ تكنيك و تقوا و ولايت پذيري. هنرمند متعهد بايد سينما را بشناسد و با زبان تصوير آشنايي كامل داشته باشد.  شعباني در ادامه به سومين دوره جايزه بزرگ آويني و تأثير آن در تشويق و ترغيب هنرمندان به ساخت آثاري در راستاي نگاه سينمايي آرماني، گفت: برگزاري جايزه بزرگ آويني در ترغيب هنرمندان به ساخت آثاري در جهت نگاه اين شهيد بزرگوار مؤثر است اما به نظر مي‌رسد فيلمسازان بايد بيشتر با نگاه آويني و آثار تصويري ايشان آشنا شوند و آن را مرور كنند. در اين دوره گويا دوستان تلاش مي‌كنند تا مروري بر آثار تصويري شهيد آويني داشته باشند كه بسيار شايسته و درخور توجه است. آثار مكتوب ايشان در دسترس علاقمندان قرار دارد اما آثار تصويري و نوع نگاه ايشان بايد در سينما مرور شود.  وي در ادامه گفت: در دو دوره گذشته متأسفانه در برگزاري اين جايزه توفيق خاصي حاصل نشد و متاسفانه به برخي از آثار در دو دوره گذشته جايزه اهداء شد كه بعضاً جاي سؤال داشت. ممكن بود آثار بسيار خوبي به لحاظ نوع روايت و ساختار مستند باشند اما با موضوع جايزه بزرگ آويني سنخيت چنداني نداشتند. امر داوري در اين جايزه از اهميت خاصي برخوردار است زيرا آثار برگزيده مورد توجه هنرمندان و فيلمسازان قرار خواهد گرفت و بايد در راستاي نگاه شهيد آويني باشد.  شعباني در خاتمه پيشنهاد داد: به عقيده من داوران بايد يك دوره آثار شهيد آويني را قبل از داوري آثار مرور كنند و با شناخت بيشتر و عميق‌تري آثار را مورد بررسي و داوري قرار دهند. متاسفانه فيلمسازان حرفه‌اي سينماي شهيد آويني را جدي دنبال نمي‌كنند و آثارشان را نديده‌اند.  سردبير يك مجله در مقاله‌اي نوشت "آثار شهيد آويني شاهنامه مصور جنگ ماست. ". اين يك واقعيت است كه اين آثار بايد بيش از اين جدي گرفته شود زيرا حكمت سينماست. شهيد آويني اولين فردي است كه در نگارش حكمت سينما پيش قدم شد.  سومين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني با محوريت سينماي مستند دفاع مقدس، مقاومت و پايداري، مستند اجتماعي و مستند سياسي، شهريور ماه 1390 در شهر تهران برگزار مي‌شود.   





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن