تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815580647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درنشست «بررسي جايگاه نشريات دانشجويي در دانشگاهها» بيان شد: فعاليتهاي فرهنگي دانشگاهها تحت‌الشعاع برنامه‌هاي علمي قرار گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: درنشست «بررسي جايگاه نشريات دانشجويي در دانشگاهها» بيان شد: فعاليتهاي فرهنگي دانشگاهها تحت‌الشعاع برنامه‌هاي علمي قرار گرفته است


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: آموزشي

نشست «بررسي جايگاه نشريات دانشجويي در دانشگاه‌ها» با حضور جمعي از مديرمسؤولان و سردبيران نشريات دانشجويي در دفتر ايسنا منطقه خراسان برگزار شد.

به گزارش سرويس صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، سيد محمد عزيزي نماينده سابق مديران مسوول نشريات دانشجويي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور در اين نشست كه با حضور مدير مسوول ماهنامه طنز و كاريكاتور دانشجويي "ستون آزاد"، مدير مسوول نشريه "سيميا" دانشكده علوم اداري و اقتصادي دانشگاه فردوسي، صاحب امتياز و مدير مسوول جديد فصلنامه تحليلي فرهنگي "نگاه تازه"، سردبير نشريه دانشجويي "هاشور" دانشكده رياضي دانشگاه فردوسي و مدير مسوول نشريه "راه درخشان" دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي برگزار شد، گفت: عملي شدن آيين نامه نشريات دانشجويي، زير سوال است.

وي با انتقاد از عدم برگزاري جلسات كميته ناظر بر نشريات در دانشگاه علوم پزشكي مشهد به عنوان دانشگاه قطب و مادر در بين دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، گفت: از اسفند 85 تا كنون هيچ جلسه كميته ناظر بر نشريات در اين دانشگاه برگزار نشده است و اساساً اين بدين معناست كه كل آيين نامه نشريات دانشجويي، عملي شدنش زير سوال است.

وي افزود: اگر بخواهيم شكايتي از كميته ناظر بر نشريات دانشگاهي به تهران ببريم، عملاً جلسه اي در آنجا هم نخواهد بود و در خود وزارت بهداشت همه بيش از يكسال است كه جلسات شوراي مركزي ناظر بر نشريات تشكيل نشده است يا اگر بخواهيم مجوز سراسري براي نشريه تهيه كنيم، عملا كسي نيست.

رييس شوراي سياستگذاري فصلنامه تحليلي فرهنگي "نگاه تازه" دانشگاه علوم پزشكي مشهد با طرح اين سوال كه ابتدا بايد بدانيم نگاه ما به فعاليتهاي دانشجويي چگونه است؟، گفت: بودجه اي به طور اعم و اخص براي نشريات دانشجويي وجود ندارد.

وي افزود: وزارت بهداشت اهم كار را بر مباحث درماني قرار داده و در رده هاي بعد بحث امور رفاهي دانشجويان مطرح است و در اين بين رديف بودجه‌اي براي نشريات دانشجويي وجود ندارد.

عزيزي با بيان اينكه آمارها گوياي اين است كه صرف نظر از جهت دهي، نشريات برخي تشكلهاي دانشجويي و علمي بيشتر شده است، گفت: بيش از يك سوم نشريات به اين سمت رفته اند و از حالت نشريات صنفي و خبري به نشريات علمي تبديل شده اند.

وي با اعتقاد بر اينكه هر نشريه‌اي در حال حاضر براي خود يك هدف جامعي درنظر گرفته است و رسالت ها، رسالتهاي گروهي شده است كه نمي‌شود آن را نقض كرد، گفت: بيشتر رسالت نشريات دانشجويي متاثر از فضايي است كه جمعي در آنها كار مي‌كنند.

وي در پايان رسالت آرماني نشريات دانشجويي را نشر خردورزي و هم‌انديشي در دانشگاه جهت تاثيرگذاري عملي به جامعه و حكومت دانست.

نگاه جدي دانشجويان به نشريات ضروري است

بخش اعظم مشكلات نشريات دانشجويي، مباحث مالي است

مير حسين ظريف هنرور صاحب امتياز و مدير مسوول ماهنامه طنز و كاريكاتور دانشجويي "ستون آزاد" نيز در اين ميزگرد دانشجويي گفت: مشهد مي‌تواند با رايزني هايي، جشنواره نشريات را برگزار كند و اين كار به نشانه اعتراض به وضعيت موجود باشد.

وي با اعتقاد بر اين كه در حال حاضر اهميت بر مباحث علمي به نسبت فرهنگي به ويژه در حوزه نشريات دانشجويي بيشتر است، گفت: اين امر در بحث بودجه‌ها نيز محسوس است و به نشريات علمي كمك مي شود اما در مورد نشريات بايستي رايزني صورت بگيرد تا كمك هزينه‌اي تامين شود.

وي گفت: اگر نگاه‌ها اصلاح شود، روند خوبي در حوزه فعاليت نشريات دانشجويي در پيش گرفته مي شود.

وي با طرح اين سوال كه چه كار بايد كرد تا اين ديد روشن شود، به بحث محتواي نشريات اشاره كرد و گفت: نگاه جدي دانشجويان به نشريات در اين خصوص مهم است.

ظريف شرط زنده ماندن نشريات دانشجويي را در وجود ساز و كار براي ورود نشريات پخته به عرصه دانست و گفت: اين امر زمينه‌ساز انگيزه براي كيفيت نشريات مي شود.

وي بر استفاده از تيم‌هاي حرفه‌اي تر در نشريات تاكيد كرد و گفت: دانشجويان بايد با قلم يكديگر رقابت كنند و ديدگاه ها، با قلم دانشجو چاپ شود و وقتي پخته‌ترها وارد عرصه شوند، شاهد يك رقابت مطلوبي خواهيم بود.

صاحب امتياز و مدير مسوول ماهنامه طنز و كاريكاتور دانشجويي "ستون آزاد" با اعتقاد بر اينكه بحث كيفيت محتواي نشريات كاملا منوط به دانشجويان مي باشد، گفت: بايد با ارائه مطالبي با كيفيتي در خور وجود دانشجو اين امر اثبات شود و اين كار زمينه ساز اصلاح ديدها و حتي خطوط قرمز مي شود.

وي بخش اعظم مشكلات فعلي دانشجويان را در حوزه نشريات مباحث مالي خواند و گفت: خيلي ها چون به حد ايده‌ال نمي رسند، كار را رها مي كنند و اگر بودجه اي نباشد واقعا شايد "ستون آزاد" هم نباشد.

وي به ايجاد كميته‌اي در كانون نشريات جهت برقراري جذب آگهي و تبليغات اشاره كرد و گفت: ايجاد اين كميته و برقراري اين ارتباط مي تواند به رشد نشريات دانشجويي كمك كند.

عضو كميته ناظر بر نشريات دانشگاه فردوسي گفت: نگاه فعلي وزارت علوم به دانشگاه يك نگاه علمي فارغ از فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي است.

نشريات دانشجويي بايد از حالت تاليفي به توليدي درآيند

علي زيرك مدير مسوول نشريه "سيميا" دانشكده علوم اداري و اقتصادي دانشگاه فردوسي نيز در اين نشست، در خصوص چشم‌انداز آينده نشريات با بيان اينكه فضايي كه در دانشگاه فردوسي حاكم است روز به روز تنگ تر مي شود ، افزود: متاسفانه نگاه فعلي وزارت علوم به دانشگاه يك نگاه علمي فارغ از فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي است كه دانشگاه را همانند يك مدرسه نمونه در نظر گرفته است كه بايد در آن تنها فعاليت علمي صورت بگيرد و اگر پژوهش و مقاله اي هم وجود داشت، انجام شود به نحوي كه در ساختار فعلي دانشگاه فردوسي نشريه منتقد سياسي وجود ندارد.

وي آيين نامه جديد نشريات را از ديگر مشكلات دانست و گفت: آيين نامه جديد متاسفانه طوري تنظيم شده است كه نبايد نشريه منتقد منتشر شود و جلسات كميته ناظر بر نشريات كه بايد با تعداد 8 نفر رسميت يابد با 3 نفر هم به رسميت در مي آيد كه از منطق به دور است و اينكه جلساتي كه 2 هفته‌ يك بار در گذشته برگزار مي شد، در آيين نامه جديد حداكثر ماهي يك بار ذكر شده است.

وي در تعريف رسالت نشريات دانشجويي گفت: رسالت هر نشريه با شروع به كار همان نشريه و وارد شدن در حيطه كار شكل مي‌گيرد، كسي نمي تواند رسالتي را براي نشريات تفويض كند ولي متاسفانه نگاهي كه از بالا به نشريات دانشجويي حاكم است كه براي نشريات رسالت تعيين مي كنند و در چارچوب همان رسالت نيز بايد نشريه منتشر شود.

زيرك در ادامه به آسيب شناسي نشريات دانشجويي اشاره كرد و گفت: بحث كپي كردن يكي از مشكلات نشريات است كه آنها را از حالت توليدي به تاليفي تبديل كرده است كه به اين نشريات عنوان نشريات دانشجويي را نمي‌توان داد، البته اين نشريات نبايد توقيف شوند بلكه بايد به آنها كمك كرد تا از حالت تاليفي به توليدي درآيند.

وي افزود: بلند پروازي، نا آگاهي و عدم كار سيستمي كه مي خواهند در زمان كم يكي از پرتيراژترين نشريه هاي مطرح شوند و مشكلات مالي از ديگر آسيب‌هاي نشريات است.

وي با اعتقاد بر اينكه راه‌هاي تامين مالي بسياري در دانشگاه وجود دارد، گفت: مثلا تبليغات دانشجويي مي تواند به تيتراژ نشريه كمك كند البته همان طور كه نشريه بايد دانشجويي باشد، تبليغات هم بايد دانشجويي باشد.

گسست ميان دانشگاه و دانشجو مشكل نشريات دانشجويي است

زهرا عرب سردبير نشريه دانشجويي "هاشور" دانشكده رياضي دانشگاه فردوسي با اعتقاد بر اينكه در فضاي كنوني دانشگاه‌ها نوعي رخوت عمومي وجود دارد گفت: شعارهاي برخي مسوولان دانشگاه به هيچ وجه با آنچه در عمل ديده مي شود هم خواني ندارد، پروسه انجام كار فرهنگي نيز گاه آنقدر پيچيده است كه جز گرفتن انرژي دانشجويان چيز ديگري به همراه ندارد.

وي گسست ميان دانشگاه و دانشجو به عنوان مهمترين مشكل نشريات دانشجويي ياد كرد و افزود: برخوردهاي دانشگاه در برخي موقعيت هاي پيش آمده، طوري بوده كه دانشجو وقتي با دانشگاه وارد گفتگو مي شود، به جاي يك رابطه همدلانه و سرشار از اعتماد، با نوعي تبعيض مواجه مي‌شود و دانشگاه را حامي خود احساس نمي كند.

وي تصريح كرد: بايد تلاش كرد كه محيط دانشگاه جايي بشود كه فرد خود را بشناسد البته نشريات دانشجويي و فعاليتهاي فرهنگي- اجتماعي و سياسي تا حدود زيادي اين امكان را فراهم مي كند.

محسن محبي صاحب امتياز و مدير مسوول جديد فصلنامه تحليلي فرهنگي "نگاه تازه" با بيان اينكه هم اكنون در دانشگاه علوم پزشكي 12 نشريه فعاليت مي‌كنند، گفت: طي سه سال گذشته، معاونت دانشجويي دانشگاه سه بار تغيير كرد كه اين امر مشكلاتي را در روند كار به وجود آورده است.

وي افزود: متاسفانه وقتي بودجه‌اي خاص اختصاص داده نشود، كارها به سمت امور دانشجويي گرايش مي‌يابد و از سوي ديگر مسوولان دانشگاه نيز كمتر براي اين گونه امور از جمله نشريات دانشجويي فرصت مي گذارند.

وي بر شفاف بودن رسالت نشريات دانشجويي تاكيد كرد و گفت: در تعيين رسالت‌هاي گروه‌هاي مختلف در جامعه، گاه خود گروه‌ها و گاه ناظرين گروه‌ها، رسالت را تعيين مي كنند و در اين راستا نشريات دانشجويي جزء دسته دوم هستند و اگر مشكلي در روند كاري آن‌ها پيش بيايد يا مانعي بر سر راه آنان ايجاد شود، عملكرد متضاد آن نشريات با اهداف و رسالت‌هاي تعيين شده به عهده ناظران بر گروه‌ها است.

صاحب امتياز و مدير مسوول جديد فصلنامه تحليلي فرهنگي "نگاه تازه" تصريح كرد: آن‌گونه كه تجربه ثابت كرده است نشريات دانشجويي جزء جريانات كوچك در جامعه به شمار مي‌آيد و بديهي است كه جريانات كوچك دچار آسيب شوند و بايد آسيب شناسي جدي در اين خصوص بر روي آن‌ها انجام شود اما اگر همين جريانات كوچك به يكديگر پيوند بخورند و بزرگ شوند، آسيب شناسي آن‌ها جلوه چنداني نمي‌كند.

وي افزود: اكنون با رويكرد ساختن دانشگاه تمدن‌ساز، از دانشجويان انتظار مي‌رود در جهت توليد علم گام بردارد كه به نوعي رسالت نشريات دانشجويي نيز در اين مسير تعريف مي شود، اما آنچه كه بديهي است اين است كه اكنون ايدئولوژيست‌ها در كشور تعريف يك اصطلاح را به گونه‌اي قاطع بيان نمي‌كنند و اين موجب دوگانگي در تعاريف مي‌شود.

محبي خاطرنشان كرد: اگر قرار است در دانشگاه چيزي را به اسم نشريه دانشجويي داشته باشيم بايد نوع نشريه و رسالت‌هايش تعريف شود و به عنوان مثال يك نوع نشريه محلي يا تجربي كه در دانشگاه چاپ مي‌شود، رسالتي متفاوت با انواع نشريات ديگر دارد.

وي گفت: مسوولاني كه مي‌خواهند ايدئولوژي و خط مشي‌ها را تعيين كنند بايد تكليف دانشجويان را مشخص كنند كه از اين نشريات چه انتظاري دارند.

صاحب امتياز و مدير مسوول جديد فصلنامه تحليلي فرهنگي "نگاه تازه" گفت: اگر در نشريات دانشجويي آسيبي وجود دارد تنها به لحاظ نوع كاري است كه انجام مي‌دهند و آن هم مخالف و در تضاد با رسالت‌هاي مشخص جامعه است.

فضا در راستاي به حداقل رساندن نشريات غير علمي است

شايان صارمي مدير مسوول نشريه "راه درخشان" دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي معتقد است: نشريات دانشجويي مي تواند با پرورش نويسنده آگاه و قوي، فضا را براي كار مطبوعاتي حرفه اي در آينده آماده كند.

وي با اشاره به وضعيت نامناسب نشريات از وجود نشريات گسترده تك برگي با تيراژ حداكثر 100 نسخه ابراز تاسف كرد و گفت: به علت مشكلات مالي تنها نشريات غير مستقل مي توانند با تيراژ بالا نشريه خود را به چاپ برسانند.

وي با انتقاد از وضعيت موجود نشريات دانشجويي مدعي شد: گويي فضا در راستاي به حداقل رساندن نشريات غير علمي است و جالب اينجاست كه نشريات علمي مستقل هم با مشكلات زيادي روبرو هستند و نمي توانند نشريه خود را با كيفيت و تيراژ مناسب به چاپ برسانند.

مدير مسوول نشريه "راه درخشان" دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي همچنين با انتقاد از شرط معدل براي نشريات علمي تاكيد كرد: بسياري از دانشجوياني كه كار تحقيقاتي و علمي مي كنند ممكن است معدل بسيار بالا نداشته باشند.

شايان صارمي همچنين با اشاره به اختيارات گسترده دبير فرهنگي دانشگاه افزود: ايشان مي توانند شخصاً چاپ نشريات را موقتاً متوقف كند كه با توجه به فاصله زياد بين جلسات رسيدگي عملاً نشريه به طور دائم متوقف مي شود.

وي اصالت نشريات را آگاه سازي دانشجويان و ايجاد شهروند فعال عنوان كرد و افزود: نشريات دانشجويي مي توانند با ايجاد نويسنده آگاه و قوي، فضا را براي كار مطبوعاتي حرفه اي در آينده آماده كند.

مدير مسوول نشريه "راه درخشان" دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي خواستار تشكيل كانون نشريات شد و افزود: اين كانون علاوه بر ايجاد تعامل بين نشريات مختلف مي تواند با برگزاري كلاس‌هاي آموزشي باعث حرفه اي شدن فعاليت نشريات دانشجويي شود وبا تشويق دانشجويان، ايشان را از صرف خواننده بودن به سمت نويسندگي پيش ببرد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن