تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815449327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

« اساسا چاپ در حوزه‌ي تئاتر كاري زيان‌آور است» شوراي راهبردي تئاتر چاپ و نشر كتاب‌هاي تئاتري را بررسي كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: « اساسا چاپ در حوزه‌ي تئاتر كاري زيان‌آور است» شوراي راهبردي تئاتر چاپ و نشر كتاب‌هاي تئاتري را بررسي كرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

بيست‌ونهمين جلسه از سلسله جلسات شوراي راهبردي تئاتر با موضوع چاپ و نشر كتاب‌هاي تئاتري، پژوهش و آموزش در حوزه نمايشنامه‌نويسي روز گذشته ـ اول تير ماه ـ با حضور تعدادي از ناشران و هنرمندان اين حوزه در تالار كنفرانس خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس جهانگيريان دبير شوراي راهبردي تئاتر در آغاز اين نشست با اشاره به موانع پيشرو براي چاپ كتاب‌هاي تئاتري يادآور شد: اساسا چاپ در حوزه تئاتر كاري زيان‌آور است و در بسياري از موارد كتاب‌هاي تئاتري حتا به چاپ دوم هم نمي‌رسند و غالبا انگيزه‌ي ناشران براي روي‌آوردن به اين حوزه براساس دغدغه‌ها و علاقه‌ي شخصي اين افراد است. درحالي كه احساس مي‌شود اداره‌ي كل هنرهاي نمايشي و مراكزي چون شهرداري بايد نسبت به رشد اين بخش وظيفه‌ي بيشتري را برعهده بگيرد.

جواد ذوالفقاري مسوول انتشارات نوروز هنر در ادامه عنوان كرد: من و سه تن از دوستانم با سرمايه اندكي كه داشتيم اين انتشارات را راه‌اندازي كرديم و مادامي كه پول و عمر ما را ياري كند به كار خود ادامه مي‌دهيم. هرچند كه كاركردن در حوزه‌ي تئاتر هميشه محدود است، ولي با اين وجود همواره براي انتخاب مناسب فعاليت داشته‌ايم و هيچ درخواستي از مسوولان ندارم به غير از اين‌كه شرايط اجرا در حوزه‌ي تئاتر فراهم شود.

او اضافه كرد: در صورتيكه گروه‌هاي تئاتري با كيفيت مناسب و شرايط قابل پذيرش اجرا برود در اين حالت نياز به تحقيق، پژوهش و چاپ احساس مي‌شود و از اين رو كار چاپ كتاب نيز رشد پيدا خواهد كرد.

چيستا يثربي نمايشنامه‌نويس و مدير انتشارات ناميرا در ادامه اضافه كرد: نشر تئاتر اگر بخواهد هم‌چنان در بخش خصوصي

پا برجا باشد با مشكل جدي پخش روبه‌روست؛ چه بسا كه يكي از كتاب‌هاي من با تيراژ هزار نسخه همچنان بعد از ساليان سال در نشر «قطره» خاك مي‌خورد و از طرفي حق‌الزحمه‌ي كتاب‌هاي تئاتري بسيار پايين است.

او يادآور شد: مردم در حالت عادي نمايشنامه‌ نمي‌خوانند، مگر اين‌كه اجرايي بر صحنه‌هاي تئاتر باشد و هم‌زمان با آن نمايشنامه‌ي آن اثر نيز عرضه شود. ولي قطعا همه‌ي هنرمندان موقعيت چنين اجرا و چاپ هم‌زمان اثر خود را ندارند لذا احساس مي‌شود كه بخش دولتي بايد پشت نشر خصوصي تئاتر را بگيرد.

نويسنده نمايشنامه‌ي «زنان مهتابي، مردان آفتابي» اضافه كرد: چندي‌ پيش بحث راه‌اندازي تعاوني پخش و چاپ كتاب در اداره كل هنرهاي نمايشي مطرح شد، درحالي‌كه ما هربار به مركز براي خريد كتاب‌هايمان مراجعه مي‌كنيم عنوان مي‌شود كه مقوله‌ي خريد كتاب در اساسنامه‌ي فعاليت‌هاي مركز قيد نشده است و در اين شرايط فردي مثل من به اين نتيجه مي‌رسد كه ديگر روي به چاپ نمايشنامه نياورد، مگر اين‌كه بخش دولتي از پخش آن حمايت كند.

چيستا يثربي در پايان گفته‌هاي خود با ارايه‌ي چند پيشنهاد براي بهبود اين وضعيت گفت: قبل از هرچيز بايد كتاب‌فروشي اختصاصي تئاتر تأسيس شود تا تمام هنرمندان و ناشران اين بخش كتاب‌هاي خود را به اين مركز ارجاع دهند و از طرفي بايد قراردادهاي خصوصي با نويسندگان بسته شود و به افراد سفارش نگارش و تحقيق در حوزه‌ي تئاتر ارايه شود.

او در عين حال گفت: اداره كل هنرهاي نمايشي مي‌تواند كتاب‌ها را بنا بر سابقه‌ي نويسنده و كيفيت آثار آنها خريداري كند و با توجه به اين‌كه استان‌ها و مراكز شهرستان‌ها زيرمجموعه‌ي آن هستند به خوبي مي‌تواند اين حوزه را تقويت كند. زيرا ما محل و نهاد ديگري جز مركز هنرهاي نمايشي براي حمايت از آثار اين بخش نداريم و از آن‌جايي‌كه تئاتر ما دولتي است، قطعا اين مجموعه بهترين كمك را به ناشران و هنرمنداني كه آثار خود را براي چاپ ارايه مي‌دهند مي‌كند.

او در ادامه‌ي اين نشست با ارايه‌ي پيشنهادي به نهاد معاونت هنري ارشاد خاطرنشان كرد: بهتر است بودجه‌اي از سوي وزارت ارشاد براي اداره‌ي كل هنرهاي نمايشي در نظر گرفته شود كه تنها به خريد و پخش كتاب‌هاي تئاتري اختصاص پيدا كند، زيرا كه اين بخش براي فرهنگ‌سازي و توسعه و گسترش اين حوزه الزامي است و اين راه‌حل اصلا كار پيچيده‌اي نيست بلكه به دليل نبود متولي راهكار آن به بن‌بست رسيده است.

اعظم كيان افراز مدير انتشارات افراز هم گفت: اين انتشارات فعاليت خود را با چاپ آثار نمايشي آغاز كرد و تاكنون حدود 30 كتاب در اين حوزه منتشر كرده است و تعداد زيادي كتاب نيز زير چاپ دارد، اما گذشت زمان و تجربه به ما ثابت كرد كه كاركردن در حوزه‌ي ادبيات نمايشي به تنهايي براي يك ناشر كافي نيست به همين دليل هم ما مجبور شديم به بخش‌هاي ديگر بياوريم تا از درآمد آن براي چاپ كتاب‌هاي تئاتري بهره بگيريم.

او اضافه كرد: براي پخش و انتشار كتاب‌هاي تئاتري به ساير شهرها بايد راهكار عملي در نظر گرفته شود و در اين راستا اداره‌ي كل هنرهاي نمايشي بايد در مراكز استان‌ها نمايشگاه تخصصي آثار نمايشي را برپا كند، چون اين درحالي‌ است كه بسياري از كتاب‌هاي ما حتا به چاپ دوم و سوم هم رسيده است اما مشكل اصلي هر ناشر در حوزه‌ي تئاتر بحث پخش اين كتاب‌هاست.

نصرالله قادري نمايشنامه‌نويس و سردبير سابق مجله‌ي صحنه‌ اضافه كرد: بسياري از شهرهاي ايران دانشكده‌ي تئاتر با گرايش ادبيات نمايشي دارد و حتا اگر نخواهيم به آمار واقعي دانشجويان تئاتري در هر سال اشاره كنيم، بازهم قطعا اين رقم به چيزي بيش از دوهزار نفر مي‌رسد درحالي‌كه ما اينجا شنيديم كتابي با تيراژ هزارنسخه به فروش نمي‌رسد.

او اضافه كرد: به اعتقاد بنده مافياي گسترده‌اي در حوزه‌ي چاپ و عرضه‌ي كتاب‌هاي تئاتري وجود دارد كه باعث مي‌شود هركسي امكان چاپ كتاب خود را پيدا نكند و در صورتي‌كه پيدا كرد امكان عرضه‌ي مناسب اين كتاب برايش فراهم نشود.

او اضافه كرد: در سراسر كشور كتابخانه‌هاي عمومي وجود دارد كه قطعا اين كتابخانه‌ها بودجه‌اي براي خريد كتاب آن‌هم از نوع تئاتري آن دارد و معاونت فرهنگي نيز در كنار اين مجموعه به راحتي مي‌توانند با خريد كتاب‌هاي تئاتري آرشيو غني‌ از اين بخش فراهم كنند.

فرزاد معافي – مديرگروه نمايش دانشگاه سوره هم به عنوان ديگر سخنران اين برنامه توضيح داد: اين دانشكده هر سال بودجه‌ي مشخصي براي خريد كتاب‌هاي تئاتري در ايام جشنواره دارد و كتابخانه‌ي اين دانشگاه از وضعيت مطلوب و به‌روزي برخوردار است. حتا گروه نمايش اقدام به انتشار نمايش‌نامه‌هايي كه نمونه‌هاي آن در ايران وجود ندارد به صورت چاپي كرده است اما مشكل اساسي در اين است كه دانشجويان اهل مطالعه نيستند و كتاب‌ها به خوبي تبليغ نمي‌شوند و اين مسايل در چاپ و پخش كتاب‌ها تأثير مي‌گذارد، لذا ما بايد به سمتي برويم كه ناشران و نويسندگان بخش خصوصي قدرت بيشتري پيدا كنند.

بهزاد صديقي – عضو هيئت‌مديره‌ي كانون نمايشنامه‌نويسان خانه‌ي تئاتر – در ادامه‌ي اين نشست با اظهار تأسف از وضعيت نامطلوب ناشران تخصصي تئاتر و عدم تعامل مديران اين بخش با يكديگر عنوان كرد: ناشران حوزه‌ي تئاتر بيشتر به دنبال فعاليت‌هاي شخصي انتشارات خود هستند و اين همراهي و تعامل ميان اين گروه وجود ندارد. درحالي‌كه اين اتفاق و انسجام بايد در قالب شوراي تخصصي ناشران تئاتر حاصل شود و در غير اين‌صورت وضعيت فرهنگي نشر به خوبي پيش نخواهد رفت.

او خاطرنشان كرد: با وجود تعداد بالاي دانشكده‌هاي تئاتر و دانشجويان ايران حوزه مي‌توان تيراژ محدود كتاب‌هاي تئاتري را به اين مراكز عرضه كرد، درحالي‌كه اين اتفاق اساسا نمي‌افتد و در كنار آن بحث حقوق نمايشنامه‌نويسان و مشكلات عديده‌ي ناشران براي پرداخت حق‌الزحمه و دستمزد تأليف و ترجمه ديده مي‌شود.

او با اشاره به فعاليت كانون نمايشنامه‌نويسان تصريح كرد: در دوره‌ي اول مسابقه‌ي ادبيات نمايشنامه‌نويسي، توافق اوليه با سازمان فرهنگي هنري شهرداري براي چاپ آثار برگزيده انجام شد كه هنوز اين اتفاق نيافتاده است اما در دستور كار ما براي چاپ و انتشار پي‌گيري مي‌شود.

صديقي متذكر شد: كميته‌ي نشر خانه‌ي تئاتر كه مركب از تعدادي از اعضاي نمايشنامه‌نويسان و ساير نمايندگان انجمن‌هاست به زودي تشكيل مي‌شود و اين كميته بعد از بررسي آثار نمايشي آن‌ها را براي چاپ به نشر قطره معرفي خواهد كرد و كليه‌ي حقوق مادي و معنوي چاپ، انتشارات و پخش را تقبل مي‌كند.

او همچنين به راه‌اندازي كميته‌ي بين‌الملل نمايشنامه‌نويسان اشاره كرد و افزود: اين كميته چاپ آثار نمايشنامه‌نويسان ايراني را در دستور كار خود قرار داده است و درحال حاضر با كريس تيلور رايزني كرده است تا آثار ترجمه‌شده‌ي نمايشنامه‌نويسان ايراني براي چاپ و عرضه به انگلستان فرستاده شود و در قبال آن آثار نمايشنامه‌نويسان انگليسي و اروپايي نيز براي چاپ، عرضه و ترجمه به ايران ارسال شود كه تاكنون چهار اثر از ايران ارسال شده و به زودي اسامي آن‌ها را اعلام خواهيم كرد.

محمدحسين ناصربخت – مدير انتشارات نمايش در ادامه در خصوص اولويت‌هاي چاپ كتاب در اين مجموعه گفت: مادامي كه شوراي پژوهشي انتشارات نمايش كتابي را تصويب كند با آن كتاب قرارداد مي‌بنديم و در مورد توزيع اين كتاب‌ها نيز تنها ناشري هستيم كه تمام توليدات خود را به انجمن‌هاي نمايش شهرستان‌ها مي‌فرستيم. اما قيمت پشت جلد كتاب‌هاي ما به دليل هزينه‌ي محدودي كه براي ما مي‌شود نسبت به ساير ناشران پايين‌تر است درحالي‌كه به شخصه معتقدم بايد قيمت واقعي كتاب‌ها را در پشت جلد در نشر بگيريم.

او با اشاره به نقش آموزش و پرورش در رشد حوزه‌ي مكتوب تئاتر عنوان كرد: اگر مقوله‌ي نمايشنامه‌نويسي و تئاتر در آموزش و پرورش معرفي شود در اين‌صورت مخاطب ما به تئاتر عادت مي‌كند و به دنبال آن مي‌رود. اين در حالي است كه امروزه اين اتفاق نمي‌افتد و تمامي ما با مشكل جدي نبود مخاطب مواجه هستيم.

به گزارش ايسنا، ناصربخت مدير انتشارات نمايش هم گفت: ما براي حمايت از ساير ناشران و نويسندگان دست‌مان بسته است اما با اين وجود در سال گذشته چندين مورد كتاب خريداري كرديم و قرار شد اين كتاب‌ها براي انجمن‌هاي نمايش شهرستان‌ها ارسال شود و براساس آن سفارش خريد كتاب از ناشران تئاتري را از سوي انجمن‌هاي نمايش دريافت خواهيم كرد، اما اين كمك آن‌قدر ناچيز است كه نمي‌تواند بخش خصوصي را سراپا نگاه دارد.

او در عين حال گفت: هرچه بيشتر به تئاتر توجه شود به كتاب‌هاي تئاتري نيز توجه خواهد شد. اگر هنرمندان اين حوزه به صورت مستمر نمايش‌هاي خود را به صحنه نبرد در آن صورت انگيزه‌اي نيز براي خريد كتاب‌هاي آن‌ها به وجود نمي‌آيد.

او در پايان خبر داد: درحال حاضر انتشارات نمايش مشغول رايزني با دانشكده‌هاي تئاتري است تا غرفه‌هاي كتاب را راه‌اندازي كند و قصد داريم براي تبليغ بيشتر در اين حوزه مراسم رونمايي كتاب‌ها را برپا كنيم.

انتهاي پيام
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن