تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813276443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شادماني به شما هديه نمي شود!


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: شادماني به شما هديه نمي شود!
شادمانى به كسى هديه نمى‏شود. منتظر اقبال نباشيد. خود ارزياب كارهاى خويش گرديد و درس شهامت آفرينى را خوب حفظ كنيد.


بولتن جواني:

1.انتقاد پذيرا باشيد

اگر شما فكر مى‏كنيد به نظريات و كارهايتان هيچ انتقادى وارد نيست مطمئن باشيد كه به بيمارى خودپسندى دچار شده‏ايد. اين بيمارى در زمانى كوتاه فرد را در ميان انبوه آشنايان و دوستان به رنج تنهايى گرفتار مى‏سازد. به فرموده امام‏على(ع): دشوارترين تنهايى خودپسندى است.

اين كه همه ما بايد بكوشيم پيوسته در انجام هر كار دقت لازم را به كار گيريم بدين معنا نيست كه انتظار داشته باشيم هميشه كارهايمان بى‏عيب و مورد رضايت همگان باشد. چنين كسانى معمولاً از انتقاد و خرده‏گيرى خيلى بيشتر دلسرد و دلتنگ مى‏شوند.

كوچكى و بزرگى انتقادها بيشتر به نظر خود ما بستگى دارد. ماييم كه گاه انتقاد كوچك را آن قدر بزرگ مى‏پنداريم كه براى هلاكت‏مان كافى است.

يكى از دلايل نپذيرفتن انتقاد و دلتنگ شدن از آن، خوش‏گمانى نسبت به كارهاى خود است؛ حال آن كه بسيار اتفاق افتاده كه پس از گذشت مدتى خود با انتقادگران هم عقيده شده و به اشتباه خويش پى برده‏ايم. پس چه بهتر كه هميشه در برابر انتقادات ديگران موضع‏گيرى نكنيم و به زمان فرصت دهيم تا ميان ما و انتقادكنندگان قضاوت كند.

2. اراده خود را تقويت كنيد

رويدادهاى روزانه تا چه ميزان سبب دگرگونى احوال شما مى‏شود؟ از اظهار نظر ديگران درباره خود تا چه اندازه دلتنگ مى‏شويد؟ چرا بعضى خيلى زود به ديگران دلبسته مى‏شوند؟ به چه علت عده‏اى زود هيجان‏زده و خشمگين مى‏شوند؟ يا مى‏ترسند و نااميد مى‏گردند؟پاسخ اين همه را بايد از اراده‏ها پرسيد.

اگر مى‏خواهيد به آرامش نسبى و اطمينان خاطر و اعتماد دست يابيد و نيروهايتان بيهوده صرف امور بى‏ارزش نشود، اگر دوست داريد در هنگام تصميم‏گيرى‏ها سنجيده‏تر عمل كنيد و تعادل روانى خويش را حفظ نماييد، تا مورد توجه و علاقه آشنايان باشيد، پيش از هر كار بايد نيروى اراده خود را تقويت كنيد.

اراده نيروى درونى است كه مهار انگيزه‏ها و رفتارها را بر عهده دارد. تقويت آن تنها يك راه بيش ندارد: تمرين.

تأكيدهاى پيشوايان معصوم مبنى بر «ترك پيروى از هواى نفس»، ريشه در همين امر دارد كه پيروى از تمايلات به طرز شگفت‏آورى سبب سستى اراده مى‏شود. امام على(ع) در همين باره فرموده است: برترين مردم كسى است كه از پيروى نفس سر بتابد.1 نيز فرموده است: آن كه به تمايلات پيروز شود نجات يافته است.2

شيوه تمرين تقويت اراده بسيار ساده است. تنها لازم است بپذيريد كه پس از مدتى تمرين به طور معجزه‏آسا از اراده پولادين برخوردار خواهيد شد. بدين منظور مدتى از روش‏هاى زير استفاده كنيد:

1)در هنگام خشم از تصميم‏گيرى و سخن گفتن بپرهيزيد و تا حدّ امكان آرام و بى‏تفاوت باشيد. زمانى كه به بدگويى و غيبت ديگران بسيار حريص شديد از اين كار به شدّت بپرهيزيد. از ياد نبريد كه خشم و هيجان از بزرگ‏ترين عوامل مصرف كننده نيروى عصبى شماست.

2)سعى كنيد بيشتر اوقات سكوت خود را حفظ كنيد. چون از خبرى آگاه شديد با شتاب‏زدگى آن را به دوستان اطلاع ندهيد و كمى صبر كنيد و بعد در صورت لزوم به آرامى به آنها اطلاع دهيد.

3)هيچ‏گاه نسنجيده لب به سخن نگشاييد. زمانى كه چيزى مى‏شنويد با عجله درباره آن اظهار عقيده نكنيد. اگر كسى با ياوه‏گويى در صدد آزرده‏سازى شما برآمد معمولاً مؤثرترين ابزار براى تلف كردن نيروى عصبى او، سكوت و آرامش است.

4)خستگى و كم‏خوابى به طور مرموز سبب تضعيف اراده است. فرد خسته زودتر رنجيده و شتاب‏زده مى‏شود و تصميمات نابجا مى‏گيرد. كم خوابى نيز عامل خستگى است، كه بايد از آن پرهيز كرد.

3. قربانى تعارف نشويد

هيچ گاه گفتار آسمانى را از ياد نبريد كه، فرد كمرو، روزى‏اش ناچيز است. «روزى» تنها مبلغ پولى كه ما در اندوخته داريم، نيست. زمانى كه شما با شهامت نتوانيد از عوامل زيان‏آور پيرامون خود پيشگيرى كنيد و در مقابل خواهش نارواى دوستان پاسخ منفى دهيد، كم‏روزى خواهيد بود. بسيارى از ما بخشى از سرمايه‏هاى مادى و معنوى خود را به سبب كمرويى و تعارفات پوچ، قربانى مى‏كنيم. گفتگوهاى بى‏نتيجه و هدر دهنده عمر، تماس‏هاى تلفنى بى‏فايده، همنشينى اجبارى با اشخاص، برآوردن توقعات بيجاى افراد به علت شرم حضور، همه عواملى است كه ما را قربانى مى‏كند.

كسى كه براى عمر خود ارزشى قائل است به آسانى به ديگران فرصت تباه كردن آن را تقديم نمى‏كند.

زمانى كه شما خود را پايبند اصول اخلاقى، وقت‏شناس و هدف‏مند نشان دهيد اطرافيان همان گونه كه مى‏خواهيد با شما رفتار مى‏كنند و عزّت نفس و عقايد شما را بازيچه قرار نمى‏دهند.

4. با برنامه‏ريزى به شادكامى دست يابيد

كسانى كه براى هر موقعيت، برنامه‏اى مخصوص طرح‏ريزى مى‏كنند زودتر به شادكامى دست مى‏يابند. پيش از آن كه در اجراى طرح و برنامه‏اى دچار ناكامى شويد، طرحى جايگزين آن در نظر گيريد، تا مبادا در اثر شكست، بى‏هماهنگى شما را دلسرد و ناتوان كند. در خاطر داشته باشيد كه ناكامى و شكست بسيار مرموزانه حس ارزشمندى شما را خدشه دار مى‏كند و به نااميدى وا مى‏دارد. بدين منظور بايد پيوسته براى همه برنامه‏هايتان، طرح و برنامه جايگزين داشته باشيد، تا احساس شكست و رنجش به سويتان هجوم نياورد و نيرويتان را بى‏سبب تضعيف نكند.

از زندگى مورچگان درس بياموزيم، كه هرگاه از ميان هزاران راه، همه را به ظاهر بسته ببينند، نااميد نمى‏شوند و در جستجوى راه تازه از كوشش باز نمى‏ايستند.

5. از احساس فرودستى فرار كنيد

پيوسته كسانى پيرامون ما يافت مى‏شوند كه از اظهار تواضع‏هاى بى‏موردشان پشيمان و رنجيده خاطرند. از ياد نبريد كه تواضع به معناى اظهار فرودستى و ناتوانى نيست. تواضع ميوه شناخت و شعور و بالندگى است، نه بازتاب ناتوانى.

اظهار فروتنى در مقابل امتيازات ديگران، علامت قدرشناسى و اهميت دادن به كوشش‏هاى آنان است، نه وسيله‏اى براى مسلط كردن ديگران بر خود.

تواضع نيز نبايد پيوسته يكجانبه مراعات شود. زيرا در آن صورت ابزار سلطه جويان خواهد شد.

شاد باشيد و از اين شادي لذت ببريد .

منبع:سايت تبيان
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن