تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804433457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كبريت‌هاي پاكستاني صنعت داخلي را مي‌سوزانند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كبريت‌هاي پاكستاني صنعت داخلي را مي‌سوزانند


اقتصاد‌ملي- عرفان شهبازي:
از زماني كه پاي اجناس چيني به كشور باز شد اين صنايعي چون كيف و كفش بودند كه از تسخير بازار داخلي از سوي كالاهاي بنجل خارجي گله مي‌كردند اما در سال‌هاي اخير كار صنعت به جايي رسيده كه حتي صنايعي چون كبريت‌سازي‌ نيز از ضرر و زيان ورود اين كالاها بي‌بهره نمانده‌اند.

واردات غيرقانوني كبريت از پاكستان و چين به داخل كشور در طول چند سال اخير كبريت‌سازي‌ را در معرض ورشكستگي قرار داده است، به‌طوري‌كه شرايط كنوني توليد كبريت در ايران چندان مطلوب ارزيابي نمي‌شود. شرايط نا مطلوب براي صنعت كبريت‌سازي‌ ايران در حالي رقم مي‌خورد كه در حال حاضر 8كارخانه كبريت‌سازي‌ در استان‌هاي آذربايجان شرقي، خراسان، فارس و قزوين فعال هستند كه اين 8كارخانه ماهانه به‌طور ميانگين 24 هزار ميليون خلال كبريت توليد مي‌كنند.

كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ ايران با 75درصد ظرفيت خود در حال توليد هستند اما نكته قابل توجه اين است كه همگي آنها از جهات مختلفي از جمله بسته بندي، تهيه مواداوليه آتش زا و... با مشكلاتي روبه‌رو هستند.

اين عوامل سبب شده است تا برخي از كارخانه‌ها ي كبريت‌سازي‌ در ايران گاهي با يك پنجم ظرفيت توليدي خود به فعاليت ادامه دهند. از سوي ديگر ورود فناوري‌هاي جديد تا حدي صنعت كبريت‌سازي‌ را در معرض نابودي قرار داده است كه به‌طور كلي در طول 30 سال گذشته هيچ كارخانه جديد كبريت‌سازي‌ در كشور احداث نشده است و تمايل براي سرمايه‌گذاري در اين بخش به شكل چشم گيري كاهش پيدا كرده است. ارزيابي‌ها از سود آوري صنعت كبريت‌سازي‌ در ايران گوياي اين است كه در حال حاضر سودآوري صنعت كبريت‌سازي‌ با بيش از 90 سال سابقه فعاليت در حد صفر است.

معضل واردات اين بار به شكل واردات غيرقانوني براي صنعت كبريت‌سازي‌ مشكلات زيادي را ايجاد كرده است، به‌طوري‌كه واردات كبريت به‌صورت غيرقانوني و قاچاق از پاكستان در 15 سال گذشته يكي از بزرگ‌ترين معضلات اين صنعت به شمار مي‌رود.

شنيده‌ها حاكي از آن است كه، ورود كبريت‌هاي كم كيفيت و غيراستاندارد اغلب به بهانه ترانزيت از ايران صورت مي‌گيرد و اين كبريت‌هاي كم كيفيت در استان‌هاي شمال غربي با قيمت بسيار پايين عرضه مي‌شود. همين امر سبب شده است تا كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ تعدادي از خطوط توليد خود را تعطيل كنند و علاوه بر آن صادرات و حتي توزيع داخلي كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ كاهش پيدا كرده است.

افزايش 300 درصدي قيمت مواداوليه

مديرعامل يكي از كارخانه‌هاي معتبر كبريت‌سازي‌ در ايران در رابطه با شرايط حال حاضر صنعت كبريت‌سازي‌ به خبرنگار همشهري‌عصر مي‌گويد: قيمت مواداوليه مورد نياز كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ در يك سال گذشته حدود 300 درصد افزايش يافته است. به گفته وي قيمت پارافين به‌عنوان يكي از مواداوليه مورد نياز كارخانه‌ها در يك سال گذشته حدود 300درصد افزايش يافته و قيمت كلرات نيز ظرف يكسال گذشته از كيلويي 300تومان به 1250 تومان افزايش يافته است. او ادامه مي‌دهد: اما در اين شرايط پتروشيمي نيز قيمت مواداوليه خود را افزايش داده و داد همه صنايع را درآورده است.

توجيه پتروشيمي براي اين كار اين است كه قيمت مواد توليدي خود را همگام با افزايش جهاني قيمت نفت افزايش مي‌دهد اما مگر منابع و پتانسيل‌هاي صنايع داخلي نيز همگام با افزايش قيمت جهاني نفت، افزايش مي‌يابد؟

از طرف ديگر، مدير فروش يكي از كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ در رابطه با توليد كبريت در ايران به خبرنگار همشهري عصر گفت: علاوه بر افزايش قيمت تمام مواداوليه صنعت و هزينه‌هايي چون آب و برق و دستمزد كارگر، پتروشيمي نيز قيمت مواداوليه را افزايش داده است.
وي لبخند بر لب مي‌گويد كه دولت خود قيمت مواداوليه صنعت مانند مواد پتروشيمي را افزايش مي‌دهد اما توقع دارد توليدكنندگان قيمت‌ها را ثابت نگاه دارند.

كبريت‌هاي پاكستاني صنعت داخلي را مي‌سوزانند

قيمت كبريت 5سال بود كه ثابت مانده بود و تنها در سال‌جاري حدود 5درصد افزايش يافت. اما فارغ از آنكه دليل ثابت ماندن قيمت كبريت در اين سال‌ها رقابت شديد توليدكنندگان داخلي براي جذب مشتري يا حفظ حقوق مصرف‌كننده يا هرچيز ديگري بوده است؛ تمام كبريت سازان درباره دلايل اين كار در يك مورد متفق القولند و آن ترس از سرازير شدن سيل واردات كبريت‌هاي خارجي به‌خصوص پاكستاني به كشور، درصورت افزايش قيمت كبريت داخلي است.

مدير‌عامل يكي از كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ در رابطه با واردات كبريت‌هاي خارجي به ايران گفت: درصورتي كه توليدكنندگان داخلي بخواهند قيمت‌ها را اندكي افزايش دهند اين سيل كبريت‌هاي قاچاق پاكستاني‌ است كه وارد كشور خواهد شد وبازار در اختيار محصولات پاكستاني قرار مي‌گيرد كه به شكل قاچاق وارد كشور شده‌اند.

مديرفروش يكي ديگر از كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ معتبر نيز با تاييد گفته‌هاي وي گفت: كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ از هوويي به نام كبريت‌هاي قاچاق خارجي مي‌ترسند. اما اين هوو چگونه آنقدر بزرگ شده كه كبريت سازان داخلي با وجود كيلومترها فاصله از سايه حضور آنها هراس دارند؟

صنايع را با پرداخت يارانه تقويت مي‌كنند

واقعيت آن است كه دولت پاكستان به صنايعي چون كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ خود يارانه مي‌دهد. حجم اين يارانه‌ها و كمك‌هاي دولتي در حدي است كه كبريت سازان پاكستاني مي‌توانند كبريت‌هاي خود را به قيمت مواداوليه توليد كنند. بنابراين كارخانه‌هاي پاكستاني با قيمت تمام شده پاييني كبريت توليدي خود را روانه بازار مي‌كنند.

حال دولت پاكستان به چه دليل به صنايعي چون صنايع كبريت‌سازي‌ خود تا اين حد كمك مي‌كند مشخص نيست اما قدر مسلم آن است كه صنايع داخلي ما نيز چشم انتظار چنين كمك‌هايي از سوي دولت خودمان هستند. در واقع ميزان منابع رو و زير زميني و نيز ضريب هوشي بالاي نيروي انساني ايراني به حدي است كه اين صنعت‌گران پاكستاني‌اند كه بايد در هول و هواي تسخير بازار داخلي شان از سوي صنايع ايراني باشند نه برعكس. واقيعتي كه در حال حاضر چه بخواهيم و چه نخواهيم وجود دارد و صنعت كبريت‌سازي‌ ايران از آن رنج مي‌برد.

اجاق مان را با كبريت‌هاي پاكستاني روشن نكنيم

اگرچه كبريت، كبريت است و چه با ايراني و چه خارجي اش مي‌توان سيگاري گيراند يا اجاقي روشن كرد اما واقعيت آن است كه از بين رفتن كارخانه‌هاي كبريت‌سازي‌ كشور به قيمت بيكاري و از بين رفتن چند هزار فرصت شغلي تمام خواهد شد. فقر و به‌دنبال آن فحشا و جرم و جنايت نيز چه بخواهيم و چه نخواهيم رابطه مستقيمي با نرخ بيكاري دارند.
روزانه حدود 7ميليون قوطي كبريت در كشور مصرف مي‌شود و آتش آنها هم توليد داخل و هم زندگي ايراني را روشن مي‌كند. با از بين بردن زمينه‌هاي قاچاق انواع كالاهاي خارجي مي‌توان اميد بيشتري به تحقق چشم‌انداز ايران 1404 و قدرت اول منطقه شدن داشت.

تاريخ درج: 1 تير 1387 ساعت 14:59 تاريخ تاييد: 1 تير 1387 ساعت 15:20 تاريخ به روز رساني: 1 تير 1387 ساعت 15:18
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن