تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815418450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشنهاد اسد درباره خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پيشنهاد اسد درباره خاورميانه


خاورميانه- همشهري آنلاين:
رئيس جمهور سوريه تصريح كرد: بهترين راه‌حل براي سوريه، لبنان و فلسطين اين است كه وارد مذاكرات مشترك صلح با اسرائيل شوند.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه‌ السفير، چاپ لبنان، بشار اسد، رئيس جمهور سوريه كه جمعه (31 خرداد) به سفرش به هند خاتمه مي‌دهد، در جمع خبرنگاران هندي اظهار داشت:‌ بهترين راه‌حل براي لبنان و سوريه و فلسطيني‌ها اين است كه وارد مذاكرات مشترك صلح با اسرائيل شوند.

بشار اسد درباره‌ دعوت رژيم صهيونيستي از لبنان براي مذاكرات مستقيم خاطرنشان كرد: دو طرف سوريه و لبنان موضع‌گيري خود را در قبال صلح در اوايل دهه‌ 90 هماهنگ ساختند. وي افزود: اين امر به موضع‌گيري دولت لبنان بستگي دارد تا تعيين كند كه به توافقنامه‌ صلح با اسرائيل چگونه نگاه مي‌كند.

وي در عين حال تصريح كرد: وجود مرزهاي مشترك دال بر آن است كه منافع مشترك ما در همكاري با يكديگر محقق مي‌شود حتي منافع فلسطيني‌ها نيز در هماهنگي مشترك با سوريه و لبنان محقق خواهد شد. اسد هم چنين هر گونه بهبود در روابط با آمريكا در سايه حضور دولت كنوني آمريكا را بعيد دانست و تاكيد كرد: دمشق در راستاي برقراري روابط مناسب با آمريكا حتي در زمان اتحاد جماهير شوروي تلاش كرد اما اساس سياست سوريه اين بوده است به منافع ديگر كشور‌ها احترام بگذارد، اين به آن معني نيست كه ما بايد تنها در راستاي منافع آمريكا عمل كنيم.

اسد از دهلي نو خواست تا دولت آتي آمريكا را تشويق به قرار دادن مساله‌ صلح در اولويت‌هايش كند. وي در عين‌حال نسبت به آينده منطقه ابراز اميدواري كرد و گفت: من بسيار كم به آينده بدبينم.

اسد در عين حال گفت: البته برخي مسايل هستند كه ما را كمي بدبين مي‌كنند بويژه نبود نگرش آمريكا درخصوص ايجاد راه‌حل واقعي در عراق، در واقع در صورتيكه از تحولات مثبت حاصل شده حمايت نشود منطقه ممكن است بار ديگر دچار بحران شديد شود.

اسد خاطرنشان كرد: دهلي نو مي‌تواند به برقراري صلح كمك كند. صداقت دهلي نو به هند اجازه مي‌دهد تا نقش مهمي در تشويق اسرائيلي‌ها به جديت در روند صلح داشته باشد.

رئيس جمهور سوريه عنوان داشت: دمشق از دو سال گذشته تاكنون به ياري فلسطيني‌ها در راستاي تحقق صلح ملي پرداخته است و هم چنان به تلاش‌هايش در اين زمينه ادامه خواهد داد.

وي خاطرنشان كرد: ديدار احتمالي ميان خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس و محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ماه آينده برگزار مي‌شود.

اسد هم چنين بر حق ايران در دست يابي به برنامه‌ صلح آميز هسته‌‌اي بر اساس قوانين بين‌المللي تاكيد كرد. اسد تصريح كرد: آنچه كه در حال حاضر در جريان است مساله‌ سياسي است.

وي هم‌چنين بر حمايت دمشق از پيوستن هند به شوراي امنيت تاكيد كرد و گفت: ما سعي داريم تحولي جديد در روابط تاريخي دو كشور ايجاد كنيم.

از سوي ديگر روزنامه‌ لبناني النهار نوشت، بشار اسد هم چنين به مقامات عربي كه اخيرا با آن‌ها ديدار داشته گفته است: من ناتوان از تحقق صلح با اسرائيل بدون دخالت مستقيم آمريكا هستم. اسد گفته است، دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا پيشنهادات سوريه را در اين زمينه رد كرده است.

هم‌چنين رئيس جمهور سوريه انجام هر گونه مذاكرات مستقيم با ايهود المرت را در حاشيه‌ نشست آتي كشورهاي حاشيه مديترانه در پاريس بعيد دانست.

به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، رئيس جمهور سوريه در دهلي‌نو، در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال مذاكرات مستقيم با ايهود المرت، نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت: اين مساله مانند نوشيدن چاي نيست، چرا كه نياز به زمينه سازي مناسب دارد.

اسد خاطرنشان كرد: نشست ميان من و ايهود المرت بدون اينكه مذاكره كنندگان كنوني اصول و اساس مسايل دو طرف را بررسي كنند، معنايي ندارد. انجام اين كارشناسي‌ها بدون تحقق نتايج واقعي بي‌معنا است. وي به خبرنگاران اظهار داشت: مذاكرات غير مستقيم سوريه و اسرائيل و توافق اخير لبناني‌ها در دوحه، از جمله تحولات مثبت در منطقه است.

رئيس جمهور سوريه عنوان داشت: ما نيازمند پيشرفت بيشتر در مذاكرات غير مستقيم صلح با اسراييل تحت نظارت تركيه هستيم. اسد درخواست‌هاي رژيم صهيونيستي مبني بر عقب نشيني‌اش از ائتلاف با ايران و گروه‌هاي حماس و حزب‌الله لبنان را به عنوان شرط اساسي صلح رد كرد. وي تصريح كرد: دولت اسرائيل اگر مي‌خواهد ما مذاكرات مستقيم با المرت داشته باشيم، بايد تلاش بيشتري داشته باشد. وي افزود: مذاكرات غير مستقيم با ميانجي‌گري تركيه در هفته‌هاي اخير كمي اميدوار كننده بود.

همچنين يك مقام سوري نزديك به مذاكرات سوريه و رژيم صهيونيستي به اين روزنامه گفت: حل و فصل مساله‌ مزارع شبعا بايد در چارچوب توافقنامه مادريد باشد. وي خاطر نشان كرد: ما مشكل اسرائيل را با لبنان حل مي‌كنيم و خطوط مرزهاي‌مان را نيز ترسيم مي‌كنيم، اما در مقابل چه چيزي؟

اين مقام افزود: پيشنهاد آمريكا در خصوص مزارع شبعا سوالات زيادي به دنبال داشته چرا كه موضع‌گيري آمريكا در قبال سوريه روشن نيست. اين مساله منجر مي‌شود لبنان نيز در روند نامشخص و بدون هيچ تضمين واقعي گام بردارد.

اين مسئول خاطرنشان كرد: آيا عاقلانه است از سوري‌ها بخواهيم با خطوط مرزي موافقت كنند كه يك طرفش لبنان است و طرف ديگرش نمي‌دانند چه كسي است. سوريه يا اسرائيل؟ اگر خاك سوريه است، پس اسرائيل بايد آن را به سوريه پس دهد.

وي افزود: آغاز مذاكرات مستقيم در گرو تلاش مستقيم آمريكا در اين زمينه است. آمريكايي‌ها در حال حاضر پاي ميز مذاكره نيستند و مذاكره با آن‌ها از طريق ميكروفن‌هاي رسانه‌ها ممكن نيست.

از سوي ديگر، نبيل كاستلو معاون رئيس بخش خاورميانه در وزارت خارجه آمريكا، به اين روزنامه گفت: واشنگتن از مذاكرات ميان اسرائيل و سوريه استقبال و از گسترش دايره‌ مذاكرات به طوريكه به دو طرف اجازه ايجاد روابط دوستانه را بدهد، حمايت مي‌كند.

وي در عين حال نسبت به نابودي مذاكرات صلح كنوني ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها هشدار داده و گفت: ما در راستاي امضاي توافقنامه‌ صلح ميان دو طرف در پايان سال جاري تلاش مي‌كنيم.

وي هم چنين در ادامه در خصوص اخبار منتشره مبني بر دعوت ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي از آمريكا جهت حضور در مذاكرات با سوريه و شرط مشاركت آمريكا در آن گفت: ما هيچ درخواست رسمي نه از سوي اسرائيل و نه از سوي سوريه براي مشاركت در مذاكرات دريافت نكرده‌ايم.

وي خاطرنشان كرد: سوريه بايد استقلال و حاكميت لبنان را به رسميت بشناسد و خطوط مرزي‌اش را با لبنان ترسيم كند تا مشكل مزارع شبعا حل شود. وي افزود: اميدواريم در اين مذاكرات حمايت سوريه از گروه‌هاي حزب الله لبنان و حماس و نفوذ شبه نظاميان به عراق نيز بررسي شود.

همچنين متان فلنائي معاون وزير جنگ رژيم صهيونيستي پيش بيني كرد كه سوريه جسد ايلي كوهن جاسوس اسرائيلي را به منظور نشان دادن حسن نيت خود در قبال صلح ميان دو طرف، تحويل اسرائيل ‌دهد. فلنائي گفت: در مذاكرات غير مستقيم كنوني پيشرفت‌هاي اندكي حاصل شده اما پيشرفت در اين مذاكرات مستلزم تلاش جدي‌تر و بيشتر است.

از سوي ديگر، ايهود المرت در گفت‌وگويي تصريح كرد: هيچ لزومي براي ورود به جنگ با سوريه نمي‌بينيم. وي بر آمادگي اسرائيل جهت چشم پوشي‌هاي بزرگ براي دستيابي به صلح با فلسطيني‌ها و سوري‌ها تاكيد كرد.

كارشناسان و بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز قرار است يكشنبه آتي جهت بازديد از تاسيسات هسته‌‌اي سوريه كه توسط جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي هدف قرار گرفت، وارد دمشق شوند. قرار است اين گروه بازرسان سه روز در سوريه حضور داشته باشند.

تاريخ درج: 31 خرداد 1387 ساعت 18:39 تاريخ تاييد: 1 تير 1387 ساعت 00:12 تاريخ به روز رساني: 31 خرداد 1387 ساعت 21:10
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن