تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815451224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفحه آخر - در جست‌وجوي معنا


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: صفحه آخر - در جست‌وجوي معنا
صفحه آخر - در جست‌وجوي معنا

محمد صادقي: موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه نشست‌هاي علمي و فرهنگي خود، روز دوشنبه 27 خرداد 1387 در نشستي با حضور جمعي از اهالي فرهنگ و انديشه، تلاش‌هاي محققانه پروفسور ويليام چيتيك را، كه چهل سال به پژوهش در زمينه فرهنگ، ادبيات و عرفان ايراني پرداخته و آثار ارزشمندي را پديد آورده، ارج نهاد.

ويليام چيتيك، استاد پژوهش‌هاي ديني، بخش مطالعات آسيايي و آسيايي-آمريكايي، دانشگاه ايالتي نيويورك نسبت به عرفان ايراني و به ويژه قله‌هاي آن همچون ابن عربي و مولوي توجه فراواني داشته و در سال 1353 موفق به دريافت دكتراي زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران مي‌شود. وي در مدت اقامتش در ايران از استادان برجسته‌اي چون جلال‌الدين همايي، بديع‌الزمان فروزانفر، هانري كربن، سيدجلال‌الدين آشتياني، سيدحسين نصر و... بهره‌مند شده است و نگاه ژرف او به فرهنگ و ادبيات ايران‌زمين در كتاب‌ها، مقاله‌ها و سخنراني‌هايش به خوبي ديده مي‌شود. از كتاب‌هاي او مي‌توان به من و مولانا (زندگاني شمس تبريزي)، راه عرفاني عشق (تعاليم معنوي مولوي)، عوالم خيال، ابن‌عربي خليفه پيامبران و... اشاره كرد. پروفسور چيتيك از عرفان‌پژوهان بزرگي به شمار مي‌رود كه مقاله‌هايش به زبان‌هاي اندونزيايي، تركي، آلبانيايي، اسپانيولي، روسي، بوسنيايي و فرانسوي ترجمه شده و انديشه‌هايش مورد توجه همگان بوده، همچنين، در دانشگاه‌هاي معتبر جهان به تدريس پرداخته و چند سالي نيز در دانشگاه صنعتي آريامهر (شريف كنوني) به كارهاي آموزشي و پژوهشي مشغول بوده است. همسر وي، ساچيكو موراتا هم كه دانش‌آموخته ايران است، علاقه فراواني به زبان فارسي و فرهنگ ايراني داشته و رساله دكتراي خود را در سال 1350 با عنوان «هفت پيكر نظامي و نقش زن در آن» ارائه و دفاع كرده است.
به اين ترتيب موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نشستي را براي پاسداشت خدمات عاشقانه پروفسور ويليام چيتيك و دكتر ساچيكو موراتا به فرهنگ و ادبيات كهنسال ايران‌زمين در مكان اين موسسه برگزار كرد.
در ابتداي اين مراسم، دكتر احمد جلالي، نماينده پيشين ايران در يونسكو با تاكيد بر اهميت موضوع گفت‌وگوي تمدن‌ها و استقبال جهانيان از اين موضوع گفت: استاد چيتيك در عمل يكي از مناديان گفت‌وگوي تمدن‌ها بوده‌اند. يعني از قلب يك تمدن به فضاي تمدني ديگر آمده‌اند و اولين حرفي كه ايشان در آثارشان مي‌زنند اين است كه بشريت، جهان را ترك مي‌كنيم اما فقط يك مبنا براي درك جهان و زندگي و معناي آن وجود ندارد و بايد به ذخيره‌ها، تاريخ و ميراث تمدن‌هاي ديگر هم نگاه كرد و از آن آموخت. دكتر جلالي در ادامه از آگاهي فراوان پرفسور چيتيك پيرامون فرهنگ ايران سخن گفت و افزود: به طور مثال كسان زيادي هستند كه بتوانند درباره ابن‌سينا صحبت كنند اما اگر يك صفحه شفا را باز كنيم و بگوييم بخوانند نمي‌توانند اين كار را انجام بدهند و دكتر چيتيك از آن استثناهايي است كه اين‌طور نيست، يعني خود وارد موضوع شده است.
سپس پروفسور چيتيك با ابراز خوشحالي از حضور در جمع انديشمندان ايراني سخن خويش را آغاز كرد. وي با اشاره به زمان انتشار كتاب برخورد تمدن‌هاي ساموئل هانتينگتون، اظهار داشت كه پس از انتشار آن كتاب همراه با دكتر نصر و استادان بزرگي از دانشگاه هاروارد تصميم مي‌گيرند تا گفت‌وگويي را ميان تمدن اسلامي و تمدن كنفوسيوسي آغاز كنند. وي درباره چگونگي اين اقدام و دستاوردهاي آن سخن گفت.
در ادامه اين مراسم، رياست موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، آقاي سيدمحمد خاتمي با تاكيد بر ضرورت ايجاد همزباني و آشنايي ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، سخن خويش را اين‌گونه به پايان رسانيد: بزرگداشت آقاي چيتيك و خانم موراتا، بزرگداشت از فضيلت است و عهدي است به اينكه مي‌توان و بايد گفت‌وگو كرد و گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مي‌تواند راهگشاي بشري باشد كه از ناامني، اضطراب و جنگ به تنگ آمده و خواستار زندگي آرام و به دور از جنگ است. وي همچنين در پايان لوح سپاس موسسه را به پروفسور چيتيك و همسرش تقديم كرد.
در اين نشست شخصيت‌هايي همچون دكتر محمدعلي موحد، دكتر هادي خانيكي، احمد مسجد‌جامعي، دكتر مظاهر مصفا، دكتر مجدالدين كيواني، دكتر احسان نراقي، فريدون عموزاده خليلي، دكتر فتح‌الله مجتبايي، استاد فريدون مجلسي، سيدمحمد موسوي‌بجنوردي، دكتر مهدي محقق، دكتر محسن كديور، دكتر كمال خرازي، دكتر مصطفي معين و... حضور داشتند.
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن