تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815438299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- بازخوانی فیلم مادر،اثری ماندگاراز علی حاتمی/قسمت دوم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون: علي حاتمي

عباسعلي حاتمي بعد از کسب تجربه هايي در نمايشنامه نويسي در سال 1348 با ساخت حسن کچل به عرصه ي هنرهاي تصويري پا گذاشت عمده ي فعاليت او در آن سال ها از يک طرف صرف ساخت فيلم هايي براساس افسانه ها و قصه هاي کهن ايراني مانند حسن کچل و باباشمل شد و از طرف ديگر به ساخت مجموعه هاي تلويزيوني تاريخي مانند سلطان صاحبقران و مثنوي معنوي اختصاص يافت. حاتمي بعد از سال 1357 با زحمت و تلاش فراوان هشت سال از عمر خود را صرف ساخت سريال پرهزينه و عظيم هزاردستان کرد که هنوز هم يکي از بزرگ ترين سريال هاي تاريخ تلويزيون محسوب مي شود. حاتمي مادر را بعد از کمال الملک و فيلم توقيفي حاجي واشنگتن ساخت و در آن به دلبستگي هاي تاريخي خود اين بار در شکلي متفاوت پاسخ داد. حاتمي بعد از مادر دست به ساخت دلشدگان زد اما نتوانست با اقبال مادر مواجه شود. وي در سال 1375در حالي که 40دقيقه از آخرين فيلمش جهان پهلوان تختي را فيلم برداري کرده بود به دليل بيماري سرطان از دنيا رفت. محمد علي کشاوز

    کشاورز از بازيگران مورد علاقه حاتمي بود که به خوبي مي توانست در قالب شخصيت هاي ريشه دار و نسبتا اصيل فيلم هاي وي فرو رود وتصويري دقيق از آنها بر پرده ي سينما و قاب تلويزيون ترسيم کند. کشاورز اين قابليت خود را مديون تجربيات تئاتري اش در دهه ي 1340 بود که درس هاي کارآمدي در زمينه ي بازيگري به وي آموخت. حاتمي با همين پيش فرض از کشاورز در کمال الملک و هزاردستان استفاده کرده بود. کشاورز در آن آثار يکي از شخصيت هاي اصلي بود و نسبت به مادر تأکيد خاصي روي حضورش صورت نمي گرفت. مادر از اين جهت فرصت عرض اندام بيشتري به کشاورز بخشيد تا حضور پر رنگ تري در يک فيلم سينمايي داشته باشد و با ديالوگ هاي منحصر به فردي که حاتمي برايش نوشته بود به يکي از شخصيت هاي جاودانه ي تاريخ سينما جان ببخشيد کشاورز بعد از مادر آرام آرام از حضور در فيلم هاي سينمايي محروم ماند و با بازي در سريال هاي پرمخاطبي مانند پدرسالار به حيات هنري خود ادامه داد. حميد جبلي

جبلي در دهه ي 1350 با حضور در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آموزش هاي سينمايي را پشت سرگذاشت و مدتي هم به عنوان مربي فيلمسازي در کانون، به کار مشغول شد. در اوايل دهه ي شصت ابتدا با برنامه هايي مانند محله ي برو بيا به تلويزيون راه يافت و سپس با کار در پشت صحنه ي فيلم عروسکي مدرسه موش ها نام خود را در عنوان بندي يک فيلم سينمايي ثبت کرد. همين تجربيات بود که وي را در صدا پيشگي شخصيت کلاه قرمزي هم به موفقيت رساند. جبلي که در سال هاي اخير کم کار شده با فيلم هاي پسر مريم و خواب سفيد دو تجربه ي کارگرداني را هم پشت سرگذاشته است. رقيه چهره آزاد

  چهره آزاد در 81 سالگي براي بازي در فيلم مادر جايزه ي بهترين بازيگران زن جشنواره ي فجر را دريافت کرد و از اين نظر رکورد بي سابقه اي در تاريخ جوايز سينمايي به جا گذاشت. چهره آزاد فعاليت هاي هنري خود را با تئاتر آغاز کرده و با حضور در جامعه ي باربد و تئاتر نکيسا در کنار بزرگان نمايش ايران تجربه هاي بسياري آموخت. وي بعد از انقلاب از فعاليت هاي هنري کناره گيري کرد تا اين که در سال 1367 با فيلم ارثيه کاظم بلوچي اين بار در مقام بازيگري کهنسال به ايفاي نقش پرداخت. بعد ازاين فيلم بود که به گزينه ي نهايي بازي در نقش مادر فيلم مادر تبديل شد تا بعد از سوته دلال يک بار ديگر هم مقابل دوربين علي حاتمي قرار بگيرد.موفقيت مادر پيشنهادهاي جديدي براي چهره آزاد به ارمغان آورد و وي قبل از مرگش در سال 1373، در فيلم هاي ديگري مثل عروس، دلشدگان و الو الو من جوجوام! حضور يافت. امين تارخ

تارخ که کار خود را از تئاتر شروع کرده بود. در دهه ي شصت با فيلم هايي مانند پرنده ي کوچک خوشبختي، سرب و پاييزان بازي هاي خوبي از خود در سينما به يادگار گذاشت. حضور وي در مادر در ادامه ي همين روند موفق و با هدف همکاري با علي حاتمي صورت گرفت. رد پاي فعاليت هاي سينمايي قابل اعتناي تارخ را بعد از مادر بايد در فيلم هايي مثل سارا و ساغر و اخيراً پابرهنه در بهشت دنبال کرد. البته وي فيلم هاي ضعيفي مانند عشق +2 ورازها را هم در پرونده اش دارد. تارخ در سال 1373 يکي از مهم ترين آموزشگاه هاي بازيگري ايران را هم تأسيس کرد. وي اين روزها علاوه بر اداره ي آموزشگاه بازيگري اش و حضور در فعاليت هاي صنفي سينما با نقش هاي خود در سريال هاي تلويزيون شناخته مي شود. جراحت آخرين کار تلويزيوني وي بود که در ماه رمضان گذشته به نمايش در آمده و با استقبال مخاطبان هم مواجه شد. فريماه فرجامي

شروع فعاليت سينمايي فرجامي با نام مسعود کيميايي و فيلم خط قرمز در سال 1361پيوند خورده است. همکاري فرجامي با کيميايي شش سال بعد در فيلم سرب هم تکرار شد و اين بار جايزه و تحسين منتقدان را هم به همراه آورد. فرجامي در روزهاي اوج خود بازي در مادر را پذيرفت تا علاوه بر کيميايي، مهرجويي (با فيلم اجاره نشين ها) و عليرضا داود نژاد (با فيلم بي پناه) کار با علي حاتمي را هم تجربه کند. نقش آفريني هاي تأثيرگذار فرجامي در فيلم هاي پرده ي آخر والبته نرگس از ماندگارترين بازي هاي تاريخ سينماي ايران محسوب مي شوند که با فاصله گرفتن فرجامي از سينما صرفاً به خاطره هايي خوب در ذهن سينمادوستان تبديل شدند. فرجامي بعد از چند تجربه ي ناموفق در آب و آتش و زهرعسل از فعاليت هاي سينمايي فاصله گرفت و ترجيح داد گوشه نشيني اختيار کند. اطرافيان فرجامي دست و پنجه نرم کردن وي را با بيماري در دوري اش از سينما تأثيرگذار دانسته اند. جمشيدهاشم پور

جمشيدهاشم پور بعد از فاصله گرفته از سينماي پيش از انقلاب، در سال 1361 در فيلم خط قرمز به مخاطبان معرفي شد. فعاليت هاي هاشم پور در سينما به فيلم تاراج ايرج قادري رسيد که اين نقش نقطه عطفي مهم در کارنامه ي هنري وي را بازي کرد. زينال بندري با آن سر تراشيده بعد از اين فيلم تا سال ها به تيپ ثابت و محبوب هاشم پور در شبه اکشن هاي دهه ي شصت و هفتاد تبديل شد. نگراني از تبديل شدن وي به يک ستاره ي سينما مسئولان را مجاب کرد براي مدتي از فعاليت هاي سينمايي اش جلوگيري کنند. اتفاقاً هاشم پور بازي در نقش جمال فيلم مادر را در دوران منع بازيگري خود قبول کرد تا کمي از شمايل کليشه اي خود فاصله بگيرد. هاشم پور از اواخر دهه ي هفتاد هم زمان با افزايش سن با بازي در فيلم هايي مثل هيوا و آواز قو آرام آرام در قامت بازيگري گزيده کار ظاهر شد. اين روند درسال هاي اخير با حضوري وي در کيفر و استشهادي براي خدا ادامه يافته است. محمود کلاري

کلاري از عکاسي براي مطبوعات به سينما راه يافت و در سال 1363 در فيلم شهر موش ها براي اولين بار پشت دوربين فيلمبرداري يک فيلم بلند سينمايي قرار گرفت. کلاري در طول سال هاي فعاليتش با بسياري از کارگردان هاي شاخص سينماي ايران همکاري کرده و بسياري از فيلم هاي برگزيده ي سال هاي اخير با دوربين وي به تصويرکشيده شده اند. وي تاکنون بيش از پنجاه فيلم را فيلمبرداري کرده است که مهم ترين آنها نوبت عاشقي، سارا، ليلا، از کرخه تا راين، درخت گلابي، بوتيکو و صدسال به اين سال ها بوده اند وي تا به حال دو بار با فيلم هاي ابرو آفتاب و رقص با رويا کارگرداني را هم تجربه کرده است. اکرم محمدي

محمدي در فيلم مادر براي اولين بار تصوير خود را بر پرده ي سينما ديد و اتفاقاً براي بازي در نقش ماه طلعت نامزد دريافت جايزه ي بهترين بازيگر نقش دوم از هشتمين جشنواره فيلم فجر شد. اما تقدير چنين بود که اولين حضورش در سينما بهترين حضورش هم باشد و در سال هاي بعد کمتر شانس حضور در فيلم هاي ماندگار پيدا کند. در سال هاي گذشته نام وي در عنوان بندي فيلم هاي ساحره، شيدا و دختري با کفش هاي کتاني ديده شده است. محمدي در تمام فيلم هاي خود ايفاگر نقش هاي فرعي بوده و تاکنون شانس حضور در نقش هاي کليدي و اصلي فيلم ها را نيافته است. وي در دهه ي هفتاد با مجموعه ي تلويزيوني خانه سبز و بازي در نقش نرگس به يک بازيگر شناخته شده ي تلويزيوني هم تبديل شد. محمدي سال 1386 نقش کوتاهي هم در فيلم دايره زنگي بر عهده داشت. محمدي تحصيلات سينمايي ندارد و هنرپيشگي را در کلاس هاي آزاد بازيگري آموخته است. اکبر عبدي

عبدي در حالي بازي در فيلم مادر را پذيرفت که آرام آرام به چهره اي مشهور در سينماي ايران تبديل مي شد و نام خود را بيش از گذشته بر سر زبان ها مي انداخت. مهم ترين فيلم عبدي پيش از مادر، اجاره نشين ها بود که مانند اکثر فيلم هايش شمايلي کمدي از وي ترسيم مي کرد. عبدي در آن دوران با داريوش مهرجويي و ناصر تقوايي کار کرده بوده و در مادر با يکي از ديگر از کارگردان هاي شاخص سينماي ايران همکار شد. وي در مادر با يک گريم سنگين نقشي را بر عهده گرفت که هنوز هم متفاوت ترين و ماندگارترين نقش وي محسوب مي شود. کمتر پيش آمده که عبدي در نقش هاي غير کمدي خوش بدرخشد که در مادر اين اتفاق افتاده و بخشي ديگر از توانايي هاي بازيگري وي مجال بروز يافت. عبدي بعد از يک دوره ي فترت به دليل حضور در فيلم هاي بي ارزش با بازي در فيلم هايي مثل اخراجي ها در سال هاي اخير مجدداً به روزهاي شهرت و مقبوليت بازگشته است. ارسلان کامکار

حاتمي به دليل فضاي سنتي و بومي مادر به دنبال آهنگسازي مي گشت که تسلط کافي بر موسيقي اصيل ايراني داشته باشد و بتواند با تکيه بر دانش موسيقايي خود حس و حال مد نظر حاتمي را به درستي منتقل کند. ارسلان کامکار که به دليل تحصيلات و سابقه قابل دفاع خود شناخت خوبي از دستگاه هاي موسيقي ايراني داشت در اولين تجربه ي خود در زمينه ي موسيقي متن به خوبي از عهده کار برآمد. کامکار بعد از مادر براي فيلم آوازهاي سرزمين مادري ام نيز موسيقي متن ساخت وي همچنين با بهروز غريب پور در ساخت موسيقي متن نمايش هاي وي مشارکت داشته است.   999 منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن