تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815623958




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وبلاگ هاي فارسي ايراني در چه وضعيتي قرار دارند


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: وبلاگ هاي فارسي ايراني در چه وضعيتي قرار دارند
آفتاب-سرويس اجتماعي: دكتر ضيايي پرور به سفارش مركز مطالعات توسعه و رسانه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارديبهشت ماه سال جاري به بررسي 200 وبلاگ سياسي و اجتماعي فارسي در سال 1386 پرداخته است و در اين تحليل هدف اصلي شناخت محتواي وبلاگ هاي سياسي و اجتماعي و فرآيندهاي حاكم بر آن در سال مذكور و مقايسه تطبيقي آن با تحقيق مشابه در سال 1385 مي باشد ، با بررسي اين وبلاگ سياسي و اجتماعي فارسي در سال 1386 از نظر شكلي و محتوايي نتايج زير به دست آمده است:

از نظر شكلي
1- وبلاگستان فارسي به سمت انتشار وبلاگهاي با هويت مشخص تر و تعريف شده تر در حال حركت است.

2- وبلاگستان فارسي در سال 86 به نسبت سال 85 بطور محسوسي سياسي‏تر شده است . البته اين گرايش در وبلاگهاي با گرايش هاي سياسي متفاوت ، مختلف مي باشد.

3- مقايسه ميانگين كامنتهاي 4 گروه از وبلاگ نويسان با گرايش هاي مختلف نشان مي دهد كه وبلاگهاي اصولگرا با ميانگين 64 درصد براي كامنتهاي زياد ، بالاتر از ساير گرايش هاي وبلاگي قرار گرفته اند .

4- از نظر كمي، تعداد مطالب توليدي وبلاگ نويسان در سالهاي اخير روند كاهشي را طي مي كند و وبلاگستان فارسي هر سال نسبت به سال قبل كم‏كارتر مي شود.

5- وبلاگستان فارسي علي رغم كاهش حجم مطالب منتشره ، روندي كيفي در ارتباط با مخاطب را طي مي كند و هر روز پخته‏تر مي‏شود.

6- ركورد بيشترين وبلاگ فاقد سيستم شمارنده به گروه وبلاگهاي منتقد با 84 درصد اختصاص دارد.

7- ركورد بالاترين ميزان انتشار در داخل كشور متعلق به وبلاگ نويسان اصولگرا با شاخص 100 درصد و ركورد بالاترين ميزان انتشار در خارج كشور متعلق به وبلاگ نويسان منتقد با 58 درصد است .

8- بيشتر وبلاگهاي اصولگرا در سال 86 ترجيح داده اند با نام اصلي و با هويت واقعي خود مطلب بنويسند.

9- وبلاگهاي با گرايش اصولگرا ( 38 درصد ) سياسي تر از ميانگين كل وبلاگها ( 24.5 درصد ) در سال 86 مي‏باشد.

10- وبلاگهاي اصولگرا داراي سطح بالاتري از تعامل با مخاطب در بين وبلاگهاي بررسي شده است.

11- ميانگين وبلاگهاي اصولگراي فاقد سيستم كانترينگ با 74 درصد از ميانگين همين شاخص در كل وبلاگها با 54 درصد بالاتر است .

12- تمام وبلاگهاي اصولگراي مورد بررسي در تحقيق حاضر از داخل ايران به روز رساني شده‏اند.

13- وبلاگ‏نويسان اصلاح طلب به وبلاگ نويسي با نام مستعار يا بدون ذكر نام بيشتر گرايش دارند.

14- وبلاگهاي اصلاح طلب در كنار وبلاگهاي اصولگرا سياسي ترين وبلاگهاي فارسي به شمار مي‏روند.

15- وبلاگهاي اصلاح طلب گرايش بيشتري به پنهان كردن تعداد بازديد كنندگانشان نشان داده‏اند.

16- از نظر كشور محل انتشار ، شاهد هيچ تفاوت محسوسي در بين وبلاگهاي اصلاح طلب در سال‏هاي اخير نيستيم.

17- گرايش سياسي – اجتماعي نويسي توامان در وبلاگهاي منتقد با 58 درصد از ساير گروههاي وبلاگي با متوسط 49.5 درصد قوي تر است .

18- تعامل وبلاگهاي منتقد با مخاطبانشان در طول اين دو سال (1385 و 1386) نسبتاً ثابت باقي مانده و اندكي افزايش يافته است.

19- گرايش به درج نام واقعي در ميان وبلاگهاي بي طرف بسيار شديد بوده و اكثر وبلاگهاي مورد بررسي در اين گروه داراي نام واقعي وبلاگ نويس مي‏باشند.

20- بيشتر وبلاگ‏نويسان بي طرف نوشتن در زمينه مسايل اجتماعي را به سياسي نويسي ترجيح داده‏اند و وبلاگ‏نويسان بي‏طرف ركورد بالاترين ميزان وبلاگ نويسي با گرايش صرفاً اجتماعي را دارا مي‏باشند.

بعد محتوايي
از نظر محتوايي با بررسي محتوايي وبلاگ هاي فارسي در القا و ديدگاه‏هاي زير را استنباط كرد:

ضرورت حمايت قاطعانه از دولت عدالت طلب احمدي نژاد ،افشاي روابط پشت پرده اصلاح طلبان با مافياي ثروت ،انتقاد به شخصيتهاي اصلاح طلب ،حمايت از سفرهاي استاني رئيس‏جمهور ،راه اندازي حركتهاي وبلاگي در دفاع از اصول انقلاب و ارزشهاي اسلامي ،حمايت از طرح امنيت اجتماعي ،انتقاد به خاتمي و گروههاي اصلاح‏طلب تندرو ،انتقاد به طرح سهميه بندي بنزين و برخي ديگر از سياست‏هاي دولت ،نتقاد و اعتراض به فيلم ضد ايراني 300،اعتراض به سخنراني رئيس‏جمهور در دانشگاه كلمبيا ،رداختن به موضوع زنان ، فمينيسم ، روابط دختر و پسر ،پرداختن انتقادي به موضوع انتخابات مجلس هشتم ،انتقاد به روند انتخاب سرمربي تيم ملي فوتبال ،طرح اين موضوع كه زنان ، تفريحات سالم ندارند ،پرداختن به موضوع ازدواج مجدد در جامعه ،انتقاد به توقيف روزنامه شرق ،انتقاد به قطع گاز مردم برخي شهرهاي كشور در زمستان ،تشويق مردم به حضور فعالانه در انتخابات ،انتقادات شديد از سياستهاي دولت احمدي نژاد ،لزوم جدايي دين از سياست ،نتقاد به حزب اعتماد ملي و كروبي به خاطر جدايي از اصلاح طلبان ،انتقاد به روند فعال شدن نظاميان در امور سياسي ،انتقاد به بسته شدن فضاي سياسي در دانشگاهها ،انتقاد به محدود شدن آزادي رسانه ها و اينترنت ،انتقاد به وضعيت مديريت هواپيماها و فرودگاهها ،بيان خاطرات زندگي در خارج از كشور ،اهنمايي در باره نحوه اخذ پناهندگي يا پذيرش دانشگاهي در خارج ،حمايت از آزادي بيان و سبك زندگي ،انتقاد به گراني مسكن و ساير خدمات و كالاها ،ارايه آموزشهاي اجتماعي در باره مسايل مبتلا به مردم و جوانان ،ارايه كاركردهاي آموزشي و علمي در زمينه مسايل اجتماعي و زندگي روزمره ،انتقاد به صدا و سيما به خاطر فقدان برنامه ريزي درست براي پر كردن اوقات فراغت جوانان
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن