واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![موشکافانه با وصایای شهدا برخورد کنیم](http://rasekhoon.net/_WebSiteData/News/NewImages/a9a6fd60-42ca-463e-9755-fd7c909755d6.jpg)
راسخون: چند سالی است که سفرهای نوروزی راهیان نور نقل همه مجالس شده است و کم کم به یک سنت متداول در میان ایرانیان تبدیل شده، تا آنجا که حتی صدا وسیما نیز نه تنها ازاین حرکت میلیونی گزارش تهیه می کند بلکه امسال مقر بعضی از گروه های پخش مستقیم خود را در منطقه جنوب مستقر کرده بود جالب است بدانید این حرکت سالیان نه چندان دور به وسیله گروهی از طلاب با هزینه های شخصی و سختی های بسیار شروع شد، اما امروز درصد بالایی از جمعیت کشور به خصوص جوانان و نوجوانان را مشمول خود می کند. این موضوع بهانه خوبی برای گفتگو با رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بود. مطلب زیر حاصل گفتگوی راسخون با سردار محمد باقرزاده در منطقه جنوب است.به نظر شما اهداف شهدا را چگونه می توان شناخت؟اهداف والای شهدای عزیز هشت سال دفاع مقدس را باید در وصایای آنها جستجو کرد. شهدا اهدافشان را در نامه هایشان هم بیان کرده اند.اگر می خواهیم کاری کنیم، باید مفسر آن باشی. باید دقت کنیم شهدا چه چیز یا مطلبی را می خواستند تبیین کنند، از جمله این مطالب ذکر «اشهد ان لااله الا الله محمد رسول الله و اشهد ان علیا ولی الله» که شهدا در وصیت نامه هایشان به آوردن آن تأکید داشته اند. شهادت به یگانگی خدا و رسالت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و ولایت فرزندانش نکته هایی در آن است و شاید فکر کنیم اینها آداب بوده اند. این ها فراتر از این حرف هااست. آنها غیر از مشخص کردن موضع خود، می خواستند به آیندگان بگویند، این که رفتند و جنگیدند یک عده ملی گرا نبوده اند . این ها مسلمان بوده اندو اهدافشان را از همان شهادت دادن ها مشخص کردند. ماهیچ وقت اینگونه به وصایای شهدا نگاه دقیق نکرده ایم . بدون توجه به اهمیت آن از این مسائل به سادگی می گذریم. ما باید با موشکافانه با وصایای شهدا برخورد کنیم. خیلی از واژه ها و عبارات و توصیه هایی که کرده اند در حالت طبیعی نبوده بلکه وقتی احساسات و جاذبه های معنوی حاکم شده است، این افراد دست به قلم برده وبعضا در یک ساعت آخر عمر مطالب نوشته و آغشته به خون پاکشان شده است. کدام نهادها و سازمانها وظیفه تببین وصایای شهدا را برعهده دارند؟ در این مسیر همه باید کار کنند نه فقط یک نهاد خاص. این نهادها وظیفه سیاست گذاری و هدایت عمومی، تذکر دادن، آماده کردن بسترها و یک سلسله حمایت ها ها را دارند، نباید ترویج فرهنگ دفاع مقدس را در یک سازمان خلاصه کرد. تک تک آحاد مردم در این زمینه وظیفه دارند؛ مانند نماز خواندن، جهاد و امربه معروف و... این مسئولیت تنها بر عهده ی من نوعی که این لباس را برتن کرده ام منحصر نمی شود. همه موظف اند از ارزش ها دفاع کنند. این تفکر اشتباهی است که امر دفاع مقدس بر عهده ی عده ای خاص است. انشاءالله کسانی که دست اندرکار هستند نیز بیشتر توجه کنند. ابعاد معرفتی فرهنگ دفاع مقدس باید بیشتر شناخته شود.حوادث فی نفسه خودشان موضوعیت ندارند، بلکه طریقت دارند و به شما کمک می کنند تا به مسایل دیگر برسید. در زمان جنگ حوادث زیادی داشته ایم که از باطنش می توان معارف بسیاری را بیرون کشید. به عنوان مثال بچه های رزمنده که در عملیات رمضان به خاک عراق می روند، برایشان این سوال مطرح می شود که آیا نمازخواندن دراین خاک اشکالی دارد یا نه؟ از حضرت امام (ره) استفتاء می کنند که معظم له فرمود: چون برای دفاع از حق و اسلام است، اشکالی ندارد سوال اینجاست که اگر رزمندگان ما برای خاک می جنگیدند، این مسایل برایشان مهم نبود و درمورداین مسائل سوال نمی کردند. چرا رزمندگان ما این دغدغه ها را داشتند؟این نگرانی کاشف این است که رزمندگان معقتد بودند که مبادا خلاف شرع عمل کنند . به دنبال هدفشان بودند کاری به اینکه صدام با آنها چه می کند، نداشتند زیرا جنگ ما جنگ پاک بوده، جنگ ارزش ها بود.وقتی شهید کشوری در راس یک تیم با هلی کوپتر کبری برای یک عملیات هجومی و زدن زاغه مهمات در عراق واقع در روستایی رفته بودند، زنی را دید که در آن روستا با بچه هایش در حال پهن کرد لباس بود. او دید اگر زاغه را بزند همه پودر می شوند به همین خاطر دستور برگشت داد و گفت: ما با مردم کاری نداریم ما برای مطلب دیگری آمده ایم اگر چه بقیه اعتراض کردند، ولی ایشان اهمیتی نداد. این استفتائات زمان جنگ از نظر جامعه شناسی مهم است و باید بررسی شود باید لایه ها را کنار بگذاریم ما می خوانیم و می گوییم این استفتاء است. باید این کلمه استفتاء را برداریم بازش کنیم که چرا این سوال مطرح شده! یک بار یک رزمنده از امام راحل سوال می کند که من از اسیر عراقی با مقداری آب خنک و هندوانه پذیرایی کردم او برای تشکر دو عدد ساعت مچی و یک انگشتر طلا به من داد. ساعت ها را برای خودم و پسرم و انگشتر را برای همسرم برداشتم. آیا من مجازم اینها را بردارم؟ ببینید با اینکه خود اسیر این ها را به او داده بازهم سوال می کند. یا اینکه آیا کسی که برای بدست آوردن غنیمت به جنگ می رود درست است؟ که امام (ره) پاسخ دادند: چون با رضایت خود فرد بود اشکالی ندارد. پس جنگ برای دست یافتن به غنایم یا برای خاک نبوده، بلکه جنگ ما برای مسایل دیگری بوده است. حال ما باید با این نگاه مسایل را بررسی کنیم. با دید و نگاهی الهی در این زمینه کار کنیم . نگاه مان باید الهی باشد که انشاالله به مقصد برسد. با توجه به نقش رسانه در معرفی اهداف هر جامعه و تاکید مقام معظم رهبری به فعالیت های فرهنگی در عرصه رسانه، چرا تا به حال در مورد شهدا، دفاع مقدس و ارزش ها اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است؟فعالیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس روشن و مشخص است و در عرصه های مختلف در زمینه تحقیقات ، ادبیات ، هنر ، موزه های جنگ ، مهندسی امور یادمان ها و راهیان نورمتنوع و متکثر است. در موردساخت فیلم مشکلی که داریم حجم مالی و پولی است. بودجه ما فقط برای کارهای تحقیقاتی است ما مسوول تولید فیلم نیستیم در اساسنامه ای که مقام معظم رهبری تصویب کرده اند ما را مسئول تولید فیلم نفرموده اند، بلکه ما را مسئول هماهنگی و سیاست گذاری نموده اند، بدین معنا که بایدها و نبایدها را بیان و خط قرمزها را مشخص کنیم در حقیقت این یک بخشی از کار ماست هدایت عمومی، هماهنگی دستگاه ها و نظارت و حمایت به مقدار خیلی کم تولید فیلم فرایندی جداگانه دارد و باید آن را در سیستم وزارت ارشاد جستجو کرد. در زمینه سیاست گذاری چه برنامه ویژه رسانه ای دارید؟ در حوزه اجرا دخالتی نداریم و اجرا را باید دیگران انجام دهند و ما نظارت کنیم. اجرا وقتی می خواهد انجام بشود ما به آنها شاخص می دهیم که به کدام سمت برود. به عنوان نمونه ما دو سال است بیست میلیون تومان جایزه برای نمایش نامه های برتر در حوزه دفاع مقدس قرار داده ایم که براساس آن فیلم ساخته شود، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. گفتگو از معصومه طاهری /1002
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 367]