تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818894589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخشنامه تدوين برنامه سوم توسعه قضايي تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بخشنامه تدوين برنامه سوم توسعه قضايي تشريح شد
همه حوزه هاي ستادي ، سازمانهاي تابعه و دادگستري ها مكلفند همكاري هاي لازم را براي تدوين برنامه سوم توسعه قضايي ( 1393-1388) در چارچوب زماني مورد نظر به انجام دهند.

به گزارش خبرگزاري مهر ، در اين بخشنامه آمده است : توسعه قضايي ، به منزله راهبرد اساسي در دستگاه قضايي ، با اجراي برنامه هاي اول ودوم توسعه قضايي ، آغاز و بسترهاي سازماني مناسب براي نهادينه شدن برنامه ريزي به عنوان ابزار توسعه همه جانبه قضايي را فراهم كرده است. اگرچه ، انطباق كامل نظام قضايي با شرع مقدس اسلام، نيازمند اقدامات، هماهنگي وهمراهي همه نهادهاي مرتبط ، تدوين و اجراي برنامه هاي مدون دارد.

در اين راستا، ايجاد شوراهاي حل اختلاف ، احياي دادسراها، استفاده از فناوري هاي نو و پياده سازي گسترده آن در مراجع قضايي و سازمان هاي تابعه ، انجام مطالعات فقهي و تطبيقي در زمينه هاي مختلف ، تدوين لوايح قضايي ، ارتقاي علمي قضات و كاركنان ، بهبود وضعيت زندانها واقدامات مطلوب ديگر در بخش هاي ستادي ، اجرايي و سازمان هاي تابعه قوه قضائيه ، زير ساختهاي لازم را براي نهادينه كردن عدالت قضايي و امنيت اجتماعي فراهم ساخته است.

اينك قوه قضائيه در شروع دوره پنج ساله سوم توسعه، بويژه با عنايت به دستور مقام معظم رهبري و با توجه به تجربه هاي پيشين ، نيازمند تدوين برنامه جامع سوم توسعه قضايي است.

لازم است ، برنامه مذكور با ارزيابي برنامه دوم توسعه قضايي و بررسي و تحليل كاستي هاي آن وعلل عدم تحقيق برخي موارد و لحاظ آن در اين برنامه و با بهره گيري از مطالعه و تحقيق كميسيونهاي تخصصي ونيز مشاركت مسئولين همه بخش هاي ستادي ، اجرايي و سازمانهاي تابعه، قضات و حقوق دانان عاليقدر و متخصصان رشته هاي مديريت تنظيم گردد. انتظار مي رود كه با عنايات خداوند ، بعد از تدوين ، با همكاري قواي محترم مقننه و مجريه زمينه اجراي آن فراهم شود تا از اين رهگذر، قوه قضاييه داراي برنامه اي مشخص و اجرايي گردد و از ثبات برنامه اي لازم براي تحقق ماموريتهاي محوله قانوني برخوردار باشد. بخشنامه حاضر به تبيين ساختار ، اركان و فرآيند تدوين برنامه سوم توسعه قضايي مي پردازد.

ماده 1) چارچوب ، ساختار و مراحل برنامه ريزي
براي تدوين برنامه، كميته هاي زير تشكيل مي گردد:

1- كميته هاي تدوين برنامه هاي بخشي و محوري

2- كميته كارشناسي برنامه ريزي و تلفيق

شرح وظايف كميته ها:
1- كميته تدوين برنامه بخشي و محوري

كميته تدوين برنامه هاي بخشي و محوري با حضور نمايندگان سازمان ها و حوزه هاي ستادي مربوط به هر محور يا بخش و نماينده كميته كارشناسي برنامه ريزي تشكيل مي شود.

نماينده كميته كارشناسان وظيفه نظارت بر رعايت روش مصوب در تدوين برنامه هاي بخشي را بر عهده دارد. اعضا و مسئول اين كميته توسط بالاترين مقام مسئول سازمان يا حوزه ستادي ، تعيين مي شود. مسئول كميته مذكور به معاونت حقوقي و توسعه قضايي براي شركت درجلسات كميته كارشناسي برنامه ريزي وتلفيق و هماهنگي هاي لازم براي برنامه بخشي و محوري معرفي مي گردد، وظايف كميته مذكور به شرح زير است:

1-1- انجام مطالعات لازم براي تدون برنامه هاي بخشي و محوري مطابق روش ، سياستها و راهبردهاي مصوب

2-1- ارزيابي وضعيت موجود در حوزه هاي مرتبط بر اساس روش مصوب

3-1- تدوين راهبردها، سياست ها و اهداف بخشي و محوري

4-1- تدوين طرح ها و برنامه هاي عملياتي مربوط

كميته كارشناسي برنامه ريزي و تلفيق ؛

كميته كارشناسي برنامه ريزي و تلفيق متشكل از خبرگان حقوقي و قضايي ، متخصصين مديريت و برنامه ريزي و بر حسب نياز نمايندگان و كارشناسان بخش هاي ذيربط و به رياسيت معاون حقوقي و توسعه قضايي يا نماينده تام الاختيار وي تشكيل مي گردد. وظايف و اختيارات اين كميته به شرح زير است:

1-2- تدون روش ، ساختار و برنامه سوم توسعه قضايي

2-2- انجام هماهنگي هاي لازم براي ايجاد يكپارچگي در تدوين برنامه

3-2- بررسي كارشناسي طرح ها و برنامه هاي بخشي و محوري

4-2- تلفيق و يكپارچه سازي نتايج برنامه هاي بخشي و محوري

5-2- تدوين چشم انداز نظام قضايي در ايران 1404 و پيشنهاد به رئيس قوه ي قضاييه براي تصويب

6-2- تدوين راهبردها و اهداف كلان نظام قضايي درافق 5 ساله و پيشنهاد به رئيس قوه ي قضايي براي تصويب

7-2- بررسي و انطباق طرح ها و برنامه هاي كلان دستگاه قضايي و سازمان هاي تابعه با سياست ها و راهبردهاي مصوب

8-2- نظارت بر تدوين طرح ها و برنامه هاي دستگاه قضايي و سازمانهاي تابعه

9-2- تدوين برنامه پنج ساله سوم توسعه قضايي و پيشنهاد به رئيس قوه قضائيه براي تصويب

ماده 2) همه حوزه هاي ستادي ، سازمانهاي تابعه و دادگستري ها مكلفند همكاري هاي لازم را براي تدوين برنامه در چارچوب زماني مورد نظر به انجام دهند.

ماده 3) معاونين قوه قضائيه و روساي سازمانهاي تابعه حسب مورد مسئوليت تدوين و هماهنگي هاي لازم را در حوزه مربوط بر عهده دارند.

ماده 4) برنامه سوم توسعه قضايي پس از بررسي در دبيرخانه هيئت ارتقاء براي تصويب در جلسه مسئولان عالي قضايي مطرح و در نهايت به تصويب رئيس قوه قضاييه مي رسد.

ماده 5) كميته كارشناسي برنامه ريزي و تلفيق و ساير تشكيلات لازم در معاونت حقوقي و توسعه قضايي مستقر خواهد شد و كليه مصوبات، رويه ها و استانداردهاي لازم براي تدوين برنامه جهت اجرا از سوي معاون حقوقي و توسعه قضايي به حوزه هاي ستادي و سازمانهاي تابعه ابلاغ مي گردد.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن