تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815756287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امنيت خاورميانه مستلزم ثبات در عراق است


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: امنيت خاورميانه مستلزم ثبات در عراق است
قائم مقام وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: تامين امنيت منطقه خاورميانه، مستلزم ايجاد و استقرار ثبات در عراق و خروج اين كشور از بحران هاي داخلي است.
"عليرضا شيخ عطار" كه روز سه شنبه در دومين روز همايش بين المللي خليج فارس در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه در سخناني با موضوع امنيت و بازسازي- راهبرد جمهوري اسلامي در عراق جديد سخن مي گفت، اظهار داشت: بدون ايجاد امنيت در خاورميانه تحقق امنيت بين المللي ناممكن است.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، شيخ عطار افزود : عراق جديد پس از تشكيل دولت منتخب نوري المالكي همواره از سوي افراطيون، بعثي ها و اشغالگران براي تنظيم روابط با همسايگانش تحت فشار بوده اما با رويكردي مستقلانه تلاش كرد روابط خود را با همسايگان در چارچوب منطبق با منافع ملي عراق گسترش دهد.
قائم مقام وزارت امور خارجه تاكيد كرد: اظهارات ضدونقيض درباره نقش ايران در عراق نشانه وجود طيف هاي مختلف در نهادهاي پس از سقوط صدام است.
وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران با بهره گيري از پتانسيل اقتصادي و سياسي و با هدف تامين منافع عراق اقداماتي را در جهت بازسازي و امنيت سازي در عراق به ثمر رسانده است.
شيخ عطار، حضور بعثي ها در بدنه اجرايي عراق و بخصوص در مديريت مياني اين كشور را از جمله مشكلات موجود در عراق عنوان كرد و گفت: اين رويكرد كه جمهوري اسلامي ايران حوزه نفوذ منطقه اي خود را مي افزايد، بهانه اي براي ادامه حضور اشغالگران است.
وي افزود: مخالفت برخي كشورهاي عربي كه رابطه خود با عراق را در رقابت با جمهوري اسلامي ايران تعريف كرده اند، از جمله موانع بازسازي در عراق است.
قائم مقام وزارت امور خارجه تاكيد كرد: با وجود گذشت پنج سال از اشغال عراق توسط آمريكا هنور ساختار سياسي، امنيتي و اقتصادي اين كشور تثبيت نشده و با ابهامات عمده اي رو به روست و به رغم اقدامات انجام شده توسط دولت مالكي نمي توان از نهادينه شدن و تثبيت شرايط اطمينان داشت.
وي خاطرنشان كرد: بدون ايجاد امنيت در خاورميانه، تحقق امنيت بين المللي ناممكن است و با توجه به اينكه امروز عراق كانون تحولات منطقه به شمار مي رود، بايد به حل مشكلات اين كشور پرداخت.
شيخ عطار تصريح كرد: عراق به لحاظ جامعه شناسي و بافت اجتماعي، قومي و قبيله اي از قابليت بالايي براي انتقال تنش هاي اجتماعي و نا امني به سراسر منطقه برخوردار است.
وي افزود: تحولات دروني عراق با برداشت طيف وسيعي از همسايگانش اعم از ايران، تركيه و اعراب گره خورده است و درگيري در آن مي تواند به ديگر كشورها نيز گسترش يابد.
قائم مقام وزير امور خارجه اظهار داشت: امنيت سازي در عراق، موفقيت و يا عدم موفقيت آن با اعتبار جهاني يكي از ابرقدرتهاي جهان يعني آمريكا در ارتباط است، لذا ناامني پيامد عمده اي را در عرصه سياست و تحولات بين المللي وارد مي كند.
شيخ عطار افزود: به همين خاطر، ايجاد ثبات در عراق ضرورتي اساسي است و هر گونه تاخير در اين مساله عواقب ناگواري را به دنبال خواهد داشت.
قائم مقام وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه ايجاد ثبات در عراق نيازمند مشاركت تمامي بازيگران متعهد در صحنه است، گفت: هيچ كشوري به تنهايي قدرت كمك به برقراري امنيت در عراق را نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه فرقه گرايي و قوميت گرايي مانع اصلي رسيدن عراق به ثبات است، گفت: ساختار اجتماعي عراق نشان مي دهد كه حتي در دوره حكومت صدام نيز فرقه گرايي يكي از علل نابساماني ها در عراق به شمار مي رود.
شيخ عطار افزود: در دوره جديد نيز عدم مصالحه بين گروه هاي اجتماعي موجب تشديد مشكلات امنيتي عراق شده است.
قائم مقام وزير امور خارجه، اهداف متناقض بين گروه هاي شيعه، سني و كردها را مانع ايجاد نهادهاي سياسي در اين كشور برشمرد و گفت: در اين ميان اقدامات خشونت آميز بعثي ها و نيز مرتبطين با القاعده بر اين موضوع دامن زده است.
شيخ عطار تصريح كرد: شوراهاي بيداري ، گروه هاي مسلح عراقي به ويژه سني ها و مبارزات آنان با القاعده نيز مي تواند به منبعي براي ايجاد تنش و تشديد مشكلات امنيتي تبديل شود.
وي با بيان اينكه امنيت سازي در عراق با مشاركت گروه هاي قومي و فرقه اي عراق امكان پذير است، خاطرنشان كرد: ناديده گرفتن هر يك از گروه ها در روند تحولات عراق نمي تواند به امنيت و پايداري در عراق منجر شود.
شيخ عطار با بيان اينكه برخورد امنيتي با گروه هاي بعثي و القاعده در دستور كار دولت عراق است، اظهارداشت : گروه هاي شيعي با دولت همسو بودند اما درگيري دولت با جيش المهدي نشان داد كه وضع مي تواند تغيير و در بلند مدت روند امنيت را با چالش مواجه كند.
قائم مقام وزير امور خارجه گفت: با توجه به رابطه دوستانه ايران با دولت عراق و رهبران گروه ها ، اين ايده را القا كرد كه بايد با هم مفاهمه و ارتباط داشت تا به ايجاد صلح منجر شود.
شيخ عطار با بيان اينكه ايران موثرترين بازيگر منطقه اي درباره موضوع عراق است،افزود: بسياري از سران گروه هايي كه در دولت حاكميت دارند در مبارزه با صدام، ميهمان ايران بوده اند. ايران به رغم عدم حمايت كشورهاي منطقه از دولت عراق و نبود مشاركت آنان، سطح بالايي از همكاري را براي حمايت از دولت و ثبات و امنيت اين كشور بسيج كرده است.
وي اظهار داشت: خط اعتباري يك ميليارد دلاري ايران به عراق براي جاده سازي، برق و مسايل زيربنايي نمونه اي از فعاليت هاي ايران به شمار مي رود.
قائم مقام وزير امور خارجه با بيان اينكه رفع اختلاف ميان گروه هاي عراقي از راهبردهاي ايران براي ايجاد ثبات و امنيت در عراق محسوب مي شود، گفت: ايران برغم روابط مخاصمه آميز با آمريكا، با توجه به دعوت دولت عراق مذاكره را پذيرفت.
شيخ عطار با بيان اينكه آمريكا ابتدا از مشاركت طرف هاي ديگر جلوگيري مي كرد، افزود: اما اين كشور به تدريج با افزايش ناامني ها، متوجه نقش همسايگان در ثبات و امنيت عراق شد.
وي تاكيد كرد: طرح هاي آمريكا نتوانسته است آينده اي روشن را در عراق مشخص كند، پيامدها و آثار و تبعات اين طرح ها مشخص است و هيچ طرحي براي برون رفت از چالش ها ارايه نشده است.
قائم مقام وزير امور خارجه تصريح كرد: آمريكا به تنهايي و با تداوم رويكرد فعلي خود نمي تواند امنيت پايدار را در عراق ايجاد كند.
شيخ عطار حمايت جمهوري اسلامي ايران از فرآيند سياسي و تلاش براي تقويت همگرايي ميان طيف هاي مختلف در عراق را يادآور شد و گفت: مشاركت همه گروه ها در فرآيند آشتي ملي و ترغيب رهبران شيعه از سوي ايران براي مذاكره با كشورهاي عربي از جمله ديدگاه ها و اقدامات جمهوري اسلامي ايران براي تثبيت امنيت در عراق است .

منبع خبر :
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن