تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813132961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير مركز هنرهاي نمايشي: ضعف مديريت و توليد مانع خلق آثار فاخر در حوزه تئاتر مناسبتي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مدير مركز هنرهاي نمايشي: ضعف مديريت و توليد مانع خلق آثار فاخر در حوزه تئاتر مناسبتي است
گروه هنر: «محمدحسين پارسايي» در نشست رسانه‌اي خود با اهالي رسانه‌ها ضعف مديريت و عرصه توليد را كه به اهالي تئاتر برمي‌گردد را علت اصلي نداشتن توليد كمي و كيفي در حوزه تئاتر مناسبتي در زمينه‌هاي ديني، انقلاب و دفاع مقدس دانست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، در نشست خبري «محمدحسين پارسايي» مدير مركز هنرهاي نمايش كه صبح امروز 28 خردادماه در تئاتر شهر برگزار شد، وي علت اصلي نبود توليدات فاخر در زمينه نمايش‌هاي مذهبي، دفاع مقدسي و انقلابي را ضعف مديريت و سپس مسايل مربوط با توليدكنندگان دانست.

وي در اين زمينه تشريح كرد: اگر به زعم منتقدان و مخاطبان، آثار مناسبتي از ضعف اجرايي برخوردار است و يا آثار تكراري سال‌هاي گذشته دوباره به صحنه مي‌آيد، اين ضعف ممكن است در مورد آثار غيرمناسبتي هم باشد كه به حوزه‌هاي عملي مانند كارگرداني بازمي‌گردد و تكرار به علت فقدان متون نمايشي مناسب انجام مي‌گيرد.

اين مقام مسئول تأكيد كرد: به نظر علي‌رغم انتقادهايي كه مي‌شود، ارزش‌هاي قابل توجهي هم در اين دست نمايش‌هاي بر صحنه از جمله كانال كميل كه به آن اشاره شد، وجود دارد كه اگر شما هم به جاي من بوديد براي اداي دين به مقوله دفاع مقدس به همين اثر اكتفا مي‌كرديد. كار منتقدان به جا است اما اگر همين اثر را هم به مناسبت آزادسازي خرمشهر به روي صحنه نمي‌برديم، داد انتقاد برمي‌آمد كه چرا مسئله دفاع مقدس را ناديده گرفته‌ايد.

پارسايي افزود: منتقدان رودربايستي را كنار بگذارند و نقاط قوت و ضعف اجراها را بگويند. اگر كيفيت اثري نامطلوب است نشان‌دهنده سستي گروه‌هاي نمايشي نيز است و تنها به مسئولان باز نمي‌گردد. آثاري مانند بانوي بي‌نشان، از خاك تا افلاك، زخم مدينه، خورشيد كاروان، شعله در زمهرير و ... آثاري هستند كه به فراخور موضوع و مناسبت در سال گذشته و امسال براي مخاطب علاقه‌مند به اين موضوع به روي صحنه رفته است.

وي درباره تخصيص يك سالن يا تالار اجرا به نمايش‌هاي مناسبتي توضيح داد: اولويت اول تالار محراب با نمايش‌هاي مذهبي است اما در صورت نبودن متن و اجرا اين سالن مي‌تواند پذيراي آثار غير ديني باشد. وظيفه ما توليد و اجرا است وقتي كه توليد نباشد برا يتأمين اجرا به ناچار بايد سراغ نمايش‌هاي ديگري رفت.

پارسايي درباره راهكار حل معضلات در نحوه توليد متون مناسبتي تشريح كرد: در ابتدا بايد براي هنرمندان و نمايشنامه‌نويسان شفاف‌سازي انجام شود. شمار بسياري از نويسندگان علي‌رغم اينكه رويكرد انقادي به مسائل مناسبتي دارند، به نوشتن نمي‌پردازند زيرا به متوليان اعتماد ندارند.

اين مقام مسئول يادآور شد: ما بايد براي اين دسته اعتمادسازي كنيم زيرا نويسندگان مي‌خواهند رويكرد متفاوت داشته‌باشند و اثرشان يك‌سويه نباشد بنابراين حاضر نيستند به‌طور يك‌جانبه به نوشتن اثري يك‌جانبه، تعليمي و تبليغي دست بزنند. بايد راهي باز شود تا نويسندگان ما به شعارگويي كشيده نشوند و كار ما جنبه دستور پيدا نكند زيرا هنرمند ذاتا دستورگريز است.

اين كارگردان تئاتر در بخش ديگري از سخنانش درباره تعامل مركز هنرهاي نمايشي با تالار مولوي توضيح داد: ما به همه تقاضاها نمي‌توانيم پاسخ مثبت دهيم. برخي گروه‌ها سالي يك‌بارو برخي ديگر حتي سالي يك‌بار هم نمي‌توانند اثري را به روي صحنه ببرند. دليل اين امر سطح حرفه‌اي كارها و كبود تالارها است. نمايش‌هاي اجرا شده در تالار مذكور با استقرار شوراي تئاتر دانشگاهيان و حمايت مركز هنرهاي نمايشي تصويب مي‌شود. در سال 10 اثر دانشجويي، 7 نمايش استاد، دانشجويي و 9 نمايش حرفه‌اي توان اجرا دارند بنابراين اصرار برخي از هنرمنداني كه كارشان تصويب نشده است به مطبوعات كشيده و جنجال‌سازي مي‌شود كه در اصل بي‌پايه است.

پارسايي در پايان درباره برگزاري برنامه‌هاي 4 فصل ايران و قابليت پذيرش سالن‌هاي شهرستان خاطرنشان كرد: براي تأسيس يا تجهيز سالن‌هاي نمايش در شهرستان‌ها بايد ببينيم كه چقدر فعال تئاتري در آن شهر يا شهرستان وجود دارد. درست است كه برخي شهرها اصلا سالن اجرايي تئاتر ندارند كه اين به مسئوليت من ارتباطي ندارد اما شهرهاي بزرگ و مراكز برگزاري برنامه 4 فصل تئاتر ايران مانند تبريز و شيراز تجهيز شده‌اند و هريك مجتمع فرهنگي نيز دارند. اعتبار بودجه تئاتر كشور بنا به ارقام و آمار پاسخ‌گوي هزينه‌هاي همه گروه‌هاي شهرستاني نيست.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن