تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806908034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ركورد تأخير در پارس جنوبي شكست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ركورد تأخير در پارس جنوبي شكست


انرژي- علي خردپير:
از آغاز عمليات اجرايي فازهاي 7،6 و 8 ميدان گازي پارس جنوبي نزديك به 8سال گذشت، با اين حال همچنان اين طرح به بهره ‌برداري نرسيده است

تير 1379 شركت نفت و گاز پارس اين كار را به شركت پتروپارس به منظور توليد روزانه 104 ميليون مترمكعب گاز ترش و خشك واگذار كرد.

تاخير در بهره برداري از فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي اگر چه در دوره تاخيرو تعلل‌هاي بسيار به ويژه در پروژه‌هاي نفت و گاز در نظرها كمرنگ شده است، اما يادآور تاخير در بهره برداري از فاز يك اين ميدان گازي در دولت اصلاحات است.

سال 1382 در حالي كه شركت پتروپارس نزديك به 2 سال در تحويل طرح، تاخير داشت موجي از اعتراض‌هاي رسانه‌اي به سوي وزارت نفت و شركت نفت و گاز پارس به‌عنوان كارفرما شكل گرفت و مسئولان بارها مجبور به پاسخگويي در قبال تاخيرها شدند. اينك اما نه در رسانه‌هاي مكتوب و غير دولتي خبري از موج نقادي و اعتراض وجود دارد و نه مسئولان وزارت نفت و به‌طور مشخص شركت نفت و گاز پارس در خصوص علل تاخير به وجود آمده، خود را موظف مي‌داند.

اطلاعات مكتوب منتشر شده از سوي روابط عمومي اين شركت در دي سال گذشته كه تنها مدتي كوتاه از تغيير مدير عامل شركت نفت و گاز پارس مي‌گذشت نيز حاكي از آن است كه همچنان مسئولان اميدوار بوده اند پس از عدول از برنامه زمان‌بندي شده لااقل تا پايان سال 86 13 اين طرح را كه شامل 3 فاز است به بهره‌برداري نهايي برسانند. با اين حال كار باز هم به سال بعد كشيده و بارها در خصوص زمان نهايي برنامه بهره برداري كامل از فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي اخبار متناقضي منتشر شده است.

تازه‌ترين اظهار نظر غلامحسين نوذري، وزير دوم نفت دولت محمود احمدي‌نژاد درباره اين موضوع، وعده بهره‌برداري تا پايان سال جاري خورشيدي است. اين در حالي است كه يك ماه پيش از اين، محمدجواد شمس به‌عنوان مجري اين طرح اعلام كرده بود كه زمان بهره برداري از اين سه فاز تا پايان مرداد است.

احمد قلعه باني مدير عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع كشور اما از همه خوش بين‌تر بود كه فروردين به خبرنگاري گفته بود خرداد كل طرح به كارفرما تحويل داده مي‌شود.
در اين ميان اما آن مدير نروژي شركت استات اويل از همه گويا صادق‌تر بود كه گفت سكوهاي اين طرح تا پايان امسال نصب و احتمالا تا تابستان امسال توليد گاز از يكي از اين 3 فاز آغاز مي شود.

مشكل جاي ديگري است

مسئولان مي‌گويند كه براي اجراي فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي بالغ بر 2 ميليارد و 680 ميليون دلار طبق قرارداد، هزينه شده است و پيمانكاران اصلي در بخش ساحلي كنسرسيومي متشكل از JGC ژاپن، ِDaelim كره جنوبي و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و با مديريت شركت Toyo ژاپن است و در نهايت پتروپارس پيمانكار عمومي است و مسئوليت نهايي بخش خشكي را عهده دار است. از سويي شركت نروژي استات اويل نيز با قرارداد بيع متقابل سهمي 40درصدي در سرمايه گذاري بخش فراساحلي دارد كه شامل 15 درصد كل طرح مي‌شود.

در واقع هدف اصلي از بهره برداري از اين 3 فاز، تزريق گاز به ميدان نفتي آغاجري عنوان شده است. محصول اصلي نيز گاز ترش است كه بايد مسافتي يكصد كيلومتري را از چاه تا پالايشگاه در خشكي بپيمايد.

به گفته يك منبع آگاه در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس مشكل اصلي در طراحي پلان اين پروژه است و جداي از مشكلات پيش آمده بر اثر تحريم ‌هاي بين‌المللي عليه دولت جمهوري اسلامي ايران، بايد ريشه عقب ماندگي طرح را در اين بخش جست‌وجو كرد.

بر اين اساس گاز استحصالي از ميدان‌ها، حسب ميزان سولفور موجود بايد جداسازي شده و از طريق خط لوله به واحد‌هاي صنعتي منتقل شود. اين در حالي است كه گاز ترش فازهاي 6تا8 از سولفور به نسبت بالايي برخوردار است و براي انتقال به بخش خشكي و پالايشگاهي در عمل طي مسير 100كيلومتري موجب بروز مشكلات فني است.
گاز ترش از ميزان خورندگي بالايي برخوردار است و همواره در مهندسي ميدان‌ها و فيلد گازي سعي مي‌شود تا كمترين مسير را تا رسيدن به پالايشگاه و آغاز عمليات سولفور‌زدايي طي كند. در فازهاي 6 تا8 پارس جنوبي اما به اين مسئله دقت نشده و پس از بهره برداري نهايي نيز بايد منتظر توقف‌هاي پي در پي انتقال گاز به خشكي باشيم.

از 8 سال پيش و در زماني كه هنوز قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ميان نبود بهره برداري روزانه 3 ميليارد فوت مكعب گاز ترش براي تزريق در ميدان نفتي آغاجري تعريف شده است.

بر اين اساس محاسبه شده است كه گاز ترش توسط 3 رشته خط لوله 32 اينچ به طول 100كيلومتر به عسلويه ( منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس ) منتقل شود و از آن پس اين گاز با پيمودن 512 كيلومتر به خوزستان رسيده و به ميدان آغاجري تزريق شود.

و فردا دير است

قرار بوده و به عبارتي روشن‌تر وعده داده شده بود كه از قبل بهره برداري از فازهاي 6 تا 8 ميدان گازي پارس جنوبي، روزانه 158 هزار بشكه ميعانات گازي و 3 هزار و 700 تن بوتان و پروپان مايع ( ال پي جي ) صادر شود كه اين امر به‌دليل عقب ماندگي كل طرح محقق نشده است.

شنيده‌ها حاكي از آن است كه مهم‌ترين عاملي كه امروز وزارت نفت مي‌تواند از پيشرفت فيزيكي اين طرح آن هم پس از نزديك به 8 سال سخن بگويد، همكاري با شركت استات اويل در بخش فراساحلي است. استات اويل زماني به عقد قرارداد با شركت ملي نفت ايران تن داد كه تحريم‌هاي غرب عليه ايران در سطح امروزي مطرح نبود و سياست‌هاي دولت وقت جمهوري اسلامي نيز در راستاي تنش زد ايي گام بر مي‌داشت. از آن پس البته بر طبق قانون استفاده از حداكثر توان داخلي كه پيمانكاران را مجبور به استفاده از حداقل 51 درصد از نيروي ايراني مي‌كند، شركت‌هايي چون صدرا، ايزوايكو در ساخت و نصب سكو و عرشه‌هاي دريايي وارد عمل شدند.

صدرا همواره با پيمانكار عمومي بعني پتروپارس دچار اختلاف بوده و اين اختلافات به تاخير در ساخت و نصب عرشه‌هاي پالايشگاه دريايي انجاميده است.
در حال حاضر سكوي فاز 8 در دريا نصب شده است و مراحل نهايي كار را مي‌گذراند. قرار است سكوي فاز 7 نيز كه هنوز آماده نشده است در آبان بارگيري شود. منابع آگاه تاكيد مي‌كنند كه امكان بهره برداري صد درصدي از فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي تا پايان امسال به لحاظ محدوديت‌هاي فني مقدور نيست چنان‌كه بعيد است عمليات اجرايي فازهاي 9 و 10 نيز تا پايان زمستان تكميل شود.

چندي پيش وزارت نفت خبر داده بود كه قرار است بخشي از گاز استحصالي از فازهاي 6 تا 8 به مصرف در شبكه داخلي اختصاص داده شود. بر اين اساس و با توجه به تجربه زمستان سال گذشته و بالا بودن ميزان مصرف نسبت به سطح توليد و همچنين وضعيت توسعه پارس جنوبي بايد منتظر زمستان و زمستان‌هايي سخت بود.

تاريخ درج: 27 خرداد 1387 ساعت 14:32 تاريخ تاييد: 27 خرداد 1387 ساعت 21:33 تاريخ به روز رساني: 14 تير 1387 ساعت 23:35
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن