تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815351440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رعايت بهداشت خطر ابتلا و يا شيوع بيماري‌هاي روده‌اي را از بين مي‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رعايت بهداشت خطر ابتلا و يا شيوع بيماري‌هاي روده‌اي را از بين مي‌برد
ابتلا تعدادي از افراد جامعه به بيماري‌هاي روده‌اي همه ساله با شروع فصل گرما قسمتي از امكانات و نيروي انساني بخش بهداشت و درمان كشور را به خود مشغول مي‌كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين درحاليست كه امسال بروز پديده خشكسالي در نقاطي از ايران مسوولان ذيربط استان اردبيل را نسبت به تشديد اين بيماري‌ها در روزهاي گرم تابستان نگران كرده است.

بيماري‌هاي روده‌اي شامل اسهال و استفراغ از بيماري‌هاي بومي ايران محسوب مي‌شود و نزديك به چهار دهه است كه در فصول گرم بعضي از سال‌ها همه‌گيري آن هزينه‌ها ، مشكلات و حتي تلفات انساني را به جامعه تحميل مي‌كند.

وباي التور نيز از بيماري‌هاي روده‌اي است كه در منطقه ما در بعضي از سال ها شيوع مي‌يابد و يك مشكل حاد بهداشتي است كه شيوع آن مي‌تواند مرگ صدها نفر را به دنبال داشته باشد و بر مسايل مختلف جامعه از جمله اقتصاد ، تجارت و گردشگري تاثير منفي بگذارد.

به همين لحاظ كارشناسان معتقدند كه آمادگي ارگان‌هاي ذيربط و نيز اطلاع رساني به مردم در اين زمينه به منظور پاسخ موثر ، به موقع و هماهنگ شده به اين بيماري در صورت مشاهده مواردي از آن در منطقه ضرورت دارد.

وباي التور ، يك نوع بيماري روده‌اي است كه توسط ورود يك نوع باكتري موسوم به ويبريوكلرا به دستگاه گوارش انسان ايجاد مي‌شود و به شدت سرايت كننده مي‌باشد.

اسهال آبكي حجيم و جهنده عمده‌ترين نشانه بيماري وباي التور است كه به دنبال آن استفراغ هم گاهي بروز مي‌كند و براثر شدت اسهال آب بدن فرد مبتلا بطور سريع كاهش مي‌يابد و در صورت جايگزين نشدن آب و الكتروليت مورد نياز بدن امكان مرگ بيمار وجود دارد.

تشنگي زياد ، بي‌حالي ، گرفتگي ماهيچه‌ها و كم شدن ادرار از علايم بيماري التور است كه بين دو تا سه روز در فرد مبتلا طول مي‌كشد و دوره نهفتگي آن پس از ورود ميكروب به بدن از چند ساعت تا چند روز باتوجه به عوامل مختلف متفاوت است.

اين ميكروب از طريق دستان آلوده به مدفوع بيمار مبتلا ، سبزي و ميوه‌هاي خام آلوده و يا شسته شده توسط آب آلوده و مصرف غذاي آلوده شده توسط دست و مگس منتقل مي‌شود و به همين علت كارشناسان بهداشت و درمان شستن مرتب دست‌ها و رعايت بهداشت فردي را در جلوگيري از ابتلا به اين بيماري موثر ذكر مي‌كنند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي وخدمات بهداشتي و درماني استان اردبيل مي‌گويد:
راكد ماندن آب‌هاي سطحي در رودخانه‌ها و جوب‌ها بر اثر خشكسالي سبب آلودگي و تعفن آن‌ها و در نتيجه مساعد شدن شرايط براي رشد ميكروب‌هاي مولد بيماري هاي روده‌اي مي‌شود.

دكتر علي محمديان، در گفت و گو با خبرنگار ايرناافزود: از طرفي خشكسالي سبب كمبود آب براي آشاميدن و نيز شست و شو مي‌شود كه اين موضوع نيز ميزان رعايت بهداشت فردي توسط خانواده‌ها را كاهش مي‌دهد.

او گفت : به لحاظ بروز پديده خشكسالي كه خوشبختانه در استان اردبيل نسبت به ساير نقاط ايران اثرات آن كمتر است دغدغه و نگراني اصلي مسوولان بهداشتي و درماني استان احتمال بروز بيماري وباي التور و راه‌هاي پيشگيري از آن مي‌باشد.

وي افزود: با توجه به بروز پديده خشكسالي و نيز فصل شروع مسافرت‌هاي تابستاني اولين اولويت نشست شوراي سلامت استان اردبيل در سال جاري توجه به بهداشت محيط مناطق گردشگري، آب‌هاي معدني گرم و نيز پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي روده‌اي به ويژه وباي التور تعيين شد.

رييس گروه مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت استان اردبيل در اين زمينه مي گويد : در بعضي از سال‌هاي چند دهه گذشته مواردي از ابتلا و يا همه‌گيري وباي التور در كشور مشاهده شد اما در اغلب اين سال‌ها موارد در استان اردبيل در حد صفر و يا بسيار اندك بوده و آن هم توسط مراكز بهداشتي و درماني استان مهار شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا دكتر شراره حكمت ، در نشست اخير شوراي سلامت و امنيت غذايي استان اردبيل افزود : براساس آمارهاي موجود اين بيماري اغلب گروه‌هاي سني ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۹‬سال را به خود مبتلا كرده است.

او گفت : به منظور اطلاع رساني از اين بيماري ‪ ۱۵‬هزار عدد تراكت ، سه هزار عدد پوستر و ‪ ۳۵‬عدد بنر در استان اردبيل توزيع و يا نصب شده است.

وي همچنين تشديد كنترل آب‌هاي آشاميدني ، نظارت بر رعايت موازين بهداشتي در مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي ، جلوگيري از عرضه مواد غذايي غير بهداشتي توسط دستفروشان، نمونه‌برداري از استخرهاي آب معدني و نمونه‌برداري از سبزيجات را از مهمترين اقدامات مركز بهداشت استان اردبيل براي پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي روده‌اي ذكر كرد.

او گفت : ‪ ۵۰‬درصد از روستاهاي استان اردبيل زير پوشش شركت آب و فاضلاب روستايي نيستند و اين موضوع اطمينان از بهداشتي بودن آب‌هاي آشاميدني اين نقاط را كاهش و خطر ابتلا به بيماري‌هاي روده‌اي را افزايش داده است.

وي همچنين وجود آشغال و متعفن بودن بعضي از جوب‌ها به‌دليل راكد ماندن آب ها در اين مكان‌ها ، لايروبي نشدن جوب‌ها و نيز رعايت نشدن موارد بهداشتي توسط بعضي از فروشندگان ميوه و سبزيجات در نقاطي از استان اردبيل را از مواردي ذكر كرد كه خطر ابتلا به اينگونه بيماري‌ها را افزايش مي‌دهد.

وي افزود: بهسازي آب‌هاي معدني سنتي، برچيدن چاه‌هاي فاضلاب انساني نزديك به واحدهاي مسكوني ، سامان‌دهي سرويس‌هاي بهداشتي به ويژه در نقاط گردشگري استان و جلوگيري از آبياري سبزيجات با فاضلاب انساني براي پيشگيري از ابتلا و شيوع بيماري‌هاي روده‌اي در استان اردبيل ضروري است.ك/‪۴‬
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن