تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805470308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه فناوري نياز اساسي در اجراي نقشه جامع علمي كشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توسعه فناوري نياز اساسي در اجراي نقشه جامع علمي كشور است
به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي، دكتر بهزاد سلطاني در نشست تخصصي نقش و جايگاه فناوري در نقشه جامع علمي كشور افزود الگويي براي بررسي وضعيت كنوني و وضع مطلوب علم و فناوري در كشور وجود ندارد.

به گفته وي، ابزارهاي آماري قابل اتكايي براي چشم انداز آتي علم و فناوري وجود ندارد و به همين جهت شناخت كنوني ما از وضع كنوني و وضع مطلوب علم و فناوري مبتني بر سليقه‌هاي شخصي است.

دكتر حسين سالار آملي معاون نوآوري معاونت علم و فناوري رياست جمهوري نيز در اين نشست گفت آنچه تا كنون درباره نقشه جامع علمي كشور انجام شده و مي شود ‪ ۳‬الي ‪ ۴‬درصد كار واقعي است.

وي افزود، كار اصلي نقشه جامع علمي كشور، زماني است كه فعاليت‌هاي اجرايي نقشه عملي شود، در طول زمان به بار بنشيند، در طول برنامه چشم انداز ‪۲۰‬ ساله محقق شود و آثار آن در زندگي مردم مشاهده شود ، در غير اين صورت نمي توانيم به صرف تدوين يك نقشه بگوئيم در كشور تحول ايجاد شده و يا مي‌شود معاون نوآوري معاونت علم و فناوري رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه نقشه جامع علمي كشور بايد چرخه فناوري را بطور كامل از ايده تا محصول قابل فروش و بازار در نظر بگيرد افزود: يكي از مشكلات اساسي ما اين است كه كشش تقاضا و بازار براي محصولات فناوري وجود ندارد.

وي اظهار داشت: در نقشه جامع علمي بايد مشخص شود چه نهادهايي و چگونه اين معضلات را بايد برطرف كنند.

سالار آملي افزود: هنوز نمي‌دانيم با كدام كشور و يا كشورهايي مي‌خواهيم سياست‌هاي فناوري خود را به پيش ببريم و همچنين كدام كشورها براي ارتباطات فناوري ما مناسب هستند و مناسبات فناوري را بايد چگونه برنامه ريزي كنيم تا كمترين تاثيرات سياسي و بحران‌هاي بين‌المللي بر آن جاري باشد.

دكتر فرامرز ناطقيان استاد ايراني مقيم آمريكا نيز در اين نشست گفت: وقتي ‪ ۷۵‬درصد اقتصاد ايران دولتي است و در حالي كه اين اقتصاد دولتي مي‌خواهد اقتصاد دانش بنيان را پايه ريزي كند، بايد بگويم آن دانش و بينش در اين اقتصاد دولتي وجود ندارد تا فناوري مدرن را به جامعه بياورد.

به اعتقاد وي رشد فناوري، زبان و تفكر نوين مي‌خواهد و اين زبان و تفكر نوين در اقتصاد دولتي يافت نمي‌شود.

دكتر حميد رضا طيبي رئيس جهاد دانشگاهي نيز در اين نشست گفت كشور در در توليد دانش و فناوري مشكلي ندارد بلكه مشكل اساسي در كاربردي كردن و استفاده از اين توليدات است.

رئيس جهاد دانشگاهي با تاكيد بر اينكه اجراي نقشه جامع علمي كشور بايد متولي داشته باشد، خاطر نشان كرد: به نظر مي‌رسد نهادي مانند معاونت علم و فناوري رياست جمهوري بايد براي اجراي نقشه نظارت كرده و در مورد پيشرفت آن نسبت به جامعه پاسخگو باشد.

دكتر آريا الستي رئيس مركز تحقيقات سياست علمي كشور به نقد سياست‌هاي دوگانه فناوري در كشور پرداخت و گفت: چرا ما از سياست توسعه اقتصادي دولتي تبري مي‌جوييم در حالي كه بخش عمده اقتصاد كشورمان دولتي است و از سوي ديگر توسعه فناوري را به گونه‌اي برنامه ريزي مي‌كنيم كه با شعارهايي كه در اقتصاد دولتي ارائه مي‌كنيم در تضاد است.

وي افزود: اقتصاد شوروي سابق دولتي بود و برنامه‌هاي توسعه فناوري آن كشور هم موفق بود در حالي كه اقتصاد كشور ما دولتي است ولي نسخه توسعه فناوري غير دولتي براي آن مي‌پيچيم و موفق هم نمي‌شويم.

دكتر جعفر توفيقي سر دبير نشريه رشد فناوري نيز با تاكيد بر اينكه در نقشه جامع علمي كشور بايد براي فناوري جايگاه ويژه‌اي قائل شود گفت: در بحث همكاري‌هاي بين‌المللي از ظرفيت‌هاي موجود كمترين استفاده را مي كنيم و در واقع همكاري‌هاي بين‌المللي ما در آموزش و پژوهش و در توسعه فناوري بسيار پايين است.

وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه اولويت دادن به چند فناوري به معناي محروم كردن خود از ساير فناوري‌ها نيست افزود بلكه به اين معناست كه ساير فناوري‌ها را از طريق همكارهاي بين‌المللي بدست آوريم دكتر امير علي سيف‌الدين مدير كل علوم، تحقيقات معاونت سياست‌گذاري و نظارت راهبردي رياست جمهوري نيز به وظايف و ماموريت‌هاي دستگاه‌ها و پژوهشكده‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: در بسياري از زمينه‌ها اعم از پژوهشگاه‌ها ، دانشگاه‌ها و نيروي انساني موجود و مورد نياز، رشته‌هاي مختلف علوم اطلاعات و داده‌هاي فراواني جمع آوري شده و در حال تدوين نرم افزاري هستيم تا اين اطلاعات را به نحو بهينه‌اي در عرصه‌هاي مديريت و تصميم‌گيري كاربردي كنيم.

دكتر هادي غنيمي فرد رئيس خانه صنعت و معدن استان تهران نيز گفت: نيازهاي امروز جامعه بشر مي‌طلبد كه ما هر سال محتواي كتب، آموزش‌ها و تجهيزات و فناوري‌هاي خود را به روز كنيم و با دنيا تعامل سازنده داشته باشيم.

رئيس خانه صنعت و معدن استان تهران با تاكيد بر اينكه كشور بايد از جزيره اي فكر كردن و جزيره‌اي عمل كردن بيرون بيايد، گفت: وقتي وزارت اقتصاد جز به گرفتن ماليات و وزارت بهداشت جز به ساخت بيمارستان و بانك‌ها جز به نرخ سود و كسب درآمد فكر نمي‌كنند چگونه مي‌توانيم نقشه جامع پياده كنيم و توسعه فناوري بدهيم.

دكتر محسن قرنفلي رئيس كميته فناوري نقشه جامع علمي كشور نيز در اين نشست به شرح نحوه پيشرفت فعاليت‌هاي كميته فناوري در تهيه نقشه جامع علمي كشور پرداخت.

---> ايرنا.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن