تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804889393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«نمايش 272 عنوان فيلم در يك جشنواره پنج روزه» شاه حسيني در نشست خبري جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان: وضعيت ساختاري سينماي كودك متاثر از وضعيت كلي سينماست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «نمايش 272 عنوان فيلم در يك جشنواره پنج روزه» شاه حسيني در نشست خبري جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان: وضعيت ساختاري سينماي كودك متاثر از وضعيت كلي سينماست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

بيست‌ودومين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان با برگزاري مراسم نكوداشت رضا ناجي ـ بازيگرـ مهدي فقيه ـ بازيگر و كارگردان هنري ـ و همچنين با قدرداني از محسن چيني‌فروشان ـ مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ـ برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد شاه‌حسيني مدير عامل بنياد سينمايي فارابي با سپري شدن 11 ماه از دوران مديريت خود در اين بنياد ، براي دومين‌بار در يك نشست خبري اين‌بار براي جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان با خبرنگاران سخن گفت.

او صبح امروز ـ 26 خرداد ماه ـ درباره‌ي جشنواره‌ي كودك توضيح داد: اين جشنواره در هفت بخش رقابتي و 9 بخش غيررقابتي از يكم تا پنجم تيرماه در همدان برگزار مي‌شود.

به گفته‌ي او 15 سالن در سراسر استان همدان ميزبان برگزاري اين جشنواره خواهند بود، ضمن اين‌كه آثار خارجي شركت‌كننده به صورت هم‌زمان و توسط چهار گروه به سرپرست جلال مقامي، افشين زينوري ، خسرو خسروشاهي و پرويز ربيعي دوبله مي‌شود.

او در توضيح شركت‌كنندگان خارجي در جشنواره هم گفت: 38 ميهمان خارجي كه از دست‌اندركاران سينماي كودك و همين‌طور جشنواره‌هاي گوناگون فيلم كودك هستند، در اين دوره از جشنواره حضور خواهند داشت، ضمن اين‌كه 134 اثر خارجي در كنار 138 اثر ايراني در اين دوره از جشنواره اكران خواهند شد.

شاه‌حسيني درباره‌ي توليدات اندك در عرصه‌ي سينماي كودك توضيح داد: سينماي كودك و نوجوان پس از انقلاب فراز و فرودهايي را پشت سر گذاشته است، اما با اين‌حال تاكنون باقي مانده است كه بقاي آن مرهون تلاش‌هاي بدنه‌ي سينماي ايران و گروهي از مديران و تلاش‌گراني است كه اجازه ندادند اين شعله به خاموشي گرايد.

او جشنواره‌ي فيلم كودك را ويترين عرضه‌ي آثار مربوط به اين حوزه دانست و اضافه كرد: برگزاري سالانه‌ي جشنواره اين نويد را به فعالان سينماي كودك مي‌دهد، كه مي‌توانند محلي براي عرضه‌ي آثار خود داشته باشند، علاوه بر اين جشنواره صرفا نقطه‌ي پايان حضور فيلم‌ها نيست، بلكه مي‌تواند سرآغازي براي توليدات جديد باشد.

او گفت: در اين دوره از جشنواره علاوه بر آثار 35 ميليمتري، شاهد اكران توليدات ويدئويي، تلويزيوني و همين‌طور كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خواهيم بود كه فضاي مناسبي براي گردهمآيي اين توليدكنندگان پديد مي‌آيد.

او با اظهار تأسف از اكران محدود آثار كودك و انيميشن تصريح كرد: بحث اكران كاملا ويژه و تخصصي است كه بايد در تعامل ميان مديران و بخش خصوصي مورد توجه قرار بگيرد، به‌گونه‌اي كه صاحبان سينماي كشور كه به فروش آثار خود اهميت مي‌دهند ترغيب شوند تا آثار مربوط به سينماي كودك را هم اكران كنند.

به گفته‌ي او ارتقاي سينماي كودك منحصر به يك نهاد ‌خصوص نمي‌شود بلكه به يك عزمي ملي نيازمند است.

به گزارش ايسنا، دبير جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان با اشاره به تفاوت سليقه‌ي مخاطبان كودك و نوجوان توضيح داد: اين مخاطبان با كودكان دهه‌ي 60 و 70 متفاوت هستند، بنابراين آثاري كه براي آن‌ها توليد مي‌شوند بايد آن‌قدر جذابيت داشته باشند تا كودكان و خانواده‌هاي آن‌ها به سينمارفتن ترغيب شوند، چراكه امروزه آثار بسياري در زمينه‌ي توليدات تلويزيوني و همين‌طور شبكه‌ي خانگي براي كودكان و نوجوانان توليد مي‌شود.

او همچنين درباره‌ي بحث سفارش كار در زمينه‌ي سينماي كودك متذكر شد: تاريخچه‌ي سينماي كودك نشانگر ظهور آثاري درخشان است كه البته اين آثار به صورت انفرادي ظهور داشته‌اند؛ به گونه‌اي كه هرسال يك يا دو اثر ويژه‌ داشته‌ايم.در عين حال كه هركاري كه بتواند به سينماي كودك رونق بدهد بايد انجام شود و در همين راستا از سال‌ها پيش شوراي ادبيات و اقتباس آثار كودكان را در بنياد فارابي راه‌اندازي كرده‌ايم اما نمي‌توان انتظار داشت كه تنها با راه‌اندازي اين شورا اتفاقات بسيار بزرگي رخ بدهد، ضمن اين‌كه متولي اصلي آثار كودكان؛ كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است.

وي سپس درباره‌ي اكران آثار خارجي توضيح داد: اصولا آثار خارجي بعد از اكران روي‌ پرده به شبكه‌ي خانگي نمايش و در آخرين مرحله به تلويزيون راه پيدا مي‌كند، اما در كشور ما گاهي اين ترتيب رعايت نمي‌شود و آثار ابتدا در تلويزيون عرضه مي‌شود.

وي درباره‌ي تفكيك سينماي كودك از نوجوان متذكر شد: اين تفكيك كاملا درست است اما به اين موضوع منوط است كه به اندازه‌اي از توليدات دست پيدا كنيم تا بتوانيم اين تفكيك را انجام بدهيم. اما درحال حاضر تعداد آثار ما به آن اندازه نيست كه بتوانيم اين كار را انجام بدهيم.

او در اين نشست درباره‌ي انگيزه‌ي بنياد فارابي براي توليد آثار كودكان توضيح داد: اين انگيزه وجود دارد و بودجه هم در مقايسه با سال گذشته افزايش پيدا كرده است، اما سطح مطالبات متقاضيان نيز تغيير كرده است. اين تقاضاها استانداري دارد كه بايد متناسب با آن براي توليد اثر برنامه‌ريزي كنيم؛ با اين‌حال جريان توليد آثار كودك در بنياد فارابي وجود دارد اما قرار نيست خودمان از خودمان تعريف كنيم.

به گزارش ايسنا، در اين نشست كه به موضوعات جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان اختصاص داشت اعلام شد كه؛ فيلم

«درميان ابرها» روح‌الله حجازي كه پيش از اين اعلام شده است كه در جشنواره حضور دارد؛ به دليل آنكه چندان با موضوع كودك مرتبط نبوده است، حذف شده است و در صورتي كه فيلم مناسب ديگري باشد، جايگزين خواهد شد.

همچنين هيات داوران بخش مسابقه سينماي ايران، مهدي مسعود شاهي، ابوالقاسم طالبي، سيروس حسن‌پور و پوران درخشنده معرفي شدند.

بنا بر اين گزارش، در اين نشست اعلام شد، اين دوره از جشنواره با حضور كشور جهان و در مجموع با نمايش 272 عنوان فيلم و ويديو بلند، نيمه بلند و كوتاه ايراني و خارجي در 16 بخش رقابتي و غير رقابتي به روي پرده مي‌رود كه از اين ميان 132 فيلم در بخش‌هاي رقابتي و 140 فيلم در بخش‌هاي غير رقابتي حضور دارند.

فيلم‌هاي بيست و دومين دوره جشنواره، شامل 138 اثر ايراني و 134 اثر از ديگر كشورهاي جهان مي‌شود.

آرژانتين،آلمان ، آمريكا ، اتريش ، اسپانيا ، استراليا ، استوني ، اسكاتلند ، اندونزي ، انگليس ، ايتاليا ، ايرلند ، برزيل ، بلژيك ، بنگلادش ، پرتغال ، تايلند ، تركيه ، تونس ، چين ، روسيه ، ژاپن ، سوئد ، صربستان ، فرانسه ، فلسطين ، فنلاند، كانادا، كرواسي ، كره جنوبي ، لاتويا ، لبنان ، مجارستان ، مصر، نروژ ، نيوزلند ، هندوستان و يونان كشورهاي حاضر در اين دوره از جشنواره به شمار مي‌روند.

بخش‌هاي جشنواره:

بخش هاي رقابتي اين رويداد در بخش بين‌الملل شامل: مسابقه فيلم‌هاي بلند سينمايي بين‌الملل ، فيلم‌هاي كوتاه بين‌الملل ، مسابقه آثار ويديويي بين‌الملل و در بخش سينماي ايران شامل: مسابقه سينماي ايران- فيلم‌هاي بلند سينمايي ، مسابقه آثار ويديويي بلند ، مسابقه آثار ويديويي نيمه بلند و مسابقه آثار ويديويي كوتاه ايراني مي‌شود. بخش غيررقابتي اين رويداد نيز عبارتند از: نقاشي متحرك‌هاي روز جهان ، نويسندگان آثار كودك و اقتباس ادبي ، كودكان و مقاومت، مروري بر پويانمايي لهستان، با سينماگران همدان ، گلچيني از آثار كودك و نوجوان سينماي جهان ، چشم‌انداز سينماي كودك و نوجوان هندوستان، ره‌آورد فجر و برگزيده جشنواره‌هاي كودك و نوجوان كه در شهرهاي استان همدان نمايش داده مي‌شود.

در بخش‌هاي غيررقابتي جشنواره، عمدتا به جنبه‌هاي محتوايي توجه شده است، از جمله «كودكان و مقاومت»؛ كه در اين بخش، مجموعه‌اي تاثيرگذار از فيلم هاي با موضوع حماسه مقاومت مردم فلسطين ارايه شده است.

از سويي ديگر سعي شده تا با مرور آثار پويانمايي يكي از كشورهاي پيشگام در حوزه انيميشن ( لهستان) عملا تاريخچه پويانمايي در لهستان مطرح شود.

همچنين در راستاي توجه به مولفه هاي بومي استان همدان و نمايش بخشي از تلاش هاي صورت گرفته توسط جوانان اين استان در حوزه فيلمسازي تعدادي آثار از آخرين آثار هنرمندان اين استان در يكي از بخش هاي جنبي جشنواره به نمايش در

مي‌آيند تا امكان شناخت استعدادهاي بالقوه اين استان در حوزه فيلمسازي فراهم شود.

به گزارش ايسنا، بخشي از جشنواره فيلم كودك «ره‌آورد فجر» نام گرفته و به نمايش تعدادي از آثار برجسته جشنواره فيلم فجر اختصاص يافته است و قرار است، فيلم‌هاي بخش «ره‌آورد فجر» در سانس هاي پاياني سينماهاي نمايش دهنده آثار جشنواره به‌روي پرده خواهند رفت.

سينماهاي جشنواره :

و اما امسال فيلم‌هاي بيست و دومين دوره جشنواره كودك در 15 سالن استان همدان به نمايش در مي‌آيند و امسال 7 سالن نمايش فيلم در شهر همدان شامل سينماهاي "فجر" ، "قدس" و "كانون" و تالارهاي "بسيج" ، "دانش آموز" ، "معلم" و مجتمع فرهنگي "ابن سينا" در 196 سئانس فيلم هاي جشنواره را نمايش مي دهند.

و قرار است در 8 شهرستان اين استان نيز، مجتمع هاي فرهنگي و هنري به نمايش منتخب فيلم‌هاي جشنواره اختصاص يافته است كه اين سالن‌ها در 85 سئانس فيلم‌هاي جشنواره را نمايش خواهند داد و طبق آمار ارايه شده از سوي ستاد استاني جشنواره ظرفيت مطلوبي براي حضور يك صد هزار مخاطب در جشنواره فراهم شده است.

اين شهرها عبارتند از : "ملاير" ، "نهاوند" ، "اسدآباد"، "تويسركان" ،"كبودر آهنگ" ، "رزن" ،"لاله جين" و "فامنين"، كه هر يك به سهم خود ميزبان قسمتي از برنامه هاي جشنواره هستند.

ميهمانان و داوران جشنواره:

امسال جشنواره شاهد حضور 38 ميهمان خارجي از دست‌اندركاران و كارشناسان و داوران كودك و نوجوان خواهد بود. اين ميهمان‌ها شامل 18 داور كودك و نوجوان به همراه سرپرست‌هاي خود، 5 داور بين‌الملل ، دو داور از سيفژ و 13 ميهمان ديگر مي‌شوند.

"ماري آن ردپيت" دبير جشنواره كودك و نوجوان برلين از آلمان ، "ميكاييل مانياتيس" معاون اتحاديه شبكه هاي تلويزيوني اروپا از كشور يونان ، "سونگيوس سوگماكانان" كارگردان سينما از تايلند، "گومينگ يائو" تهيه كننده از چين و "ميو ميررايسويچ" از كشور صربستان، داوران خارجي بخش بين الملل جشنواره محسوب مي‌شوند كه به همراه "رسول صدرعاملي" و "محمدباقر قهرماني" از ايران فيلم‌هاي اين بخش از جشنواره را داوري خواهند كرد.

داوران مسابقه سينماي ايران در بيست و دومين جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان امسال عبارتند از: "ابوالقاسم طالبي" ، "مهدي مسعود شاهي" ، "پوران درخشنده" ، "سيروس حسن پور" و "يداله صمدي" كه به نمايندگي از جامعه سينمايي كشور داوري اين بخش را عهده دارند.

همچنين 40 كودك و نوجوان از استان همدان و 22 كودك و نوجوان از ساير نقاط كشور فيلم‌هاي مسابقه سينماي ايران را طي جشنواره امسال ارزيابي و به فيلم برگزيده خود يك پروانه زرين اهدا مي كنند.

سه داور نيز از سيفژ ( سازمان جهاني سينماي كودك و نوجوان ) فيلم هاي جشنواره را ارزيابي خواهند كرد؛ "ماييكي كانتولا" از كشور فنلاند و "گونتر كينستلر" از آلمان داوران خارجي و "محسن چيني فروشان" داور ايراني اين سازمان هستند كه از اعضاي هيات رييسه سيفژ به شمار مي روند.

ساير ميهمانان خارجي اين رويداد از كمپاني هاي توزيع فيلم ، مراكز آموزش رسانه‌اي و يونيسف به جشنواره دعوت شده‌اند.

برنامه‌هاي جنبي:

مراسم فرزندان انتظار در تپه‌هاي عباس آباد شهر همدان، نمايشگاه محصولات فرهنگي ويژه كودكان و نوجوانان, مراسم ولادت حضرت زهرا (س) در آرامگاه باباطاهر ، غرفه‌هاي نقاشي, عكاسي و انيميشن در برخي از سينماهاي جشنواره، نشست پرسش و پاسخ كودكان با فيلمسازان سينماي كودك ، اداره سينما كانون توسط نوجوانان در طول برگزاري جشنواره ، نمايشگاه مروري بر بيست و يك دوره قبلي جشنواره كودك از جمله برنامه‌هاي جنبي بيست و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان در شهر همدان است .

گفتني است: مراسم افتتاحيه جشنواره، روز سي‌ويكم خرداد ماه و مراسم اختتاميه اين رويداد روز پنجم تير ماه در شهر همدان برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن