تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813088569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه روز جهاني بيابان زدايي: اهميت اكوتوريسم در مناطق كويري و بياباني


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: به بهانه روز جهاني بيابان زدايي: اهميت اكوتوريسم در مناطق كويري و بياباني


تهران – خبرگزاري ايسكانيوز: 17 ژوئن به عنوان در سراسر جهان نام گذاري شده است و اين روز در كشورهاي مختلف گرامي داشته مي شود.

بيابان اگرچه به ظاهر داراي طبيعتي خشك و خشن و زيست بومي شكننده و ناپايدار است ولي در نهان خود زيبايي هاي منحصر به فرد و بكري دارد كه البته ناشناخته و مهجور مانده است، بنابراين بايد زيبايي هاي آن را به عنوان يكي از مظاهر محيط زيست شناخت و از آن بهره برد و به بروز پيامدهاي بيابان زدايي كه فقر مهاجرت و نابودي عناصر مهم منابع زيستي است، هشدار داد.
شعار امسال روز جهاني بيابان و بيابان زدايي "مقابله با تخريب سرزمين براي كشاورزي پايدار" است كه بر اجراي طرح هاي بيابان زدايي، جامع حفاظت، تعادل دام و مرتع، آبخيزداري و تهيه اجراي طرح هاي الگويي اكوتوريسم در مناطق بياباني و آشنا كردن گردشگران داخلي و خارجي با زيبايي هاي طبيعي آن نقاط تاكيد مي كند.
كشور ما يكي از معروفترين مناطق خشك جهان محسوب مي شود كه با مساحت 165 ميليون كيلومتر مربع در جنوب غربي آسيا و در نوار خشك جهان قرار گرفته است.
در ايران حدود 100 ميليون هكتار از اراضي در معرض پديده بيابان زايي قرار دارد كه از اين مساحت 75 ميليون هكتار در معرض فرسايش آبي، 20 ميليون هكتار در معرض فرسايش بادي و پنج ميليون هكتار در معرض ساير اشكال شيميايي و فيزيكي، تخريب سرزمين همچون كاهش حاصلخيزي، شوري زايي و ... است.
اما از نظرقلمرو سرزمين هاي بياباني از كل مساحت كشور 43 ميليون هكتار آن در زمره اكوسيستم بياباني است كه 32 ميليون هكتار از اين مساحت شامل پديده هاي بياباني فاقد پوشش گياهي است كه 20 ميليون هكتار از اكوسيستم هاي بياباني تحت تاثير فرسايش بادي است.
برغم اينكه عوامل زيست محيطي، تغييرات آب و هوايي و كمبود بارش كافي كه نقشي به سزا در فرسايش زمين و پيشروي بيابان ها دارند، در برخي از موارد فعاليت هاي انساني و بهره برداري يابي نامناسب از اين منابع طبيعي كشور را نيز بايد در زمره اين گروه قرار داد كه البته فرآيندهاي فروسايي زمين و پيشروي بيابان ها در ايران در دهه هاي اخير تسريع يافته است، مناطق خشك و بياباني علي رغم محدوديت هاي متصور، از جلوه هاي بديع و زيبايي هاي منحصر به فرد طبيعي برخوردار هستند كه در طي ميليون ها سال پيدايش كره زمين، شكل گرفته و فضاي بسيار مناسب براي گردشگراني هستند كه دل در آرامش و سكوت طبيعت سپرده اند.
صنعت اكوتوريسم در بيابان، امروزه به شكل فزاينده اي در ابعاد جهاني در حال توسعه بوده و به عنوان مناسب ترين مكانيسم توسعه پايدار مناطق كويري و بياباني قلمداد مي شود.
در راستاي دست يابي به توسعه طبيعت گردي در مناطق بياباني و كويري، كميته ملي راهبردي توسعه اكوتوريسم در مناطق بياباني و كويري نسبت به انتخاب مناطق پيشتاز توسعه صنعت گردشگري در مناطق بياباني اقدام و دو سايت مرنجاب و شهداد به عنوان سايت هاي پيشتاز در نظر گرفته شده است./06 /187
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 502]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن