تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815258961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر حادثه فرار 886 نفر از زندان قندهار افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مروري بر حادثه فرار 886 نفر از زندان قندهار افغانستان
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): كابل ـ مسوولان دولتي ، فرماندهان نيروهاي خارجي و كارشناسان افغان بر اين باورند كه با امضاي تفاهم نامه صلح ميان دولت پاكستان و طالبان محلي بر شدت حملات شورشيان در افغانستان افزوده شده است .


به گزارش ايرنا در حالي كه كمتر از يك ماه از اين قرارداد مي گذرد، همزمان با افزايش تحرك شورشيان در جنوب و شرق افغانستان ، جمعه شب فرار 886 نفر از زندان قندهار محافل امنيتي و سياسي اين كشور را شوكه كرد.
هرچند حادثه جمعه شب رخ داد اما خبر آن اوايل روزشنبه پخش شد، ابتدا گفته شد كه در حمله طالبان زندان قندهار ويران شده و بيش از 300 زنداني فرار كردند.
چند ساعت بعد تعداد زندانيان فراري بيش از 600 نفر گزارش شد و سرانجام معاون دادگستري افغانستان اين رقم را 886 نفر اعلام كرد.
فرار بيش از 400 عضو گروه طالبان از زندان قندهار حادثه اي است كه حداقل در هفت سال گذشته در اين كشور سابقه نداشته است .
به گفته شاهدان ساعت 9 و 30 دقيقه جمعه شب راننده يك خودرو بمب گذاري شده خود را در مقابل در ورودي زندان منفجر كرد و صدها شبه نظامي با سلاح هاي سبك و سنگين به زندان حمله كردند و ضمن درگيري با نيروهاي امنيتي وارد بندهاي مختلف زندان شدند.
شورشيان پس از شكستن قفل زندان ، زندانيان را مجبور به فرار كردند.
مسوولين امنيتي قندهار در مورد تلفات اين حادثه اطلاعاتي را در اختيار خبرنگاران قرار نمي دهند، اما "احمد ولي كرزي" رييس شوراي ولايتي قندهار از كشته شدن 15 نيروي امنيتي سخن گفته است .
"محمد يوسف احمدي" سخنگوي طالبان نيز در تماس با خبرنگاران با تاييد حمله افراد اين گروه به زندان قندهار اعلام كرد كه تمامي زندانيان به نقطه امن منتقل شدند.
احمدي گفته است كه در اين انفجار از يكهزار و 800 كيلوگرم مواد منفجره استفاده شد.
فرار و انتقال 886 زنداني شب هنگام كه مراكز متعدد ايست و بازرسي در سطح شهر فعال است كار آساني نيست .
"شكيبا هاشمي" نماينده مردم قندهار در مجلس نمايندگان ، كه تاكنون چندين بار از اين زندان ديدن كرده است ، گفت كه در زندان قندهار يكهزار و 959 نفر زنداني بودند.
به گفته وي در اين زندان 643 نفر به اتهام همكاري با طالبان و فعاليت هاي تروريستي زنداني بودند.
به گفته خانم شكيبا،از مجموع زندانيان مخالف دولت 11 نفر و سايرين 179 نفر در زندان هستند و از سرنوشت بقيه اطلاعي در دست نيست .
وي در عين حال كشته و يا زخمي شدن شماري از زندانيان را رد نكرد.
در حال حاضر كمربند امنيتي شديدي در اطراف زندان ايجاد شده و به خبرنگاران اجازه نزديك شدن به محل حادثه داده نمي شود.
پليس اعلام كرد كه تعدادي از بندهاي زندان ويران شده است كه احتمال دارد تعدادي پليس و زنداني در زير آوار مدفون شده باشند .
به گفته شاهدان، هنگام حمله به زندان ، تعدادي گلوله به منازل اطراف نيز اصابت كرده است.
يك زنداني كه موفق به فرار شده در مورد چگونگي حادثه مي گويد، ناگهان انفجاري شديد بوقوع پيوست ، تيراندازي آغاز و سپس نيروهاي طالبان وارد شدند و قفل ها را شكستند و به زندانيان دستور فرار دادند.
از اظهارات اين فرد مشخص مي شود كه طالبان از قبل تعدادي خودرو براي همكاران خود آماده كرده و آنان را به مناطق مورد نظر انتقال دادند .
شاهد ديگري نيز گفت : ناگهان يك تانكر ويژه حمل سوخت در مقابل در ورودي زندان منفجر شد و دود سياه منطقه را فرا گرفت و حدود يكصد نفر از نيروهاي طالبان خود را به محل انفحار رساندند.
وي افزود: تعدادي از نيروهاي طالبان اطراف زندان را كنترل مي كردند و حدود 30 الي 40 نفر داخل زندان شدند و پس از آن فرار زندانيان آغاز شد.
زندان قندهار كه در اصطلاح محلي كندهار گفته مي شود، در زمان حكومت سردار محمد داوود اولين رييس جمهوري افغانستان احداث شد و در 16 كيلومتري غرب شهر و در مسير شاهراه هلمند به قندهار در منطقه سركوزه واقع است .
ماه قبل حدود 400 زنداني در قندهار در اعتراض به شكنجه و طولاني شدن زمان رسيدگي به پرونده خود دست به اعتصاب زدند كه پس از اعزام هياتي از سوي مجلس اعتصاب پايان يافت .
"محمد قاسم هاشم زي" معاون وزارت داگستري افغانستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، شمار زندانيان قندهار را يكهزار و 59 نفر اعلام كرد و گفت 886 نفر موفق به فرار شدند.
وي اضافه كرد: هياتي مركب از معاونان وزير كشور و دادگستري ، نماينده اداره امنيت ملي به قندهار رفته و موضوع در دست بررسي است .
هاشم زي اظهار داشت : در حمله انتحاري و تيراندازي طالبان هفت نفر از نيروهاي امنيتي كشته و تعدادي هم زخمي شدند.
وي اين حادثه را بي سابقه دانست و تصريح كرد: تعداد كمي از زندانيان از سوي نيروهاي امنيتي در سطح شهر دستگير شده اند و جستجو براي يافتن ديگر زندانيان فراري ادامه دارد.
آساق **2281**332**1443**1366
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن