تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815816611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - رابطه رادار با بحران در بخش كشاورزي!


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصاد - رابطه رادار با بحران در بخش كشاورزي!
اقتصاد - رابطه رادار با بحران در بخش كشاورزي!

علي فريدوني * : به توصيه يكي از دوستان عزيزم (نماينده سابق مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي) گفت‌وگوي وزير محترم جهادكشاورزي با برنامه ويژه خبري شبكه دوم سيما را نگاه كردم. مطالب ارائه شده در اين برنامه آنقدر از واقعيت به دور بود كه مرا ناگزير به نوشتن اين چند كلمه نمود! كلماتي كه صرفا به منظور ثبت در تاريخ و مخصوصا دفاع از زحمات خادمين پيشين كه شعار نمي‌دادند بلكه واقعا بي‌منت به توليدكنندگان صبور و نجيب بخش كشاورزي خدمت مي‌كردند. جناب آقاي وزير در اين گفت‌وگوي ويژه به جاي گزارش پيشرفت برنامه‌هايشان به منظور ايجاد آگاهي و اميد در مردم، پيشينيان را متهم به كم كاري نموده و اظهار داشت كه وزارتخانه را بدون برنامه و يا بقول خودشان بدون رادار! تحويل گرفته‌اند!؟ و به همين دليل در اولين فرصت ناگزير به تهيه و تنظيم برنامه براي همه محصولات و نيز ماموريت‌هاي محوله از جمله آبياري تحت فشار، كشت‌هاي گلخانه‌اي و. . . شده‌اند!؟
كارشناسان و مديران و حتي خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي مرتبط با بخش مي‌توانند شهادت بدهند كه وزير محترم پيشين به‌رغم درگيري‌شان در پروژه عظيم ادغام و نيز رفع مشكلات روزمره توليدكنندگان، اكيدا به مباحث كارشناسي و برنام‌هاي توجه داشته و براي همه فعاليت‌هاي وزارتخانه از جمله آبياري تحت فشار، كشت‌هاي متراكم و نيز محصولات استراتژيك از جمله گندم، دانه‌هاي روغني، شكر، برنج و ذرت برنامه‌هاي 5 تا 10 ساله تهيه و تدوين و سپس در شوراهاي عالي با همين نام‌ها و با مسووليت خودشان و دبيري معاونت ذيربط بطور مرتب مورد بررسي و رصد قرار مي‌داد كه يكي از همين برنامه‌ها، طرح خودكفايي گندم بود كه بعد از مدتي، اجراي آن به عهده وزير محترم فعلي (مجري سابق گندم) نهاده شد.
جناب آقاي وزير!
اگر به قول خودتان جنابعالي بدون رادار كار مي‌كرديد! گندم چگونه به خودكفايي رسيد؟ در شوراي‌عالي گندم كه به رياست وزير محترم پيشين و روساي سازمان استان‌هاي توليدكننده عمده گندم تشكيل مي‌شد، آيا شما بدون برنامه گزارشات را ارائه مي‌نموديد؟ آبياري تحت فشار كه براي اولين بار در گندم اجرا شد، بدون برنامه بود؟ در اين‌صورت شوراي‌عالي آبياري تحت فشار چكار مي‌كرد؟ آيا براي توسعه كشت‌هاي گلخانه‌اي، زيتون، دانه‌هاي روغني (كلزا) و. . . برنام‌هاي وجود نداشت؟ آيا ادعاي بي‌برنامه بودن وزارتخانه جفاي بزرگي به همكاران سخت كوشتان كه به صورت شبانه‌روزي زحمت كشيدند و برنامه‌هاي 5 و 10 ساله براي محصولات مهم استراتژيك نوشتند و اجرا كردند، نيست؟ آيا اختلاف سليقه شما با وزير محترم اسبق و نيز جناب آقاي مهندس شريعتمدار - كه به حق به ايشان پدر گندم ايران لقب داده‌اند! - مي‌تواند باعث خروج شما از جاده انصاف شود؟ نكند شما هم مثل برخي از بزرگان دولت اين برنامه‌ها را استعماري دانسته و اجراي آنها را به صلاح نمي‌دانيد!؟
آقاي وزير محترم!
آيا پاسخ زحمات طاقت‌فرساي آقاي مهندس حجتي به كشور عموما و بخش كشاورزي خصوصا - كه در جلسه معارفه‌تان فرموديد حجتي مرا وزير كرد! - و نيز معاونان و مديران سختكوش ايشان كه اتفاقا جنابعالي هم احدي از آنها بوديد بايستي اينگونه داده شود؟ آيا اگر به هر دليلي ايشان به‌رغم حمايت‌هاي قاطع و مصداقي مقام رهبري از وي، در طي اين سه سال سكوت نموده و در مقابل جفاهاي زيادي كه به او و همكارانش - در بخش دولتي و غيردولتي - مي‌شود، چيزي نمي‌گويد و نمي‌نويسد، بايستي متهم به بي‌برنامگي شود؟ آيا بهتر نبود از اين موقعيت فراهم شده در رسانه فراگير و موثر تلويزيون استفاده مطلوب مي‌نموديد و به جاي تخريب پيشينيان، مهم‌ترين مشكل بخش كشاورزي كه عدم‌سهم بري اين بخش از درآمدهاي عمومي كشور (دلارهاي نفتي) متناسب با جايگاهش در اقتصاد كشور را مطرح مي‌نموديد؟ مگر آمارهاي موجود گوياي اين نيست كه ميزان سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي در 30 ساله بعد از انقلاب كاهش يافته است؟
آيا بهتر نبود به جاي درخواست وقت اضافه از صدا و سيما جهت ارائه گزارش ساير زيربخش‌هاي دولتي، اين وقت را به تشكل‌هاي غيردولتي بخش - كه در اين گفت‌وگو ادعاي ساماندهي آنها را نموده و قطعا ديگر نگران واقعي و غيرواقعي آنها نيستيد! - مي‌داديد تا آنها مسائل و مشكلات بخش و نيز موفقيت‌هايش را مطرح كنند؟ چه، همان‌طوري‌كه قبلا هم نوشته‌ام طرح اين مسائل از سوي آنها اثر بخشي‌اش در نزد مردم و مخصوصا مسوولان محترم عالي‌رتبه كشور به منظور توجه بيشتر به بخش به مراتب بيشتر از دولتي‌هاست (تضعيف جايگاه بخش كشاورزي، چرا؟ اعتماد - 28/9/86).
آيا بهتر نبود در اين گفت‌وگوي ويژه از پيشرفت برنامه‌هايي كه قولش را به مردم و وكلايشان داده بوديد، سخن مي‌گفتيد؟ مثلا مي‌فرموديد كه خودكفايي يك‌ساله جو، چهارساله روغن و سه ساله برنج و. . . چه شد؟ البته در مورد جو كه اعلام فرموده‌ايد «خودكفايي جو محقق شد اما جرأت نكرديم اعلام كنيم» (مجله دام، كشت و صنعت شماره 97- دي ماه 86) اين در حالي است كه دو ماه پيش از اين مدير كل محترم دفتر امور ذرت دانه‌اي و محصولات علوفه‌اي (مهندس كابلي) از خودكفايي جو در دو سال آينده خبر داده بود!؟ (همان - شماره 95 آبان ماه 86).
به هر حال در حالي‌كه وزير محترم در اين گفت‌وگو مسوولان قبلي وزارتخانه را متهم به نداشتن برنامه نموده و به همين دليل معتقد است كه در ابتدا بدون رادار كار مي‌كرده است ولي خوشبختانه اينك كه با همت ايشان و همكاران سختكوش و تازه نفسشان برنامه‌هاي لازم تهيه شده است، قاعدتا نبايستي شاهد بحران در اين بخش باشيم!؟ موضوعي كه اكثر كارشناسان و از جمله جناب آقاي دكتر بخشنده استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز به آن معتقدند (بخش كشاورزي كشور در بحران، شهروند امروز شماره 47، 29/2/87) كه اميدوارم اين ادعا (فقدان برنامه) رابطه‌اي به اين اظهارنظرها نداشته باشد!؟
جناب آقاي وزير!
با عنايت به مراتب فوق و نيز گزارش كارشناسي اخير در خصوص وجود بحران در بخش آيا بهتر نيست به جاي تخريب پيشينيان و نيز اقدامات صوري همچون ابلاغ نشان جهادسازندگي سابق و يا جابه‌جايي هفته جهادكشاورزي از دي‌ماه به خردادماه كه يقينا نتيجه‌اي بجز بي‌انگيزه نمودن حداقل 50درصد از نيروهاي فعال و متخصص مجموعه را به دنبال ندارد با ايجاد فضاي صميمت، وفاق و همدلي و پرهيز از خود و غيرخودي نمودن و با استفاده از همه پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي بخش دولتي و غيردولتي اجراي صحيح و به موقع برنامه‌ها را وجهه همت خود قرار دهيد؟
* عضو هيات علمي و عضو شوراي نظام مهندسي كشاورزي خراسان رضوي
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن