تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815341131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حداد عادل:چيتيك ايمان عميق به فرهنگ ايراني دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حداد عادل:چيتيك ايمان عميق به فرهنگ ايراني دارد
دكتر غلامعلي حداد عادل در مراسم بزرگداشت مولوي شناس آمريكايي گفت: دكتر چيتيك وقوف و ايمان عميق به فرهنگ ايراني دارد و آشنايي اش با فرهنگ ايران عميق است.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر غلامعلي حداد عادل نماينده مجلس شوراي اسلامي و مدير عامل بنياد دايره المعارف اسلامي عصر امروز در مراسم بزرگداشت مقام علمي پرفسور ويليام چيتيك، مولوي شناس برجسته كه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد درباره مقام علمي ويليام چيتيك سخنراني كرد.

اين استاد فلسفه دانشگاه تهران در آغاز سخن به اولين سخنراني خود بعد از اتمام رياست خود بر مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و گفت : اين امر نشانه علاقه بنده به دكتر چيتيك و خانم ساچيكوموراتا است. دكتر محقق با برگزاري اين مجلس سبب شدند ما به خاطرات گذشته برگرديم و ايامي را به ياد بياورم كه جوان بوديم.

دكتر حداد عادل سابقه آشنايي اش با دكتر چيتيك را سال 1351 خواند و گفت: در آن سالها در دانشگاه صنعتي شريف با ورود دكتر نصر مركزي به نام تعليمات عمومي تاسيس شد كه در آن دانشجويان در كنار آموختن علوم فني و رياضيات، علوم انساني و اسلامي نيز مي آموختند و بنده و دكتر چيتيك در كنار چهره هايي چون دكتر پورجوادي 7 سال با هم فعاليت كرديم.

وي گفت : يكي از نعمتهاي آن دوران دوستي و همكاري با دكتر چيتيك بود. دانشگاه شريف در آن سالها ميدان وسيعي براي حركت به سمت تجدد بود و توجه دانشجويان يكسره به غرب و آمريكا بود. بسياري از دانشجويان و استادان آن مركز نيز توجه وافري به تمدن غرب داشتند و درسهاي مهندسي و علوم در آن دانشگاه تدريس مي شد.

وي افزود: در چنان فضايي همت ما چند نفر اين بود كه به اين دانشجويان يادآوري كنيم كه صنعت غربي ميوه درختي است كه آن درخت ريشه اي دارد و شما بايد آن ريشه را بشناسيد.

دكتر حداد عادل گفت: همين كه دانشجويان توجه يابند كه در كنار علوم ريشه را دريابند كافي بود. زيرا در كنار اين توجه به اين ريشه، ايشان متوجه فرهنگهاي ديگر نيز مي شدند. در آن دانشگاه سعي مي كرديم در كنار صنعت نامي از سنت را هم ببريم و تلاش كنيم كه دانشجوي متخصص صنعت، متوجه سنت هم شود. در چنان فضايي دكتر چيتيك پديده اي غير متعارف بود. چون در فضايي كه همه متوجه آمريكا بودند فردي را مي ديدند كه آمريكا را رها كرده و با ادعيه و زبانهاي سنتي آشناست

وي گفت: اصولا در ايران نسبت به بسياري از خاورشناسان و مستشرقان غربي و اسلام شناسان غربي نظر خوبي وجود نداشته است. علت آن اولا شك سياسي و ثانيا ترديد درباره درجه دانش آنها بوده است. هر دو دليل هم بيهوده نبوده است يعني هم كساني بودند كه از نظر سياسي مورد اعتماد نبودند و هم كساني كه از نظر علمي عميق نبودند.

دكتر حداد عادل گفت : دكتر چيتيك در معرض هيچيك از اين دو اتهام قرار نمي گيرد. ايشان نمونه اي هستند از دانشمنداني كه اولا غرب را كاملا مي شناسد و ثانيا وقوف و ايمان عميق به فرهنگ ايراني دارد و آشنايي اش با فرهنگ ايران عميق است و كساني كه با ايشان حشر و نشر داشته اند، اين مسئله را اذعان كرده اند.

دكتر حداد عادل در پايان به شهادت دو استاد شناخته شده در مورد دانش دكتر چيتيك اشاره كرد و گفت: چهره هايي چون دكتر سيد حسين نصر و استاد دكتر احمد مهدوي دامغاني در مورد دانش دكتر چيتيك اظهار نظر كرده اند. اين دو گواهي نشان دهنده عظمت فكري آقاي دكتر چيتيك است.

وي افزود : شناخت ايشان از عرفان اسلامي و فرهنگ ايراني و زبان فارسي و عربي بسيار زياد است زيرا نمي توان كسي را يافت كه با عشق به معارف اسلامي 12 سال در اين كشور زندگي كرده و با دانشمندان تحقيق كرده باشد و كتابها و آثار ارزنده اي چون صحيفه سجاديه و دعاي عرفه امام حسين(ع) را با ترجمه قابل اعتماد منتشر ساخته باشد. ايشان فردي صادق، صريح، صميمي، عفيف، نجيب و دانش پژوه است . البته تجليل از دكتر چيتيك بايد هميشه همراه با تجليل از خانم ساچيكو باشد.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن