تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814563133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري/ 7 يك مقام مسئول در شهرداري:منشور نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري بايد تدوين شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چگونگي نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري/ 7 يك مقام مسئول در شهرداري:منشور نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري بايد تدوين شود
گروه اجتماعي: براي تحقق نوآوري ديني در حوزه شهري لازم است تا مباحث نظري و تئوريك براي نوآوري ديني توسط افراد متخصص در قالب منشور نوآوري ديني تدوين شود، در اين صورت مي‌توان انتظار داشت كه نوآوري‌ ديني در اين حوزه به منصه ظهور نزديك شود.
سيد «محمدجواد سجادي‌نژاد» معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه 3 تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، درباره لزوم نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري گفت: نوآوري از جمله مقوله‌هايي است كه در هر شرايط زماني به آن نياز داريم در واقع نوآوري يك تحول زيربنايي و زيرساختي است كه در آن سعي مي‌شود هزينه‌ها كاهش و سطح ارائه خدمات افزايش يابد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه «كدام حوزه از مديريت شهري بيش از ساير بخش‌ها نيازمند نوآوري ديني است؟» اظهار كرد: براي پاسخ به اين سؤال ابتدا لازم است تعريف جامعي از نوآوري ديني داشته باشيم اما به اعتقاد من در حال حاضر تمام حوزه‌هاي شهري به نوآوري نياز دارند البته اين نوآوري در ساختارهاي زيربنايي تشديد مي‌شود.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه 3 تهران معتقد است كه اگر بتوانيم نوآوري ديني را در حوزه‌هاي شهري اعمال كنيم، جهش‌ها و اقدامات خوبي را در اين حوزه شاهد خواهيم بود، به‌ويژه اگر اين نوآوري در مباحث نرم‌افزاري باشد.

سجادي‌نژاد در تشريح اين گفته خود به خبرنگار ايكنا گفت: مراد من از مباحث نرم‌افزاري، مقوله فرهنگي و اجتماعي در حوزه مديريت شهري است چراكه اين مقوله به دليل موقعيت و نوع تعاملي كه با شهروندان دارد از تأثيرگذاري بيشتري نسبت به ساير مقوله‌ها برخوردار است براي مثال اين مقوله مي‌تواند با مشاركت دادن و آموزش شهروندان اقدامات ارزنده‌اي را در اين مسير به همراه داشته باشد.

ارائه راهكار مناسب براي نوآوري ديني در حوزه مديريت شهري به دور از هر گونه شعار مبحث ديگر اين گفت‌وگو بود كه معاون فرهنگي و اجتماعي منطقه 3 در پاسخ به آن گفت: براي ارائه راهكار مناسب در اين حوزه لازم است تا در گام نخست مباحث نظري و تئوريك براي نوآوري ديني تبيين شود كه البته اين كار برعهده افراد متخصص است تا آنان با تكيه بر توانايي‌شان اين مباحث را به فرضيه تبديل كنند بدون‌شك در اين شرايط است كه با در دست داشتن منشور نوآوري ديني مي‌توان انتظار داشت تا نوآوري‌هاي در اين حوزه به منصه عمل نزديك شود.

وي نوآوري ديني را از مقوله‌هاي ضروري و حساس دانست كه مستلزم پشتوانه علمي و مطالعاتي است و در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه «آيا برگزاري چند برنامه با رويكرد ديني مديريت در اين حوزه را ديني خواهد كرد؟» اظهار كرد: به اعتقاد من با برگزاري چند برنامه مديريت شهري، ديني نخواهد شد، البته نبايد اين مطلب را فراموش كرد كه در كنار شهرداري، نهادها و متوليان ديگري نيز در مديريت شهري نقش تأثيرگذار دارند، از اين‌رو مديريت واحد شهري وجود ندارد و نمي‌توان انتظار نوآوري ديني و خروجي ايده‌آل در اين حوزه را داشت.

سجادي‌نژاد به سازمان‌ها و نهادهاي مختلفي در حوزه مديريت اشاره كرد و تصريح كرد: در كنار اين سازمان‌ها شهرداري از مهم‌ترين نهادهايي است كه در حوزه مديريت شهري داراي نقش است، اما بايد به خاطر داشت كه شهرداري در كنار مباحث فرهنگي و اجتماعي با مبحث شهرسازي نيز درگير است كه لازم است در اين مقوله به شهرسازي اسلامي توجه كنيم.

وي در ادامه تأكيد كرد: در چند سال پيش بافت شهري ما بر اساس معماري اسلامي بود اين بافت حتي در بازارهاي ما نيز نمود داشت اما اخيراً با توجه به شهرسازي غربي تمام ارزش‌هاي اخلاقي كنار گذاشته است براي مثال در ساختن برج‌ها و خانه‌ها بيش از توجه به فرهنگ اسلامي به سبك غربي كه مولد ناهنجارهاي اخلاقي و اجتماعي است، توجه مي‌شود چراكه در اين سبك افراد به راحتي مي‌توانند به خانه فرد ديگر مسلط باشند در واقع با وارد شدن الگوهاي مديريتي غربي، رفتارها و ارزش‌هاي اخلاقي نيز تغيير مي‌كنند.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه 3 تهران در پايان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه «تحقق شعار «تهران شهر اخلاق» تا چه ميزان مي‌تواند به نوآوري‌هاي ديني در حوزه شهري بينجامد؟» اظهار كرد: ما در تلاش هستيم تا تهران را به شهر اخلاق تبديل كنيم از اين‌رو با شناخت زيرساخت‌هاي اين شعار سعي داريم تا عواملي كه مانع تحقق آن هستند را شناسايي كنيم بي‌شك در اين شرايط است كه با ارائه برنامه‌هاي مناسب مي‌توان گام مؤثري در اين زمينه برداشت.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن