تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815163045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در دومين همايش كانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست؛مدير مسئول اعتماد ملي، مدافع محيط زيست شناخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در دومين همايش كانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست؛مدير مسئول اعتماد ملي، مدافع محيط زيست شناخته شد


اعتماد ملي: واقعيت اين است كه سياست هرگز از محيط زيست جدا نيست و اتفاقا نگاه سياسي است كه مي‌تواند در حل بسياري از مسائل محيط زيست موثر باشد. از اين رو بحث اطلا‌ع‌رساني، آزادي بيان و حق دسترسي به اطلا‌عات صحيح همگي متاثر از شرايط سياسي جامعه است و محدوديت اين مباحث، محيط زيست را هم به چالش مي‌كشاند.

معصومه ابتكار، رئيس كميسيون محيط زيست شوراي شهر تهران، ضمن بيان اين مطلب در دومين همايش تجليل از مديران مسوول، دبيران سرويس و خبرنگاران حوزه محيط زيست رسانه‌هاي كشور كه روز پنجشنبه از سوي كانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست برگزار شد، افزود: به اعتقاد من خبرنگاران و مديران مسوولي كه در حوزه محيط زيست كار مي‌كنند واقعا افراد شجاع و جسوري هستند و با اعتقاد به حفظ محيط زيست بعضا آزادي پس از بيان را به جان خود مي‌خرند.

ابتكار با اشاره با موضع اخير دادستان كل كشور در تخريب بنگاه‌هاي فروش اراضي پارك ملي سرخه‌حصار افزود: اميدوارم با ورود دادستان محترم كل كشور به موضوع، قدم‌هاي خوبي براي حل مساله سرخه‌حصار برداشته شود و موضع شهرداري و شورا هم در اين زمينه كاملا‌ روشن است. اما سهم رسانه‌ها را در حل اين موضوع نبايد ناديده گرفت چرا كه رسانه‌ها در آشكار كردن روندهاي پنهاني كه در موضوع تخريب محيط زيست وجود دارد و باعث صدمه به پارك‌هاي ملي و مناطق حفاظت‌شده مي‌شود بسيار نقش‌آفرين بودند. هرچند تا به امروز نقش رسانه‌هاي مكتوب پررنگ‌تر بوده و صدا و سيما تا به امروز كمتر فعاليتي در حوزه محيط زيست داشته است.

رئيس سابق سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه صحبت‌هايش گفت: من افتخار مي‌كنم در دوره‌اي مسووليت داشتم كه حفظ محيط زيست سياست دولت بود و زمينه براي اين كار تا حدي فراهم شد.

ابتكار خاطرنشان ساخت: اگر جريان آزاد اطلا‌ع‌رساني در جامعه وجود داشته باشد متعاقبا تصميم‌گيري‌ها بهتر صورت مي‌گيرد. اما اگر انتقال اطلا‌عات به مردم در فضايي از ابهام و با محدوديت و فشارهايي كه بر رسانه‌ها صورت مي‌گيرد، همراه باشد رسانه‌ها هم نمي‌توانند اخبار و اطلا‌عات را در فضاي رعب و وحشت به درستي منتقل كنند. اين امر باعث مي‌شود تا جريان آزاد اطلا‌ع‌رساني مختل شود و مباحث حتي در حوزه محيط زيست هر چقدر هم كه كارشناسي باشد باز هم سياسي تلقي شود.

او افزود: برخي ادعا مي‌كنند كه آزادي بيان در ايران وجود دارد و البته من اين را تاييد مي‌كنم كه در مقايسه با ديگر كشورهاي در حال توسعه واقعا آزادي بيان در كشور وجود دارد اما سوال مهم اين است آيا آزادي پس از بيان هم داريم؟ فرقي نمي‌كند چه در عرصه سياسي و چه در عرصه محيط زيست. ابتكار در ادامه افزود: واقعيت اين است كه اگر الگوي رئيس‌جمهور آمريكا بود امروز پروتكل كيوتو وضعيت ديگري داشت اما بوش بعد از 8 سال تازه در پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش بالا‌جبار كيوتو را پذيرفته است.در اين همايش، محمدجواد حق‌شناس، مديرمسوول روزنامه اعتماد ملي، موفق به دريافت جايزه بهترين مديرمسوول شد. در بخش خبرنگاران نيز، به ترتيب مژگان جمشيدي خبرنگار روزنامه كارگزاران و اعتماد ملي، الهه موسوي از اعتماد، اسدالله افلا‌كي از همشهري و مونا قاسميان از اعتماد به عنوان نفرات اول تا چهارم انتخاب شدند. كانون عالي گسترش فضاي سبز همچنين ناصر كرمي از همشهري و مريم خرسند از اعتماد را به عنوان بهترين دبير گروه‌ها در حوزه محيط زيست انتخاب كرد. در بخش مجلا‌ت نيز محمدحسين نورشاهي مديرمسوول ماهنامه نفت پارس و محمدمهدي شريعتي از ماهنامه سيماي محيط، موفق به دريافت لوح تقدير شدند. همچنين در بخش وبلا‌گ‌هاي زيست‌محيطي نيز، وبلا‌گ مهار بيابان‌زايي به مديريت محمد درويش حائز بالا‌ترين آراي نظرسنجي و موفق به دريافت لوح سبز شد.

در ادامه مراسم از كامران زلفي‌نژاد مديركل محيط‌زيست استان گيلا‌ن به دليل ارتباط خوب رسانه‌اي و تلا‌ش‌هاي پيگيرانه جهت نجات تالا‌ب ارزشمند انزلي، تجليل به عمل آمد.

مديرمسوول اعتماد ملي: مقامات حوزه محيط زيست را كمتر پاسخگو يافتيم

محمدجواد حق‌شناس، مديرمسوول روزنامه اعتماد ملي كه در اين مراسم به عنوان مديرمسوول برگزيده در حوزه محيط زيست صحبت مي‌كرد، اظهار داشت: انتظار مديران مسوولي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند از دولتي كه برخاسته از انقلا‌ب است، اين است كه طوري رفتار نكنند كه جزو كشورهايي قرار بگيريم كه به ساماندهي محيط زيست بي‌توجه هستند.

او با اشاره به اينكه انتشار گزارش‌هاي زيست محيطي شكايت‌هايي را از روزنامه در پي داشته‌ است، گفت: محيط زيست حوزه‌اي بود كه در مدت انتشار روزنامه اعتماد ملي، مقامات مسوول آن را كمتر پاسخگو يافتيم. از تلا‌ش همكارانم در روزنامه كه علي‌رغم مزاحمت‌ها و عدم تحمل‌ها، مسائل محيط زيست را انعكاس داده‌اند، تشكر مي‌كنم.

او در ادامه صحبت‌هايش افزود: زمين وديعه‌اي الهي است كه انسان‌ها وظيفه دارند به مناسب‌ترين وجه از آن پاسداري كنند اما شايد انسان تنها مخلوقي است كه برخورد مناسبي با محيط زيست خودش ندارد. اين يكي از سوالا‌ت جدي است كه پيش‌روي دوستداران محيط زيست، نهادهاي مدني و مسوولا‌ني است كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند.حق‌شناس ادامه داد: از سوي ديگر، مجموعه انسان‌ها و حكومت‌ها معمولا‌ن حاضرند براي حفظ منافع خود هزينه‌هاي ميلياردي صرف كنند ولي به حوزه محيط زيست كمتر توجه نشان مي‌دهند.

او گفت: از چند دهه پيش شاهد هستيم كه نهضت‌هاي جدي براي حفظ محيط زيست شكل گرفته و مردم كشورهاي توسعه يافته نسبت به اين حوزه دقيق‌تر شده‌اند. حتي براي حفظ و كنترل آسيب‌هايي كه به اين حوزه وارد مي‌شود به ناگزير احزابي را شكل داده‌اند كه بتواند هم در قدرت سهم داشته باشد و هم در حفظ محيط‌زيست مشاركت كند. مهم‌ترين شاخص اين نوع احزاب، احزاب سبز در اروپا هستند كه نمايندگاني در مجلس و وزرايي در كابينه دارند. مديرمسوول روزنامه اعتماد ملي ادامه داد: در كشور ما با توجه به وابستگي اقتصاد به نفت، از دوره پهلوي به بعد نگاهي شكل گرفته كه حوزه‌هاي غيرنفتي را كمتر مورد توجه قرار مي‌دهد و موجب مي‌شود كه دولت‌ها فقط به اين منابع به عنوان منابع مشروعيت‌ساز قدرت و ثروت توجه كنند و نظرات مردم را كمتر لحاظ كنند. در اين مسير يك طرفه، دولتمردان آنطور كه خود فكر مي‌كنند عمل مي‌كنند، بدون اينكه بينديشند بايد به مردم پاسخگو باشند. اين نگاه يكسويه به حوزه محيط زيست مشكلا‌تي را براي جامعه به وجود مي‌آورد. بنابر اين گزارش، در اين مراسم علي‌محمد مختاري مديرعامل سازمان پارك‌هاي تهران، پيمان يوسفي‌آذر معاون جنگل‌هاي خارج از شمال در سازمان‌جنگل‌ها و مراتع، محمدحسن پيراسته رئيس كارگروه باغات و فضاي سبز شوراي اسلا‌مي شهر تهران، هادي حيدرزاده مشاور زيست محيطي شهردار تهران، صدرالدين علي‌پور، معاون شركت كنترل كيفيت هوا، سيدضياءالدين قريشي دبيركل شوراي همبستگي جوانان و نمايندگان تشكل‌هاي زيست‌محيطي و جمعي از اساتيد محيط زيست حضور داشتند اما از سازمان محيط زيست هيچ نماينده‌اي در اين مراسم حاضر نشد!

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن